Met Keuzedag uitchecken tijdens de spits?? | NS Community
beantwoord

Met Keuzedag uitchecken tijdens de spits??

  • 28 January 2023
  • 17 reacties
  • 1310 Bekeken

De mail van NS over het beschikbaar komen van een nieuwe keuzedag bevat altijd de volgende tekst:
"Op deze tijden zijn uw Keuzedagen geldig in de trein:
U reist met uw Keuzedagen in de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur.
In de weekenden en op feestdagen zijn uw Keuzedagen de hele dag geldig.
Het moment van inchecken bepaalt of u wel of niet met een Keuzedag reist. Checkt u in de daluren in
en in de spitsuren uit? Dan maakt u gebruik van uw Keuzedag. Checkt u in de spits in en in de daluren uit?
Dan reist u op saldo."
Maar doordeweeks inchecken in de daluren (bijv. om 9.05 uur) en uitchecken in de spitsuren (bijv. om 17.00 uur) dat mag toch helemaal niet?
Er mag immers bij gebruik van een Keuzedag niet in  spitsuren worden gereden?
Wat gebeurt er als ik dat toch doe: uitchecken tijdens de spits?

 

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 28 January 2023, 09:21

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Welkom op dit forum.

 

In uw vraag staat het antwoord al:

 

Het moment van inchecken bepaalt of u wel of niet met een Keuzedag reist. Checkt u in de daluren in
en in de spitsuren uit? Dan maakt u gebruik van uw Keuzedag. Checkt u in de spits in en in de daluren uit?

 

Als u in de daluren incheckt mag u dus uw reis in de spits afmaken. 

Reputatie 7
Badge +3

Met keuzedag op ov chipkaart kun je met incheck in de daluren in de spits doorreizen. Heb je een e-ticket keuzedag (als vervanging van gewone keuzedag) dan moet je in de spits de trein uit.

 

Reputatie 4

Maar wat als je met een Keuzedag in de daluren incheckt (en reist met NS), je reis onderbreekt en dan in de spits - maar wel binnen een half uur - je reis vervolgt (weer met NS)?

Ik herinner me:

“Tijdens je reis kun je binnen 35 minuten uit- en weer inchecken zonder dat je je lange-afstandskorting verliest. Je kunt dan verder reizen in dezelfde tariefperiode (dal of spits).”

Reputatie 7
Badge +3

Maar wat als je met een Keuzedag in de daluren incheckt (en reist met NS), je reis onderbreekt en dan in de spits - maar wel binnen een half uur - je reis vervolgt (weer met NS)?

Ik herinner me:

“Tijdens je reis kun je binnen 35 minuten uit- en weer inchecken zonder dat je je lange-afstandskorting verliest. Je kunt dan verder reizen in dezelfde tariefperiode (dal of spits).”

Zolang je binnen half uur weer incheckt en verder reist met dezelfde vervoerder hou je de keuzedag.

Reputatie 4

Aha, zo had ik het ook begrepen, maar het ging toch mis.

Reputatie 7
Badge +1

Aha, zo had ik het ook begrepen, maar het ging toch mis.

 

Hoezo ging het toch mis??

Reputatie 4

15:28 in “VDU Keuzedag”, 17:12 uit, 17:42 in - “VDU 100 %” (voor het vervolg van de reis … bijna 2 uur)

Badge +3

Dit kan wel kloppen want andersom werkt het ook zo, dus bij 8:30 in en 9:05 uit (spits incheck) wordt de Keuzedag niet aangesproken, maar bij een volgende incheck (óók binnen 35 minuten, bijv. om 9:10) wél.

Bij Samenreiskorting geldt iets soortgelijks, kwam uit een ander topic naar voren (in ieder geval voor een spits-dal overstap). 

Ik zou dit aankaarten bij de Klantenservice, want dit gedrag komt (volgens mij) niet overeen met de voorwaarden voor overstappen van/naar dezelfde vervoerder bij reizen op saldo, wat een VDU natuurlijk is (en de bijbehorende Keuzedag ook?).

Reputatie 7
Badge +3

Keuzedag heeft dezelfde voorwaarden als het bijbehorende kortingsabonnement. Met 1 verschil, tussen spits en dal hoeft geen 35 minuten te zitten bij incheck dal. Maar zoals als @Robert B aangeeft werkt het dus andersom. Ik wist dat niet en hoor dat nu voor het eerst. Weer iets waarbij op saldo abonnement benadeeld wordt tov flex.

Badge +3

Keuzedag heeft dezelfde voorwaarden als het bijbehorende kortingsabonnement. Met 1 verschil, tussen spits en dal hoeft geen 35 minuten te zitten bij incheck dal. Maar zoals als @Robert B aangeeft werkt het dus andersom. Ik wist dat niet en hoor dat nu voor het eerst. Weer iets waarbij op saldo abonnement benadeeld wordt tov flex.

Nee hoor, dit heeft niets met Flex te maken. Met Flex is een spits-dal overstap juist moeilijker te forceren (omdat je daarmee geen trucjes bij een automaat kunt uithalen)!

Dat een spits-dal overstap (binnen 35 minuten) een Keuzedag geldig maakt was wel bekend toch? (werkt blijkbaar dus ook bij Samenreiskorting).

Maar dat een dal-spits overstap een Keuzedag ongeldig maakt is inderdaad ook nieuw voor mij.

Reputatie 4

 

Keuzedag heeft dezelfde voorwaarden als het bijbehorende kortingsabonnement. Met 1 verschil, tussen spits en dal hoeft geen 35 minuten te zitten bij incheck dal.

 

Dat wist ik niet en daar heb ik dus niet op gerekend. Omdat ik niet wist of ik nog een bedrag terug zou krijgen, heb ik het zo opgelost: snel weer uit, check in met 2e OV-chip, gereisd tot spits voorbij was, dan uit en weer check in met gebruik van Keuzedag. Zo kostte het me maar 10 (ipv 25) euro extra. Gelukkig had ik de mog. om wat later te aan te komen.

 

Ik zou dit aankaarten bij de Klantenservice, want dit gedrag komt (volgens mij) niet overeen met de voorwaarden voor overstappen van/naar dezelfde vervoerder bij reizen op saldo, wat een VDU natuurlijk is (en de bijbehorende Keuzedag ook?).

Dat heb ik zojuist gedaan (chat van ong. 1 uur ...): inderdaad had de overstap binnen 35 min. binnen Keuzedag moeten blijven en het extra betaalde wordt teruggestort.

(Edit: 1e citaat was niet het juiste)

Badge +3

Dat heb ik zojuist gedaan (chat van ong. 1 uur ...): inderdaad had de overstap binnen 35 min. binnen Keuzedag moeten blijven en het extra betaalde wordt teruggestort.

Kijk, dat is goed om te lezen! 😄

Voor u dan. Iemand anders moet dat maar weten en dan de Klantenservice molen in, met grote kans dat ze het niet snappen of zeggen ‘zo werkt het nu eenmaal’ (en het ‘coulance’ woord gaan gebruiken).

Reputatie 4

Dat heb ik zojuist gedaan (chat van ong. 1 uur ...): inderdaad had de overstap binnen 35 min. binnen Keuzedag moeten blijven en het extra betaalde wordt teruggestort.

Kijk, dat is goed om te lezen! 😄

Voor u dan. Iemand anders moet dat maar weten en dan de Klantenservice molen in, met grote kans dat ze het niet snappen of zeggen ‘zo werkt het nu eenmaal’ (en het ‘coulance’ woord gaan gebruiken).

Haha, deze medewerker was slim zat (maar was ws. quadruple aan ‘t multitasken), i.t.t. een medewerker voor iets heel anders een maand of wat geleden.

Hoewel, nu je het zegt, het “coulance” woord kwam idd tevoorschijn, waarna ik - ondanks de duur v d chat - er toch nog eens op wees dat de overstap echt minder dan 35 min. was (anders was ik niet eens begonnen aan een claim of klacht). Toen was het een uur stil en kwam er een ander die zei dat het idd had moeten werken en sloten we na 2 uur de chat af ;-) .

Reputatie 7
Badge +3

@LLN wat goed dat je contact opgenomen hebt met Klantenservice en dat je het te veel betaalde terug hebt gekregen.

Blijft jammer dat iedereen die hier mee te maken krijgt er zelf achteraan moet.

@Robert B spits/Dal wisseling zonder wachttijd bij keuzedag kende ik maar dal/spits niet.

En wel dat zowel bij keuzedag als dal voordeel op saldo dat bij wisseling vervoerder in de spits er een nieuwe reis begint en geen korting meer is.

Als ik naar den haag met keuzedag en check uit om 11.30 en vertrek weer om 18.45. Moet ik tussendoor weer opnieuw inchecken ivm langer dan 6 uur uit de trein?

Badge +3

U moet sowieso weer inchecken voor de terugreis, ongeacht hoeveel tijd er verstreken is sinds het uitchecken. Uw Keuzedag is nog steeds geldig als er meer dan zes uur is verstreken sinds het uitchecken (mits u weer incheckt in de daluren, natuurlijk).

Reputatie 7
Badge +3

Als ik naar den haag met keuzedag en check uit om 11.30 en vertrek weer om 18.45. Moet ik tussendoor weer opnieuw inchecken ivm langer dan 6 uur uit de trein?

Je checkt uit als je het station verlaat en je checkt in wanneer je weer gaat reizen. Let er wel op dat je incheckt in de dal uren.

Reageer