negatieve kredietcheck en je kan alles vergeten | NS Community
beantwoord

negatieve kredietcheck en je kan alles vergeten

  • 13 March 2021
  • 18 reacties
  • 1170 Bekeken

als je een negatieve kredietcheck krijgt dan kan je het vergeten bij de ns want elk abonnement gaat met achteraf betalen.

een voorbeeld weekend vrij daar zit dan ook met 40% korting reizen bij voor door de weeks ,maar bv gewoon weekend vrij zonder korting voor door de weeks bestaat niet anders had ik gewoon bv elke maand dat bedrag kunnen overmaken en klaar was maar nee de ns jaagt mensen zo de trein uit.

het enigste wat ik kan is kaartjes kopen zelfs dal van 0 euro lukt niet,en wij moeten de volle pond betalen en bedankt ns 

dacht ook dan traject vrij maar daar zit ook weer iets bij of je kan het alleen met achteraf betalen ik vind dit zelfs discriminerend!!!

icon

Beste antwoord door MoDe 13 March 2021, 13:25

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt nog wel een klassiek jaarabonnement Dalvoordeel kopen en dan in de daluren met veertig procent korting reizen. Dat kost zestig euro per jaar, betaalt u vooruit, en er is dan geen kredietcheck. U hoeft dus niet altijd het volle pond te betalen. Dit werkt met reizen op saldo. Ik zie verder in uw situatie geen mogelijkheden. Een beperkte vorm met TrajectVrij en vooruitbetalen kan ook, maar dat moet maar net passend zijn.

 

Elk abonnement werkt dus niet met achteraf betalen, maar inderdaad veruit de meeste abonnementen doen dat wel. 

Reputatie 1

Helaas sluit NS, met het beëindigen van abonnementen op saldo, een deel van de Nederlandse bevolking op voorhand uit.

Kennelijk mag je alleen NS-abonnee zijn als je een schoon betalingsverleden hebt. Traject Vrij is leuk als je continu een vast traject aflegt, maar als je vrij door Nederland wil reizen, heb je een probleem.

Het is schunnig en NS-onwaardig dat er geen alternatief voor deze bewuste groep reizigers komt.

Reputatie 7
Badge +3

Flex is reizen op rekening en kun je vergelijken met kopen op afbetaling. Als je eerder schulden hebt gehad, vorm je een risico voor een bedrijf. Bedrijven willen liever geen klanten hebben die een betalingsachterstand verleden hebben. Dat kost bedrijven te veel geld. Een telefoonabonnement is dan ook moeilijker af te sluiten. Je kunt NS niet kwalijk nemen dat je geen Flex kunt afsluiten. Om mensen die niet geen Flex kunnen of mogen afsluiten, heeft NS dal voordeel op saldo aangehouden. De duurdere abonnementen zijn allen omgezet naar Flex, die je or maand aan of uit kunt zetten. Omdat mensen niet altijd genoeg geld op de rekening hebben voor de duurdere op saldo abonnementen kan bij incasso (die jaarlijks is) opnieuw een betalingsachterstand ontstaan.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt NS niet kwalijk nemen dat je geen Flex kunt afsluiten.

 

Ik vind dit toch wel veel te simpel gezegd. NS heeft zelf de keuze gemaakt om over te gaan naar Flex en daarbij de oude abonnementen op saldo af te schaffen (op een enkele uitzondering na). NS maakt ook zelf de keuze dat mensen met een negatieve kredietcheck geen Flex abonnement kunnen afsluiten, ook mensen die nooit eerder betalingsproblemen hebben gehad bij NS.

Er zijn mensen die buiten hun schuld in de financiele problemen zijn gekomen (denk aan de Toeslagenaffaire). Die hadden hiervoor nog de mogelijkheid om een saldo abonnement af te sluiten, maar die keuze is ze nu door NS ontnomen. 

 

Om mensen die niet geen Flex kunnen of mogen afsluiten, heeft NS dal voordeel op saldo aangehouden. 

Er was ook aangekondigd dat er pre-paid Traject Vrij en Altijd Vrij abonnementen zouden komen, zowel voor 1 maand als voor 3 maanden. Misschien komen die nog maar ik vind die nu nog nergens terug op de NS website. Iemand die niet door de kredietcheck komt kan dus alleen een Dalvoordeel abonnement aanschaffen. Wanneer je tijdens de spits naar werk moet heb je niets aan een Dalvoordeel, wat dus betekent dat die persoon veel meer voor de treinreizen moet betalen dan met een Traject Vrij, wat natuurlijk ook niet bepaald helpt de financiele situatie te verbeteren. Ik vind het een slechte zaak om bepaalde dingen af te schaffen zonder dat er een goed alternatief is. 

U kunt nog wel een klassiek jaarabonnement Dalvoordeel kopen en dan in de daluren met veertig procent korting reizen. Dat kost zestig euro per jaar, betaalt u vooruit, en er is dan geen kredietcheck. U hoeft dus niet altijd het volle pond te betalen. Dit werkt met reizen op saldo. Ik zie verder in uw situatie geen mogelijkheden. Een beperkte vorm met TrajectVrij en vooruitbetalen kan ook, maar dat moet maar net passend zijn.

 

Elk abonnement werkt dus niet met achteraf betalen, maar inderdaad veruit de meeste doen dat wel. 

maar als ze bv een weekend vrij ab hebben dat je gewoon vooruitbetaal met ideal en dan lekker genieten van je weekend vrij ,en dan bv elke maand opnieuw de keuze verlengen of gewoon stoppen heel simpel en weet zeker dat kunnen ze wel alleen willen niet...

trajectvrij van bv Arnhem naar nijmegen zou je denken dat is een bedrag dat je betaald en je hebt een maand reizen op dat traject maar nee de ns gooit er bv wat bij 40% korting voor door de weeks of wat dan ook,terwijl het simpel is gewoon naar de automaat kies je traject en betaal en het staat op je ov ben ik nou zo achterlijk en terwijl het openbaar vervoer aantrekkelijk moest zijn nou dacht het niet….

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wat NS eind 2019 ook aangaf in het besluit Wijziging abonnementen. Een prepaidkaart voor 1 maand of 3 maanden voor Traject Vrij en Altijd Vrij. En wat Traject Vrij betreft bij die prepaidkaart geen 40% korting bij reizen buiten het traject te introduceren in 2020. Intussen is het 2021 en zijn de klassieke Traject Vrij jaar en maandabonnementen niet meer te koop, alleen Flex abonnementen, en de prepaidkaarten zijn (nog) nergens te bekennen.

 

Dat is wat NS eind 2019 ook aangaf in het besluit Wijziging abonnementen. Een prepaidkaart voor 1 maand of 3 maanden voor Traject Vrij en Altijd Vrij. En wat Traject Vrij betreft bij die prepaidkaart geen 40% korting bij reizen buiten het traject te introduceren in 2020. Intussen is het 2021 en zijn de klassieke Traject Vrij jaar en maandabonnementen niet meer te koop, alleen Flex abonnementen, en de prepaidkaarten zijn (nog) nergens te bekennen.

 

dat zou een mooie oplossing zijn maar die is er niet helaas

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, die oplossing is er niet terwijl NS wel aangaf dat die er zou komen. Ik vraag me dus af waarom die pre-paid kaarten er niet zijn en of ze nog wel komen en wanneer. Misschien kan een moderator dit nog even intern navragen.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft het LOCOV dus maar wat op de mouw gespeld: “NS introduceert deze prepaidkaarten in 2020”. Er zal excuus worden aangevoerd dat het invoeren van nieuwe kaarten tijdens de coronalockdown geen goed idee was en praktisch niet uitvoerbaar.

Dat neemt niet weg dat deze kaarten beschikbaar hadden moeten komen voor de mensen die om welke reden dan ook geen Flex willen of kunnen nemen.

Hoog tijd dat NS gaat aangeven op welk moment de prepaidkaarten beschikbaar gaan komen.

Niet zo vreemd aangezien door de omschakeling op thuiswerken de kans groot is dat TrajectVrij en AltijdVrij gaan verdwijnen en worden vervangen door kortingabonnementen die parttime reizenden meer flexibiliteit bieden. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil niet zo ver gaan om te zeggen dat NS het LOCOV maar wat op de mouw heeft gespeld, alleen dat om wat voor reden dan ook die pre-paid maandkaarten er momenteel (nog) niet zijn.

Los hiervan zijn diverse genoemde data in het besluit niet gehaald, zoals data waarop bepaalde saldo abonnementen niet meer te koop zouden zijn, waarop Flex Traject beschikbaar zou komen en de datum waarop Keuzedagen niet meer besteld konden worden. Dat is allemaal later gekomen dan gemeld, Keuzedagen zijn nu nog steeds te bestellen tot halverwege het jaar en de aangekondigde Flexdagen zijn er evenals de pre-paid maandkaarten nog niet. Ik krijg dan ook een beetje de indruk de NS zich een beetje heeft verslikt in de hele implementatie van alle onderdelen van Flex, waarbij Corona mogelijk ook nog een rol heeft gespeeld. Dat kan natuurlijk, maar waar er in afwachting van de Flexdagen nog wel steeds Keuzedagen besteld kunnen worden is zoiets niet het geval bij de pre-paid maandkaarten aangezien de klassieke Traject Vrij/Altijd Vrij maand abonnementen al enige tijd niet meer te koop zijn. Ik vind het geen goede zaak dat het ene al is afgeschaft terwijl hetgeen wat ervoor in de plaats had moeten komen er (nog steeds) niet is.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Zeker omdat de alternatieven met kredietchecks niet door iedereen gebruikt kunnen worden.

Het lijkt wel of er bij NS helemaal niet meer wordt gewerkt. Ook de toegezegde alternatieve abonnementsvormen zijn nog steeds niet gepresenteerd.

Het lanceren van de prepaid Maandkaart Altijd Vrij en Traject Vrij met een geldigheidsduur van 1 maand of 3 maanden is in 2020 inderdaad niet gelukt, maar ze zijn sinds 1 april 2021 nu wel verkrijgbaar via de NS kaartautomaat. Voor 1 april waren om deze reden de Reizen op Saldo jaarabonnementen Altijd Vrij en Traject Vrij nog wel beschikbaar. 

Reputatie 7
Badge +3

Over de alternatieve abonnementsvormen werd gezegd dat die na de zomer zouden komen, werd alleen niet gezegd welk jaar. :grin:

 

Reputatie 7
Badge +3

Het lanceren van de prepaid Maandkaart Altijd Vrij en Traject Vrij met een geldigheidsduur van 1 maand of 3 maanden is in 2020 inderdaad niet gelukt, maar ze zijn sinds 1 april 2021 nu wel verkrijgbaar via de NS kaartautomaat. Voor 1 april waren om deze reden de Reizen op Saldo jaarabonnementen Altijd Vrij en Traject Vrij nog wel beschikbaar. 

Eh, misschien heb ik dat gemist maar waar is de aankondiging hiervan? En waar is hier info over te vinden op de NS website? Ik vind dat niet terug op de website. Ook volg ik NS op Twitter waar allerlei nieuws wordt gemeld maar heb dit niet gezien.

Als iets wordt geintroduceerd zou het wel handig zijn om dit duidelijk aan te kondigen en het te vermelden op de website. 

Ik kan inderdaad geen aankondiging of nieuwsbericht hierover terugvinden. Dat is doorgaans wel gebruikelijk. Het kan zijn dan men dat niet gedaan heeft omdat de vraag naar deze producten bijzonder laag is, maar een vermelding op de website zou wel wenselijk zijn. Ik heb content gemaild met de suggestie dit in ieder geval toe te voegen aan de website. 

Reputatie 7
Badge +3

Overigens kan ik bij de automaat alleen de maandkaart Altijd Vrij vinden, geen Traject Vrij. En ook geen Altijd Vrij 3-maandenkaart. 

 

PS, waarom kan ik mijn spaarvarken met muntgeld niet legen in de automaat om deze maandkaart te kopen? :rofl:

 

Reageer