NS Flex / ICE / Weekeind vrij toeslag nodig | NS Community
beantwoord

NS Flex / ICE / Weekeind vrij toeslag nodig

  • 4 September 2021
  • 11 reacties
  • 2463 Bekeken

Reputatie 2

Hoi

Ik Ben al lang niet meer onderweg geweest. Ik las laatst dat je voor de ICE een toeslag nodig hebt.

Geldt dit ook voor ns flex weekeind vrij?

Ben zo in arnhem 😊

Groet ulrich

icon

Beste antwoord door Tochjo 4 September 2021, 12:31

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U mag zonder toeslag met de ICE als u Weekendvrij heeft. Het geldt ook voor andere edit:betaalde NS-abonnementen. U kunt hem nog pakken ;-)

 

Hij gaat om 12.30.

U mag zonder toeslag met de ICE als u Weekendvrij heeft. Het geldt ook voor andere NS-abonnementen. U kunt hem nog pakken ;-)

Hoe wordt dat eigenlijk gecontroleerd? Bij Flex kan de conducteur immer niet zien of en zo ja welk abonnement de reiziger heeft. Je zou dan met Flex zonder abonnement ook zonder toeslag met de ICE kunnen reizen. 

Badge +3

Conducteurs kunnen wel zien of er toeslagvrij met de ICE International gereisd kan worden; zie dit bericht. Ze kunnen ook zien of er vrij of met korting gereisd mag worden; zie de andere afbeelding verderop in dat topic.

Reputatie 7
Badge +1

NAAR AMS ben ik nog nooit gecontroleerd vanaf Arnh. Wel vrijwel altijd tussen Oberhausen en Arnh, ook als je al eerder kontrolliert war en een lange Reise macht.

In principe kunnen HCs wel-met doorklikken en  nog zo wat (zal Loes etc. wel precies weten) controleren wat er op dat moment op je kaart staat, maar dan is direkte WiFi nodig en de geëigende apparatuur-die hebben de DB/DE Zugbegleiter meestal niet) 

Reputatie 7
Badge +4

Kunnen is wat anders dan mogen, al is er een  opvatting dat als het kan zonder dat je gepakt wordt, het ook mag. ;-)

 

Ik ben wel gecontroleerd met de ov-chipkaart met abonnement. Ik betaal altijd voor mijn abonnement en heb geen reactie gekregen.

 

@Tochjo dank voor de links.

Treinbegeleiders van NS Internationaal zouden nog steeds gewoon moeten beschikken over een Nederlands controleapparaat voor zover ik weet, waarmee inderdaad ook bij Flex de producten kunnen worden opgehaald. In principe kan dat altijd en overal met mobiel bereik, waarbij o.a. de tunnels op de HSL dus een duidelijke beperking zijn (waarom denkt u dat NS daar zo graag mobiel bereik wil hebben?).

Onze controleapparaten, nu nog de MCLC worden vervangen voor de MCS, dat apparaat werkt op 4G en op de HSL heb ik toch best redelijk bereik om oa Flex uit te lezen. Anders is het inderdaad wachten tot je uit de tunnel bent...

Ja, stukje bij beetje moet het beter gaan inderdaad, men is ook met lekkende coax bezig in de tunnels om mobiel bereik te organiseren.

Badge +3

Ja, stukje bij beetje moet het beter gaan inderdaad, men is ook met lekkende coax bezig in de tunnels om mobiel bereik te organiseren.

Vergelijkbaar met de publieke landelijke FM zenders in tunnels (soort ringleiding)? Maar dan heb je ‘ontvangst’ en meer niet toch?

Want hoe ga je dan met een mobiel apparaat een signaal die ‘lekkende coax’ insturen? Dan heb je toch echt antennes nodig… 

Ja ik vergis me ook, de HSL is een van de weinige plekken waar juist geen lekkende coax wordt gebruikt: https://antennekaart.nl/blog/mast-van-de-maand-2021-02

Badge +3

Ja ik vergis me ook, de HSL is een van de weinige plekken waar juist geen lekkende coax wordt gebruikt: https://antennekaart.nl/blog/mast-van-de-maand-2021-02

Geweldige website is dat inderdaad, voor ‘techneuten’, voor de rest volkomen off-topic natuurlijk :joy: Heb het antwoord van @Tochjo maar als beste gemarkeerd.

Reageer