Oeps, heb een NS Flex Weekend Dal, maar toch een samenreisticket gekocht | NS Community
beantwoord

Oeps, heb een NS Flex Weekend Dal, maar toch een samenreisticket gekocht

  • 26 February 2022
  • 4 reacties
  • 167 Bekeken

Even als excuus, ik ben Belg. :sunglasses:

Ik heb een Persoonlijke OV-kaart met NS Flex Weekend Voordeel actief.

Morgen plan ik een daguitstap (alleen) van Vlissingen naar Leiden. Dus wil ik een ticket. Na lang zoeken denk ik dan … “Samenreisticket”, want dat is de juiste korting.

Uiteraard NA betalen schiet het me te binnen dat ik dat niet moet doen.

Inchecken in Vlissingen en uitchechen in Leiden en ‘s avonds vice versa. En dan haalt de NS dat geld wel van mijn rekening komende weken. Correct?

Als ik die QR-code nu scan i.p.v. mijn OV-kaart is het dan ook OK? Of mag ik dan het land niet meer uit …

icon

Beste antwoord door Thom 26 February 2022, 22:24

Bekijk origineel

4 reacties

@peeweeke,

Een samenreisticket is niet geldig tenzij je de volledige reis met iemand met een NS abonnement of studentenreisproduct meereist. Bij een controle gaat de controleur je van een nieuw ticket voorzien als je alleen op het e-ticket reist. Controles zijn gelukkig wel zeldzaam, maar eind november werd ik binnen het uur 2 keer gecontroleerd in Zeeland. 

Als je het ticket nog niet geopend/gedownload hebt, kan de klanteNService het ticket nog annuleren en terugbetalen.

Ik zou dan ook informeren of ze je abonnement kunnen wijzigen naar Weekend Vrij. Dat is goedkoper dan de een dagretour voor die afstand met Weekend Voordeel. 

Reputatie 7
Badge +4

Als uw Weekendvoordeelkaart en de samenreiskorting op dezelfde naam staan en voor dezelfde datum, dan kunt u nog wel wat proberen bij Klantenservice. Ik zou het telefonisch doen want men zal het wat vreemd vinden. Zoals uw landgenote aangeeft, kunt u niet met de samenreiskaart de trein in en moet u met de ov-chipkaart reizen. Ik sluit me helemaal aan bij haar advies om Weekendvrij een maand te kopen Uw reis kost € 30,72. Een Weekendvrij-abonnement kost € 31,00 dus u kunt voor 28 cent extra dan nog een hele maand vrij in het weekend reizen. Ik zou het wel weten.

@Thom,

Weekend Voordeel kost 2,00 euro/maand.

Een retour met 40% korting + de prijs van het abonnement kost meer dan een maand Weekend Vrij.

En dan hopen dat morgen het spoor tussen Bergen op Zoom en ... niet terug defect is. Ik wou vandaag ook even naar Vlissingen. Het is uiteindelijk Sushi Centraal geworden.

Edit: ongeveer een maand na factuurdatum gaat NS het bedrag van je abonnement en eventueel bijkomende kosten van je rekening halen. De factuurdatum is meestal de datum waarop je eerste Flex abonnement is ingegaan. 

Reputatie 7
Badge +4

Met het abonnement erbij natuurlijk wel, dat red je niet met die 28 cent. 😉 Het lijkt me dat je in dat geval Weekend Voordeel natuurlijk opzegt. Maar goed, je boodschap van neem maar Weekendvrij is helder en overtuigend. Helemaal mee eens.

Reageer