Overzetten Voordeelurenabonnement naar 1e klas | NS Community
beantwoord

Overzetten Voordeelurenabonnement naar 1e klas

  • 27 November 2021
  • 21 reacties
  • 3289 Bekeken

Nu heb ik een Voordeelurenabonnement 2e klas. Incidenteel zet ik dat voor 1 dag om naar 1e klas. Vanwege o.a. corona overweeg ik het abonnement voor langere tijd (of permanent) over te zetten naar 1e klas. vragen:

  • hoe doe ik dat?
  • wat kost dat?
  • blijven gebruikstijden en keuzedagen beschikbaar?

dank voor reactie(s)

Reinier

icon

Beste antwoord door MoDe 27 November 2021, 12:35

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er is geen verschil in kosten tussen per reis of definitief omzetten naar 1e klas. Je betaalt in beide gevallen de geldende 1e klasprijs met in de daluren 40% korting. Zet je VDU definitief om naar 1e klas dan betaal je ook bij inchecken in de spits de volle 1e klas prijs.

Gebruikstijden blijven hetzelfde en Keuzedagen blijven beschikbaar. Voor een meerprijs kunnen de keuzedagen omgezet worden naar 1e klas. De al beschikbare Keuzedagen zijn niet om te zetten naar 1e klas.

Alle wijzigingen mbt VDU kunnen alleen via de klantenservice.

 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Een klassewissel bij een reizen op saldo abonnement is inderdaad voor 1 dag, maar volgens mij kan je bij een automaat op het station het ook ‘permanent’ omzetten naar 1e klas. Kijk daarvoor bij Laden overige producten.

Bij een servicebalie kan het ook, en in Mijn NS zou er ook een optie moeten zijn via Producten en dan ‘aanpassen of uitbreiden’. Dit moet je dan bevestigen bij een automaat (bestelling ophalen) op het station of supermarkt e.d.

Keuzedagen blijven geldig in de klasse waar je voor betaald hebt. Bij een automaat op het station kan je die wel voor €5 (ter plekke betalen) upgraden naar 1e klas. Activeer eerst de Keuzedag en doe daarna de upgrade.

Reputatie 7
Badge +3

Dat met die keuzedagen en 1e klas blijf ik een raar verhaal vinden. Er staat in de voorwaarden dat wanneer je keuzedagen 1e klas gebruikt de klasse van de kaart ook 1e klas moet zijn.

Wat is hier de noodzaak van? Waarom zou je abonnement (tijdelijk dan wel permanent) 1e klas moeten zijn? Waarom kun je niet kiezen voor 2e klas op saldo reizen in combinatie met 1e klas keuzedagen?

Badge +3

Dat met die keuzedagen en 1e klas blijf ik een raar verhaal vinden. Er staat in de voorwaarden dat wanneer je keuzedagen 1e klas gebruikt de klasse van de kaart ook 1e klas moet zijn.

Wat is hier de noodzaak van? Waarom zou je abonnement (tijdelijk dan wel permanent) 1e klas moeten zijn? Waarom kun je niet kiezen voor 2e klas op saldo reizen in combinatie met 1e klas keuzedagen?

Heb mijn vorige reactie nog iets aangevuld over Keuzedagen.

Volgens mij is het best mogelijk om bij een Voordeelurenabonnement (of Dal Voordeel of Altijd Voordeel op saldo) 1e klas Keuzedagen te bestellen.

Voor reizen zonder Keuzedag kan je de klasse altijd zelf bepalen, per dag of ‘permanent’. Dat kost verder niets qua abonnementskosten.

Er bestaat niet zoiets als een 1e klas Voordeelurenabonnement, want wat zou dat abonnement dan moeten kosten? :laughing:

Reputatie 7
Badge +4

Dat hoeft ook niet te bestaan. Een VDU geeft veertip procent korting bij inchecken buiten de spits. Er is alleen een voorinstelling eerste klas en een voorinstelling tweede klas.

Het abonnement kost evenveel maar het reizen er mee in de eerste klas maakt het totaal flink duurder.

Badge +3

Ik bedoelde dat het totale onzin is dat de reisklasse van een VDU (of Dal Voordeel etc.) op 1e klas moet staan voordat je 1e klas Keuzedagen zou kunnen bestellen of gebruiken…

Dus scherp @iMark, als dat zo in de voorwaarden staat, maar waar dan?

In https://www.ns.nl/binaries/_ht_1597071363673/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-voordeelurenabonnement.pdf zie ik alleen in artikel 6 iets over eerste klas(se).

En artikel 9.5 klopt niet! Je krijgt de Keuzedagen niet per ingangs/verlengingsdatum van je abonnement, en als je het abonnement beëindigt behoud je gewoon de Keuzedagen die je al hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Dat heb ik gelezen op de pagina https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/keuzedagen-bestellen.html

Het gaat om de volgende onbegrijpelijke passage over papieren keuzedagen:

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +4

Ik heb papieren keuzedagen met VDU, voorinstelling eerste klas, en kan wijzigen. Zie onder.

 

De abonnementen zijn kennelijk ook op dit punt gelijkgetrokken, met Dalvoordeel kon dit ook al.

Vroeger was het niet zo met het VDU, ook Dalvrij eerste klas op saldo kon je niet downgraden als je in de spits tweede klas wilde reizen. Dat kan nu dus ook. 

De prijs is momenteel € 122,-- voor eerste klas met papieren keuzedagen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar wordt er daar dan bedoeld dat je de klasse van de papieren Keuzedagen niet meer kan veranderen of de klasse van het Voordeelurenabonnement? Als je de Keuzedagen op papier hebt ontvangen kun je die Keuzedagen natuurlijk niet achteraf wijzigen naar een andere klasse. 

Reputatie 7
Badge +4

Het gaat hier om het reizen op saldo, buiten de keuzedagen. De papieren keuzedagen zijn uiteraard niet te wijzigen. Ze zijn voorbedrukt, maar dat zou met deze knop natuurlijk nooit kunnen. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik bedoel betreft hetgeen iMark aangeeft, dus de tekst op die pagina.

De klasse van de papieren Keuzedagen moet hetzelfde zijn als de klasse van je Voordeelurenabonnement. Dit kun je achteraf niet meer wijzigen.

Als ik iMark goed begrijp haalt hij daaruit dat wanneer je 1e klas Keuzedagen hebt de klasse van je kaart ook 1e klas moet zijn, dat je dat niet kan wijzigen.  Ik haal eruit dat de tekst gaat over de Keuzedagen, dat je de klasse van de papieren Keuzedagen achteraf niet meer kan wijzigen en dat het niet gaat over de klasse van de kaart. Wat jij dus ook zegt Thom. NS zou dit duidelijker aankunnen geven door te zeggen “De klasse van de papieren Keuzedagen kun je achteraf niet meer wijzigen.”

Reputatie 7
Badge +3

Precies. De klasse van het VDU is volkomen irrelevant voor het gebruik van 1e klas keuzedagen. NS moet geen onbegrijpelijke teksten op de website zetten. 

Je hoeft dus helemaal geen kunstgrepen uit te halen als het tijdelijk doorvoeren van een klassewissel als je met een 1e klas keuzedag reist en je anders 2e klas op saldo reist.

 

Reputatie 7
Badge +4

Een tweede klas voorinstelling met eerste klas keuzedagen mocht al met Dalvoordeel en nu ook met het VDU. Vroeger was dat met het VDU anders, maar dat ook dat is gelijkgetrokken. Ik heb het gisteravond voor de zekerheid nog even geprobeerd, zie mijn foto,  en het is echt geen probleem. 

Het lijkt me ook voor de hand liggen, al was het vroeger anders.

Reputatie 7
Badge +3

Het ligt zo voor de hand dat de irrelevante onzintekst op de website heel eenvoudig gecorrigeerd kan worden.

Reputatie 7
Badge +1

Nou nee/ja. Dat is zo vaak het problem met allerlei teksten/regels-niemand die ooit er naar kijkt bij al weer een verandering wat het mogelijk voor gevolg kan hebben voor andere ooit vastgestelde regels, Plus dat dit bij NS blijkbaar extra hard aan het geval is-ik heb al vaker gemeld dat ze groot gebrek hebben aan een factotum dat goed van alles op de hoogte is en kan kruisdenken=gevolg voor andere regels doorzien, de oude NS (toen het tante spoor was) kon dat prima. NU loijken de gezamenlijke forumvolgers het vaak beter te weten………….Zou de DB niet overkomen!

Badge +3

Dan ben ik toch benieuwd hoe het vroeger anders was, en wat precies het verschil tussen Dal Voordeel en een VDU was, behalve dat je bij Dal Voordeel geen papieren Keuzedagen kunt krijgen.

Bij een kortingsabonnement (Dal/Alltijd Voordeel of een VDU) bepaal je de klasse waarin je wilt reizen helemaal zelf, het is geen (vaste) eigenschap van je abonnement.

Als met 'vroeger’ de tijd bedoeld wordt dat je nog een stamkaart en papieren jaarabonnement had kan ik me bij die voorwaarde ‘moet gelijk zijn aan de klasse van je abonnement’ nog iets voorstellen, maar sinds de ov-chipkaart niet meer.

En die voorinstelling voor standaard 1e/2e klas vind je op een automaat volgens mij bij Laden overige producten. Aanpassen in Mijn NS kan/kon ook ‘Abonnement wijzigen of uitbreiden’.

Reputatie 7
Badge +1

Als met 'vroeger’ de tijd bedoeld wordt dat je nog een stamkaart en papieren jaarabonnement had kan ik me bij die voorwaarde ‘moet gelijk zijn aan de klasse van je abonnement’ nog iets voorstellen, maar sinds de ov-chipkaart niet meer.

De papieren Voordeelurenkaart was klasonafhankelijk. Daar stond geen 1 of 2 op.

Reputatie 7
Badge +4

Er is een tijd geweest dat Dalvrij eerste klas niet in de spits om te zetten was naar de tweede klas en je het vdu eerste klas alleen met keuzedagen eerste klas te combineren waren. Dat is nu gelukkig niet meer zo. Het was een soort commerciëel model dat nu gelukkig is verlaten en er ook niet meer toe doet verder. 

Dal Voordeel als naam bestond niet eens. Het abonnement heeft die naam pas gekregen om verwarring met het Voordeelurenabonnement te voorkomen.

Dal voordeel is te beschouwen als de opvolger van het VDU maar dan met de beperkingen van de nieuwe regeling van spits en dal. VDU had vooral een beperking voor de ochtendspits en dat moest worden afgeschaft. De consumentenorganisaties hebben dat weten tegen te houden tot verdriet van NS. Daardoor ontstond deze rare situatie. De definitie van vroeger is niet relevant, de verklaring is  ‘historisch’ heel simpel. Het zal je niet verbazen dat ik het vanuit de -recente- geschiedenis benader, ;-)

 

Het onderscheid is nagenoeg helemaal weg op de optie van papieren keuzedagen na voor de mensen die het al hadden na, en dat is nagenoeg niets op de hoofdlijnen.

Badge +3

Bij Dal Vrij is het duidelijk dat er een 1e en 2e klas variant is, waarbij je met het 1e klas op saldo abonnement niet 2e klas in de spits kunt reizen, net als met het klassieke Weekend Vrij 1e klas.

Maar wat moet ik me voorstellen bij een 1e klas VDU (of Dal Voordeel)? De standaardklasse en/of de klasse van elke reis bepaal je toch helemaal zelf (bij een automaat)?

Of bedoel je dat als je de standaarsklasse op 1e zet de optie voor ‘Vandaag 2e klas’ ontbrak, en die er bij Dal Voordeel wel was?

Nou ja, dan zet je de standaardklasse op 2e en ben je ook klaar. Ik mag hopen dat zoiets niet als een abonnementswissel gezien wordt, waar je vervolgens een jaar aan vast zit.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat in dit geval uitsluitend om een tekst die bij Voordeelurenabonnement (VDU) staat. En die tekst klopt gewoon niet. 

We hoeven daar geen uitgebreide discussies over te voeren. Wel weten we het allemaal beter dan NS. En dat is heel zorgelijk.

In de tijd van de papieren Voordeelurenkaart met stamkaart (en daarvoor de 60+ kaart) kochten mensen een los vervoerbewijs in de gewenste reisklasse. Bij de Keuzedagen kon een losse suppletie gekocht worden voor reizen in de 1e klas.

Voor alle voordeelurenkaarten (Jongerenkaart, RailAktiefKaart, 60+-kaart, NS Kortingkaart) waarmee met 40% korting kon worden gereisd is er nooit een klassevermelding geweest op de kaart zelf. 

Dank voor alle reacties. Antwoorden duidelijk.

Mooi dat deze community de steken die NS laat vallen opvult.

 

Reageer