Samenreisticket Dal | NS Community
beantwoord

Samenreisticket Dal


Kan ik in de NS-app een kaartje kopen met Samenreiskorting Daluren als ik zelf degene ben die het Daluren-abonnement heeft?

icon

Beste antwoord door Tochjo 5 March 2023, 12:53

Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3

Niet als u dat kaartje zelf wil gaan gebruiken. De abonnementhouder moet altijd in- en uitchecken met de OV-chipkaart waarop zijn abonnement staat om van de korting van het abonnement te kunnen profiteren.

Wel als u het kaartje koopt voor iemand die met u meereist (en dus zelf in- en uitcheckt met de OV-chipkaart waarop uw abonnement staat).

Kan ik in de NS-app een kaartje kopen met Samenreiskorting Daluren als ik zelf degene ben die het Daluren-abonnement heeft?

Nee, want dan kunt u makkelijk frauderen omdat er dan geen controle op de vertrektijd is via een incheck. Daar trapt NS dus niet in.

Reputatie 7
Badge

Dat heeft toch geen zin? U heeft zelf toch al korting met dat abonnement?

Dat heeft toch geen zin? U heeft zelf toch al korting met dat abonnement?

Dat heeft alleen zin als je wil smokkelen met de daluren door bijv. al om 8.50 uur te vertrekken.

Reputatie 7
Badge +3

Dat heeft toch geen zin? U heeft zelf toch al korting met dat abonnement?

Dat heeft alleen zin als je wil smokkelen met de daluren door bijv. al om 8.50 uur te vertrekken.

Om 8.50 uur kom je niet door de poortjes met een daluren kaartje.

Dat heeft toch geen zin? U heeft zelf toch al korting met dat abonnement?

Dat heeft alleen zin als je wil smokkelen met de daluren door bijv. al om 8.50 uur te vertrekken.

Om 8.50 uur kom je niet door de poortjes met een daluren kaartje.

Slechts ongeveer 30% van alle stations heeft poortjes. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar dan nog. Als je zelf een abonnement hebt waarmee je 40% korting hebt, krijg je die korting alleen als je met de OV-chipkaart waar dat abonnement op staat incheckt. Doe je dat niet en koop je een Samenreiskorting ticket voor jezelf ben je gewoon de pineut bij controle. 

Je kunt wel zoals Tochjo aangeeft een Samenreisticket kopen voor iemand die met je meereist, dus op naam van die andere persoon en jij checkt zelf in met je OV-chipkaart. 

Maar dan nog. Als je zelf een abonnement hebt waarmee je 40% korting hebt, krijg je die korting alleen als je met de OV-chipkaart waar dat abonnement op staat incheckt. Doe je dat niet en koop je een Samenreiskorting ticket voor jezelf ben je gewoon de pineut bij controle. 

Je kunt om 8.45 vertrekken en er dan op gokken dat je voor 9.00 uur niet gecontroleerd wordt.

Badge +3

Je kunt om 8.45 vertrekken en er dan op gokken dat je voor 9.00 uur niet gecontroleerd wordt.

Zou ik niet doen, want op een e-ticket staat je vertrekstation en als je gecontroleerd wordt in een trein die daar vóór 9.00 vertrokken is zit je fout.

Bovendien moet er voor een Samenreisticket iemand bij zijn met een abonnement. Wijs je dan iemand aan die voor 9:00 ingecheckt is, dan zit je (afhankelijk van vertrekstation van die persoon) ook fout.

Reputatie 7
Badge +4

Kan ik in de NS-app een kaartje kopen met Samenreiskorting Daluren als ik zelf degene ben die het Daluren-abonnement heeft?

Waarom wilt u dat?

Reputatie 7
Badge +3

Maar dan nog. Als je zelf een abonnement hebt waarmee je 40% korting hebt, krijg je die korting alleen als je met de OV-chipkaart waar dat abonnement op staat incheckt. Doe je dat niet en koop je een Samenreiskorting ticket voor jezelf ben je gewoon de pineut bij controle. 

Je kunt om 8.45 vertrekken en er dan op gokken dat je voor 9.00 uur niet gecontroleerd wordt.

Op de tijd kun je gokken, maar dan reis je nog steeds alleen op een Samenreisticket zonder dat er iemand met een abonnement bij is. Dus ben je nog steeds de pineut bij een controle na 9:00 uur. Kun je net zo goed helemaal geen kaartje kopen of het goedkoopste e-ticket wat er is.

Badge +3

Och ja, je kunt met een e-ticket Gouda - Utrecht (of verder) best eerder dan 9:00 uit Rotterdam/Den Haag reizen met een 500/1700/2000/2800 en dan hopen dat je niet vóór Gouda gecontroleerd wordt.

Moet je alleen in Rotterdam/Den Haag even door poortjes zien te komen (lukt niet met een e-ticket), maar dat kan dus met een ov-chipkaart en dan meteen weer uitchecken als je binnen bent.

Ik doe dit omdat ik keuzedagen op mijn OV-chipkaart heb staan die ik wil bewaren.

Reputatie 7
Badge +3

Als u Keuzedagen heeft, heeft een Dal Voordeel abonnement. Met een Dal Voordeel abonnement reist u in de daluren al met 40% korting, dat is dezelfde korting die een Samenreisticket geeft. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik doe dit omdat ik keuzedagen op mijn OV-chipkaart heb staan die ik wil bewaren.

Maar een kaartje met samenreiskorting kun je niet kopen als je in je eentje wilt reizen. Samenreiskorting is alleen geldig als je samenreist met iemand met abonnement die ingecheckt is. Wat u wilt kan niet.

Het is niet slim om keuzedagen op een kaart te laden als je deze nog niet wilt gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Als u Keuzedagen heeft, heeft een Dal Voordeel abonnement. Met een Dal Voordeel abonnement reist u in de daluren al met 40% korting, dat is dezelfde korting die een Samenreisticket geeft. 

Er zijn al keuzedagen op de kaart gezet, die zal al aangesproken worden bij inchecken in Dal uren. TS wilt de reis niet met keuzedag maken, maar wel met korting reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Als u Keuzedagen heeft, heeft een Dal Voordeel abonnement. Met een Dal Voordeel abonnement reist u in de daluren al met 40% korting, dat is dezelfde korting die een Samenreisticket geeft. 

Er zijn al keuzedagen op de kaart gezet, die zal al aangesproken worden bij inchecken in Dal uren. TS wilt de reis niet met keuzedag maken, maar wel met korting reizen.

Dat is niet slim, maar dat maakt voor het antwoord niet uit. TS heeft een Dal Voordeel abonnement en om van 40% korting gebruik te kunnen maken zal met het abonnement moeten worden ingecheckt en kan er geen Samenreisticket gebruikt worden.

TS kan nog wel doen alsof hij of zij de OV-chipkaart is vergeten en de extra kosten terug vragen. TS moet dan wel een vol tarief ticket aanschaffen. Vanwege de 40% korting zou ik een vervoerbewijs kiezen waarbij de inchecktijd te checken is zodat het duidelijk is dat er recht op 40% korting was. 

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

 

Geld terug bij vergeten OV-chipkaart

Reis je met een NS-abonnement, maar ben je je OV-chipkaart vergeten? Of heb je met je betaalpas gereisd in plaats van je OV-chipkaart? Geen nood. Zorg eerst dat je een geldig vervoerbewijs hebt voor je treinreis. Je kunt de gemaakte kosten van je reis met NS na afloop terugvragen.

Geld terugvragen

Reis je normaal gesproken met een abonnement? Dan maak je dus dubbele kosten als je een vervangend vervoerbewijs koopt of met je betaalpas reist. Alle kosten die binnen je abonnement vallen, kun je terugvragen. Dit kan tot uiterlijk 1 maand na reisdatum, met een maximum van 3 keer per kalenderjaar.

Reageer