Van Voordeeluren naar Flex met Keuzedagen | NS Community
beantwoord

Van Voordeeluren naar Flex met Keuzedagen

  • 21 November 2021
  • 18 reacties
  • 1235 Bekeken

Hi,ik overweeg mijn voordeeluren abonnement op te zeggen,loopt in februari 2022 af.

Ik wil een ns flex nemen en keuzendagen aangezien ik 60 plus ben.

Hoe kan ik het het beste doen?

icon

Beste antwoord door Robert B 21 November 2021, 17:30

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Bij Flex zijn Keuzedage niet mogelijk. U kunt dan beter uw Voordeelurenabonnement houden en daarbij de Keuzedagen bestellen.

https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/keuzedagen-bestellen.html

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Voor Keuzedagen moet je je abonnement juist niet opzeggen, want NS Flex kent geen Keuzedagen.

Je kunt dan het beste vóór 1-1-2022 een Dal Voordeel abonnement op saldo bestellen via de webshop. Dat is het enige abonnement waar Keuzedagen nog wel een optie zijn.

Of wat @Momo zegt, je Voordeelurenabonnement met Keuzedagen in februari verlengen (door laten lopen) met een setje nieuwe Keuzedagen? Daarvoor hoef je volgens mij niets te doen.

Reputatie 7
Badge +1

Zo is het, ze zijn niet compatibel. NS belooft al jaren met iets anders voor die keuzedaagjes te komen, maar tot heden nul komma nul hierover. ALS je toch perse dat FLEX wil dan moet je een extra chipkaart bestellen, kost als enkel basis 20 eur instap, maar gratis als je tenminste voor 5 eur een ABO neemt. heb ik zelf trouwens ook, al wacht ik nog even af wat dat nieuwe aanbod precies wordt-voor die 60+27 eur die me VDU+dagen kost kan ik ook bijna 4 mnd verschil tussen weekendvrij en dalvrij als 65+ betalen, dus dat levert genoeg reisdagen op.

PS-dit is voorlopig enkel mijn eigen donkerbruin vermoeden, maar de kans lijkt me groot dat dan tevens sluipenderwijs de MIN leeftijd op 65 zal worden gesteld-dat verhogen va die leeftijd doen veel buitenlandse spoormijen al vele jaren

@bahnrider

Bij Flex kun je allerlei verschillende abonnementen (steeds na een maand) op dagbasis aan- en uitzetten dus dan valt niet te bepalen op hoeveel keuzedagen je recht zou hebben. Voor een alternatief stuit NS natuurlijk op hetzelfde probleem. 

Dat de leeftijd voor seniorenvoordeeltjes wordt verhoogd naar 65 (net als in het buitenland veelal gebruikelijk is) lijkt me niet zo vreemd aangezien de gemiddelde leeftijd waarop mensen stoppen met werken inmiddels op ruim 65 jaar ligt. Bij de bus is het trouwens altijd 65 geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Via Twitter verneem ik net dat Keuzedagen ook nog na 1-1-22 te bestellen zijn???? Als dat zo is, dankjewel NS voor het feit dat ik door non-informatie abonnementen heb aangehouden die ik medio 2020 al had kunnen opzeggen.

Reputatie 7
Badge +4

Het is natuurlijk een prima zet van NS. Wat mij betreft blijven de keuzedagen bestaan, daar ben ik helder over. NS zou het nog even officieel moeten bevestigen, dat geeft rust.

Sinds begin 2020 krijgen wij al signalen binnen dat de Keuzedagen uitgefaseerd worden zodra de NS Flex dagen geïntroduceerd zijn. Dat wordt echter steeds uitgesteld en ook wij krijgen daar weinig verdere informatie over. Ik vind het vervelend dat het nu, achteraf, had ingehouden dat je in 2020 de Keuzedagen had kunnen stopzetten en in 2022 opnieuw had kunnen bestellen, maar ook wij wisten niet beter. En voor zover bij ons bekend moet die uitfasering nog steeds gebeuren wanneer de NS Flex dagen er zijn, maar wanneer dat gebeurt, is nog steeds niet bekend.

NS Marketing lijkt niet meer te weten wat ze nu moeten doen. Steeds worden er dingen aangekondigd die vervolgens weer worden geannuleerd of waar je gewoon nooit meer iets van hoort. Voor de reizigers wordt het qua tarieven zo wel erg onoverzichtelijk.

Reputatie 7
Badge +4

@Stijn NS  Zie je nog kans het formeel bevestigd te krijgen? Dan kunnen wij de correcte antwoorden geven. Het maakt nogal wat uit.

Dat het nog steeds op de planning staat dat de Keuzedagen zullen verdwijnen? Dat is nog steeds zo, zo wordt het ook gemeld in onze officiële interne informatiekanalen. Zolang daar niets anders wordt gecommuniceerd, ga ik ervan uit dat het ook zo blijft.

Badge +3

Het begint nu inderdaad wel bizar te worden.

Voor wie ze al heeft natuurlijk (bij Dal Voordeel, Altijd Voordeel of een Voordeelurenabonnement) ook in 2022 nog te bestellen.

En dat alleen als die abonnementen (bijv. Altijd Voordeel) niet verplicht verflext hoeven worden natuurlijk (zoals bij Traject Vrij al gebeurd is, maar goed dat was al Reizen op Rekening).

Maar voor iemand die in 2022 de leeftijd van 60 bereikt kan het dus ook nog (uiteraard alleen i.c.m. Dal Voordeel op saldo)?

Reputatie 7
Badge +3

Op de informatiepagina over hoe Keuzedagen te bestellen stond eerst tot wanneer ze besteld konden worden. Dat is in de loop van het jaar aangepast van medio 2021 naar eind december 2021, maar kort geleden constateerde ik dat daar geen datum/temijn meer vermeld staat. Dat had ik al eens eerder ergens in een topic gemeld. Ik heb al eens eerder het vermoeden geuit dat NS zich erg heeft verkeken op de hele Flex implementie waardoor diverse elementen daarvan later beschikbaar zijn gekomen dan oorspronkelijk gepland of nog steeds niet beschikbaar zijn. Zo zijn de Flexdagen er niet nog en zullen Keuzedagen pas verdwijnen als de Flexdagen er zijn.

Reputatie 7
Badge +4

@Stijn NS Nee, het ging me er om bevestigd te krijgen dat ze na 1-1-2022 nog besteld kunnen worden. De Flexsoap op dit punt is een soort neverending Story of Peyton Place te worden maar ik vind het geen punt dat het verlengd wordt, integendeel.

 

We moeten hier wel de juiste informatie geven.

 

Het begint nu inderdaad wel bizar te worden.

Eens.

Op de informatiepagina over hoe Keuzedagen te bestellen stond eerst tot wanneer ze besteld konden worden. Dat is in de loop van het jaar aangepast van medio 2021 naar eind december 2021, maar kort geleden constateerde ik dat daar geen datum/temijn meer vermeld staat. Dat had ik al eens eerder ergens in een topic gemeld. Ik heb al eens eerder het vermoeden geuit dat NS zich erg heeft verkeken op de hele Flex implementie waardoor diverse elementen daarvan later beschikbaar zijn gekomen dan oorspronkelijk gepland of nog steeds niet beschikbaar zijn. Zo zijn de Flexdagen er niet nog en zullen Keuzedagen pas verdwijnen als de Flexdagen er zijn.

Ben er toch even achteraan gegaan, ons vermoeden is dat deze datum weggehaald is doordat er ook intern heel simpel nog geen datum bekend is. Moet wel bekennen dat ik het ook vrij frustrerend vindt dat er zo weinig over wordt gecommuniceerd, gezien volgens onze interne bronnen nog steeds ‘medio 2021’ wordt gehanteerd. Dat is uiteraard niet kloppend meer.

Voor zover bij ons bekend is het in ieder geval nog steeds de bedoeling dat de Keuzedagen uit het verkoopaanbod zullen verdwijnen, zodra er vervanging is binnen NS Flex. Wanneer dat gebeurd is ons onduidelijk, volgens mijn collega “zou het nog wel even kunnen duren.” Helaas kan ik er niks anders van maken. Ik heb in ieder geval een verzoek ingediend om onze interne informatie te laten updaten.

@Stijn NS Nee, het ging me er om bevestigd te krijgen dat ze na 1-1-2022 nog besteld kunnen worden. De Flexsoap op dit punt is een soort neverending Story of Peyton Place te worden maar ik vind het geen punt dat het verlengd wordt, integendeel.

We moeten hier wel de juiste informatie geven.

Een 100% ja durf ik natuurlijk niet te geven, maar met de informatie zoals deze nu bij ons bekend is, kun je hier gerust van uitgaan. Op het moment dát de NS Flex dagen komen zal het ruimschoots vantevoren worden aangekondigd.

Badge +3

Op deze pagina staat onderaan, bij ‘Ik wil Keuzedagen liever op een eenmalige, papieren OV-chipkaart’, dat papieren Keuzedagen niet meer nieuw te bestellen zijn vanaf 1 maart 2022. Dan zou je toch denken dat die datum ook gehanteerd zal gaan worden voor digitale Keuzedagen.

Badge +3

Op deze pagina staat onderaan, bij ‘Ik wil Keuzedagen liever op een eenmalige, papieren OV-chipkaart’, dat papieren Keuzedagen niet meer nieuw te bestellen zijn vanaf 1 maart 2022. Dan zou je toch denken dat die datum ook gehanteerd zal gaan worden voor digitale Keuzedagen.

Dat was voorheen ook al een dingetje, want de digitale Keuzedagen zouden eigenlijk (na medio 2021 dus je zou 1 juli verwachten) bij verlenging allemaal tegelijk beschikbaar komen voor het hele contractjaar, en daarmee gelijk worden aan de (duurdere) papieren Keuzedagen. De optie voor papieren Keuzedagen zou daarmee overbodig worden.

Maar dat is dus niet gebeurd, je krijgt er nog steeds eentje per 2 maanden, die weliswaar een jaar geldig zijn (en de meeste dus langer dan je contractjaar).

De gedachte daarachter was volgens mij dat je dan niet een setje digitale Keuzedagen kon aanvragen en na een maandje je abonnement opzeggen. Eenmaal beschikbaar gekomen Keuzedagen kunnen blijkbaar niet ingetrokken worden, en op deze manier (eentje per 2 maanden) is dat ‘afgedekt’. Bij de duurdere papieren Keuzedagen vindt men het blijkbaar geen probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Op deze pagina staat onderaan, bij ‘Ik wil Keuzedagen liever op een eenmalige, papieren OV-chipkaart’, dat papieren Keuzedagen niet meer nieuw te bestellen zijn vanaf 1 maart 2022. Dan zou je toch denken dat die datum ook gehanteerd zal gaan worden voor digitale Keuzedagen.

Niet noodzakelijk. NS kan best 2 verschillende data hanteren. En zo'n datum die er staat hoeft ook niet definitief te zijn, gezien het feit dat er intussen al meerdere keren een andere datum is gegeven voor het stoppen van de verkoop van nieuwe Keuzedagen. 

Reageer