Wanneer kunnen we eindelijke Apple Pay gebruiken om in te checken? | NS Community
beantwoord

Wanneer kunnen we eindelijke Apple Pay gebruiken om in te checken?

  • 20 August 2021
  • 24 reacties
  • 8686 Bekeken

Op dit forum zie ik topics hierover meer dan 5 jaar teruggaan maar is de realiteit dat we nog steeds een pasje nodig hebben om in te checken. Zo’n beetje alle grote banken maken al jaren gebruik van Apple Pay, waarom lukt het de NS nog niet om dit te implementeren? Inchecken middels m’n horloge of iPhone (niet via de NS app, maar direct via Apple Pay) zou verdraaid handig zijn. Wanneer kunnen we dit verwachten? 

icon

Beste antwoord door Thom 20 August 2021, 11:41

Bekijk origineel

24 reacties

Ik weet niet of NS wel bakken met geld moet uitgeven om iedere technische hobby gadget te gaan ondersteunen. Een OV-chipkaart, e-ticket en automaat is gezien de financiële noodtoestand bij NS voorlopig wel even voldoende. Eerst maar eens zorgen dat men de forensen weer in de trein krijgt.

Wie heeft het over bakken met geld? Apple heeft een prima API om dit te ondersteunen, al jaren. Een beetje IT bedrijf heeft zoiets er zo in zitten. Dan werkt het direct voor alle iOS devices. En ‘hobby’ gadget? U bent er bekend mee dat iPhones en Apple Watches door extreem veel mensen gebruikt worden om te betalen?

Sterker, ik denk dat deze ondersteuning er juist voor kan zorgen om meer mensen de trein in te krijgen. Het verlaagt de drempel namelijk. OV kaart bestellen, wachten, dan naar een NS punt (waar geen rij staat als je geluk hebt) gaan, door niet geheel intuitieve menu gaan om te zoeken naar opladen, dan betalen met telefoon (of pinpas), kaart er tegenaan houden en daarna ook nog eens niet vergeten in te checken… nogal wat stappen. Wat prima was in 2010. Maar nu niet meer. 

Wie heeft het over bakken met geld? Apple heeft een prima API om dit te ondersteunen, al jaren. Een beetje IT bedrijf heeft zoiets er zo in zitten. En ‘hobby’ gadget? U bent er bekend mee dat iPhones en Apple Watches door extreem veel mensen gebruikt worden om te betalen?

Het aantal mensen dat zich de absurde prijzen van Apple spullen kan/wil permiteren is niet zo erg groot, de meeste mensen hebben een goedkoop Android mobieltje (80%). Als je in/uitchecken met een mobieltje mogelijk zou willen maken bijv. ter vervanging van de fraudegevoelige e-tickets lijkt het me logischer je op Android te richten. 

Daarnaast zie ik zoals gezegd niet in waarom NS steeds meer betaalsystemen zou moeten ondersteunen en zeker niet op dit moment. 

Reputatie 7
Badge +4

Sterker, ik denk dat deze ondersteuning er juist voor kan zorgen om meer mensen de trein in te krijgen. Het verlaagt de drempel namelijk. OV kaart bestellen, wachten, dan naar een NS punt (waar geen rij staat als je geluk hebt) gaan, door niet geheel intuitieve menu gaan om te zoeken naar opladen, dan betalen met telefoon (of pinpas), kaart er tegenaan houden en daarna ook nog eens niet vergeten in te checken… nogal wat stappen. Wat prima was in 2010. Maar nu niet meer. 

 

Met de ov-chipkaart hoeft dit allemaal niet. Het is 2021.:innocent:

Ik heb ook zo’n ‘gadget’, vind de AppleWatch zo ongeveer het mooiste nuttige apparaat dat er is en doe er alles mee. Het is geen gadget als je er langer mee werkt. De Azteccode op Watch kunnen uitlezen zou me gelukkiger maken. Dat kan niet, dus kennelijk is het niet zo eenvoudig.

 

De NFC-chip waarmee u ook betaalt geeft problemen en die is niet uit te schakelen als u in zou willen checken.  Met een API ben je er echt nog niet. Wat makkelijk in het gebruik is, is vaak lastig te implementeren, zeker nu NS overgegaan is op Flex. IT is al zwaar overbelast. 

 

U bent er bekend mee dat iPhones en Apple Watches door extreem veel mensen gebruikt worden om te betalen?

Het is niet zo dat extreem veel mensen met een AppleWatch betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Het zit al lang in de planning dat betaalpas, creditcard en smartphone geaccepteerd gaan worden in het OV.

Translink: ov-chipkaart verdwijnt niet eind 2022 (maar er komt wel een nieuwe kaart) (treinreiziger.nl)

Reputatie 7
Badge +3

Op dit forum zie ik topics hierover meer dan 5 jaar teruggaan maar is de realiteit dat we nog steeds een pasje nodig hebben om in te checken. Zo’n beetje alle grote banken maken al jaren gebruik van Apple Pay, waarom lukt het de NS nog niet om dit te implementeren? Inchecken middels m’n horloge of iPhone (niet via de NS app, maar direct via Apple Pay) zou verdraaid handig zijn. Wanneer kunnen we dit verwachten? 


Wanneer NS genoeg geld heeft om iedere klant van een iphone te voorzien? 😉

Ik vind het een beetje te ver gaan om als klant te moeten gaan mee betalen aan het gemak voor een paar anderen die dure gadgets bezitten.

Ik heb liever dat er wat gedaan voor de groep zonder smartphone/internet die o.a. daardoor onderweg geen fietsreservering kunnen maken en dus geen fiets meer mee kunnen nemen in de trein.

 

Badge +3

Probleem is dat het ov-chipkaart systeem een ruim 15 jaar oud en grotendeels offline systeem is, dus bijv. saldo en reisproducten moeten op de chip van een kaart zelf staan.

NFC-achtige mogelijkheden hiervoor zijn op dit moment blijkbaar niet veilig te implementeren, en voor zover ermee getest is konden er geen abonnementen gekoppeld worden dus reisde je altijd voltarief.

Eerdere experimenten (OV-chip Mobiel e.d.) zijn grandioos mislukt, want je moest dan allerlei apps installeren en ook nog een geschikte/speciale simkaart hebben. Volgens mij richten de huidige experimenten zich op het gebruik van een bankpas als vervanging van de ov-chipkaart (die je dus niet meer elke 5 jaar hoeft te vervangen).

Voor iemand die reist op rekening (NS Flex) zou je een telefoon of watch een (MIFARE) ov-chipkaart kunnen laten emuleren, maar dat zal dan vanuit de NS app moeten gebeuren dus dat voegt weinig toe, behalve dat je dan een smart watch zou kunnen gebruiken.

Voor het scannen van een Aztec (blokjes)code is het scherm van een watch in ieder geval veel te klein, en werkt bij opslaan in een (Apple/Android) Wallet ook al nauwelijks, tenzij je een 6” of groter scherm hebt.

Oplossingen zoals single check-in die met locatiebepaling/tracking werken zullen er ook niet snel komen denk ik, o.a. wegens privacy en omdat locatiebepaling lang niet altijd betrouwbaar werkt (binnen gebouwen en tunnels e.d.). Daar zijn wel workarounds voor, maar dat kost klauwen met geld.

Reputatie 7

Het doet me denken aan die verjaardagskaart die ik in 2002 heb gezien. De voorkant was blauw, met de gele twaalf sterren en de tekst “VOOR JOU ! DE CADEAUBON DIE ECHT OVERAL EN ONBEPERKT IN HEEL EUROPA GELDIG IS !”. En als je dan de kaart open vouwde, dan was er een gleufje met de tekst “Steek hier uw eurobiljet.”

Om de context maar te schetsen. Die OV-pasjes zijn leuk, maar wordt het nu niet eens tijd om ein-de-lijk een oplossing te hebben waarmee je de poortjes direct kan passeren, ook al kom je uit een ander EU-land ?

Dus inderdaad: Apple Pay is niet de oplossing. Ik denk eerder aan een ontvanger voor contactloos betalen. Via Maestro, Mastercard en VISA.

Dan mag het tarief zelfs ietsje hoger liggen dan de lokale oplossingen.

Terzijde: de tramwegmaatschappijen lopen weer voor. Bij de HTM staan er automaten in de tram. Bij De Lijn kan je je bankkaart langs de scanner aan de deuren halen.

Badge +3

Terzijde: de tramwegmaatschappijen lopen weer voor. Bij de HTM staan er automaten in de tram. Bij De Lijn kan je je bankkaart langs de scanner aan de deuren halen.

Goed verhaal (steek hier uw eurobiljet) :rofl:

Maar bij De Lijn betaal je dan volgens mij gewoon een vaste ritprijs (of aantal uren reisrecht), of moet je dan ook weer ‘uitchecken‘ met je bank/creditcard om uiteindelijk een bedrag af te rekenen op basis van de gereisde afstand?

Dat eerste kan in NL ook al lang, maar alleen voor stads/streekvervoer (bus tram metro) dus niet bij NS.

Reputatie 7

Je hebt gelijk, Robert. Het is een vast tarief. Maar zelfs ‘inchecken’ en ‘uitchecken’ zou mogelijk moeten zijn. Parkeergarages kunnen dat immers ook.

Reputatie 7

Op dit forum zie ik topics hierover meer dan 5 jaar teruggaan maar is de realiteit dat we nog steeds een pasje nodig hebben om in te checken. Zo’n beetje alle grote banken maken al jaren gebruik van Apple Pay, waarom lukt het de NS nog niet om dit te implementeren? Inchecken middels m’n horloge of iPhone (niet via de NS app, maar direct via Apple Pay) zou verdraaid handig zijn. Wanneer kunnen we dit verwachten? 


Wanneer NS genoeg geld heeft om iedere klant van een iphone te voorzien? 😉

Ik vind het een beetje te ver gaan om als klant te moeten gaan mee betalen aan het gemak voor een paar anderen die dure gadgets bezitten.

Ik heb liever dat er wat gedaan voor de groep zonder smartphone/internet die o.a. daardoor onderweg geen fietsreservering kunnen maken en dus geen fiets meer mee kunnen nemen in de trein.

 

Ik vind wel erg ver gaan dat plastic pasjes van een paar dubbeltjes voor € 7.50 verkocht worden en dan nog volstrekt waardeloos zijn.

Juist ja… de OV Chipkaart.

En ach, dat fiets reserveren… dat slaat werkelijk nergens op. 

Apple Pay is zo’n ding dat je meepakt als je toch bezig gaat met inchecken met bankkaart. Dat is dan de kostenpost niet meer. Helaas stelt TLS dat project al jaren uit.

Badge +3

Je hebt gelijk, Robert. Het is een vast tarief. Maar zelfs ‘inchecken’ en ‘uitchecken’ zou mogelijk moeten zijn. Parkeergarages kunnen dat immers ook.

Off topic: bij een parking heb je te maken met één locatie en tijdsduur (per minuut soms zelfs) tussen in- en uitrijden.

Simpel (op zich), maar als het Q-Park is moet je voor korting dan wél een treinreis gemaakt hebben.

In Rotterdam mag dat ook gewoon een RET tramrit zijn (op je ov-chipkaart natuurlijk, en dat mag een anonieme zijn*)… Snapt u het nog?

* Bij e-ticket of gebrek aan een smartphone/app even contact opnemen met Q-Park en dan krijg je ook wel die korting. Het c-woord (coulance) doen ze niet aan. Jij krijgt gewoon die korting en klaar!

En dat wordt dan -lekker duidelijk- op deze manier verwoord:

Heb je een OV-chipkaart of NS-Business Card? Dan parkeer je met korting. Voorwaarde is wel dat je dezelfde dag een treinreis binnen Nederland maakt en in- en uitcheckt bij een ander treinstation. Ook als je meerdere dagen parkeert krijg je korting, mits je het Q-Park P+R terrein verlaat op dezelfde dag als de terugreis met de trein.

In het OV is men er erg goed in om het tariefsysteem mateloos gecompliceerd te maken. Dan wordt automatisering vanzelf ook mateloos gecompliceerd.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad niet te geloven hoe ingewikkeld het allemaal gemaakt wordt. Nu komt Transdev in de Gooi en Vechtstreeks weer met een eigen kortings-Flex-variant die uiteraard niet te combineren is met Flex van andere vervoerders.
Lees en huiver: https://www.transdev.nl/nl/onze-routes/vervoersgebieden/gooi-en-vechtstreek/campagnes/gooi-en-vechtstreek-voordeel#Onze-routes_Vervoersgebieden_Gooi-en-Vechtstreek_Campagnes_Gooi-en-Vechtstreek-Voordeel_Tabs_Gooi-en-Vechtstreek-Voordeel-activeren

Het zou prettig zijn wanneer er een landelijke autoriteit zou zijn die ingrijpt bij dergelijke onzin.
 
 
×
 
 
 

En dan word ik boos aangekeken als ik dit hele project een grote (geflopte) hack noem. Ik ga even met mijn hoofd tegen de muur bonken.

Reputatie 7

Het is inderdaad niet te geloven hoe ingewikkeld het allemaal gemaakt wordt. Nu komt Transdev in de Gooi en Vechtstreeks weer met een eigen kortings-Flex-variant die uiteraard niet te combineren is met Flex van andere vervoerders.
Lees en huiver: https://www.transdev.nl/nl/onze-routes/vervoersgebieden/gooi-en-vechtstreek/campagnes/gooi-en-vechtstreek-voordeel#Onze-routes_Vervoersgebieden_Gooi-en-Vechtstreek_Campagnes_Gooi-en-Vechtstreek-Voordeel_Tabs_Gooi-en-Vechtstreek-Voordeel-activeren

Het zou prettig zijn wanneer er een landelijke autoriteit zou zijn die ingrijpt bij dergelijke onzin.
 
 
×
 
 
 

Dit zijn gewoon allemaal voordelen van de geweldige marktwerking. Ik snap niet dat jij dit niet snapt (sprak hij cynisch.)

Badge +3

Neee, niet nog meer Flex dingen! :joy:

En ook nee voor het volgende (wat denken ze wel bij Transdev?):

Let op: Heb je al een Flex abonnement op je persoonlijke OV-chipkaart van een andere OV-vervoerder? Zet deze dan eerst stop. Je kunt per OV-chipkaart maar één Flex abonnmenent afsluiten per vervoerder.

Dat maak ik zelf wel uit!

Want als ik NS Flex zonder BTM heb en daarbij (voorbeeld) GVB Flex voor regio Amsterdam plus Transdev Gooi-en-Vechtstreek Voordeel, plus ABC (achteraf betalen consumenten) van RET zou willen dan gaat dat gewoon lukken natuurlijk, zolang de geldigheidsgebieden elkaar niet overlappen. Met dan wel 3 facturen per maand :disappointed_relieved:

Oh wacht, het staat er toch goed: één Flex abonnement per vervoerder :rofl: Waarom zou je dan in hemelsnaam NS Flex of GVB Flex (of ABC) moeten stoppen?

Voor de term ‘Flex’ hou ik voor het gemak maar even ‘reizen op rekening’ of ‘achteraf betalen’ aan :sweat_smile:

Edit: RET is verstandig: Per 1 oktober 2020 is het niet meer mogelijk om met ABC te reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Een ander punt met die Flex-ellende is het declareren van reiskosten. Ik reis op saldo en kan bij wijze van spreken dagelijks een overzicht van mijn reiskosten maken en die met een pdf-bijlage indienen. Met Flex krijg je pas op een later moment de prijs van de reis te zien.

Flex is wat mij betreft een krankzinnige stap achterwaarts in vergelijking met op saldo reizen met automatisch opladen.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Ook zonder Apple Pay vormt Flex voor mij, zeker qua abonnementen, een geweldige stap vooruit !

Een ander punt met die Flex-ellende is het declareren van reiskosten. Ik reis op saldo en kan bij wijze van spreken dagelijks een overzicht van mijn reiskosten maken en die met een pdf-bijlage indienen. Met Flex krijg je pas op een later moment de prijs van de reis te zien.

Flex is wat mij betreft een krankzinnige stap achterwaarts in vergelijking met op saldo reizen met automatisch opladen.

Tja, de Haagse politici hebben dat Flex doorgedramd. 

Reputatie 7

Wat dat betreft is het dus een gelukje dat we

hier te maken hebben met een onvervalst

overheidsbedrijf !

Reputatie 7
Badge +3

Flex is een oplossing voor een niet-bestaand probleem. Er bestaat immers reizen op saldo met automatisch opladen. Bovendien heb je bij reizen op saldo de mogelijkheid om allerlei abonnements- en kortingsvormen van verschillende vervoerders op dezelfde kaart actief te hebben.

Automatisch opladen had jaren geleden het probleem van een enorme bureaucratie: formulier afdrukken, invullen en opsturen naar TLS. Vervolgens nog een week of wat wachten voordat het geactiveerd was. 

Die bureaucratische rompslomp is heel eenvoudig gemaakt door het via het via iDeal overmaken van een cent waarna automatisch opladen meteen actief is. Flex is een idioot ingewikkeld systeem met kredietbeoordelingen. Dat is geen oplossing voor het betalen van een reis met het OV in Nederland.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Flex is een oplossing voor een niet-bestaand probleem. Er bestaat immers reizen op saldo met automatisch opladen. Bovendien heb je bij reizen op saldo de mogelijkheid om allerlei abonnements- en kortingsvormen van verschillende vervoerders op dezelfde kaart actief te hebben.

Automatisch opladen had jaren geleden het probleem van een enorme bureaucratie: formulier afdrukken, invullen en opsturen naar TLS. Vervolgens nog een week of wat wachten voordat het geactiveerd was. 

Die bureaucratische rompslomp is heel eenvoudig gemaakt door het via het via iDeal overmaken van een cent waarna automatisch opladen meteen actief is. Flex is een idioot ingewikkeld systeem met kredietbeoordelingen. Dat is geen oplossing voor het betalen van een reis met het OV in Nederland.

 
We zijn inmiddels een beetje afgedwaald. Flex heeft wel natuurlijk één belangrijk voordeel en dat is dat je kan doorreizen bij overstap naar een andere vervoerder. Bij introductie van de ov-chipkaart werd overigens single sign on beloofd maar ja dat heeft een staatssecretaris in een later kabinet verkwanseld geloof ik.  
×
 
 
 

 

Reageer