beantwoord

De reisplanner plant de rit van Veenendaal-West naar Harderwijk onjuist. merken jullie dit ook?

  • 28 December 2023
  • 16 reacties
  • 297 Bekeken

Reputatie 1

De overstaptijd is 4 minuten. Als je nou sprint van spoor 14 naar 4, dan ben je al in 2 minuten op spoor 4 en waarschijnlijk is de Noordertunnel ook te gebruiken. Ik vind het apart dat je 34 minuten overstaptijd gerekend krijgt, als je een route op deze wijze plant. Dit klopt niet. De minimale overstaptijd op Utrecht Centraal is 4 minuten en geen vijf. Misschien een foutje van NS, want dit is heel overdreven gerekend.

icon

Beste antwoord door Robert B 28 December 2023, 02:46

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +2

In het weekend duurde de reis volgens de planner 1.49 uur he, daarmee begon dit topic. Dan scheelt het ineens nog maar 6 minuten met de bus.

Maar wel vrij specifiek als je vanaf Veenendaal West reist. Als je toch al per fiets naar een station moet en een keuze hebt, dan valt de balans vanuit delen van Veenendaal anders uit.

Vanaf Veenendaal West naar Harderwijk duurt 1.19 uur, via De Klomp 45 minuten langer maar wel ruim drie euro goedkoper. Over Maarsbergen is 30 minuten langer maar een paar cent duurder dan via De Klomp.

Vanaf Veenendaal West blijft dus de trein over. Relatief goedkoop is de route via Barneveld (205, trein naar Lunteren, 505), maar ook dat duurt langer dan de trein.

Vanaf De Klomp is inderdaad de bus wel een goede optie, vanaf Veenendaal West helaas niet.

 

Reputatie 7
Badge +2

 

 

In de spits is de overstap vijf minuten en officieel wel haalbaar. Helaas is de bus niet echt een alternatief qua tijd, want de spitsritten zijn kostbaar

Tja, als je het om de prijs doet is een kwartiertje wachten toch wel de moeite. Met de bus betaal je nog minder dan voor de trein met 40% korting in 2e klas. Bij een abonnement kan het nog goedkoper.

 

Het ging over Weekend Vrij volgens mij (en Amersfoort zal wel Harderwijk moeten zijn).

En voor bus is er volgens mij geen spits in de middag, toch? Mijn Dal Vrij Eindhoven (Connexxion/Bravo/Breng/Hermes) zegt na 9:00 op werkdagen.

In de provincie Utrecht geldt wel een middagspits voor het DalVrij product. De WeekendVrij voor de bus is helaas afgeschaft.

Maar ja wie heeft korting nodig als de ritprijs al lager is dan de trein met korting.

En Amersfoort moest Amersfoort zijn, want je kunt met die bus niet door naar Harderwijk. Dat stukje zal alsnog per trein moeten.

Badge +3

Aanvulling: de 6 minuten geldt alleen van Spoor 20/21 naar spoor 1 t/m 4 of andersom

Ook prima, dank voor de info maar maakt natuurlijk niet uit als je zo’n overstap (met enig gemak) eigenlijk altijd wel haalt 🏃‍♂️

Reputatie 6
Badge +1

De minimale overstaptijd op Utrecht Centraal is 4 minuten en geen vijf. Misschien een foutje van NS, want dit is heel overdreven gerekend.

Waar linksonder 6a staat mag je 7a invullen voor Utrecht natuurlijk 😅

Vanaf spoor 8-9-11-12 en hoger zou het misschien wel 6 minuten kunnen zijn, dus logisch dat die adviezen niet in de planner komen te staan, toch?

Positieve noot, een (totaal onmogelijke) overstap van 5/7 naar 18/19 (ri. Arnhem) vaak met gemak gehaald.

En voor naar Woerden naar 11 voor de IC naar Leiden (die ook in Woerden stopt, al is dat helemaal geen intercity station), en anders een paar minuten later de sprinter van spoor 20/21.

Aanvulling: de 6 minuten geldt alleen van Spoor 20/21 naar spoor 1 t/m 4 of andersom

Badge +3

Klopt, maar vanaf Veenendaal West haal je in de praktijk de vier minuten overstap op Utrecht vrijwel altijd. Met een Weekend Vrij is dat ook een goedkope optie.

In de spits is de overstap vijf minuten en officieel wel haalbaar. Helaas is de bus niet echt een alternatief qua tijd, want de spitsritten zijn kostbaar.

Het ging over Weekend Vrij volgens mij (en Amersfoort zal wel Harderwijk moeten zijn).

En voor bus is er volgens mij geen spits in de middag, toch? Mijn Dal Vrij Eindhoven (Connexxion/Bravo/Breng/Hermes) zegt na 9:00 op werkdagen.

De bus is geen optie helaas, want die sluit niet goed aan in Amersfoort. In het weekend (waar TS over spreekt) rijdt de bus sowieso niet.

In het weekend rijdt lijn 80 wel tussen Veenendaal-De Klomp en Amersfoort (aansluitend op de 87 vanuit Veenendaal), dat is welgeteld 3 minuten langzamer dan dezelfde reis per trein.

Sowieso lijkt een reis via De Klomp hier aantrekkelijker: de treinreis zelf is al 17 minuten sneller en per bus naar Amersfoort snoept er nog 6 minuten reistijd af (ondanks de overstap van 13 minuten in Amersfoort)

Voor Veenendaal richting Amersfoort is de bus in plaats van trein dus helemaal zo gek nog niet. De reistijd is vrijwel gelijk, maar als je de reis regelmatig maakt scheelt het bergen met geld (bus is 60% goedkoper bij een jaarkaart t.o.v. een jaar TrajectVrij)

Klopt, maar vanaf Veenendaal West haal je in de praktijk de vier minuten overstap op Utrecht vrijwel altijd. Met een Weekend Vrij is dat ook een goedkope optie.

In de spits is de overstap vijf minuten en officieel wel haalbaar. Helaas is de bus niet echt een alternatief qua tijd, want de spitsritten zijn kostbaar.

Reputatie 7
Badge +2

De bus is geen optie helaas, want die sluit niet goed aan in Amersfoort. In het weekend (waar TS over spreekt) rijdt de bus sowieso niet.

In het weekend rijdt lijn 80 wel tussen Veenendaal-De Klomp en Amersfoort (aansluitend op de 87 vanuit Veenendaal), dat is welgeteld 3 minuten langzamer dan dezelfde reis per trein.

Sowieso lijkt een reis via De Klomp hier aantrekkelijker: de treinreis zelf is al 17 minuten sneller en per bus naar Amersfoort snoept er nog 6 minuten reistijd af (ondanks de overstap van 13 minuten in Amersfoort)

Voor Veenendaal richting Amersfoort is de bus in plaats van trein dus helemaal zo gek nog niet. De reistijd is vrijwel gelijk, maar als je de reis regelmatig maakt scheelt het bergen met geld (bus is 60% goedkoper bij een jaarkaart t.o.v. een jaar TrajectVrij)

Ik doe deze overstap regelmatig en die is goed haalbaar in vier minuten, maar te krap om te garanderen. Met de lift wordt het namelijk lastig. Rennen is echt niet nodig. Voor de gemiddelde reiziger is dat prima haalbaar, zelfs in drie minuten.

De bus is geen optie helaas, want die sluit niet goed aan in Amersfoort. In het weekend (waar TS over spreekt) rijdt de bus sowieso niet.

Doordeweeks overdag is de overstap vijf minuten, waardoor die officieel wel haalbaar is. 

Badge +3

De route van Veenendaal naar Amersfoort (en verder) is natuurlijk wel bijzonder.

Je reist dan via Utrecht (of met een bus als je daar sneller wilt zijn).

Haal jij die korte overstap op Utrecht Centraal, dan is het ook verder prima toch?

Je betaalt bij reizen met NS natuurlijk wel voor de afstand via Utrecht, ook al check je daar niet uit en weer in.

Reputatie 7
Badge +3

Prima. Als jij met een sprintje trekken die overstap haalt kun je die gewoon nemen, maar het komt niet in de reisplanner te staan. Want dan zou NS, als door een vertraging van 1 of 2 minuten van de trein uit Veenendaal-West die overstap niet meer te halen is en je daardoor een aansluitende trein van 30 minuten later moet nemen, GtbV moeten betalen.

Reputatie 1

Helemaal terecht hoor, dat je bij 34 minuten wachten op Utrecht Centraal (als je de overstap op de sprinter niet haalt) eigenlijk liever een intercity naar Zwolle had willen zien die ook even in Harderwijk stopt 🤣

Je verzonnen reis kan overigens een kwartier sneller met een bus van Veenendaal (of vanuit Maarn) naar Amersfoort, dan hoef je niet te rennen op Utrecht Centraal (spoor 14 naar 4).

Die busreis valt niet onder het Weekend Vrij tarief.  Als de desbetreffende overstap gehaald is, duurt het veel minder dan met die bus trouwens. 

Badge +3

De minimale overstaptijd op Utrecht Centraal is 4 minuten en geen vijf. Misschien een foutje van NS, want dit is heel overdreven gerekend.

Waar linksonder 6a staat mag je 7a invullen voor Utrecht natuurlijk 😅

Vanaf spoor 8-9-11-12 en hoger zou het misschien wel 6 minuten kunnen zijn, dus logisch dat die adviezen niet in de planner komen te staan, toch?

Positieve noot, een (totaal onmogelijke) overstap van 5/7 naar 18/19 (ri. Arnhem) vaak met gemak gehaald.

En voor naar Woerden naar 11 voor de IC naar Leiden (die ook in Woerden stopt, al is dat helemaal geen intercity station), en anders een paar minuten later de sprinter van spoor 20/21.

Badge +3

Helemaal terecht hoor, dat je bij 34 minuten wachten op Utrecht Centraal (als je de overstap op de sprinter niet haalt) eigenlijk liever een intercity naar Zwolle had willen zien die ook even in Harderwijk stopt 🤣

Je verzonnen reis kan overigens een kwartier sneller met een bus van Veenendaal (of vanuit Maarn) naar Amersfoort, dan hoef je niet te rennen op Utrecht Centraal (spoor 14 naar 4).

Reputatie 7
Badge +3

Van spoor 4 naar 14 kun jij misschien in 4 minuten doen, maar de gemiddelde reiziger niet. Zeker niet als je een lift nodig hebt. Je moet ook nog rekening houden met de vertrekprocedure, dus effectief heb je 3 minuten. En omdat de gemiddelde reiziger die overstap niet gaat halen, staat hij niet in de reisplanner. Niets houdt jou tegen om proberen wel die trein te halen.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is niet fout, bij treinen waarbij de overstap op verschillende perrons is en met 2 of meer perrons verschil, wordt een overstaptijd van 5 minuten gehanteerd. Iemand die wat minder snel loopt dan jij moet het ook kunnen halen. 

Reageer