Basisdienstregeling Kerstlockdown | NS Community
beantwoord

Basisdienstregeling Kerstlockdown

  • 18 December 2021
  • 28 reacties
  • 712 Bekeken

Hallo,

Dit onderwerp maak ik om een belangrijke vraag/onderwerp te bespreken

Nu dat het hele land in lockdown gaat en er bijna niks te doen is, gaat de NS dan ook weer de basisdienstregeling invoeren in nederland?

Dus alleen sprinters en bijna geen intercity’s? Halfuursdienst?

Ik zou dit graag willen weten of dit weer ter sprake komt nu dat er lockdown is.

 

icon

Beste antwoord door Momo 18 December 2021, 20:16

Bekijk origineel

28 reacties

Ik hoop zeker niet dat dit nu komt.

We staan er behoorlijk wat anders voor dan in Lockdown 1.

 

Bij scholen gaan de helft nog gewoon naar school, en iedereen gaat nog gewoon naar het werk.

De treinen zullen dus zeker wat leger zijn, maar niet leeg genoeg voor de basisdienstregeling denk ik.

Als dat ingevoerd word dan word het juist behoorlijk gevaarlijk met een kleine sprinter als intercity.

Maar dat is speculeren, het blijft nog steeds afwachten...

Bij scholen gaan de helft nog gewoon naar school, en iedereen gaat nog gewoon naar het 

Bij het spoor draait het om mbo/hbo/wo en daar zijn de enige uitzonderingen praktijklessen en examen/tentamens. Dat is echt maar een heel klein deel van het normale studentenvervoer.

In het middelbáar onderwijs is er ook een uitzondering voor examenklassen, maar van de middelbare scholieren gaat sowieso maar een enkeling met de trein naar school.

Met de kerst wordt het helemaal niet drukker, de periode rond en op de kerstdagen is normaal al de rustigste periode van het jaar. 

Verder is de kans groot dat de beperkingen de eerste week nog klein zullen zijn omdat de ervaring leert dat NS moeite heeft om snel grotere aanpassingen in de dienstregeling te maken.

NS kan beter eerst even kijken hoe de drukte zich ontwikkelt. De omstandigheden die het gedrag beïnvloeden zijn anders dan in de eerste lockdown. De maatregelen zullen dus ook niet hetzelfde zijn.

Sowieso leert de ervaring dat het NS organisatorisch minimaal één of twee weken kost om aanpassingen te doen. Na de lockdown in het voorjaar kostte het zelfs weken om de dienstregeling weer op te schalen. 

En zo niet word de trein dan korter ofzo?

Ik ben heel benieuwd wat dit voor mijn reis gaat betekenen.

Reputatie 7
Badge +3

De enige manier om hier achter te komen is afwachten tot NS het bekend maakt.

Dus de bekende media en https://nieuws.ns.nl/ en het twitter account van NS in de gaten houden.

Eerder in de week werd dit al bekend gemaakt https://nieuws.ns.nl/ns-schrapt-tijdelijk-rustige-treinen/

Reputatie 7
Badge

Precies, er valt niks over te zeggen nu. 

Weet iemand anders van de NS die hier over gaan iets over? Volgens mij werkt @Momo bij de NS misschien kan zij het navragen bij een collega?

Reputatie 7
Badge +3

Ik werk zeker niet bij NS.

Je zult gewoon echt moeten wachten tot de personen bij NS die dit soort dingen beslissen hierover een besluit hebben kunnen nemen en dit bekend gemaakt wordt.

Ik werk zeker niet bij NS.

Je zult gewoon echt moeten wachten tot de personen bij NS die dit soort dingen beslissen hierover een besluit hebben kunnen nemen en dit bekend gemaakt wordt.

Mijn excuses ik dacht dat zo’n gele naam betekende dat je bij NS werkzaam was.

Heb het nog nooit eerder gezien.

 

Ik zal afwachten.

Reputatie 7
Badge +1

De moderators kun je herkennen aan het kleine NS logo in hun profielfoto en hebben achter hun naam NS staan.

Dat Momo haar naam geel is heeft volgens mij meer te maken met dat ze super user is.

Reputatie 7

Ik hoop zeker niet dat dit nu komt.

We staan er behoorlijk wat anders voor dan in Lockdown 1.

 

Bij scholen gaan de helft nog gewoon naar school, en iedereen gaat nog gewoon naar het werk.

De treinen zullen dus zeker wat leger zijn, maar niet leeg genoeg voor de basisdienstregeling denk ik.

Als dat ingevoerd word dan word het juist behoorlijk gevaarlijk met een kleine sprinter als intercity.

Maar dat is speculeren, het blijft nog steeds afwachten...

 

Iedereen gaat gewoon nog naar het werk is wat overdreven denk ik. Al het kantoorpersoneel werkt zo'n beetje thuis. En de scholen zijn volgende week dan nog wel open, maar de 2 weken daarna ook dicht dus ja weinig reizigers.

Ik hoop zeker niet dat dit nu komt.

We staan er behoorlijk wat anders voor dan in Lockdown 1.

 

Bij scholen gaan de helft nog gewoon naar school, en iedereen gaat nog gewoon naar het werk.

De treinen zullen dus zeker wat leger zijn, maar niet leeg genoeg voor de basisdienstregeling denk ik.

Als dat ingevoerd word dan word het juist behoorlijk gevaarlijk met een kleine sprinter als intercity.

Maar dat is speculeren, het blijft nog steeds afwachten...

 

Iedereen gaat gewoon nog naar het werk is wat overdreven denk ik. Al het kantoorpersoneel werkt zo'n beetje thuis. En de scholen zijn volgende week dan nog wel open, maar de 2 weken daarna ook dicht dus ja weinig reizigers.

Ik denk dat de trein in de spits nog gevuld is op het percentageniveau 50-60%. Dat zal zeker niet voldoen met de basisdienstregeling van vorig jaar, dus 1 sprinterstel per uur / halfuur.

En met kerst wordt het uiteraard weer behoorlijk wat drukker in de trein, want niet veel mensen volgen dat advies braaf op helaas.

Reputatie 7
Badge +3

Vorig jaar half december ging de boel ook dicht, maar NS ging toen niet terug naar een basisdienstregeling. Wel was er al eerder (in november) sprake van dat er wat minder treinen gingen rijden, NS ging toen terug naar 90% van de dienstregeling. https://nieuws.ns.nl/ns-past-komende-weken-dienstregeling-aan/  Ook werden vanaf februari dit jaar treinen gemiddeld 10% korter.

Maar het heeft niet echt veel zin om nu te gaan speculeren wat NS wel of niet zal doen, het wordt vanzelf bekend.

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoop zeker niet dat dit nu komt.

We staan er behoorlijk wat anders voor dan in Lockdown 1.

 

Bij scholen gaan de helft nog gewoon naar school, en iedereen gaat nog gewoon naar het werk.

De treinen zullen dus zeker wat leger zijn, maar niet leeg genoeg voor de basisdienstregeling denk ik.

Als dat ingevoerd word dan word het juist behoorlijk gevaarlijk met een kleine sprinter als intercity.

Maar dat is speculeren, het blijft nog steeds afwachten...

Dw scholen en universiteiten gaan dicht tot 10 januari 2022. En het is al een tijdje de bedoeling dat iedereen zoveel mogelijk thuis werkt.

Of het 'gevaarlijk' is hangt er vanaf hoeveel mensen blijven reizen, die eigenlijk thuis zouden moeten blijven. Ik verwacht dat net als een jaar geleden studenten en anderen met afgekocht reisrecht blijven reizen.

Reputatie 7

Ik moest vanochtend weer naar het werk treinen (nee, thuiswerken is onmogelijk….) en had eigenlijk verwacht dat ik vrijwel de enige reiziger zou zijn. Maar niets bleek minder waar. Het was wel minder dan anders op zondagochtend 10.00 uur, maar toch zaten er voor tijdens een harde lockdown nog behoorlijk veel mensen in de trein….met koffers en tassen….jongeren in groepjes op weg….. ouders met kinderen….. mensen met fietsen. Ik geloof nooit dat dat weer zo wordt als voorjaar 2020, toen stations uitgestorven waren.

Reputatie 7

Ik denk dat er ook al wat mensen aan het vluchten zijn richting Duitsland of België. Ik las al in het nieuws dat er een run van Nederlanders is op de horeca in België tijdens de kerstdagen.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

NS kan beter eerst even kijken hoe de drukte zich ontwikkelt. De omstandigheden die het gedrag beïnvloeden zijn anders dan in de eerste lockdown. De maatregelen zullen dus ook niet hetzelfde zijn.

Ik denk dat er ook al wat mensen aan het vluchten zijn richting Duitsland of België. Ik las al in het nieuws dat er een run van Nederlanders is op de horeca in België tijdens de kerstdagen

In België stelt Kerstmis weinig voor,  het land kent sowieso geen Tweede Kerstdag. In Duitsland is vrijwel alle horeca gesloten op Eerste Kerstdag,  als je veel geluk hebt kun je nog net een Big Mac scoren. Dus om daar naar toe te gaan reizen lijkt me weinig interessant. 

Sowieso leert de ervaring dat het NS organisatorisch minimaal één of twee weken kost om aanpassingen te doen. Na de lockdown in het voorjaar kostte het zelfs weken om de dienstregeling weer op te schalen. 

Ik denk dat je je flink vergist hier in, als het moet kan er zo terug gestapt worden naar een basis dienstregeling aangezien daar al een basis voor is en de keuze kan gemaakt worden om naar die van vorige keer terug te stappen ondankds dat er nu wat wijzigingen in de dienstregeling zitten t.o.v. vorig jaar.

Verder was er bij het opschalen vooral een probleem iqua personeel, je kan wel willen opschalen maar als je te weinig personeel hebt daarvoor dan heb je een probleem. 

 

Reputatie 7

Ik denk dat Tamzin gelijk heeft en vooral omdat de dienstregeling dus net is aangepast. Indien de vorige dienstregeling nog van toepassing was geweest had dat een stuk eenvoudiger geweest. Nu kan je volgens mij weer opnieuw beginnen. 

Reputatie 7
Badge +3

Afschalen zal makkelijker zijn dan na een langere periode van een uitgeklede dienstregeling weer op schalen. Maar NS zal eerst willen kijken of en in welke mate er minder reizigers zijn. 

Afschalen zal makkelijker zijn dan na een langere periode van een uitgeklede dienstregeling weer op schalen. Maar NS zal eerst willen kijken of en in welke mate er minder reizigers zijn. 

Dat is inderdaad de reden dat er nu niet meteen afgeschaald wordt, is vorige keer ook gebeurt nadat duidelijk was dat er enorm veel minder reizigers met de trein gingen. De vraag is zo en zo of het weer terug loopt naar dat kleine aantal reizigers of niet, ik verwacht van niet.

Maar de basis dienstregeling kunnen ze zo uit het systeem weer tevoorschijn halen en gebruiken, vorige keer zijn daar ook wijzigingen in geweest t.o.v. de originele dienstregeling vanwege aansluitingen. Alle logistieke plannen, personele planning e.d. zijn er nog.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is niet zozeer de logistieke basisdienstregeling. Het probleem is de koppeling met de reisinformatie. Waarschijnlijk werkt het soepel op het moment dat de lockdown net weer wordt opgeheven.

Het probleem is niet zozeer de logistieke basisdienstregeling. Het probleem is de koppeling met de reisinformatie. Waarschijnlijk werkt het soepel op het moment dat de lockdown net weer wordt opgeheven.

Het systeem van de reisinformatie is vervangen door een nieuw systeem waarbij ze de problemen met het oude systeem en de basis dienstregeling hebben meegenomen zoals ik begreoen heb.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zou een enorme verbetering zijn. Ik ben benieuwd of dat in de praktijk zo gaat werken.

Reageer