behoorlijk slechte inzet nieuwe dienstregeling | NS Community
beantwoord

behoorlijk slechte inzet nieuwe dienstregeling

  • 11 December 2021
  • 7 reacties
  • 376 Bekeken

Hallo, ik heb de inzet qua trein bekeken op de rit met het nummer 1824 in de app. Iemand vertelde mij dat hier een handige website is treinpositie.nl

 

Ik heb daar gekeken en wat blijkt: er wordt elke dag een 6deel ICM ingezet vanaf nu op route 1824. Daar ben ik echt niet tevreden mee dat is gewoon te kort. Icm 7deel is al heel erg druk. Dus waarom zit de NS nu alles in te korten terwijl nieuwe dubbeldekkers en veel nieuwe sprinters in dienst komen? Komt dit door het verdwijnen van de stadsgewestelijke treinen? Ik vind dit frappant dat ik dan maar lekker corona moet oplopen en staan elke dag met 6deel trein?? er is bij een 7delige icmm meestal maar een plek of 5 over. Daarmee bedoel ik dus een klapstoel. Nu dus zeker niet meer ook geen klapstoel zelfs echt niet normaal.

 

Kan er gewoon minimaal een achtdelige trein ingezet worden in de randstad? Er is helemaal geen materiaaltekort meer.

icon

Beste antwoord door Anonymous 11 December 2021, 18:04

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

NS is niet verantwoordelijk voor het wel of niet oplopen van een corona besmetting in de trein. Als je bang bent besmet te raken moet je gewoon je eigen gezonde verstand gebruiken door alleen te reizen wanneer het echt moet, of de rustigere treinen te nemen.

In de spits is het soms wat behelpen, en kan het zijn dat je moet staan. Dat hoort er nou eenmaal bij. Als het echt te druk is, gebruik dan de druktemelder. Dan kan er in het geval van structurele problemen gekeken worden naar het langer maken van treinen.

Waar baseer je trouwens op dat er geen materieeltekort meer is? Dat er nu een aantal dubbeldekkers weer rijden wil nog niet zeggen dat alle tekorten meteen zijn opgelost. Dat zijn ook geen nieuwe dubbeldekkers, maar bestaande dubbeldekkers die een tijdje uit de roulatie zijn geweest. SGM gaat er vandaag uit en die ritten worden straks gewoon vervangen door andere sprinters. 

Allereerst worden treinen gepland naar het reizigersaantal in de trein en wordt er strategisch gekeken waar welke treinlengte nodig is. Dat wil niet zeggen dat er geen drukke treinen zullen zijn maar dat is nu eenmaal niet te voorkomen.

Dat u aangeeft dat er geen materieel gebrek is dan heeft u het mis, momenteel missen we nog een groot deel van de oudste dubbeldekkers op het spoor die vorig jaar vanwege trillingen uit de dienst zijn gehaald en nu met DRGL’22 weer langzaam zullen instromen na aanpassingen aan het remsysteem van de trein.

De nieuwe sprinters zijn er in ruim voldoende mate echter dit zijn wel sprinters en worden uit nood al ingezet op een aantal IC trajecten. Nieuwe dubbeldekkers waar u het over heeft die komen pas over een paar jaar, hetgeen wat u nu wellicht als nieuwe dubbeldekker beschouwd zijn of de oude dubbeldekker die zoals ik hierboven heb beschreven weer terug komt of de gerenoveerde VIRM dubbeldekkers die momenteel een renovatie ondergaan en met een grotendeels blauwe voorkant met een golf aan de zijkant weer terug komen na renovatie.

Het vervangen van de SGMm heeft totaal niets te maken met de inzet in de treinserie 1800.

Reputatie 2

Hallo, ik heb de inzet qua trein bekeken op de rit met het nummer 1824 in de app. Iemand vertelde mij dat hier een handige website is treinpositie.nl

 

Ik heb daar gekeken en wat blijkt: er wordt elke dag een 6deel ICM ingezet vanaf nu op route 1824. Daar ben ik echt niet tevreden mee dat is gewoon te kort. Icm 7deel is al heel erg druk. Dus waarom zit de NS nu alles in te korten terwijl nieuwe dubbeldekkers en veel nieuwe sprinters in dienst komen? Komt dit door het verdwijnen van de stadsgewestelijke treinen? Ik vind dit frappant dat ik dan maar lekker corona moet oplopen en staan elke dag met 6deel trein?? er is bij een 7delige icmm meestal maar een plek of 5 over. Daarmee bedoel ik dus een klapstoel. Nu dus zeker niet meer ook geen klapstoel zelfs echt niet normaal.

 

Kan er gewoon minimaal een achtdelige trein ingezet worden in de randstad? Er is helemaal geen materiaaltekort meer.

Ik heb die trein vaak gezien maar die zit vaak na Meppel het meest vol. NS speelt dan ook niet heel goed in op de inzet. Veel scholieren gebruiken deze rit om naar Zwolle te gaan. Dus inderdaad is een ICM-6 zeker niet gunstig.

Maar in de avond wordt op dit traject zelfs ICM-3 ingezet, dat is pas erg en ik ben blij dat ik niet rond de avondspits reis.

Het beste wat u kan doen is de drukte melden in de trein als er echt geen zitplek is.

Badge +3

Ik vind dit frappant dat ik dan maar lekker corona moet oplopen en staan elke dag met 6deel trein?? er is bij een 7delige icmm meestal maar een plek of 5 over.

 

Als je bang bent om corona op te lopen in een drukke trein met 6 delen zal de kans niet veel kleiner zijn als er 7 of 8 delen rijden…

De aanname/constatering dat er (meestal) maar ca. 5 zitplaatsen over zijn bij 7 delen is wel interessant. Die info zou de NS graag willen hebben, want dan zetten ‘we’ 7 delen in en heeft iedereen (meestal) een plek!

Loop je om dat te tellen door de hele trein (op eigen risico)?

Zag wel ergens de ultieme oplossing tegen besmetting! Zitplaats-hoppen, en daarmee zorgen dat je nooit langer dan een kwartiertje (norm voor besmetting) naast een mogelijk besmet iemand hoeft te zitten/staan. :sweat_smile:

Als iemand zichtbaar klachten heeft dan natuurlijk sneller ergens anders gaan zitten (of staan).

Reputatie 7
Badge +1

Hallo, ik heb de inzet qua trein bekeken op de rit met het nummer 1824 in de app. Iemand vertelde mij dat hier een handige website is treinpositie.nl

 

Ik heb daar gekeken en wat blijkt: er wordt elke dag een 6deel ICM ingezet vanaf nu op route 1824. Daar ben ik echt niet tevreden mee dat is gewoon te kort. Icm 7deel is al heel erg druk. Dus waarom zit de NS nu alles in te korten terwijl nieuwe dubbeldekkers en veel nieuwe sprinters in dienst komen? Komt dit door het verdwijnen van de stadsgewestelijke treinen? Ik vind dit frappant dat ik dan maar lekker corona moet oplopen en staan elke dag met 6deel trein?? er is bij een 7delige icmm meestal maar een plek of 5 over. Daarmee bedoel ik dus een klapstoel. Nu dus zeker niet meer ook geen klapstoel zelfs echt niet normaal.

 

Kan er gewoon minimaal een achtdelige trein ingezet worden in de randstad? Er is helemaal geen materiaaltekort meer.

Ik heb die trein vaak gezien maar die zit vaak na Meppel het meest vol. NS speelt dan ook niet heel goed in op de inzet. Veel scholieren gebruiken deze rit om naar Zwolle te gaan. Dus inderdaad is een ICM-6 zeker niet gunstig.

Maar in de avond wordt op dit traject zelfs ICM-3 ingezet, dat is pas erg en ik ben blij dat ik niet rond de avondspits reis.

Het beste wat u kan doen is de drukte melden in de trein als er echt geen zitplek is.

 
 

Dat de trein na Meppel vol zit door de vele scholieren richting Zwolle is toch ook een beetje te wijten aan de scholieren zelf.

Je kunt in Meppel binnen 10 minuten 3 verschillende treinen naar Zwolle nemen, waarbij de sprinter vanuit Leeuwarden volgens mij het minst druk is, en als eerste aankomt. De intercity komt daar 4 minuten achteraan en de sprinter uit Groningen nog eens 4 minuten later.

Reputatie 5

Hallo, ik heb de inzet qua trein bekeken op de rit met het nummer 1824 in de app. Iemand vertelde mij dat hier een handige website is treinpositie.nl

 

Ik heb daar gekeken en wat blijkt: er wordt elke dag een 6deel ICM ingezet vanaf nu op route 1824. Daar ben ik echt niet tevreden mee dat is gewoon te kort. Icm 7deel is al heel erg druk. Dus waarom zit de NS nu alles in te korten terwijl nieuwe dubbeldekkers en veel nieuwe sprinters in dienst komen? Komt dit door het verdwijnen van de stadsgewestelijke treinen? Ik vind dit frappant dat ik dan maar lekker corona moet oplopen en staan elke dag met 6deel trein?? er is bij een 7delige icmm meestal maar een plek of 5 over. Daarmee bedoel ik dus een klapstoel. Nu dus zeker niet meer ook geen klapstoel zelfs echt niet normaal.

 

Kan er gewoon minimaal een achtdelige trein ingezet worden in de randstad? Er is helemaal geen materiaaltekort meer.

Ik heb die trein vaak gezien maar die zit vaak na Meppel het meest vol. NS speelt dan ook niet heel goed in op de inzet. Veel scholieren gebruiken deze rit om naar Zwolle te gaan. Dus inderdaad is een ICM-6 zeker niet gunstig.

Maar in de avond wordt op dit traject zelfs ICM-3 ingezet, dat is pas erg en ik ben blij dat ik niet rond de avondspits reis.

Het beste wat u kan doen is de drukte melden in de trein als er echt geen zitplek is.

 
 

Dat de trein na Meppel vol zit door de vele scholieren richting Zwolle is toch ook een beetje te wijten aan de scholieren zelf.

Je kunt in Meppel binnen 10 minuten 3 verschillende treinen naar Zwolle nemen, waarbij de sprinter vanuit Leeuwarden volgens mij het minst druk is, en als eerste aankomt. De intercity komt daar 4 minuten achteraan en de sprinter uit Groningen nog eens 4 minuten later.

Er is een NS app waar je de drukte in de treinen kan bekijken via (3) poppetjes. Als ze dat weten en de moeite nemen om er gebruik van te maken kan de drukte verspreid worden over 3 treinen. 

Maar mensen kiezen bijna altijd voor de eerste trein. En ze nemen daarbij ook niet altijd de moeite om een zitplaats te zoeken. Want soms kan er ergens anders in de trein ruimte zijn. Soms wordt het zelfs omgeroepen dat er ergens (achteraan) nog genoeg zitplaatsen zijn.

Reputatie 2

Een tip:

Blijf drukte melden via de NS app, zo krijgt NS ook de inzicht dat het inderdaad drukker kan zijn in de 1824 serie. Bij vertrek vanuit Leeuwarden valt het nog enigszins mee maar vanaf Heerenveen wordt het vaak al een stuk drukker tot het in Meppel behoorlijk vol zit.

Zeker nog niet de aantal drukke treinen zoals we deze hadden voor de Corona crisis maar wel drukker dan we nu inmiddels gewend zijn.

Tevens kan ook treinpersoneel via een app de drukte doorgeven, mocht je dus een HC treffen en je vind het te druk kun je hem of haar altijd vragen of ze ook de drukte willen melden, als ze dit al gedaan hebben.

Bovendien moet er rekening gehouden met de treinomloop en om die reden is het niet altijd handig om 8 “bakken” in te zetten in een traject daar waar tussen Zwolle en Leeuwarden de maximale baklengte niet langer mag zijn als 10. Mocht er uit nood iets bijgeplaatst moeten worden bij 8 bakken kan dit al niet meer gezien dan de maximale lengte wordt overschreden.

Reageer