De nieuwe NS-dienstregeling, die op zondag 12 december 2021 ingaat, zorgt voor grote verbeteringen op het spoor.
Er komen meer treinen, snellere verbindingen en betere aansluitingen. Zo komen er twee nieuwe tienminutentreinen bij op het traject Rotterdam - Arnhem via Schiphol. Verder volgt een eerste tienminutensprinter van Dordrecht naar Rotterdam en ook wordt het aantal treinen per uur verhoogd tussen Leiden en Utrecht en tussen Driebergen-Zeist en Breukelen.
Hoofdpunten
Nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam en Arnhem De grootste veranderingen voor de komende dienstregeling zitten in de komst van de tweede en derde tienminutentrein. NS gaat tussen Rotterdam-Den Haag-Leiden-Schiphol en Arnhem-Utrecht-Schiphol doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen.
Verbeteringen van de dienstregeling in Noord-Holland In Hoorn wordt een betere aansluiting gerealiseerd tussen treinen en tussen trein en bus. Verder gaat het aantal Intercity's tussen Alkmaar en Haarlem omhoog. De treinen gaan daar in beide richtingen in de spits rijden. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden. Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier per uur.
Sneller naar het Noorden Reizigers hebben behoefte aan meer (rechtstreekse) verbindingen. Door de aanleg van nieuwe infrastructuur door ProRail tussen Meppel en Zwolle, trekt NS de Sprinter Leeuwarden - Meppel door naar Zwolle. Deze Sprinter rijdt 1 tot 2 minuten sneller en zorgt ervoor dat de aansluiting van Leeuwarden naar Zwolle verbetert. Deze wijziging is gerealiseerd met ingang van 6 september 2021.
Kortere reistijd van en naar Zeeland NS heeft de verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad verbeterd om zo aan de wens van snellere verbindingen te voldoen. Eén van de twee Intercity's per uur versnelt door alleen te stoppen op de grotere stations (Vlissingen, Middelburg, Goes). Dit scheelt zo’n 15 minuten reistijd. Ook wordt een nieuwe Sprinterverbinding toegevoegd tussen Vlissingen en Roosendaal. Daarmee stopt op elk station in Zeeland twee keer per uur een trein.
Internationale treinen: IC Brussel & Eurostar Per 12 december gaat de IC Brussel ieder uur van en naar Amsterdam Centraal rijden, vanwege de komst van de nieuwe tienminutentrein. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen via een overstap op Breda of Rotterdam voor een sneller alternatief kiezen. Voor de Eurostar geldt dat er vier treinen per dag tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen gaan rijden.
Start nieuwe dienstregeling
Dienstregeling 2022 gaat in per zondag 12 december 2021 en loopt tot en met zaterdag 10 december 2022.
Met ingang van de nieuwe dienstregeling kunnen vertrek- en aankomsttijden op sommige stations iets veranderen. Reizigers die willen zien of er voor hun dagelijkse reis iets verandert, kunnen dit vanaf medio oktober checken op NS.nl en de NS-app.
Informatie per wijziging
Iedere tien minuten een trein Tussen Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol en Arnhem - Utrecht - Schiphol gaat doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Het zijn de tweede en derde Intercityverbindingen die NS als tienminutentrein wil aanbieden. Tussen Nijmegen en Arnhem rijden nu al 6 treinen per uur. Dat betekent dat reizigers tussen Rotterdam - Nijmegen straks zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen. Tussen Nijmegen en Utrecht/Amsterdam wordt de reistijd bovendien tot vijf minuten sneller.
Meer Sprinters Rotterdam – Dordrecht Ook tussen Rotterdam en Dordrecht gaan meer treinen rijden. Tegelijk met de Intercity's gaat ook deze tienminutensprinter de hele dag rijden, de eerste van Nederland. Het is de eerste stap in de ambitie van NS om iedere 5 minuten een CitySprinter te rijden en op meer stations te laten stoppen, bovenop meer Intercity’s op dezelfde lijn.
Verbeteringen van de dienstregeling in Noord-Holland In Hoorn wordt een betere aansluiting gerealiseerd tussen treinen en tussen trein en bus. Het aantal Intercity's tussen Alkmaar en Haarlem gaat omhoog. De treinen gaan daar in de ochtend- en avondspits in beide richtingen rijden. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden. Een aantal jaar geleden is NS extra spitstreinen gaan rijden vanuit zowel Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen naar Amsterdam. Omdat de overstap in Hoorn is verbeterd en te weinig reizigers gebruik maken van die treinen, komt een aantal van deze spitstreinen te vervallen. Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier per uur. Dit is gunstig voor zowel inwoners en bezoekers van de Zaanstreek.
Meer treinen tussen Leiden en Utrecht en Driebergen – Zeist en Breukelen In de ochtend- en avondspits gaan er meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De Intercity tussen Leiden en Utrecht zal als Sprinter doorrijden naar 's-Hertogenbosch. Ook tussen Driebergen-Zeist en Breukelen wil NS de sprinterfrequentie omhoog brengen van twee naar vier per uur.
Meer en sneller in Zeeland De verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad wordt verbeterd. NS wil één van de twee Intercity's per uur versnellen door alleen te stoppen op de grotere stations (Vlissingen, Middelburg, Goes). Deze verbinding zal zo'n 15 minuten sneller in de Randstad zijn. Daarnaast komt er een nieuwe Sprinterverbinding bij tussen Vlissingen en Roosendaal. Daardoor blijven alle Zeeuwse stations twee keer per uur bediend. De grotere Zeeuwse stations worden drie keer per uur met elkaar verbonden.
Sneller in het Noorden Dankzij de aanleg van nieuwe infrastructuur door ProRail tussen Meppel en Zwolle kan NS de Sprinter Leeuwarden - Meppel doortrekken naar Zwolle. Deze wijziging is gerealiseerd per 6 september 2021. Voor reizigers tussen bijvoorbeeld Zwolle en Wolvega wordt de reistijd daardoor bijna tien minuten korter. De Sprinter wordt ook sneller: op de hele rit tussen Leeuwarden en Zwolle scheelt dat 1 tot 2 minuten. Hierdoor wordt de aansluiting in Leeuwarden in de richting naar Groningen verbeterd. De reistijd tussen de Randstad en Friesland wordt hierdoor korter. De Sprinter tussen Groningen en Zwolle wordt tot vier minuten sneller.
Internationale treinen De IC Brussel gaat in de plannen ieder uur van en naar Amsterdam Centraal. Nu rijden er nog vier treinen naar Den Haag HS. Door de komst van de tienminutentrein is er te weinig ruimte richting Den Haag. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen reizen via een sneller alternatief met een overstap in Breda of Rotterdam.
NS wil samen met Eurostar vier treinen per werkdag van Amsterdam en Rotterdam naar Londen rijden. Mogelijk wordt dat in de loop van 2022 uitgebreid naar vijf treinen per werkdag. Ook in het weekend wordt het aantal treinen uitgebreid.
Treinseriewijzigingen
Serie
Route
Wijziging
2200
Amsterdam Centraal - Vlissingen
Tot 20:00 op werkdagen tussen Roosendaal en Vlissingen: 1 keer per uur stoppend op alle tussengelegen stations, 1 keer per uur alleen stoppend in Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen. Na 20:00 en het weekend 2 keer per uur stoppend op alle tussengelegen stations
6100
Roosendaal - Vlissingen
Nieuw in 2022, tot 20:00 op werkdagen stoppend op alle tussengelegen stations.
3200
Arnhem - Schiphol - Rotterdam Centraal
Nieuw in 2022 op werkdagen tot 20:00 5e en 6e trein
3300
Hoorn Kersenboogerd - Den Haag Centraal
In 2022 op werkdagen tot 20:00 naar Den Haag Centraal. Na 20:00 en in het weekend niet verder dan Hoofddorp.
3400
Alkmaar - Haarlem
Deze IC-spitstoevoeger rijdt in beide richtingen
4600
Amsterdam Centraal - Leiden
In 2022 op werkdagen tot 20:00 naar Leiden Centraal. Na 20:00 en in het weekend naar Den Haag Centraal
5200
Dordrecht - Rotterdam Centraal
Nieuw in 2022, 5e en 6e Sprinter op werkdagen tot 20:00
6400
Weert - Tilburg Universiteit
Traject Eindhoven - Tilburg Universiteit toegevoegd aan deze serie
8800
Leiden Centraal - Houten Castellum
Is in Utrecht Centraal gekoppeld aan 6000 serie.
6500
Geen treinserie meer in 2022
Serie is opgegaan in serie 8900
8900
Leiden Centraal - Utrecht Centraal
Rijdt in de spits extra tussen Alphen a/d Rijn en Woerden. Neemt 6000 serie over tussen Woerden en Utrecht Centraal en neemt 6500 spitsserie geheel over (Utrecht Centraal – Houten Castellum)
6000
Utrecht Centraal - 's Hertogenbosch
Is in Utrecht Centraal gekoppeld aan 8800 serie. Traject Utrecht Centraal – Woerden zit niet meer in 6000 serie, maar in 8900 serie.
7300
Breukelen - Rhenen
Rijdt de hele dag
7400
Uitgeest - Veenendaal Centrum
Rijdt de hele week Uitgeest - Driebergen en op werkdagen in de spits door naar Veenendaal Centrum
9000
Leeuwarden - Zwolle
Traject Meppel - Zwolle is al in najaar 2021 toegevoegd aan het traject Leeuwarden - Meppel
Materieelwijzigingen
Treinserie
Van
Naar
Was
Wordt
7000
Enschede
Apeldoorn
SNG/SGMM
SNG
5000
Dordrecht
Den Haag Centraal
SGM/SNG
SNG
5100
Dordrecht
Den Haag Centraal
SGM/SNG
SNG
4800
Hoorn
Amsterdam Centraal
SLT/SGMM
SLT
5400
Zandvoort
Amsterdam Centraal
SLT/SGMM
SLT
5500
Utrecht Centraal
Baarn
SLT/SGMM
SLT
7300
Breukelen
Rhenen
SLT/SGMM
SLT/SNG
7400
Utrecht Centraal
Veenendaal Centrum
SLT
SLT/SNG
7600
Zutphen
Wijchen
SNG
FLIRT/SNG
5900
Roosendaal
Dordrecht
FLIRT
SNG
6300
Haarlem
Den Haag Centraal
SNG
SLT
8800
Leiden Centraal
Houten Castellum
ICM
SLT
3200
Arnhem
Rotterdam Centraal
-
VIRM
5200
Dordrecht
Rotterdam Centraal
-
SNG
6100
Roosendaal
Vlissingen
-
SNG
Nieuwbouw en wijzigingen aan het spoor Ook in 2022 investeert NS samen met ProRail in een verdere verbetering van onze dienstverlening. Onder andere door het aanleggen van nieuwe infrastructuur en moderne stations. Er zijn (grootschalige) werkzaamheden op onder andere de volgende trajecten en locaties:
Plaats
Impact
Begin
Einde
Uitgeest
Middel Grote Gevolgen
15-04-2022
19-04-2022
Spoorzone Hoogeveen en Onnen Zuid (Assen - Groningen)
Grote Gevolgen
07-05-2022
23-05-2022
Utrecht-Amersfoort
Middel Grote Gevolgen
27-07-2022
01-08-2022
Hilversum
Middel Grote Gevolgen
07-08-2022
11-08-2022
Spoorzone Ede
Grote Gevolgen
07-08-2022
23-08-2022
Liempde (Boxtel - Best)
Grote Gevolgen
12-08-2022
23-08-2022
Westhaven Amsterdam en Watergraafsmeer
Middel Grote Gevolgen
10-09-2022
15-09-2022
Deventer
Grote Gevolgen
08-10-2022
24-10-2022
Amsterdam Sloterdijk
Middel Grote Gevolgen
18-10-2022
24-10-2022
Emplacement Den Haag CS
Middel Grote Gevolgen
27-10-2022
31-10-2022
Amsterdam Zuid
Grote Gevolgen
13-11-2022
26-11-2022
Edit 9 December 2021, 12:29 Treinserie 28300, 8900 en 3400 verwijderd uit tabel Materieelwijzigingen.
Edit13 December 2021, 21:08 3400 toegevoegd, 8800, 6500, 8900 en 6000 gecorrigeerd in tabel Treinseriewijzigingen 8800 aangepast in tabel Materieelwijzigingen
Bladzijde 1 / 3
waarom staan de topics “Storing 3 april 2022” , Dienstregeling 2021 en Dienstregeling 2022 nog steeds bovenaan in het onderdeel “dienstregeling”. zijn alle 3 erg oud. een topic ”Dienstregeling 2023” ( als dat er zou zijn ) zou natuurlijk wel bovenaan mogen staan.
Goed opgemerkt! Ik ga het direct aanpassen.
waarom staan de topics “Storing 3 april 2022” , Dienstregeling 2021 en Dienstregeling 2022 nog steeds bovenaan in het onderdeel “dienstregeling”. zijn alle 3 erg oud. een topic ”Dienstregeling 2023” ( als dat er zou zijn ) zou natuurlijk wel bovenaan mogen staan.
Overigens krijg ik alleen maar reisadviezen met 1 overstap op Zaandam. Dat is sneller en sinds een paar weken mag dat
Reisadviezen (spits) Den Helder - Krommenie-Assendelft met overstappen op Castricum en Uitgeest duren 1:19
Via Zaandam is dat 1:33 (overstap van 17 minuten) maar het mag omdat het je een overstap scheelt.
Als de sprinter terug naar Utgeest precies 6 of 7 minuten vertraagd is kan het wel iets sneller zijn
Waarom moet je op het traject Den Helder-Krommenie/Assendelft 2x overstappen in zowel Castricum als in Uitgeest?
Waarom de intercity niet als stoptrein gebruiken tot aan Zaandam?
Ik heb nu een halfuur langer reistijd dan wanneer ik met de auto ga, dat is dus een uur per dag. Daarom stop ik ook met mijn abonnement
Omdat een intercity geen stoptrein is. Uw voorstel dupeert reizigers naar Amsterdam en dat zijn er veel meer. Overigens krijg ik alleen maar reisadviezen met 1 overstap op Zaandam. Dat is sneller en sinds een paar weken mag dat
Er zijn altijd afwegingen. Zie ook vanwege personeelstekorten. De PHS Arnhem - Schiphol - Den Haag - Rotterdam wordt nu niet 6 keer per uur bereden. Maar 4 keer p/u. Verstandige afweging.
En zo is het ook tussen Den Helder ,- Krommenie/Assendelft. Het is voor ProRail & NS onmogelijk om iedereen naar de zin te maken.
waarom stopt trein 7459 als enigste in de middag/avond spits niet in Maarn ? die van 16:07 wel en 18:07 ook.
Omdat er een ICE achter 7459 rijdt die vertraging oploopt als 7459 wel in Maarn zou stoppen. Noodoplossing.
De overheid investeert geen euro in het spoortraject Utrecht - Arnhem. Ze propageren Nederlanders wel om de hogesnelheidstrein te nemen i.p.v. een vliegtuig. De slots op Schiphol kunnen door personeelstekort niet altijd uitgevoerd worden.
Maar in plaats daarvan moet ProRail improviseren hoe ze een ICE een zo goed mogelijke rijpad moeten geven. Dus moet er een andere binnenlandse trein opgeofferd worden ten gunste van de ICE.
Pleit niet voor de aanleg van de HSL Oost. Maar ervoor zorgen dat de ICE meer gescheiden kan worden via extra (inhaal - en passeer) spoor tussen Utrecht - Arnhem zou een verbetering zijn.
Maar de laatste keer dat serieus extra spoor/spoorlijn werd aangelegd was voor de Rutte kabinetten.
Waarom moet je op het traject Den Helder-Krommenie/Assendelft 2x overstappen in zowel Castricum als in Uitgeest?
Waarom de intercity niet als stoptrein gebruiken tot aan Zaandam?
Ik heb nu een halfuur langer reistijd dan wanneer ik met de auto ga, dat is dus een uur per dag. Daarom stop ik ook met mijn abonnement
Omdat een intercity geen stoptrein is. Uw voorstel dupeert reizigers naar Amsterdam en dat zijn er veel meer. Overigens krijg ik alleen maar reisadviezen met 1 overstap op Zaandam. Dat is sneller en sinds een paar weken mag dat
Waarom moet je op het traject Den Helder-Krommenie/Assendelft 2x overstappen in zowel Castricum als in Uitgeest?
Waarom de intercity niet als stoptrein gebruiken tot aan Zaandam?
Ik heb nu een halfuur langer reistijd dan wanneer ik met de auto ga, dat is dus een uur per dag. Daarom stop ik ook met mijn abonnement
waarom stopt trein 7459 als enigste in de middag/avond spits niet in Maarn ? die van 16:07 wel en 18:07 ook.
Omdat er een ICE achter 7459 rijdt die vertraging oploopt als 7459 wel in Maarn zou stoppen. Noodoplossing.
waarom stopt trein 7459 als enigste in de middag/avond spits niet in Maarn ? die van 16:07 wel en 18:07 ook.
Helaas is er ook een kostenplaatje. En die valt niet voor iedereen goed uit.
@IRBrink : Als u NS ook nog even een zak geld geeft om dit te realiseren zullen ze dat waarschijnlijk best doen.
Alle gekheid op een stokje, het reizigersaanbod op dat soort tijden is gewoon veel te laag om rendabel treinen te laten rijden. Als u echt zo vroeg op uw werk moet zijn, zijn er 2 mogelijkheden .
U pakt de auto
U gaat dichter bij uw werk wonen.
Ik had gehoopt dat er meer verbeteringen zouden zijn op de route Hoorn Kersenboogerd - Den Haag.
Er zijn veel Schiphol medewerkers op deze route en de eerste trein komt pas 05.53 aan op Schiphol. We hebben een trein nodig die nog minimaal een uur eerder vertrekt. Dus eentje die al 04.53 aankomt.
En het liefst 1 trein per uur s'nachts zodat er altijd een goeie connectie is. Met de bus ben je gewoon veelste lang bezig en is dit voor de medewerkers geen goede optie.
Ook hebben we nog minimaal 2 treinen tussendoor nodig die geannuleerde treinen vervangt. Nu als de trein niet gaat ben je veelste laat voor je vlucht of op werk.
Dus, treinen moeten nóg een uur eerder gaan en van 2 naar 4 treinen per uur voor de Zaanstreek!
@NS_online heel fijn om te zien dat ik met de nieuwe dienstregeling niet meer vanuit Haarlem om 8:30 op school kan zijn in Groningen. Gezien er zat in die vroege trein zaten zal ik wel niet de enige zijn. Kost de hoofdprijs en dan niet eens op tijd op bestemming kunnen zijn.
Want:
Eerste sprinter uit Haarlem gaat later waardoor er niet 7 maar 2 minuten overstap is op de IC naar Almere. Da's te krap.
Scholier Haarlem - Groningen geslachtofferd dus…
Over Twitter gesproken: Je hebt ook nog scholieren die niet echt blij zijn met de snellere trein van/naar Vlissingen:
Want we zitten liever langer in de trein, want dat was wel prettig eigenlijk
@NS_online heel fijn om te zien dat ik met de nieuwe dienstregeling niet meer vanuit Haarlem om 8:30 op school kan zijn in Groningen. Gezien er zat in die vroege trein zaten zal ik wel niet de enige zijn. Kost de hoofdprijs en dan niet eens op tijd op bestemming kunnen zijn.
Want:
Eerste sprinter uit Haarlem gaat later waardoor er niet 7 maar 2 minuten overstap is op de IC naar Almere. Da's te krap.
Scholier Haarlem - Groningen geslachtofferd dus…
Inmiddels heb ik een bevestiging gekregen dat er aan treinseries 28300, 9800 en 3400 inderdaad geen materieelwijziging is geweest. Tevens is er aan de 8800 wél een wijziging geweest, wat ik heb aangepast in de betreffende tabel.
Deze wijziging loopt in lijn met de vraag van Fdk, wat Tochjo aangaf is inderdaad juist:
6000: Sprinter tussen Utrecht Centraal, Geldermalsen en 's-Hertogenbosch;
6900: Sprinter tussen Den Haag Centraal, Gouda, Woerden, Utrecht Centraal, Geldermalsen en Tiel;
8800: Intercity tussen Leiden Centraal, Alphen aan den Rijn, Woerden en Utrecht Centraal;
8900: Sprinter tussen Leiden Centraal, Woerden, Utrecht Centraal en Houten Castellum.
Series 6000 en 8800 zijn aan elkaar gekoppeld in Utrecht (nog niet goed verwerkt in de reisplanner, die toont nog een overstap) en 8900 rijdt buiten de spits alleen tussen Woerden en Utrecht.
Ik heb de omschrijving van de series 6000, 6500, 8800 en 8900 aangepast in de tabel Treinseriewijzigingen om dit te reflecteren. Tevens heb ik 3400 toegevoegd aan deze tabel, blijkbaar was dit een toevoeging die we eerder hebben gemist.
Jammer dat het voor jou niet zo goed uitpakt, U-Z. Ik zal je feedback zeker even doorgeven.
Veel slechtere verbinding: utrecht terwijde - zwolle. Met de eerste trein vanaf Utrecht terwijde om 6.31 uur, kon je de trein van 6.48 uur vanaf Utrecht CS pakken en was je om 7.39 uur in Zwolle. Nu gaat de eerste trein om 6.13 uur !! en moet je 28 minuten wachten op de trein van 6.48 uur naar Zwolle. Een trein later vanaf utrecht terwijde gaat pas om 6.38 uur, en dan wordt het een uitdaging om de trein van 6.48 uur te halen. We gaan het proberen, maar het is verre van ideaal. Waarom rijdt de eerste trein om 6.13 en dan pas weer om 6.38 (25 minuten later) en daarna om de 11 en 19 minuten?
Ook de terugreis is niet ideaal, elke keer ruim twintig minuten overstaptijd van utrecht CS naar terwijde. De sprinter rijdt 4x per uur, maar slecht verdeeld over het uur ( om de 10 en 20 minuten). Zeker geen verbetering de nieuwe dienstregeling.
Niet echt blij met de nieuwe dienstregeling. Al jaren in de oude van den helder naar uitgeest in een uur. Daar kon de auto (die ik niet heb) niet tegen op.
Nu elke vrijdag en maandag een kwartier langer op een uur. Hoorn dichterbij, Uitgeest juist verder weg. Dat wordt de komende jaren koffie in alkmaar.
Maar ik geef het je te doen zo'n dienstregeling maken… Als het in totaal maar verbeterd.
Trein blijft mijn favoriete vervoermiddel.
Enormiteit: Treinserie 5700 ontbreekt in de nieuwe (2022-spoorboek)tabel 15a; in tabel 15b (de tegenrichting,dus) staat-ie wel. Een vernieuwde tabel zou wel handig zijn voor het beloofde complete overzicht. En: wanneer wordt er nou eindelijk eens een ingangsdatum in het document vermeld?
Elke 10 minuten een IC tussen Arnhem en Schiphol. Ik zie dit volgens mij nog niet terug in de reisplanner? Of telt de reis met overstap op Utrecht ook als een extra reismogelijkheid? Dan nog zit er af en toe een kwartier tussen de eerstvolgende reis. Zie ik iets over het hoofd?
Het is inderdaad geen tienminutentrein zoals tussen Eindhoven en Utrecht (met overstappen naar Schiphol en Amsterdam Centraal), maar er zijn minimaal 6 reismogelijkheden per uur tussen Arnhem en Schiphol, precies zoals in je screenshot.
Voor tussen Nijmegen en Schiphol is het zelfs minder, want ook al rijden er minstens 6 intecity’s per uur tussen Nijmegen en Arnhem, er zijn er maar 4 die een zinnige aansluiting opleveren van/naar Schiphol, dus Nijmegen - Schiphol is eigenlijk gewoon een kwartierdienst (met 2x per uur overstap in Utrecht).
Grote veranderingen. Tot deze dienstregeling zie je zones tussen Noord Holland (Alkmaar/Enkhuizen/Schiphol - Utrecht - Noord Brabant/Limburg, Noord Nederland - Zwolle - Lelystad (Schiphol - Den Haag/Dordrecht)/Amersfoort (Utrecht - Rotterdam), Enschede - Amersfoort - Schiphol/Den Haag, Amsterdam - Haarlem - Vlissingen.
En daar komt dit jaar extra IC tussen Arnhem - Schiphol - Den Haag - Rotterdam bij. En als de Airport Sprinters Amsterdam - Schiphol gaan rijden worden de Intercity Direct via Amsterdam Zuid omgebogen. Intercity Direct Breda - Amsterdam Centraal (serie 900) wordt omgebogen via Amsterdam Zuid omgebogen en verlengt naar Groningen/Leeuwarden via Almere, Lelystad en Zwolle. Waarna de series 700, 1800 en 900 vervangen wordt.
En de PHS Arnhem - Schiphol - Leiden - Den Haag - Rotterdam kan het wegvallen van de series 700 en 1800 tussen Schiphol - Den Haag Centraal opvullen. En de Airport Sprinters vullen het wegvallen van alle Intercity Direct op tussen Schiphol - Amsterdam Centraal v.v.
Is het knopen van treinseries zoals straks tussen Breda - Groningen/Leeuwarden vanwege ruimtegebrek op bepaalde stations?
Hm, dat zijn weer zo'n 1300 zitplaatsen minder.
Dat zijn er dan 1300 die er nooit waren geweest als NS de treinen met toilet had besteld. Dan had niemand iets gezegd.
×
Het is natuurlijk een zegen. Een trein zonder toilet had nooit mogen bestaan, zeker niet bij de huidige demografische ontwikkelingen. In de begintijd van de privatisering is men wat al te enhousiast geweest met het te veel denken aan efficiency en te weinig aan de reiziger, die niet meer dan een natuurlijke behoefte heeft. . De uitspraak van de Tweede kamer hierover was binnen zes jaar, dat lijkt wel gehaald.
Ik geloof best wel dat het verkeer vooral de verbinding met de Brabantse stedenring betreft, maar een kwartier winst vanuit de Randstad naar Vlissingen en andersom is iets wat ook nooit had mogen worden afgeschaft.
Beide is geheel of ten dele hersteld en dat is wat mij betreft goed gedaan.
Alleen op werkdagen overdag is er elke tien minuten een reismogelijkheid met intercity's tussen Schiphol en Arnhem. Daarvan zijn er vier per uur zonder overstap en twee per uur met overstap in Utrecht.
Elke 10 minuten een IC tussen Arnhem en Schiphol. Ik zie dit volgens mij nog niet terug in de reisplanner? Of telt de reis met overstap op Utrecht ook als een extra reismogelijkheid? Dan nog zit er af en toe een kwartier tussen de eerstvolgende reis. Zie ik iets over het hoofd?
@Rene74
Vergeet niet dat die nieuwe intercity niet door NS betaald wordt maar uit de compensatiegelden voor de marinierskazerne en dat primair de Provincie bepaalt hoe dat geld besteedt wordt. En de Provincie is alleen geïnteresseerd in een intercity naar de Randstad.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.