Nieuwe tegenvaller. Staatssecretaris Vivianne Heijnen schreef het volgende:
Het zal dus zoal tot eind 2025 duren voordat de baanvaksnelheid op HSL Schiphol - Rotterdam tussen Hoofddorp - Groene Hart tunnel met maximale snelheid gereden kan worden. Dat wil zeggen 250 km p/u of meer.
"Snelheidsverhoging" van 120 km p/u naar 160 km p/u zal ergens tot 2025 gaan gebeuren. Waarmee zoal duidelijk wordt dat de dienstsnelheid van 160 km p/u zoal gehandhaafd moet blijven.
De Traxx + ICR kan deze vertragingen tussen Hoofddorp - Groene Hart tunnel niet of nauwelijks inlopen. De ICNG kan tussen Groene Hart tunnel - Rotterdam Centraal 1 - 2 minuten inlopen.
Helaas zijn er nog ICNG/HSL treinmachinisten die nog opgeleid moeten worden. En de instroom van ICNG gaat door problemen bij Alstom nog niet zo snel.
Mijn vraag aan NS is: Kan de dienstregeling van Intercity Direct via HSL Schiphol - Rotterdam Centraal in de dienstregeling 2024 nog aangepast worden? Of kan dat in samenwerking met ProRail pas vanaf dienstregeling 2025 gewijzigd worden zodat er een ruimere marge is bij Rotterdam Centraal en in mindere mate bij Schiphol?
Hoe sneller de ICNG instroomt des te beter. Maar zorgvuldigheid met instroom van ICNG en opleiden van HSL/ICNG treinmachinisten staan voorop