beantwoord

extra treinen 4 daagse hebben vreemd schema

  • 5 July 2023
  • 7 reacties
  • 244 Bekeken

Er staat op de website dat er extra treinen rijden om de wandelaars naar Nijmegen te rijden ! Super fijn ! Als ik om 4.45 mag starten voor de 40 km is er alleen een trein die om 3.54 aankomt. Dan moet ik heel lang buiten wachten. De trein later komt pas om 5.41 aan (bijna 2 uur later ). Wel erg veel later dus ! Ik mis er een trein tussen… Komt er nog een ander dienstrooster die vollediger is en dus betere reismogelijkheden geeft ??? Anders moet ik toch iets anders bedenken want dit is heel vreemd...en onhandig.

icon

Beste antwoord door Tamzin 5 July 2023, 15:53

Bekijk origineel

7 reacties

Er staat op de website dat er extra treinen rijden om de wandelaars naar Nijmegen te rijden ! Super fijn ! Als ik om 4.45 mag starten voor de 40 km is er alleen een trein die om 3.54 aankomt. Dan moet ik heel lang buiten wachten. De trein later komt pas om 5.41 aan (bijna 2 uur later ). Wel erg veel later dus ! Ik mis er een trein tussen… Komt er nog een ander dienstrooster die vollediger is en dus betere reismogelijkheden geeft ??? Anders moet ik toch iets anders bedenken want dit is heel vreemd...en onhandig.

Er zijn ieder jaar van dit soort klachten en dat zal vrees ik zo blijven. Het is altijd weer een compromis tussen wat iedereen wil en wat er qua kosten en personeel mogelijk is en dat komt mede door de spreiding in starttijden.

Het leeuwendeel van de bezoekers zijn overigens geen wandelaars maar feestvierders, het wandelen is bij de Vierdaagse eigenlijk bijzaak geworden. Qua capaciteit zal er dus ook vooral op de feestvierders worden gepland.

Met een trein ertussen zou je pas tegen 5 uur aankomen en mis je dus de start. Wat is er mis met een kwartiertje naar de start wandelen en daar een half uur wachten op het startschot? Het is 1 groot feest. +je hebt een betere startpositie. Als je achteraan zou starten dan heb je 20.000 mensen voor je en loop je uiteindelijk meer dan een half uur vertraging op 🤣

Met een trein ertussen zou je pas tegen 5 uur aankomen en mis je dus de start. 

De start voor de eerste groep is van 4.45 tot 5.30. Bij aankomst rond 5.00 uur kun je gewoon naar de start lopen en meteen los gaan.

Anderzijds lijkt me een halfuurtje wachten in een zomernacht ook weer geen ramp. Te meer daar je met het oog op hitte dan wel gegarandeerd zo vroeg mogelijk kunt beginnen.

Het alternatief is om dagelijks in de tweede groep te starten tussen 5.45 en 6.30. De trein die om 5.41 aankomt sluit daar perfect op aan.

Zoals ik al zei, als je achteraan zou starten, dan heb je 20.000 mensen voor je. Dat geldt bij de tweede groep ook. Het hangt een beetje van je looptempo af, maar als je achteraan start dan zit je mogelijk behoorlijk in de file (je kunt nergens echt lekker inhalen).

Zoals ik al zei, als je achteraan zou starten, dan heb je 20.000 mensen voor je. Dat geldt bij de tweede groep ook. Het hangt een beetje van je looptempo af, maar als je achteraan start dan zit je mogelijk behoorlijk in de file (je kunt nergens echt lekker inhalen).

Met het oog op spreiding mag iedereen sowieso slechts maximaal twee keer in de vroege groep starten en moet dus minimaal twee keer in de late groep starten. Er is geen volledig vrije keuze. 

Reputatie 7

Het leeuwendeel van de bezoekers zijn overigens geen wandelaars maar feestvierders, het wandelen is bij de Vierdaagse eigenlijk bijzaak geworden. Qua capaciteit zal er dus ook vooral op de feestvierders worden gepland.

Dat laatste is inderdaad logisch en begrijpelijk.

Terzijde: ik hoor meerderen om me heen ieder jaar over Nijmegen. Tip: er zijn echter nog zoveel andere leuke en gezellige Vierdaagses in andere streken (en door mooie gebieden (Veluwe, Salland, Zuid-Limburg). Vele malen minder massaal; ook 30 of 40 km per dag en daar gaat het dan ook puur om de wandeltocht. En geen extra treinen 😉

Zoals ik al zei, als je achteraan zou starten, dan heb je 20.000 mensen voor je. Dat geldt bij de tweede groep ook. Het hangt een beetje van je looptempo af, maar als je achteraan start dan zit je mogelijk behoorlijk in de file (je kunt nergens echt lekker inhalen).

Met het oog op spreiding mag iedereen sowieso slechts maximaal twee keer in de vroege groep starten en moet dus minimaal twee keer in de late groep starten. Er is geen volledig vrije keuze. 

Ja dat klopt. Zowel bij de eerste als tweede groep kun je maar beter vooraan starten. Als je een beetje wilt doorlopen tenminste 🤣

Reageer