Feestdagen 2024

  • 23 March 2024
  • 19 reacties
  • 487 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Via X zag ik deze opmerking voorbijkomen over de feestdagen. 5 mei valt dit jaar op een zondag en volgens de NS site kan er dus op deze dag niet de hele dag met korting worden gereisd. Ik ben eigenlijk benieuwd waarom niet.

 

 


19 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het kan natuurlijk wel, domweg omdat het op een zondag valt. Men is  onachtzaam geweest en heeft de tekst van eerdere jaren domweg gekopieerd, zonder zich te beseffen dat 5 mei 2024 op een zondag valt. U heeft gewoon uw normale korting die  u op zondag altijd heeft.

 

Foutje. De moderator kan het beste even ingrijpen.

 

Ik zit niet op X, en ga daar zeker nu niet meer zitten, maar heel correct/attent dat u dit zag en doorgaf.

Ik kan goed begrijpen dat dit voor onduidelijkheid zorgt. Ik heb hierover gemaild en hoop snel meer duidelijkheid te hebben.

Reputatie 7
Badge +1

Ik kan goed begrijpen dat dit voor onduidelijkheid zorgt. Ik heb hierover gemaild en hoop snel meer duidelijkheid te hebben.

Nee het is niet onduidelijk, het is gewoon fout. Waarom hebben jullie daar zo'n moeite mee om een fout te erkennen. Waarom heb je hier nog duidelijkheid voor nodig????

Reputatie 7
Badge +3

Men is  onachtzaam geweest en heeft de tekst van eerdere jaren domweg gekopieerd, zonder zich te beseffen dat 5 mei 2024 op een zondag valt. 

Het is alleen van vorig jaar gekopieerd, in 2022 en eerdere jaren stond het niet bij, toen stond alleen in de jaren dat 5 mei voor NS gold als feestdag die dag in het rijtje feestdagen van dat jaar. Er kwamen wel altijd veel vragen of 5 mei een feestdag was en of je dan de hele dag met korting kon reizen. Om die reden zal de tekst van eens in de 5 jaar er vanaf 2023 bijgezet zijn, om dan dit jaar er mee de fout in te gaan omdat het op een zondag valt.  2016 was overigens ook een leuk jaar, toen was het op 5 mei Hemelvaartsdag en was het dus wel een feestdag en de hele dag korting/vrij reizen. 

 

Reputatie 7
Badge

Zo'n enorm domme blunder bij NS verbaast me eerlijk gezegd niet eens. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is gewoon niet verder gekeken dan de neus lang is. Alleen gekeken naar jaartal en niet naar de dag. Gelukkig duurt het nu weer tot 2029 voor 5 mei weer in het weekend valt, dus de komende paar jaar kan NS dezelfde fout niet meer maken. 

Badge +3

Lach van de dag voor mij, dank @Henkpeetersen! 😎

Lastig hoor, om zondag 5 mei 2024 als weekend te bestempelen⁉ 🤣

Wat heeft die datum met (NS) Bevrijdingsdag te maken in 2024?
Nou ja, niets dus, het is gewoon een zondag… 😴

Dit houdt in dat je op Bevrijdingsdag niet de hele dag met de korting kunt reizen.

Joh, jammer dan! Maar welke 'de korting’ missen we dan op een zondag ⁉ 

Badge +3

Let wel op de beperkingen voor Jongeren Dagkaart en 27 April natuurlijk. maar dat is helder.

Met een NS Dagkaart kan alles natuurlijk wel, maar die is wat duurder dus 😂

Bevrijdingsdag is bij NS alleen een feestdag eens in de 5 jaar (2025, 2030, etc). In de andere jaren niet en dat betekent dat Bevrijdingsdag dit jaar voor NS een gewone zondag is. De opmerking dat er niet de hele dag met korting gereisd kan worden is dan ook weinig anders dan een stompzinnige fout van iemand bij NS die niet geschikt is voor zijn baan.

 

Reputatie 6
Badge +2

De tekst op de pagina is aangepast! Hopelijk is het zo wat duidelijker.

Reputatie 7
Badge +3

De tekst is nu:

Bevrijdingsdag is eens in de 5 jaar een vrije dag (2020, 2025, 2030, etc.). Dit houdt in dat je op Bevrijdingsdag 2024 niet de hele dag met korting kunt reizen, tenzij je een abonnement hebt waarmee je in het weekend met korting reist (Bevrijdingsdag valt in 2024 namelijk op een zondag).

Is nog steeds beetje vreemd. Ik zou zelf voor een tekst hebben gekozen die aangeeft dat Bevrijdingsdag 2024 geen vrije dag is, maar dat je met een abonnement waarmee je in het weekend korting krijgt wel de hele dag met die korting kunt reizen aangezien het op een zondag valt. 

Reputatie 5

De tekst is nu:

Bevrijdingsdag is eens in de 5 jaar een vrije dag (2020, 2025, 2030, etc.). Dit houdt in dat je op Bevrijdingsdag 2024 niet de hele dag met korting kunt reizen, tenzij je een abonnement hebt waarmee je in het weekend met korting reist (Bevrijdingsdag valt in 2024 namelijk op een zondag).

Is nog steeds beetje vreemd. Ik zou zelf voor een tekst hebben gekozen die aangeeft dat Bevrijdingsdag 2024 geen vrije dag is, maar dat je met een abonnement waarmee je in het weekend korting krijgt wel de hele dag met die korting kunt reizen aangezien het op een zondag valt. 

Het wordt hier inderdaad gecompliceerder weergegeven dan nodig. Ook gaat het nu ineens over “vrije dag” terwijl de pagina toch over feestdagen ging. Niet handig om halverwege de pagina ineens van naamgeving te veranderen. Zondag is voor veel mensen sowieso een vrije dag.

Ook ontbreekt het belangrijkste stukje informatie van dit hele onderwerp: De datum.

Reputatie 6
Badge +2

Het is inderdaad wat duidelijker als de datum er ook bij vermeld staat. Ik ga het doorzetten!

Reputatie 7
Badge +1

Maar zoals het er nu staat kan je dus op 5 mei 2025 ook met korting reizen in de spits als je geen kortingsabonnement hebt.

 

 

Dit simpelste oplossing was geweest om te vermelden dat bevrijdingsdag 2024 niet als feestdag geldt maar als een normale zondag.

Reputatie 7
Badge +3

Maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Reputatie 7
Badge +4

Ach, er wordt snel gehandeld door de moderatoren en het heeft ook resultaat, dat is al heel mooi.. NS geeft waarschijnlijk veel geld uit aan de afdeling Communicatie en ik vraag me af of dat wel goed is besteed.

Badge +3

Vrije dag moet feestdag zijn (eens in de 5 jaar), want in veel sectoren wordt gewoon gewerkt op 5 mei ongeacht het jaar. Dat kan per CAO bepaald worden, al zal die eens in de vijf jaar daar meestal wel in staan.

Ik zie niet in waarom er staat dat je niet de hele dag met korting zou mogen reizen, maar dat zal wel een standaard teskt uit 2023 zijn, toen 5 mei op een vrijdag viel.

Voor 2024 is die hele zin niet van toepassing, je reist als op elke zondag (al dan niet met korting).

Overigens is Bevrijdingsdag volgens de overheid altijd een feestdag, maar bij de NS dus niet en dat is prima verder.

Reputatie 7
Badge +2

De tekst is nu:

Bevrijdingsdag is eens in de 5 jaar een vrije dag (2020, 2025, 2030, etc.). Dit houdt in dat je op Bevrijdingsdag 2024 niet de hele dag met korting kunt reizen, tenzij je een abonnement hebt waarmee je in het weekend met korting reist (Bevrijdingsdag valt in 2024 namelijk op een zondag).

Is nog steeds beetje vreemd. Ik zou zelf voor een tekst hebben gekozen die aangeeft dat Bevrijdingsdag 2024 geen vrije dag is, maar dat je met een abonnement waarmee je in het weekend korting krijgt wel de hele dag met die korting kunt reizen aangezien het op een zondag valt. 

Het hele noemen van een abonnement is al zinloos, gezien de pagina waar dit staat alleen relevant is als je een abonnement hebt. (En er zijn ook geen abonnementen die in het weekend geen korting geven)

Reageer