Skip to main content

Schothorst - Utrecht Centraal v.v. sinds de nieuwe dienstregeling.

 

Kortere treinen. Druk traject.

Weer vaak oude sprinters, die bijna geen beenruimte hebben.

Sprinter Amersfoort Centraal - Vathorst v.v. in de avond verdwenen.

Veel meer uitval treinen en grotere vertragingen.

In het weekend vaak geen IC Schothorst - Utrecht Centraal/Den Haag.

 

Dit is wat ik het afgelopen jaar vaak meemaakte en zeker sinds de nieuwe dienstregeling. 

Ik ben op station Schothorst wel wat gewend, maar afgelopen jaar was slecht.

 

 

Weer vaak oude sprinters, die bijna geen beenruimte hebben.

Op grond waarvan bent u van mening dat op uw traject uitsluitend de nieuwste sprinters moeten worden ingezet?


@Tamzin Dat is nu juist de minst belangerijke, die je eruit vist haha.

Ik heb het ook niet over de nieuwste, maar degene die er normaal gesproken reedt.


@Tamzin Dat is nu juist de minst belangerijke, die je eruit vist haha.

Ik heb het ook niet over de nieuwste, maar degene die er normaal gesproken reedt.

Het is of het nieuwste SLT of het wat oudere SNG. Meer smaken zijn er niet.


@Tamzin Dat is nu juist de minst belangerijke, die je eruit vist haha.

Ik heb het ook niet over de nieuwste, maar degene die er normaal gesproken reedt.

Het is of het nieuwste SLT of het wat oudere SNG. Meer smaken zijn er niet.

Hmm ik meende toch echt dat de SNG de nieuwste Sprinter was (zie Wikipedia). Bovendien heeft NS ook nog FLIRTs, al rijden die niet tussen Utrecht en Zwolle.


De SLT is volgens mij juist de oude sprinter met weinig beenruimte.


@Tamzin Dat is nu juist de minst belangerijke, die je eruit vist haha.

Ik heb het ook niet over de nieuwste, maar degene die er normaal gesproken reedt.

Het is of het nieuwste SLT of het wat oudere SNG. Meer smaken zijn er niet.

Hmm ik meende toch echt dat de SNG de nieuwste Sprinter was (zie Wikipedia). Bovendien heeft NS ook nog FLIRTs, al rijden die niet tussen Utrecht en Zwolle.

Foutje, inderdaad net andersom.

De Flirts staan buiten deze discussie. Die rijden standaard alleen bezuiden de grote rivieren omdat ze in Maastricht in onderhoud zijn.


De Flirts staan buiten deze discussie. Die rijden standaard alleen bezuiden de grote rivieren omdat ze in Maastricht in onderhoud zijn.

Dat heeft niks te maken met de onderhoudslocatie, maar des te meer met het toiletsysteem in die treinen wat alleen op de opstelterreinen in Brabant geleegd kan worden.


Ik vroeg me al lang af waaronder beste sprinter niet in de randstad rijdt…


@Tamzin Dat is nu juist de minst belangerijke, die je eruit vist haha.

Ik heb het ook niet over de nieuwste, maar degene die er normaal gesproken reedt.

Het is of het nieuwste SLT of het wat oudere SNG. Meer smaken zijn er niet.

Hmm ik meende toch echt dat de SNG de nieuwste Sprinter was (zie Wikipedia). Bovendien heeft NS ook nog FLIRTs, al rijden die niet tussen Utrecht en Zwolle.

Foutje, inderdaad net andersom.

De Flirts staan buiten deze discussie. Die rijden standaard alleen bezuiden de grote rivieren omdat ze in Maastricht in onderhoud zijn.

De FLIRTS rijden tot aan Zutphen en ook tussen Arnhem en Ede. Dus niet alleen 'bezuiden de grote rivieren'. Ook in o.a. Nijmegen staat een installatie waarmee de toiletbakken van de FLIRT geleegd kunnen worden.

En niet geheel ter zaken, maar ook Keolis (Valleilijn) rijdt met een paar FLIRTS, dus ook in Amersfoort zijn er enige mogelijkheden voor reiniging (al is het in de depot van een andere vervoerder).


Wat bij FLIRT nog meer meetelt is de beperkte oplage van maar 58 treinstellen (HRN-NS) en de beperkte materieelbekendheid onder veel collega's uit het noorden en westen van het land. Zij krijgen de materieelcursus niet aangeboden waardoor ze dus ook niet op de FLIRT mogen rijden. Zodoende zou een spontane inzet in bijvoorbeeld de Randstad dus erg onpraktisch zijn. 


@Tamzin Dat is nu juist de minst belangerijke, die je eruit vist haha.

Ik heb het ook niet over de nieuwste, maar degene die er normaal gesproken reedt.

Het is of het nieuwste SLT of het wat oudere SNG. Meer smaken zijn er niet.

 

 

De FLIRTS rijden tot aan Zutphen en ook tussen Arnhem en Ede. Dus niet alleen 'bezuiden de grote rivieren'. Ook in o.a. Nijmegen staat een installatie waarmee de toiletbakken van de FLIRT geleegd kunnen worden.

​​​​​​Op de lijn Wijchen-Zutphen zie je ze niet vaak meer, daar rijdt meestal SNG. Tussen Arnhem en Ede is het een beetje een mix. In Nijmegen kunnen ze weliswaar worden gereinigd maar het onderhoud is in Maastricht. En ja, Arnhem en Dordrecht zijn inderdaad net een paar kilometer boven de grote rivieren.

 

En niet geheel ter zaken, maar ook Keolis (Valleilijn) rijdt met een paar FLIRTS, dus ook in Amersfoort zijn er enige mogelijkheden voor reiniging (al is het in de depot van een andere vervoerder).

Nogmaals reinigen is wat anders dan onderhoud. Daarnaast gaat NS natuurlijk geen materieel laten reinigen bij andere vervoerders terwijl het eigen reinigingsinstallaties heeft.


Ik vroeg me al lang af waaronder beste sprinter niet in de randstad rijdt…

Waarom zou dat moeten???


@Tamzin Dat is nu juist de minst belangerijke, die je eruit vist haha.

Ik heb het ook niet over de nieuwste, maar degene die er normaal gesproken reedt.

Het is of het nieuwste SLT of het wat oudere SNG. Meer smaken zijn er niet.

Hmm ik meende toch echt dat de SNG de nieuwste Sprinter was (zie Wikipedia). Bovendien heeft NS ook nog FLIRTs, al rijden die niet tussen Utrecht en Zwolle.

Foutje, inderdaad net andersom.

De Flirts staan buiten deze discussie. Die rijden standaard alleen bezuiden de grote rivieren omdat ze in Maastricht in onderhoud zijn.

De FLIRTS rijden tot aan Zutphen en ook tussen Arnhem en Ede. Dus niet alleen 'bezuiden de grote rivieren'. Ook in o.a. Nijmegen staat een installatie waarmee de toiletbakken van de FLIRT geleegd kunnen worden.

En niet geheel ter zaken, maar ook Keolis (Valleilijn) rijdt met een paar FLIRTS, dus ook in Amersfoort zijn er enige mogelijkheden voor reiniging (al is het in de depot van een andere vervoerder).

Het issue met de toiletbakken speelt alleen bij NS. Doordat de FLIRT een spoedbestelling was hadden ze geen keuze in het toiletsysteem.

Bij Keolis en Arriva worden de toiletten op een andere manier geleegd, dus op hun locaties kunnen ze weinig met een NS Flirt.

Overigens zijn de treinen van de Valleilijn sinds Keolis er rijdt in onderhoud in Roosendaal i.p.v. Amersfoort, waar de werkplaats nu dus leeg staat.


Reageer