beantwoord

'Haasje over' sprinter-intercity-sprinter tussen Den Bosch en Vught

  • 29 November 2023
  • 7 reacties
  • 239 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 221 reacties

Vanmiddag moest ik in Vught zijn. Theoretisch een vlotte verbinding per trein vanuit Amsterdam. De intercity naar Venlo kwam echter helaas 6 minuten te laat aan op station 's-Hertogenbosch, waardoor ik daar de aansluiting op de sprinter op het nippertje miste. Die wachtte niet op overstappers en reed vlak voor onze neus weg.

De eerstvolgende sprinter ging pas een half uur later om 14:28u. Ook die vertrok stipt volgens dienstregeling, ondanks dat ook de volgende ic naar Venlo iets vertraagd op het andere perron aankwam. Het verbaasde mij dat de sprinter vervolgens een kilometer buiten het station vaart minderde en later halverwege Vught ook stilstond om juist door die vertraagde intercity rechts ingehaald te worden. De machinist/conducteur riep dit ook om.

Wat is de logica achter dit 'haasje over'-gebeuren? Als duidelijk is dat de sprinter moet worden ingehaald door zo'n iets vertraagde ic, waarom wacht die dan niet gewoon aan het perron in Den Bosch, zodat reizigers nog de kans hebben deze te halen? Mijn sprinter kwam hierdoor ondanks zijn stipte vertrek uiteindelijk toch 7 minuten te laat aan in Vught.

icon

Beste antwoord door Tamzin 29 November 2023, 17:36

Bekijk origineel

7 reacties

De reden is dat spoor 4b in Den Bosch op tijd vrijgemaakt moet worden omdat anders de sprinter uit Eindhoven (aankomst 02/32) niet in Den Bosch kan binnenkomen en dan de doorgaande sporen blokkeert. 

Van Den Bosch richting Vught zijn er 2 sporen, andersom is er maar 1 spoor. De vertrekkende sprinter kun je dus halverwege Vught even "parkeren" maar de binnenkomende sprinter niet.

Deze "truc" wordt overigens al vele jaren toegepast.

Bij een vertraging van 6 minuten was het wellicht wel beter geweest de sprinter pas op het viersporige deel tussen Boxtel en Eindhoven te laten inhalen maar dat terzijde.

Reputatie 4

*knip*

​​​​​​Ik typ veel te langzaam zie ik, hierboven staat dezelfde uitleg

Badge +3

Is het dan geen optie om de sprinter (even) op 4a te zetten voor de overstappers uit de intercity?

Edit: ik vergis me in de a/b zijde, in de war met Roosendaal, maar dan zou de sprinter uit Eindhoven eventueel kunnen uitwijken naar 4a?

Is het dan geen optie om de sprinter (even) op 4a te zetten voor de overstappers uit de intercity?

Edit: ik vergis me in de a/b zijde, in de war met Roosendaal, maar dan zou de sprinter uit Eindhoven eventueel kunnen uitwijken naar 4a?

Nee, spoor 4a wordt in beslag genomen door de sprinter van/naar Utrecht 

Reputatie 5

Bedankt voor de uitleg. Ik reis zelden in die contreien, op mijn gebruikelijke routes in het oosten des lands ben ik gewend dat een sprinter gewoon op een station wacht als een (eigenlijk) voorgaande intercity slechts enkele minuten vertraagd is. Jammer dat de layout van station 's-Hertogenbosch dat kennelijk niet toelaat.

Reputatie 7
Badge +2

De reden is dat spoor 4b in Den Bosch op tijd vrijgemaakt moet worden omdat anders de sprinter uit Eindhoven (aankomst 02/32) niet in Den Bosch kan binnenkomen en dan de doorgaande sporen blokkeert. 

Van Den Bosch richting Vught zijn er 2 sporen, andersom is er maar 1 spoor. De vertrekkende sprinter kun je dus halverwege Vught even "parkeren" maar de binnenkomende sprinter niet.

Er zijn gewoon drie in beide richtingen bruikbare sporen. Vanuit Vught kan je die ook alledrie bereiken, zo laat Sporenplan zien. Het is alleen niet zinnig om de Sprinter uit Eindhoven op het middelste spoor aan de kant te zetten, want dan draai je het probleem alleen maar om. Dan missen de reizigers uit Utrecht naar Vught hun Sprinter weliswaar niet, maar die uit Vught hun IC naar Utrecht wel. En je hebt drie vertraagde treinen in plaats van twee, dus voor de punctualiteit is het ook nog slechter.

 

Er zijn gewoon drie in beide richtingen bruikbare sporen. Vanuit Vught kan je die ook alledrie bereiken, zo laat Sporenplan zien. Het is alleen niet zinnig om de Sprinter uit Eindhoven op het middelste spoor aan de kant te zetten, want dan draai je het probleem alleen maar om. Dan missen de reizigers uit Utrecht naar Vught hun Sprinter weliswaar niet, maar die uit Vught hun IC naar Utrecht wel. En je hebt drie vertraagde treinen in plaats van twee, dus voor de punctualiteit is het ook nog slechter.

Vrijwel alle dubbelsporige lijnen zijn via beide sporen in beide richtingen te berijden maar dat is niet het "normale" gebruik. Idem dito wordt tussen Den Bosch en Vught het middelste spoor normaliter in de richting Vught gebruikt.

Reageer