Skip to main content

Sinds deze zomer is, eigenlijk zonder voor mij een duidelijke aankondiging, de dienstregeling van de treinen die ik regelmatig gebruik behoorlijk versoberd: buiten de spits rijden er nog maar 1x per half uur intercities tussen Utrecht en Den Haag, in het weekend rijdt er van Utrecht Overvecht naar Utrecht Centraal tussen 35 en 05 geen trein.

Wat is hiervan de achtergrond?

Hoe had ik dit kunnen weten?

Levert de dienstregeling 2024 hier herstel in op of blijft dit zo?

 

hartelijke groet

jva123

Personeelstekort. Dat gaat de komende tijd nog wel aanblijven.


Deze versoberingen zijn al vorig jaar ingegaan, niet afgelopen zomer, je zal dus iets verder terug moeten gaan voor de aankondiging: https://nieuws.ns.nl/ns-past-dienstregeling-verder-aan/

Over 1,5 maand wordt de dienstregeling weer iets opgeschaald, onder andere van Utrecht naar Den Haag gaat men buiten de spits weer vaker rijden, behalve op vrijdag. Enkele sprinters blijven nog een uurdienst rijden in het weekend, die worden later weer opgeschaald zodra er voldoende personeel is. De verwachting is nog wel dat men heel 2024 iets versoberd zal blijven rijden, maar wel minder erg als nu.


Personeelstekort. Dat gaat de komende tijd nog wel aanblijven.

Het personeelstekort is volgens Wouter Koolmees inmiddels opgelost, desondanks vinden in de dienstregeling 2024 slechts heel beperkte opschalingen plaats naast ook weer verdere afschalingen. Op dit moment lijkt de slechte financiele situatie (mede als gevolg van het gedaalde aantal reizigers) bij NS leidend.


Enkele sprinters blijven nog een uurdienst rijden in het weekend, die worden later weer opgeschaald zodra er voldoende personeel is. 

Enkele sprinters??? Vrijwel overal buiten de Randstad blijven de sprinters ook in 2024 om het uur rijden.


in dienstregeling 2024 slechts heel beperkte opschalingen

Het is maar wat je beperkt vindt. In 2024 komt onderstaande er weer bij. Ik zou dat niet ‘heel beperkt’ willen noemen.

Werkdagen

IC direct

  • 900 gaat weer rijden Rotterdam-Breda, alle dagen

Sprinters

  • 5200 gaat weer rijden ma-do spits

  • 6200 gaat weer rijden ma-do spits​

  • 6400 Tilburg Universiteit - Eindhoven alle dagen vroege avond van 1 naar 2x/uur​

  • 6600 alle dagen vroege avond van 1 naar 2x/uur

Intercity's

  • 2000 gaat weer rijden ma-do dal, vr na 15:00 en alle avond​en

  • 2100 gaat weer rijden ma-do dal, vr na 15:00 en alle avond​en

  • 2800 gaat weer rijden ma-do dal, vr na 15:00 en alle avond​en

  • 3100 gaat weer rijden Arnhem-Nijmegen ma-vr dal ​

  • 3200 gaat weer rijden ma-do spits​

  • 3700 gaat Schiphol-Dordrecht weer rijden alle avonden tot 21:00

 

Weekend

IC direct

  • 900 gaat weer rijden Rotterdam-Breda van 09.00 tot 21:00

Sprinters

  • 6600 van 1 naar 2x/uur hele dag

Intercity's

  • 2000 gaat weer rijden van 11.00 tot 21:00​

  • 2100 gaat weer rijden van 11.00 tot 21:00​

  • 2800 gaat weer rijden van 11.00 tot 21:00​

  • 3100 gaat Arnhem-Schiphol weer rijden za (vanaf 9.00), zo (vanaf 11.00), tot 21:00​

  • 3700 gaat Schiphol-Dordrecht weer rijden van 11:00 tot 21:00​

Nachtnet

  • Utrecht-Hilversum-Amsterdam

 

En ja, er gaat ook iets af:

  • 800 Alkmaar-Amsterdam rijdt op vrijdag niet meer tussen 07:00 en 15:00 (op twee spitsritten na)​

  • 3300 rijdt op vrijdag niet meer Hoofddorp-Den Haag, maar wordt op Leiden - Den Haag vervangen door een nieuwe sprinter (13300)​

  • 4600 rijdt op vrijdag niet meer en rijdt op maandag t/m donderdag niet meer in de daluren en avond (reed Amsterdam - Almere Oostvaarders)​

  • 5700 rijdt op vrijdag niet meer (reed Utrecht - Weesp - Hoofddorp)

  • 8900 rijdt op vrijdag niet meer en rijdt maandag t/m donderdag niet meer in de daluren (reed Utrecht-Woerden)

 

Maar volgens mij is de balans nog altijd dat er netto veel meer bijkomt.


Enkele sprinters??? Vrijwel overal buiten de Randstad blijven de sprinters ook in 2024 om het uur rijden.

Er zijn nog 4 trajecten waar in 2024 een uurdienst wordt gereden, terwijl dat in 2022 nog een halfuurdienst was. Daarvan liggen er twee midden in de Randstad:

  • 3300 Hoofddorp - Hoorn
  • 4400 Deurne - Den Bosch
  • 5500 Utrecht - Baarn
  • 6400 Eindhoven - Weert

Het klopt dat er nog meer uurdiensten zijn overdag in het weekend, maar dat waren ook in 2022 al uurdiensten.


En daar nog aan toegevoegd dat deze laatste 4 lijnen op de nominatie staan om weer opgeschaald te worden zodra het personeelstekort nog verder is weggewerkt. Dit wordt per wijzigingsblad (ongeveer elke 3 maanden) afzonderlijk bekeken. 


  • 3200 gaat weer rijden ma-do spits

Dit klinkt als een flinke uitbreiding, maar het betreft maarliefst 4 treinen.


En daar nog aan toegevoegd dat deze laatste 4 lijnen op de nominatie staan om weer opgeschaald te worden zodra het personeelstekort nog verder is weggewerkt. 

Mag ik even lachen? Wouter Koolmees deelde 2 maanden geleden nota bene mede dat het personeelstekort was opgelost. Het is een sprookje dat NS deze diensten weer wil opschalen, het is gewoon een bezuiniging.

Het is te hopen dat er in de nieuwe concessie eindelijk harde eisen gaan komen voor de frequenties want anders zal NS straks bij de sprinters overal proberen af te schalen.


  • 3200 gaat weer rijden ma-do spits

Dit klinkt als een flinke uitbreiding, maar het betreft maarliefst 4 treinen.

Het zijn er nu 4 (waarvan er 2 al langere tijd opgeheven zijn tussen Den Haag en Rotterdam vanwege de werkzaamheden in laatstgenoemde plaats) maar in de nieuwe dienstregeling worden het er 12.


@Tamzin Je blijft ongefundeerde onzin kletsen zoals altijd. Je doet aannames en verkondigt ze als waarheid. NS heeft al in de laatste adviesaanvraag bij het Locov aangegeven dat de genoemde 4 sprinterlijnen weer 2x/uur gaan rijden zodra het kan. En ik wil er wat om verwedden dat het inderdaad ergens in 2024 gaat gebeuren. Personeel stroomt niet in één klap in. Dat gaat geleidelijk.

Wat Wouter Koolmees aangaf was dat de tijd van iedere week treinen schrappen voorbij is. Er is vorig jaar december een nieuwe dienstregeling gemaakt met minder ritten, maar behoudens het weekend van de Grand Prix is er ook niet meer afgegaan dan wat er in december weggehaald is. Dat wil niet zeggen dat er nooit een trein uitvalt. Ook vroeger vielen er treinen uit door onverwachtse personele afwezigheid (denk aan ziekte), maar het week-na-week stelselmatig schrappen zoals vorig jaar zomer en najaar, is niet meer aan de orde. Dat is was Koolmees bedoelde. En die situatie wordt telkens beter, alhoewel je ook zit met opleiding (denk aan ICNG en ERTMS), bijscholing en dingen die in Coronatijd zijn uitgesteld en nu ingehaald moeten worden.

In december wordt er straks een grote stap gemaakt in de dienstregeling. Dan is het qua personeel weer even krap, maar je hebt als het ware regelkranen door te spelen met hoeveel opleiding, bijscholing en dergelijke je wanneer geeft. Geleidelijk moet de krapte minder worden en dan volgt later in 2024 echt wel die frequentieverhoging.


@Tamzin Je blijft ongefundeerde onzin kletsen zoals altijd. Je doet aannames…

Soms wel (aannames) maar vaak heeft @Tamzin wel redelijk gefundeerde opmerkingen en bronnen, toch?

Dat gezegd hebbende…Mijn wekker gaat om 5:40 dus voor nu 😴

… ongefundeerde onzin kletsen zoals altijd

Wie klaagt hier over aannames (door een persoon zelfs!)?
Als iemand altijd onzin kletst rapporteer diegene gerust. 🙄

Nog beter @Sneltram, spreek de persoon er zelf op aan.


En daar nog aan toegevoegd dat deze laatste 4 lijnen op de nominatie staan om weer opgeschaald te worden zodra het personeelstekort nog verder is weggewerkt. 

Mag ik even lachen? Wouter Koolmees deelde 2 maanden geleden nota bene mede dat het personeelstekort was opgelost. Het is een sprookje dat NS deze diensten weer wil opschalen, het is gewoon een bezuiniging.

Het is te hopen dat er in de nieuwe concessie eindelijk harde eisen gaan komen voor de frequenties want anders zal NS straks bij de sprinters overal proberen af te schalen.

 

Je valt een beetje in herhaling, want je was van precies hetzelfde overtuigd tijdens de eerdere afschalingen. Het zou ‘nooit meer goed komen’. Gewoon eens niet zo zemelen, en een beetje geduld👍


Het gaat over NS natuurlijk hier, maar ik sta verbaasd hoeveel uitval door personeelstekort er nog altijd is bij Arriva en Blauwnet. Op Zutphen- Oldenzaal valt bijv. regelmatig wat uit, zeker in het weekend en de avonden. Nog niet zo lang geleden reden er een hele zaterdag geen treinen op dat traject omdat er vrijwel niemand beschikbaar was. Ook in Zuid-Limburg vallen regelmatig treinen uit door personeelstekort. 

Ook bij de Duitse stoptreinen vanuit Venlo, Arnhem, Enschede en Hengelo zie je regelmatig hierom treinen er tussenuit vallen. En de meeste hiervan rijden al standaard 1x uur. Als er dus weer eentje uitvalt heb je een gat van 2 uur.

Ben benieuwd hoe dat tijdens de feestdagen/kerstperiode straks gaat. Vorig jaar vielen er toen ook veel Arriva en Blauwnettreinen uit. 


Het gaat over NS natuurlijk hier, maar ik sta verbaasd hoeveel uitval door personeelstekort er nog altijd is bij Arriva en Blauwnet. Op Zutphen- Oldenzaal valt bijv. regelmatig wat uit, zeker in het weekend en de avonden. Nog niet zo lang geleden reden er een hele zaterdag geen treinen op dat traject omdat er vrijwel niemand beschikbaar was. Ook in Zuid-Limburg vallen regelmatig treinen uit door personeelstekort. 

Gisteren weer bij NS: twee uur lang geen sprinter tussen Nijmegen en Oss.

Bij Arriva in Limburg vallen treinen uit maar in de meeste gevallen is dat tussen Heerlen en Maastricht waar dan twee in plaats van vier treinen per uur rijden. Dat is nog wat anders dan uitvallende uurdiensten zoals bij NS in Brabant.

In Groningen en Friesland rijdt Arriva overigens sinds vandaag weer de volledige dienstregeling (inclusief alle extra spitstreinen) van voor de coronatijd. Hoe anders dan bij NS waar nog steeds 15% minder treinen rijden, opschalen ho maar.

Keolis is een geval apart omdat die al geruime tijd geen nieuw personeel meer werven in Overijssel omdat ze over een maand de lijn Zutphen-Hengelo kwijtraken.


@Tamzin Je blijft ongefundeerde onzin kletsen zoals altijd. Je doet aannames en verkondigt ze als waarheid. NS heeft al in de laatste adviesaanvraag bij het Locov aangegeven dat de genoemde 4 sprinterlijnen weer 2x/uur gaan rijden zodra het kan. En ik wil er wat om verwedden dat het inderdaad ergens in 2024 gaat gebeuren. 

Vorig jaar om deze tijd zei NS bij de presentatie van de dienstregeling ook dat het de bedoeling was in de loop van 2023 weer tussentijds op te schalen. Daar is dus helemaal niets van terecht gekomen.

Dit voorjaar kwam NS met het verhaal dat de betrokken sprinters bij het begin van de dienstregeling 2024 weer opgeschaald zouden worden. In september werd dat "hopelijk ergens in de loop van 2024".

Je mag in sprookjes geloven maar ik ben op mijn leeftijd niet meer zo naïef.


Keolis is een geval apart omdat die al geruime tijd geen nieuw personeel meer werven in Overijssel omdat ze over een maand de lijn Zutphen-Hengelo kwijtraken.

Da's waar ook. Concessie Twente gaat naar Arriva. Hopen dat dat goed gaat, ik las dat ze grootse plannen hebben. O.a. meer en zero-emissie busvervoer en extra vroegere en latere treinen tussen Zutphen en Oldenzaal.


Keolis heeft in Twente gewoon door geworven anders, maar het verschilt nogal per regio hoe snel de tekorten weggewerkt worden.

Kan volgend jaar nog leuk worden daar overigens, want het personeel schijnt niet over te willen stappen naar Arriva en Keolis heeft zat werk voor ze op Zwenzwoka.

Is op zich een opvallend fenomeen: de ene vervoerder krijgt vrij vlot personeel geworven en de andere lukt het maar niet. Zie je bij de bussen ook: Keolis heeft voldoende personeel om komend jaar de complete dienstregeling in de provincie Utrecht te rijden, terwijl Qbuzz in dezelfde provincie nu al een half jaar z'n opschaling aan het uitstellen is door tekorten. (Al had Keolis dan weer last van wat uitval doordat enkele Amersfoortse buschauffeurs intern gesolliciteerd hadden om machinist op de Valleilijn te worden)


Kan volgend jaar nog leuk worden daar overigens, want het personeel schijnt niet over te willen stappen naar Arriva en Keolis heeft zat werk voor ze op Zwenzwoka.

Gezien het (opvallende patroon van) ziekteverzuim bij Keolis weet ik ook niet of Arriva er wel op zich te wachten om dat personeel over te moeten nemen. Je kunt beter zelf nieuwe mensen aannemen.

Overigens voor Zutphen-Hengelo gaat het maar om een klein aantal mensen, er rijden daar maximaal 4 treinen tegelijk.

Het probleem van over te nemen personeel speelde ook bij Arriva Limburg met verstokte NS-FNV'ers. Het duurt een tijdje voor die club rond Henri Janssen uiteindelijk geloosd hebt.

 

Al had Keolis dan weer last van wat uitval doordat enkele Amersfoortse buschauffeurs intern gesolliciteerd hadden om machinist op de Valleilijn te worden)

Met name bij multi-modale concessies willen er nog wel eens mensen switchen. Overigens had NS daar ook last van: conducteurs die solliciteerden als machinist.


Reageer