ICNG in 2024

  • 9 January 2024
  • 9 reacties
  • 535 Bekeken

Reputatie 5

De ICNG stroomde vanaf april 2023 in de reguliere Intercity (Direct). Aanzienlijk trager dan gepland door coronacrisis, Oekraïne oorlog, verkeerde lasnaden door Alstom (Poland) met retrofit-beurten als gevolg, personeelstekort en opleiding van ICNG treinmachinisten. De vergelijking met Fyra waren er al snel.

Maar de problemen met ICNG zijn niet geheel vergelijkbaar met de problemen van Ansaldobreda V 250. Ansaldobreda V 250 was een technische flop. Hitachi Italy heeft met zeer véél kapitaal van Italiaanse overheid als aandeelhouder van Leonardo Group de voormalige NS hogesnelheidstrein kunnen laten rijden. 

Zoals aangekondigd was 2023 nog vooral een testjaar. 2024 zal het jaar worden dat het zal instromen. Nu nog vooral op de serie 900 (Intercity Direct Amsterdam - Breda), serie 1100 (IC Den Haag - Eindhoven) en in mindere mate serie 1000 (Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam). Hopelijk vanaf december 2024 serie 9500 (Intercity Direct Brussel Zuid - Amsterdam Zuid). 

De ICNG zal de Traxx gefaseerd vervangen. Tot hoe lang loopt het contract voor de Traxx locomotieven met Akiem? Het aantal Alpha NS Traxx is me nu nog onbekend. De NS Intercityrijtuigen zullen deels of geheel verkocht worden aan Train Charter Services. Proficiat NS! 

Hoe zit het met de snelheidsbeperking op de Rijpwetering? Het zou volgens eerdere berichten eind 2023 opgelost zijn. Helaas dus niet! Zit dat vast op Infraspeed als beheerder van HSL? Of zijn er andere redenen? 

Hoop dat de ICNG snel gaat instromen in 2024. En dat het betrouwbaar en punctueel zal zijn. Het heeft nu tussen Amsterdam - Breda een marge van 4 minuten omdat het met 200 km p/u kan rijden. 

 


9 reacties

Reputatie 6

“Tot hoe lang loopt het contract voor de Traxx locomotieven met Akiem?” Hier heb ik op dit moment geen informatie over en helaas mogen we ook niet zomaar informatie hierover vrijgeven. Excuses!

“Hoe zit het met de snelheidsbeperking op de Rijpwetering? Het zou volgens eerdere berichten eind 2023 opgelost zijn. Helaas dus niet! Zit dat vast op Infraspeed als beheerder van HSL? Of zijn er andere redenen? “ Het staat het beste in dit artikel. Er zijn meerdere redenen waardoor dit nu langer duurt dan gepland en dit dient allemaal afgehandeld te zijn voordat we verder kunnen in dit process. 

Ik deel je hoop dat de ICNG snel gaat instromen, maar er is eerst nog heel werk wat af moet om dit verder mogelijk te maken.

Ik dacht ook te hebben vernomen dat trajecten 1800 (Den Haag - Leeuwarden) en 700 (Den Haag - Groningen) dit kalenderjaar ICNG zou instromen.

 

Is dat qua planning denken jullie nog steeds haalbaar? En welke periode van 2024 kan het noorden ze verwachten?

 

 

vr gr Huub

Reputatie 5

“Tot hoe lang loopt het contract voor de Traxx locomotieven met Akiem?” Hier heb ik op dit moment geen informatie over en helaas mogen we ook niet zomaar informatie hierover vrijgeven. Excuses!

“Hoe zit het met de snelheidsbeperking op de Rijpwetering? Het zou volgens eerdere berichten eind 2023 opgelost zijn. Helaas dus niet! Zit dat vast op Infraspeed als beheerder van HSL? Of zijn er andere redenen? “ Het staat het beste in dit artikel. Er zijn meerdere redenen waardoor dit nu langer duurt dan gepland en dit dient allemaal afgehandeld te zijn voordat we verder kunnen in dit process. 

Ik deel je hoop dat de ICNG snel gaat instromen, maar er is eerst nog heel werk wat af moet om dit verder mogelijk te maken.

Geeft niet dat sommige informatie niet gegeven mag worden. Heb daar alle begrip voor. Daar zijn bepaalde redenen voor. 

Ken de complexiteit met de ICNG. De ketting is zo sterk als de zwakte schakel. NS Nieuws heeft ooit een tekening laten van alle leveranciers van de ICNG. En dat zijn er nogal veel. 

Reputatie 5

Ik dacht ook te hebben vernomen dat trajecten 1800 (Den Haag - Leeuwarden) en 700 (Den Haag - Groningen) dit kalenderjaar ICNG zou instromen.

 

Is dat qua planning denken jullie nog steeds haalbaar? En welke periode van 2024 kan het noorden ze verwachten?

 

 

vr gr Huub

Dat was gepland voor de coronacrisis. Inmiddels weten we dat alle geplande activiteiten voor coronacrisis minstens 2 jaar bij op moet tellen. 

Speculeer zelf op dienstregeling 2027. De verbindingen Amsterdam - Breda/Brussel en Den Haag - Eindhoven hebben de hoogste prioriteit. Prognose is 3 treinstellen per maand. Dan kom je ergens uit in 2026. 

Lang niet alle ICNG stellen zijn bij de start van de nieuwe lijnvoering nodig. Sowieso gaat de frequentie op de HSL in eerste instantie terug van 5 naar 4 treinen per uur omdat de IC Brussel volledig geïntegreerd wordt in de IC Rotterdam - Lelystad. Nu rijden er twee treinen 3 minuten achter elkaar omdat het 7-delige ICR onvoldoende capaciteit bied voor zowel binnenlandse als internationale reizigers. Straks kan men met 16 bakken ICNG gaan rijden, hiervoor zijn de perrons van Almere Buiten enige tijd terug verlengd, en dan moet het wel in één trein passen.

Pas later, als er voldoende reizigersgroei is, zal de HSL weer naar 6 intercity's per uur gaan. Ook zal ICNG op termijn 4x per uur van Breda naar Eindhoven gaan rijden i.p.v. dat er 2x per uur een trein in Breda eindigt. Per wanneer is ook nog onbekend, dus dat materieel is voorlopig ook nog ‘over’. NS zal de treinen natuurlijk niet stil laten staan, zodra het afgeleverd is zal ICNG daarom op diverse niet-HSL trajecten ingezet worden tot het op de HSL nodig is. Maar dat is allemaal wat minder kritiek qua planning omdat dit slechts een materieelwijziging is en geen dienstregelingwijziging zoals het doorrijden naar Almere en verder.

Reputatie 5

Lang niet alle ICNG stellen zijn bij de start van de nieuwe lijnvoering nodig. Sowieso gaat de frequentie op de HSL in eerste instantie terug van 5 naar 4 treinen per uur omdat de IC Brussel volledig geïntegreerd wordt in de IC Rotterdam - Lelystad. Nu rijden er twee treinen 3 minuten achter elkaar omdat het 7-delige ICR onvoldoende capaciteit bied voor zowel binnenlandse als internationale reizigers. Straks kan men met 16 bakken ICNG gaan rijden, hiervoor zijn de perrons van Almere Buiten enige tijd terug verlengd, en dan moet het wel in één trein passen.

Pas later, als er voldoende reizigersgroei is, zal de HSL weer naar 6 intercity's per uur gaan. Ook zal ICNG op termijn 4x per uur van Breda naar Eindhoven gaan rijden i.p.v. dat er 2x per uur een trein in Breda eindigt. Per wanneer is ook nog onbekend, dus dat materieel is voorlopig ook nog ‘over’. NS zal de treinen natuurlijk niet stil laten staan, zodra het afgeleverd is zal ICNG daarom op diverse niet-HSL trajecten ingezet worden tot het op de HSL nodig is. Maar dat is allemaal wat minder kritiek qua planning omdat dit slechts een materieelwijziging is en geen dienstregelingwijziging zoals het doorrijden naar Almere en verder.

De 99 ICNG hebben zoal met totaal ongeveer 33.000 zitplaatsen zoal meer zitplaatsen dat alle (300) ICR die vervangen wordt. Een deel van de ICNG zal direct/indirect de ICM-M vervangen. En als de DD - IC zal vervolgens alle ICM-M tot 2030 en daarna vervangen worden. 

De ICNG België zal zoal tussen Brussel Zuid - Amsterdam Zuid rijden. Lijk me héél praktisch om het naar Lelystad Centrum te laten rijden vanwege opstelterrein. En het deel tussen Schiphol - Lelystad te integreren in de Beneluxdienst. Kunnen ze de huidige IC Lelystad - Dordrecht inkorten, veranderen of opheffen. 

Het werkt goed tussen Amsterdam - Rotterdam Centraal dat er twee Intercity Direct rijden kort achter mekaar rijden. Behalve in de zomerperiode. Er zijn dan zoveel (inter) nationale treinreizigers dat op bepaalde uren de 7 ICR tussen Rotterdam - Brussel te vol is. Dat heb ik zelf gezien. De Beneluxtrein is populair als goedkopere flexibele trein in de zomerperiode met extra internationale toeristen. Buiten de zomerperiode heb je toch meer andere categorie treinreizigers. 

Ik dacht ook te hebben vernomen dat trajecten 1800 (Den Haag - Leeuwarden) en 700 (Den Haag - Groningen) dit kalenderjaar ICNG zou instromen.

 

Is dat qua planning denken jullie nog steeds haalbaar? En welke periode van 2024 kan het noorden ze verwachten?

 

 

vr gr Huub

Dat was gepland voor de coronacrisis. Inmiddels weten we dat alle geplande activiteiten voor coronacrisis minstens 2 jaar bij op moet tellen. 

Speculeer zelf op dienstregeling 2027. De verbindingen Amsterdam - Breda/Brussel en Den Haag - Eindhoven hebben de hoogste prioriteit. Prognose is 3 treinstellen per maand. Dan kom je ergens uit in 2026. 

Wel vreemd dat je dan nog steeds krantenartikelen tegenkomt zoals dit https://www.oogtv.nl/2023/10/nieuwe-intercity-ns-gaat-volgend-jaar-naar-groningen-rijden/

van oktober

en https://www.treinenweb.nl/nieuws/10242/ns-kijkt-met-tevredenheid-naar-inzet-van-icng.html

bij het tabje levering zie ik wel staan dat ze in 2024 hier gaan rijden.

 

Dus zijn deze artikelen dan kolder?

Reputatie 5

Ik dacht ook te hebben vernomen dat trajecten 1800 (Den Haag - Leeuwarden) en 700 (Den Haag - Groningen) dit kalenderjaar ICNG zou instromen.

 

Is dat qua planning denken jullie nog steeds haalbaar? En welke periode van 2024 kan het noorden ze verwachten?

 

 

vr gr Huub

Dat was gepland voor de coronacrisis. Inmiddels weten we dat alle geplande activiteiten voor coronacrisis minstens 2 jaar bij op moet tellen. 

Speculeer zelf op dienstregeling 2027. De verbindingen Amsterdam - Breda/Brussel en Den Haag - Eindhoven hebben de hoogste prioriteit. Prognose is 3 treinstellen per maand. Dan kom je ergens uit in 2026. 

Wel vreemd dat je dan nog steeds krantenartikelen tegenkomt zoals dit https://www.oogtv.nl/2023/10/nieuwe-intercity-ns-gaat-volgend-jaar-naar-groningen-rijden/

van oktober

en https://www.treinenweb.nl/nieuws/10242/ns-kijkt-met-tevredenheid-naar-inzet-van-icng.html

bij het tabje levering zie ik wel staan dat ze in 2024 hier gaan rijden.

 

Dus zijn deze artikelen dan kolder?

Geef mijn interpretatie. Eerst zien dan geloven. Er zijn nu totaal 16 ICNG. En we hebben ongeveer 50 weken dat er nog 83 treinstellen geleverd moet worden. 

Eerst werd gecommuniceerd dat er 1 treinstel per week geleverd zou worden. Kortgeleden 3 treinstellen per maand. Er zijn een aantal ICNG op opstelterreinen in Duitsland en Polen. 

Lijk me niet haalbaar. 

Dus zijn deze artikelen dan kolder?

Nee, het probleem is dat sommigen hier het begrip instroom niet helemaal begrijpen. Gedurende de eerste maanden zal ICNG gemengd met DDZ/ICM rondrijden op die lijnen. En die situatie kan rustig een jaar duren voor ICNG alle oude treinen vervangen heeft.

Reageer