De ICNG stroomde vanaf april 2023 in de reguliere Intercity (Direct). Aanzienlijk trager dan gepland door coronacrisis, Oekraïne oorlog, verkeerde lasnaden door Alstom (Poland) met retrofit-beurten als gevolg, personeelstekort en opleiding van ICNG treinmachinisten. De vergelijking met Fyra waren er al snel.
Maar de problemen met ICNG zijn niet geheel vergelijkbaar met de problemen van Ansaldobreda V 250. Ansaldobreda V 250 was een technische flop. Hitachi Italy heeft met zeer véél kapitaal van Italiaanse overheid als aandeelhouder van Leonardo Group de voormalige NS hogesnelheidstrein kunnen laten rijden.
Zoals aangekondigd was 2023 nog vooral een testjaar. 2024 zal het jaar worden dat het zal instromen. Nu nog vooral op de serie 900 (Intercity Direct Amsterdam - Breda), serie 1100 (IC Den Haag - Eindhoven) en in mindere mate serie 1000 (Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam). Hopelijk vanaf december 2024 serie 9500 (Intercity Direct Brussel Zuid - Amsterdam Zuid).
De ICNG zal de Traxx gefaseerd vervangen. Tot hoe lang loopt het contract voor de Traxx locomotieven met Akiem? Het aantal Alpha NS Traxx is me nu nog onbekend. De NS Intercityrijtuigen zullen deels of geheel verkocht worden aan Train Charter Services. Proficiat NS!
Hoe zit het met de snelheidsbeperking op de Rijpwetering? Het zou volgens eerdere berichten eind 2023 opgelost zijn. Helaas dus niet! Zit dat vast op Infraspeed als beheerder van HSL? Of zijn er andere redenen?
Hoop dat de ICNG snel gaat instromen in 2024. En dat het betrouwbaar en punctueel zal zijn. Het heeft nu tussen Amsterdam - Breda een marge van 4 minuten omdat het met 200 km p/u kan rijden.