beantwoord

Intercity Alkmaar Haarlem

  • 21 March 2023
  • 4 reacties
  • 690 Bekeken

Komt de intercity tussen Alkmaar & Haarlem weer terug? Zo ja, kunt u een indicatie geven wanneer? 
Een reis van Alkmaar naar Den Haag duurt nu al maanden meer dan 1,5 uur in plaats van de 1 uur en 8 minuten voorheen. 
Hartelijk dank

icon

Beste antwoord door Tamzin 21 March 2023, 08:40

Bekijk origineel

4 reacties

Komt de intercity tussen Alkmaar & Haarlem weer terug? Zo ja, kunt u een indicatie geven wanneer? 
Een reis van Alkmaar naar Den Haag duurt nu al maanden meer dan 1,5 uur in plaats van de 1 uur en 8 minuten voorheen. 
Hartelijk dank

In de concept-dienstregeling 2024 (die half december ingaat) is deze intercity voor de spitsuren weer opgenomen.

Of het ook echt doorgaat hangt af van de situatie met het personeel en van de vraag of er dan weer voldoende forensen zijn. Ook de financiële problemen bij NS kunnen nog roet in het eten gooien. 

Conclusie: voorlopig niet maar misschien vanaf half december.

Komt toch niet terug dus.

Komt toch niet terug dus.

Het tijdelijk opheffen van deze treinen vorig jaar was vanwege personeelstekort. Inmiddels heeft het personeelstekort plaats gemaakt voor geldtekort waardoor een flink deel van de vorig jaar opgeheven treinen niet meer terugkomt.

Vrijwel alle spitstreinen komen niet meer terug tenzij ze qua capaciteit absoluut noodzakelijk zijn (bijv. Den Bosch-Oss, Hoorn-Amsterdam) of gesubsidieerd worden door de Provincie zoals in Groningen (Groningen-Assen), Gelderland (Nijmegen-Wijchen) en Zeeland (intercity's).

In de toelichting bij de zojuist gepubliceerde cijfers over 1H23:

NS heeft in dit eerste halfjaar een dienstregeling kunnen rijden die past bij de huidige reizigers aantallen.

Vrij vertaald: zolang het aantal reizigers niet verder toeneemt is er geen noodzaak de dienstregeling weer op te schalen.

Wel heeft NS aangegeven de dienstregeling links en rechts aan te gaan passen aan het nieuwe reisgedrag. Dat zal hier en daar meer treinen en hier en daar minder treinen betekenen maar per saldo niet veel meer treinen dan nu.

Veel mensen denken nog altijd dat NS 15% van de treinen heeft opgedoekt wegens een tijdelijk personeelstekort (en dat die treinen dus weer terugkomen) terwijl het in feite draait om een permanente afslanking met bijbehorende kostenbesparing.

Reageer