Intercity/Intercity Direct

  • 9 March 2024
  • 3 reacties
  • 102 Bekeken

Goedemiddag, ik wil graag van Kapelle-Biezelinge naar Amsterdam-Centraal.

Er zijn dan in de middag 2 keuzes in de reisplanner, maar op dezelfde vertrektijd. 

Er staat Intercity + Intercity Direct als vervoermiddel. 

Betekent dit dat het dezelfde trein is, die ergens halverwege wordt afgekoppeld?

(er kunnen immers nooit 2 treinen tegelijkertijd van hetzelfde spoor vertrekken!).

Hoe weet ik, àls dit het geval is, in welk deel van de trein ik moet instappen om geen toeslag te hoeven betalen?


3 reacties

Badge +3

Er rijdt één trein van Kapelle-Biezelinge naar Rotterdam Centraal. Daar kunt u kiezen: u kunt overstappen op Intercity direct naar Amsterdam Centraal, en dus een toeslag betalen. Of u kunt in de trein blijven zitten en zonder toeslag naar Amsterdam Centraal reizen. Maar dan duurt de totale reis wel langer.

De trein uit Kapelle-Biezelinge wordt dus niet gesplitst in Rotterdam Centraal. Omdat voor beide reisopties u dezelfde trein neemt van Kapelle-Biezelinge naar Rotterdam Centraal is de vertrektijd voor beide reisopties hetzelfde. De + in “Intercity + Intercity Direct” betekent een overstap.

Reputatie 5

Goedemiddag, ik wil graag van Kapelle-Biezelinge naar Amsterdam-Centraal.

Er zijn dan in de middag 2 keuzes in de reisplanner, maar op dezelfde vertrektijd. 

Er staat Intercity + Intercity Direct als vervoermiddel. 

Betekent dit dat het dezelfde trein is, die ergens halverwege wordt afgekoppeld?

(er kunnen immers nooit 2 treinen tegelijkertijd van hetzelfde spoor vertrekken!).

Hoe weet ik, àls dit het geval is, in welk deel van de trein ik moet instappen om geen toeslag te hoeven betalen?

Toeslag in spitsuren is € 2,90. Dat is alleen tussen 6:30 - 9:00 en 16:00 - 18:30 op maandag - vrijdag. 

De overige uren zijn daluren. En dan is het tarief € 1,74. Reis je dus bijvoorbeeld vanaf 9:00 tussen Rotterdam Centraal - Schiphol - Amsterdam Centraal met Intercity Direct betaal je € 1,74. 

Het is dan een overweging. Wat extra bijbetalen en behoorlijke tijdswinst met de Intercity Direct. Of gewoon de IC vanaf Kapelle - Biezelinge rechtstreeks nemen naar Amsterdam Centraal via Rotterdam, Leiden en Haarlem. 

Reputatie 7

Het is dan een overweging. Wat extra bijbetalen en behoorlijke tijdswinst met de Intercity Direct. Of gewoon de IC vanaf Kapelle - Biezelinge rechtstreeks nemen naar Amsterdam Centraal via Rotterdam, Leiden en Haarlem. 

De tijdwinst tussen Rotterdam CS en Amsterdam CS met een IC Direct is exact 20 minuten. Of dat de toeslag rechtvaardigt moet men zelf bepalen.

Het hangt er ook vanaf of de IC Direct geen vertraging heeft bij vertrek uit Rotterdam CS. Als hij vertraagd is wordt logischerwijze de tijdwinst steeds minder en kan je net zo goed in de trein uit Zeeland blijven zitten. Van te voren, kort voor Rotterdam, dit dus even checken is wel handig😉

Reageer