Meningen reizigers nieuwe dienstregeling

  • 3 January 2024
  • 10 reacties
  • 490 Bekeken

Ik ben Ylona van de Ven en ik ben een eerstejaarsstudent journalistiek aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ik maak een nieuwsverhaal over de nieuwe dienstregeling van NS die 10 december in is gegaan. 

Ik ben benieuwd naar de meningen van reizigers van NS over deze nieuwe dienstregeling. Hierover had ik een aantal vragen en ik vraag mij af of er mensen zijn die deze vragen zouden willen beantwoorden. De vragen die ik heb zijn:

  • Heeft deze nieuwe dienstregeling voor uw reis een beter effect?
  • Zijn uw reistijden hierdoor verbeterd?
  • Kunt u hierdoor makkelijker en sneller van A naar B reizen? 

Ik hoop dat ik een aantal antwoorden kan krijgen op deze vragen, zodat ik die kan gebruiken in mijn nieuwsverhaal. (Het verhaal komt verder niet naar buiten.)

 

Met vriendelijke groet, 

Ylona van de Ven


10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Ylona van de Ven,

Ik heb er zelf niet echt een mening over, aangezien ik nog maar weinig met de trein reis. Maar er is hier op de community natuurlijk al wel over gesproken. Dus misschien heb je iets aan deze topics?

Overigens is het natuurlijk wel belangrijk te beseffen dat negatieve ervaringen veel eerder gedeeld worden dan positieve.

Ik vind de dienstregeling tot nu toe wel iets verbeterd qua materieel op Zwolle-Leeuwarden

er zijn nu meer dubbeldekkers in de treindienst vergeleken de oude regeling en uiteraard dus meer zitplek.

 

Of het in de randstad beter is; geen idee want ik kom er niet! 😀

 

 

De antwoorden zullen erg variëren aangezien er zowel verbeteringen als verslechteringen zijn. Ik denk dat het lastig wordt daar een algemene conclusie uit te trekken.

Ik zag mijn topic toevallig al benoemd worden door Mrfreeze. 

Om toch even je vragen te beantwoorden:
Heeft deze nieuwe dienstregeling voor uw reis een beter effect?
Nee. De treinen zijn ernstig ingekort tot in de meeste gevallen van 6-8 treindelen nu naar 4-treindelen. Dit is vooral bij intercity's. Bij sprinters zijn ze zover ik weet niet veranderd op mijn traject. Maar de drukte qua reizigers is hetzelfde gebleven op de momenten waarop ik reis waardoor ik nu bijna altijd moet staan in de “derde klas” bij de deuren als ik met een Intercity moet reizen.
Ik reis vooral in de ochtenden en namiddag vanwege studie.  Maar ook in de middag zijn het nog steeds te drukke en ook weer ingekorte treinen. 

Zijn uw reistijden hierdoor verbeterd?
Voor mijn gevoel is er qua exacte tijden niks veranderd. Qua overstap merk ik geen verschillen qua tijd. Deze zijn hetzelfde gebleven. Soms zijn die ongeveer 5-7 minuten, waardoor met een klein beetje vertraging met de sprinter of intercity (2-3 minuten) deze al moeilijk is om nog te halen. Tenzij je flink hard kan rennen en geen zware tassen bij je hebt. 

Kunt u hierdoor makkelijker en sneller van A naar B reizen? 
Nee. Qua snelheid is er voor mij niks veranderd. Qua makkelijkheid is het voor mij juist verslechterd door de ingekorte treinen. Ik ben daarom ook van mening dat NS zeer misleidend is geweest in hun campagne over “meer” treinen laten rijden. Omdat zij dit nu alleen hebben kunnen doen door de bestaande treinen flink in te korten. Maar tegelijkertijd zie je alsnog zo nu en dan uitgevallen treinen door “beperking materieel” of “personeelstekort”

Wel wil ik er extra bij toevoegen dat NS blijkbaar weer gekozen heeft om te gaan controleren sinds de nieuwe dienstregeling. Want sinds december is er vooral in de sprinters veel vaker controles geweest in een team van 2-3 conducteurs bij ekaar ipv 1 conducteur. 

Als extra toevoeging wat mogelijk nuttig is voor je verhaal is dat mede door deze inkortingen, ik meer zwartrijders (mensen die niet in/uitchecken bij paaltjes op mijn traject) en meer mensen in de eersteklas heb gezien (waarvan te merken aan vooral hun gedrag/uitspraken dat zij daarvoor niet betaald hebben of omdat zij vanwege de drukte daar gaan staan. )

Reputatie 5

Denk je niet dat je een enorme selectiebias krijgt als je je onderzoek op deze manier uitvoert? Bovendien is het aantal mensen dat (regelmatig) op dit forum reageert niet erg groot, zodat het twijfelachtig is of je statistisch significante conclusies uit de reacties kunt trekken.

Kun je dit niet beter door middel van bv enquêtering (onder treinreizigers) uitzoeken? Ik weet niet of je daarvoor toestemming bij NS moet vragen, maar dan kun je in je enquête ook algemene informatie inwinnen (leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, frequentie van treinreizen, student/forens/vrije tijdsreiziger, etc.) waardoor je voor eventuele selectiebias kunt corrigeren. Bovendien kun je met een enquête vragen formuleren die veel preciezer bij je onderzoeksvraag aansluiten en je hebt (hoogstwaarschijnlijk) een veel groter bereik. 

Reputatie 5

Mijn mening is:

Heeft deze nieuwe dienstregeling op uw reis een beter effect?

Soms wel, soms niet. De sprinters waar ik in reis zijn net zo lang als vroeger, de intercity’s helaas wel wat korter, maar er gaan wel 2 treinen per uur meer. De intercity’s waren 6-8 bakken, nu helaas maximaal 6. De drukte is volgens mij hetzelfde gebleven, behalve in de sprinter Amsterdam-Zandvoort. Die zijn steeds overvol, terwijl de mensen vooral naar Haarlem gaan. Ik snap niet waarom ze de Intercity niet nemen.

Zijn uw reistijden hierdoor verbeterd?

Vooral niet, maar soms ook wel. Waar er vroeger buiten de spits geen trein was, is er nu wel eentje. Bovendien hoef ik niet meer over te stappen op Leiden als ik naar Den Haag ga in het weekend. Verder is er nu ook buiten de spits een goede overstap gekomen.

Kunt u hierdoor makkelijker en sneller van A naar B reizen?

Ja, of hetzelfde. Betere overstappen, minder overstappen en meer treinen in plaats van half-metro’s.
 

Reputatie 5

Denk je niet dat je een enorme selectiebias krijgt als je je onderzoek op deze manier uitvoert? Bovendien is het aantal mensen dat (regelmatig) op dit forum reageert niet erg groot, zodat het twijfelachtig is of je statistisch significante conclusies uit de reacties kunt trekken.

Kun je dit niet beter door middel van bv enquêtering (onder treinreizigers) uitzoeken? Ik weet niet of je daarvoor toestemming bij NS moet vragen, maar dan kun je in je enquête ook algemene informatie inwinnen (leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, frequentie van treinreizen, student/forens/vrije tijdsreiziger, etc.) waardoor je voor eventuele selectiebias kunt corrigeren. Bovendien kun je met een enquête vragen formuleren die veel preciezer bij je onderzoeksvraag aansluiten en je hebt (hoogstwaarschijnlijk) een veel groter bereik. 

Dat is inderdaad een veel beter, maar moeilijker idee! En of je een enquete mag houden weet ik niet, maar NS zelf doet het ook. En waar doen ze dat? In de beste sprinters, zodat de reviews goed zijn. Als ik een enquete kreeg in een SLT kreeg NS van mij 1 ster.

Voor mij is de dienstregeling vooral een verslechtering. Een enkele keer profiteer ik van een extra trein, maar ik heb vooral last van veel kortere treinen sinds de nieuwe dienstregeling, wat leidt tot vertraging. Daardoor ben ik juist langer onderweg dan met de oude dienstregeling.

Opvallend vind ik verder dat de NS doet alsof de nieuwe dienstregeling vooral een verbetering is, terwijl reizigers daar massaal anders over denken. Je vraagstelling suggereert hetzelfde. Er is voor mij nauwelijks iets verbeterd, het is vooral slechter geworden. 

Voor mij is dit ook verslechtering. Voorheen reden er vier keer per uur sprinters naar mijn station, nu twee keer. Nu moet ik vaak 20-30 minuten wachten vanwege veel overstappen

Reputatie 5

Voor mij is de dienstregeling vooral een verslechtering. Een enkele keer profiteer ik van een extra trein, maar ik heb vooral last van veel kortere treinen sinds de nieuwe dienstregeling, wat leidt tot vertraging. Daardoor ben ik juist langer onderweg dan met de oude dienstregeling.

Opvallend vind ik verder dat de NS doet alsof de nieuwe dienstregeling vooral een verbetering is, terwijl reizigers daar massaal anders over denken. Je vraagstelling suggereert hetzelfde. Er is voor mij nauwelijks iets verbeterd, het is vooral slechter geworden. 

Tja, reizigers gaan niet zeggen: “we vinden dit een prachtige verbetering” want alles is al toch goed. De mensen die klagen, hopen er op dat hun klacht wordt gehoord en het probleem wordt opgelost.

Reageer