nachttrein Nijmegen - Utrecht | NS Community
beantwoord

nachttrein Nijmegen - Utrecht

  • 14 October 2021
  • 6 reacties
  • 275 Bekeken

Beste, 

In de reisplanner en via de NS customer service wordt er geen uitsluitsel gegeven of op de vrijdag en zaterdag de nachttrein van 0:50 en 1:50 uur nog rijden op traject Nijmegen -Utrecht.

Op 22 september heb ik hier navraag over gedaan bij NS customer service en werd aangegeven dat op 17 oktober de nachttreinen wederom rijden. Een week later werd 24 oktober aangegeven en nu zie ik terug in de NS planner dat het pas per 5 november is. 
 

Rijden de treinen überhaupt niet meer, is er iets mis in de reisplanner, rijden ze stiekem wel? Ik weet het niet meer, maar dit is vitale informatie voor het restaurantwerk wat ik in het weekend in Nijmegen doe. 

icon

Beste antwoord door MoDe 14 October 2021, 10:21

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De NS reisplanner is leidend. Staan treinen er niet in, dan kun je er vanuit gaan dat ze niet rijden.

Het probleem is dat nachttreinen niet zo veel klandizie zullen hebben zolang de horeca om 24.00 sluit.vandaar wellicht de aarzeling om ze weer in te zetten.

In de nieuwe dienstregeling van 12 december zijn de nachttreinen van 0:50 en 1:50 uur vanuit Nijmegen naar Utrecht opnieuw opgenomen, zonder voorbehoud of periode. En de reisplanner geeft deze reismogelijkheid nog steeds niet.

Als ze niet rijden, dan kun je toch minstens een noot opnemen zoals "rijdt vanaf een nader te bepalen datum"?

De NS heeft een aantal jaar geleden besloten om treinen die niet rijden niet op te nemen in de reisplanner, dus staan ze er niet in dan rijden ze niet.

En ja, er zijn discussies over geweest of dat nu zo handig is of niet op o.a. dit forum maar de NS heeft nu eenmaal besloten zo te handelen.

De treinen komen pas weer terug als de horeca weer langer open mag zijn, tot dan zijn ze niet rendabel.

Reputatie 7
Badge +3

En mogelijk zullen er nog andere treinen komen te vervallen. Vorige week stond er een artikel in het AD waarin stond dat als het kabinet de coronamaatregelen verlengt, NS dreigt treinen te moeten schrappen. Dan zou het gaan om extra spitstreinen en uitgaans- of nachttreinen. 

 

Als het kabinet de coronamaatregelen verlengt, dreigt NS treinen te moeten schrappen. Dat ligt op tafel, zegt topvrouw Marjan Rintel vlak voor de gloednieuwe dienstregeling zondag ingaat. Tegelijk belooft ze dat het treinkaartje komende jaren slechts beperkt in prijs zal stijgen.

In oktober waren de treinen alweer voor ruim driekwart gevuld ten opzichte van vóór corona. ,,Nu zijn we echter terug op een bezetting van 50 procent”, vertelt Rintel. ,,Als er vanwege de lockdown nauwelijks forenzen zijn, is de vraag of je met extra spitstreinen moet rijden. Hetzelfde geldt voor uitgaans- of nachttreinen, nu alles dicht is.”

Hoeveel treinen eventueel geschrapt worden, laat NS van de kabinetsmaatregelen afhangen. ,,We kijken daar nu naar.” Tijdens eerdere lockdowns reden er circa tien procent minder treinen. Ook werden minder treinstellen ingezet.

Badge +3

En zojuist is bevestigd dat de maatregelen verlengd worden tot 14 januari.

Reageer