Online-petities voor meer verbeterde/Intercity direct verbindingen | NS Community

Online-petities voor meer verbeterde/Intercity direct verbindingen

  • 21 September 2022
  • 6 reacties
  • 254 Bekeken

Geachte Heer/Mevrouw,

Mijn naam is Tim Sekac, ik ben een 24 jarige vent woonachtig in Amsterdam die regelmatig gebruik maakt van de trein. ik heb even een paar mededelingen en vragen. (ik weet alleen niet precies bij wie ik hiervoor moet wezen, maar zal het even luid en duidelijk maken, in de hoop dat jullie er ook wat mee kunnen)

 

2 van de verste hoeken in dit land van Amsterdam afgelegen: Maastricht en Vlissingen, bedragen beide 2.5 tot wel 3 uur reistijd. Dit moet en kan korter! ik heb voor beide al een internet-petitie opgericht die ook al (ijzer)sterk zijn!

 

1.https://intercitydirectzeeland.petities.nl/ 

Dit is mijn petitie voor de Intercity-direct trein van Amsterdam naar Vlissingen. De huidige reistijd bedraagt 3 uur en 15 minuten met de gewone trein die via Haarlem, Leiden, Den Haag, Delft, Schiedam, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal en vanaf Roosendaal als stoptrein door naar Vlissingen gaat (eigenlijk in z'n geheel al net een soort stoptrein). Men maakt dan ook vaak gebruik van de HSL om zo slechts een kwartier tot een half uur tijdwinst te nemen. Dit moet en kan veel sneller, hoe? Als er bij de HSL Zuid bij de Lage Zwaluwe nou eens een aftakking naar Roosendaal gerealiseerd kan worden, zou er op die manier een Intercity direct van Amsterdam naar Vlissingen kunnen ontstaan, die alleen in Schiphol, Rotterdam, Roosendaal, Bergen op Zoom, Goes en Middelburg stopt. Die zou er dan slechts een uur en 3 kwartier over de hele reis doen. Deze petitie heeft momenteel 307 ondertekeningen.

 

2.Intercity direct trein Amsterdam-Maastricht - Petities.nl

hier tot slot mijn petitie voor een Intercity direct Tussen Amsterdam en Maastricht. De hedendaagse reistijd daarvan is 2 uur en 20 minuten. Ook dit moet en kan een stuk Sneller, Als er naast de huidige Intercity die 7 stops maakt onderweg in Amsterdam Amstel, Utrecht Centraal, 's-Hertogenbosch, Eindhoven, Weert, Roermond en Sittard. Nou ook een Intercity Direct gerealiseerd kan worden, die onderweg alleen Stopt in de 3 grootste plaatsen: Utrecht Centraal, 's-Hertogenbosch en Eindhoven. Kan de reistijd tussen Amsterdam op die manier met 3 kwartier tot een uur gereduceerd worden, en dat dan allemaal over bestaand spoor! (Hoewel, er staat op deze site: Spoorvisie 2040: sneller, vaker en directer | OV-Magazine) dat er een tussen Weert en Sittard een versnelstuk spoor gerealiseerd wordt, zodat die niet meer om hoeft te gaan via Roermond. diezelfde site staat ook info. over de aftakking van de HSL bij petitie 1) deze petitie heeft inmiddels bijna de 3.5K ondertekeningen bereikt!

 

Nu dan mijn hamvraag: Wat vinden jullie van deze voorstellen? Zien jullie er brood in zo ja, is het dan mogelijk dat er dan gekeken wordt naar de wenselijkheid, haalbaarheid, kosten en alles wat erbij komt kijken? ik hoor graag van jullie!

 

Met vriendelijke groet,

Tim Sekac.

 

 

 


6 reacties

Reputatie 4

Beste Tim, ik zou sowieso dat telefoonnummer weghalen voor er misbruik van wordt gemaakt. Iedereen heeft nu toegang tot dit forum en dus ook tot jouw telefoonnummer! Dit kan eenvoudig door een uur na plaatsing op de drie puntjes te klikken rechts onderaan je bericht. 

Wat betreft je plannen, soms duurt reizen gewoon lang. Stel, je gaat deze trajecten sneller maken, zijn andere trajecten weer ontevreden (denk aan Enschede/Hengelo, Den Helder/Enkhuizen en Groningen/Leeuwarden). Bovendien kost het een hoop geld en dat geld is er simpelweg niet.

Verder heb je het over het overslaan van bepaalde stations, hoe moeten deze stations dan bediend worden? Er moeten uiteraard wel evenveel treinen blijven rijden (anders is er materieeltekort) en stations mogen niet minder bediend worden, want dan zijn de inwoners van die betreffende plaatsen ontevreden!

Er zullen meer mensen op de tussengelegen stations benadeeld worden dan er in Zeeland en Maastricht van profiteren. Plaatsen als Middelburg, Vlissingen en Maastricht zijn keurige provinciesteden maar ook niet meer dan dat.

Verder reist de gemiddelde treinreiziger zo'n 35 km en slechts een klein percentage afstanden boven de 100 km. De toekomst van het spoor ligt dan ook vooral bij het korte afstand vervoer 

Reputatie 7
Badge

Zoveelste proefballonnetje. En ik denk niet dat er veel gedaan wordt hiermee. 

Een aftakking van de HSL voor de bediening naar Zeeland kost natuurlijk veel geld. Ik denk dat een ICD Amsterdam naar Vlissingen die over de HSL gaat tussen Schiphol en Rotterdam realistischer is.

  
 

Een aftakking van de HSL voor de bediening naar Zeeland kost natuurlijk veel geld. Ik denk dat een ICD Amsterdam naar Vlissingen die over de HSL gaat tussen Schiphol en Rotterdam realistischer is.

Ik begrijp die obsessie met Zeeland niet. Vlissingen, Middelburg en Goes zijn kleine provinciestadjes met weinig groeipotentieel. Alle drie samen iets van 100.000 inwoners dus waarom moeten daar in hemelsnaam enorme, onrendabele investeringen voor gedaan worden? Het grootste deel van het vervoer op de Zeeuwse lijn is regionaal scholieren/studentenvervoer.

Het lijkt me ook wijsheid als TS zich eens verdiept in de ondergrond van het spoor en of deze wel geschikt is voor meer en snellere treinbewegingen. Ik verwacht dat daar wat betreft Zeeland een grote bottleneck zit en dat het enorm veel gaat kosten om daar de ondergrond geschikt te maken voor een snellere treinverbinding.

Deze problemen spelen op heel veel plaatsen in Nederland.

Reageer