beantwoord

overleg NS met overig OV bij langlopende werkzaamheden ontbreekt

  • 9 December 2023
  • 17 reacties
  • 347 Bekeken

Reputatie 4
  • Intercity
  • 100 reacties

Beste NS,

De extra reistijd vanuit Zeeuws-Vlaanderen naar Roosendaal e.v. loopt intussen helemaal uit de klauwen. Omdat nu op zondag gereden wordt op een ander schema, nl. vertrek hh:28 (i.p.v. hh:44) uit Goes ri. Roosendaal, is er een wachttijd van 55 minuten ontstaan.

Op zaterdag wordt gereden met een schema van vertrek om hh:02 (wachttijd 30 min.), maar omdat de overstap in Roosendaal regelmatig mislukt, resulteert dat ook vaak in 1 uur extra reistijd.

Is er dan helemaal geen overleg om tot een werkbare oplossing te komen tijdens deze lange periode van herstelwerkzaamheden? Heeft NS niets geleerd van de misser ten tijde van de sluiting Haringvlietbrug (gebrek aan coordinatie met Rijkswaterstaat)?

In Zeeuws-Vlaanderen woont 1/3 van de Zeeuwse bevolking. Als je met OV ‘het land in wil’, moet dat via een bus van Terneuzen naar Goes - en dan verder met NS. Dit is nu dus niet meer te doen.

 

icon

Beste antwoord door Melissa NS 9 December 2023, 17:01

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7

Inderdaad heel erg lang. Als ik kijk naar morgen, zondag 10 december, is de reistijd naar bijvoorbeeld Breda per bus en trein via Goes liefst 3.03 uur. Via Hulst is er nog het infrequente alternatief van de bus via Antwerpen naar Breda, dat duurt 2.40 uur in totaal van Terneuzen. Maar ja, met een treinabonnement heb je daar niks aan natuurlijk.

De bus uit Terneuzen komt om - 35 aan in Goes, de sprinter naar Roosendaal gaat pas om -28. In Roosendaal is het dan iets meer dan een half uur wachten op de overstap. Tenzij de intercity “even” wacht, maar daar kan je niet vanuit gaan jammer genoeg. 

Ik snap ook niet dat hierin niet meer afgestemd wordt. Dit is een bijzondere situatie en die verdient een afgestemde oplossing. Zeeuw-Vlaanderen wordt sowieso nogal “vergeten” is mijn indruk altijd.

 

 

 

Goedenavond LLN,

Erg spijtig om jouw bevindingen te lezen. Ik heb jouw klacht doorgezet. Ik kan niks beloven maar ik hoop dat er wordt gekeken naar een betere oplossing.

Reputatie 4

Goedenavond LLN,

Erg spijtig om jouw bevindingen te lezen. Ik heb jouw klacht doorgezet. Ik kan niks beloven maar ik hoop dat er wordt gekeken naar een betere oplossing.

Dank voor het doorzetten. Ik lees in de tekst bij de melding over deze werkzaamheden : “De reisplanner wordt per dag bijgewerkt.” dus neem aan dat er elke dag een wijziging kan plaatsvinden  - in principe. De wijziging van vertrek :44 naar :28 bewijst dat in feite.

 

Reputatie 4

Inderdaad heel erg lang. Als ik kijk naar morgen, zondag 10 december, is de reistijd naar bijvoorbeeld Breda per bus en trein via Goes liefst 3.03 uur. Via Hulst is er nog het infrequente alternatief van de bus via Antwerpen naar Breda, dat duurt 2.40 uur in totaal van Terneuzen. Maar ja, met een treinabonnement heb je daar niks aan natuurlijk.

De bus uit Terneuzen komt om - 35 aan in Goes, de sprinter naar Roosendaal gaat pas om -28. In Roosendaal is het dan iets meer dan een half uur wachten op de overstap. Tenzij de intercity “even” wacht, maar daar kan je niet vanuit gaan jammer genoeg. 

Ik snap ook niet dat hierin niet meer afgestemd wordt. Dit is een bijzondere situatie en die verdient een afgestemde oplossing. Zeeuw-Vlaanderen wordt sowieso nogal “vergeten” is mijn indruk altijd.

Bus 19 via Antwerpen naar Breda - die wordt … eh … uitgefaseerd binnenkort. Staat bovendien vaak zeer lang vast in “de ring”.

Ander alternatief Traject Terneuzen-Rotterdam per bus is op zondag geen optie (door de week in de spits wel), het kost 4 uur - incl. wachttijd van 50 minuten ergens onderweg - en om 17 uur is al de laatste mogelijkheid.

Het huidige beleid - en dan spreek ik Provincie (daar ligt inmiddels ook een klacht), Connexxion en NS erop aan - heeft tot gevolg dat het hele OV in Zeeland zichzelf uit de markt prijst. Dat, terwijl het juist heel actueel en trendy zou zijn - want groen en duurzaam - om er alles aan te doen mensen te verleiden de trein/bus i.p.v. de auto te pakken, dan wel op z’n minst de bestaande klanten te houden.

Inwoners van Zeeuws-Vlaanderen betalen mee aan subsidiering van OV in het hele land, betalen voor hun eigen 6 km lange tunnel, betalen mee voor alle andere gratis tunnels in heel Nederland, maar het busvervoer in eigen provincie wordt steeds verder uitgekleed en NS zet de Zeeuwse lijn onderaan de prio-lijst en wil er eig. vanaf.

Reputatie 6

Ik snap de hele aangepaste dienstregeling in Zeeland niet, zeker niet in de richting van Roosendaal naar Vlissingen. In deze richting wordt bijna op het hele traject op volle snelheid gereden en wordt er op de stations Bergen op Zoom, Rilland-Bath, Goes en Arnemuiden onnodig lang gewacht. Of heeft dat misschien een reden? In de andere richting wordt er wel met aangepaste snelheid gereden tussen Arnemuiden/Goes en Rilland-Bath, maar wordt er weer met een ruime dienstregeling gereden tussen Rilland-Bath en Roosendaal waar geen snelheidsbeperking is. Wie het weet mag het zeggen.

Reputatie 7

Vorige week stopte de trein vanuit Zeeland een paar maal 500 meter voor station Roosendaal en bleef daar dan 3 of 4 minuten wachten. Als hij door zou rijden zou de overstap naar Breda ruim gehaald worden. Maar nee. De trein wachtte die paar minuten en reed toen verder, waardoor hij precies, zoals ook in de planner stond, om -28 binnenkwam, 1 minuut na officieel vertrek van de trein naar Zwolle. 

Waarom die paar minuten wachten vlak voor Roosendaal? 

Reputatie 5

Mag ik dit hier onder de aandacht brengen?

Volgend weekend nachttreinen, zondag 17 december, rijden normaal van Rotterdam via Amsterdam naar Utrecht. Nu melding van “bussen tussen Rotterdam Centraal en Den Haag HS, extra reistijd 45 minuten”.

Tussen de geplande aankomst van de bus in Den Haag HS en het vertrek van de trein aldaar zit 4 minuten. Waarschijnlijk vindt de reisplanner dat te kort, en geeft aan daar 64 minuten te moeten wachten op de volgende trein.

Dan zou je denken, vertrek iets eerder met de bus? Of is de busrit ruim genomen waardoor de overstap meer dan 4 minuten gaat zijn? En we dus niet een uur vroeger hoeven te vertrekken? Een uur is best lang in de nacht.

In ieder geval gaat hier iets mis, waarschijnlijk niet in de planning zelf, maar dan wel in de manier waarop dit in de reisplanner verschijnt.. en het blijft voor de reiziger gissen wat de uitkomst gaat zijn.

Hieronder de geplande reizen van Rotterdam naar Amsterdam centraal, normale reistijd is 1 uur 16 minuten. Hopelijk is de beoogde planning 1 uur 40 minuten, maar de reisplanner maakt er 2 uur 40 minuten van.

 

Reputatie 4

Mag ik dit hier onder de aandacht brengen?

Volgend weekend nachttreinen, zondag 17 december, rijden normaal van Rotterdam via Amsterdam naar Utrecht. Nu melding van “bussen tussen Rotterdam Centraal en Den Haag HS, extra reistijd 45 minuten”.

 

Ik zie nu pas dat ik vergat “Goes” in de titel te zetten (wel als tag). Beter nachttrein als apart onderwerp.

Reputatie 4

Een antwoord gekozen? Niet door mij. Het is overigens ook maar het begin van een antwoord.

Intussen heb ik ontdekt dat de aansluiting in omgekeerde richting al net zo belabberd is: 28 minuten wachten. Bus vertrekt als de trein aankomt. Echt NS, dit kan beter. Dit gaan jullie geen maanden volhouden.

Ik zit ook in het klantenpanel, krijg vooral veel enquetes over winkels op het station en over allerlei andere bijzaken - ingewikkelde vragenlijsten om uit te vissen hoeveel klanten hoeveel extra willen betalen voor reizen in de spits wat resulteerde in de afgeschoten spitsheffing, over hippere treininrichting (“lounge”) - maar niet over NS “core business”, nl. het reizen van A naar B. Ik zou er een (spoor-)boekje over open kunnen doen!

Reputatie 6

Dat klantenpanel is echt een lachertje. Ze sturen nooit enquêtes na grote problemen maar vragen wel altijd naar de meest recente reis. Oftewel... biased. 

Helaas kunnen we momenteel geen ander antwoord geven. Uiteraard had mijn collega liever gezegd dat er een betere verbinding zal komen tijdens deze werkzaamheden. Alleen zitten hier veel ogen en haken aan en is dit daardoor waarschijnlijk momenteel niet mogelijk.

Reputatie 7

Vanochtend wachtte in Roosendaal de trein van 10.30 naar Vlissingen keurig op de trein uit Zwolle. En vertrok 5 minuten later. Dat kan blijkbaar. Waarom dan toch de officiële dienstregeling wijzigen naar vertrek om .00 en .30?

Garantie op een wachtende trein heb je natuurlijk niet.

Reputatie 4

Gister in Roosendaal wachtten ook de trein van 7:30 ri. AMS en die van ik dacht 7:27 ri. Breda op de vertraagde stopper uit Vlissingen. De eerste vertrok 3 min. te laat (7:33), de tweede ook ong. 3 min. In de stopper vanuit Vlissingen werd door de HC alleen omgeroepen dat Roosendaal het eindpunt was. Dat wist iedereen al. Op de valreep (al stilstaand langs het perron) voegde de machinist over de intercom daar nog aan toe dat de aansluiting naar Breda zou wachten aan de andere zijde van het perron (en tegenover ons, niet rennen van a naar b). De machinist vertelde niets over de aansluiting ri. AMS.

Weten ze dan niet dat elke ochtend alle reizigers die zien dat ze een paar minuten te laat zijn, graag nog even een bevestiging hebben van of het nog zin heeft te rennen en zo ja, waarheen? Juist bij dit weken-, mogelijk maandenlange ongemak is up-to-date informatie van het hoogste belang!

Ik begrijp dat bij een fiks lagere snelheid over zoveel baanvakken het zorgvuldig uitgekiende compromis van aansluitingen (op eigen treinen en op ander OV) nooit meer kan kloppen, maar maak dan een zo goed mogelijk nieuw compromis in samenwerking met de andere partijen EN “begeleidt” de overstap met up-to-date info over de intercom (bijv. in de plaats van feel good meldingen als “wij zijn op tijd vertrokken”). Als dit inderdaad nog maanden ipv weken gaat duren, praat dan met de busvervoerders over tijdelijke wijzigingen. Zet alles op alles om klanten te behouden. Nu jaag je per dag meer reizigers de trein uit.

Doe eens een enquete onder reizigers van de Zeeuwse lijn en hoor hun meningen en hun voorstellen tot verbetering. Benut input van ervaringsdeskundigen en conducteurs, die weten hoe het in de praktijk werkt. Of werkt NS ook met modellen ;-) ?

Reputatie 4

Bottomline voor reis vanuit de Randstad naar Terneuzen:

  • +30’ op Roosendaal want misaansluiting IC AMS-Roos op stopper Roos-Vlissingen
  • +30’ want langer onderweg door lagere max snelheid
  • +30’ in Goes want misaansluiting stopper uit Roosendaal op bus 20 naar Terneuzen (en alle overige plaatsen in Zeeuws-Vlaanderen).

Totale reistijd verlengd met 90 minuten. Dat maandenlang, zoals het er nu uitziet.

Reputatie 6

Voor morgen hebben ze er gelijk maar standaard 8 minuten vertraging in gegooid bij vertrek vanuit Roosendaal.

Reputatie 4

ROFL! Dat is een geintje van een s/w-figuur misschien, die hoorde van de coulance van de machinisten, in elk geval idd in de richting Vlissingen. Bovendien is het morgen de 13e ;-)

Vanmiddag ging het ook weer mis: de coulance was er wel, ik hoorde het een machinist vertellen, dat hi best wel die 5 of zelfs 9 min. kon wachten, maar ze hadden een defecte trein klaargezet. Er werd ergens een andere van het rangeerterrein gehaald, dat kostte 10 minuten, maar toen was de machinist ineens pleite. Dus vertrokken we alsnog met +20 en ging de aansluting in Goes mooi niet door.

 

Edit 21 uur:

Het is nog gekker. Ze hebben ook de geschiedenis vervalst en/of geplausibiliseerd: de NS reisplanner toont nu gereden ritten zonder overstap in Roosendaal, die heb ik vanmiddag helemaal niet gezien! Bijv. die van 11:59 vertrek HS is nu een directe rit geworden. Andere zijn verdwenen, bijv. die van 13:29 vanaf HS, waarbij de machinist van de niet-aansluiting in Roosendaal 7 min. had gewacht. Jaja.

Edit  21:15

Voor de zekerheid maar even de ware historie opgezocht op https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/ en beide ritten vanaf HS (eig. AMS) naar Vlissingen zijn wel degelijk verreden zoals de NS-reisplanner oorspronkelijk toonde, dus met overstap in Roosendaal en met coulance van een paar minuten van de machinist.

PS: de rit die ik zelf meemaakte, staat er (nog) wel waarheidsgetrouw in.

Badge +3

Voor morgen hebben ze er gelijk maar standaard 8 minuten vertraging in gegooid bij vertrek vanuit Roosendaal.

Interessant, de 6128 (SNG-3) vervalt dus (duh!) en wordt een 28730 (VIRM-4).

Dat is op zich wel goed nieuws, moet hij alleen wel even wachten tot 12:08 (of eventueel wat langer) 😂

En niet te hard rijden, want een VIRM is nogal wat zwaarder… 

Reageer