beantwoord

Reis Breda - Den Haag Centraal - reisplanner onduidelijk


Reputatie 1

Komende zaterdag 9 maart wil ik een dagje naar Den Haag, vanuit Breda. Normaal is dit een rechtstreekse verbinding, alleen zie ik nu iets vreemds als ik de routeplanner erbij pak en ik vraag me af of dit wel klopt.

Ik zie alleen maar verbindingen via via en ik moet voor het laatste stuk of een tram nemen van Den Haag HS naar Centraal, of ik moet een metro nemen vanaf Rotterdam centraal.

Nergens wordt melding gemaakt van spoorwerkzaamheden op dit traject. Een paar weken later is dit wel weer een rechtstreekse verbinding tussen Breda en Den Haag Centraal.

Klopt deze informatie wel, ondanks er geen melding is van werkzaamheden? Zo ja, hoe zit het dan met de kosten voor de tram of metro? Ik neem aan dat de NS dit vergoed. Alleen staat hier dus helemaal geen enkele opmerking over bij de route. Heel vreemd.

 

 

icon

Beste antwoord door Momo 7 March 2024, 14:28

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie toch duidelijk dit bovenaan in de NS reisplanner. Wel weer slordig dat dit niet in de reisadviezen terugkomt. Je kan dus ook gratis een NS bus nemen.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat @Hatsikidee bij opties niet bus, tram en metro heeft uitgezet. Zet je die wel uit dan worden alleen adviezen getoond met door NS geregeld alternatief vervoer en staat er wel een melding van werkzaamheden bij. Je krijgt dan ook adviezen met de metro (aangegeven als NS metro), maar alleen vanaf Laan van NOI. Daar is dan je NS vervoerbewijs geldig. Neem je de metro vanaf Rotterdam, dan is je NS vervoerbewijs daar niet geldig en betaal je daar apart voor. Idem voor de tram van Den Haag HS.

Dus tip, zet bij opties bus, tram en metro uit.

 

Reputatie 3

Van/naar Den Haag CS rijden geen treinen door werkzaamheden 

 

Tussen Den Haag HS en Den Haag CS rijden 4x per uur NS-bussen (dit zijn touringcars) . Of maak gebruik van de metro tussen Den Haag Laan van Nieuw Oost Indië en Den Haag CS (alleen RET lijn E).

Zet bij instellingen de optie bus, tram en metro uit om de NS-bussen te zien.

 

Vanaf Den Haag HS is het 10 tot 15 minuten lopen naar het centrum.

HTM trams is op eigen rekening.

 

@Momo kan sneller typen dan ik

Reputatie 7
Badge +3

Wederom een goed voorbeeld van de nadelige consequenties van het standaard tonen van bus/tram/metro-opties. De reisplanner berekent gewoon de snelste route. In deze routes komen geen treinen naar Den Haag Centraal voor, dus wordt er ook geen melding gemaakt van werkzaamheden.

Erg verwarrend als je dit niet weet.

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf het begin van het standaard tonen van BTM opties vind ik dit al een slechte zaak. Het zou andersom moeten zijn, alleen BTM adviezen tonen wanneer je dit zelf aanvinkt. 

En in dit geval gaat het niet alleen om adviezen met de kortste reistijd, want bij de adviezen met BTM staan o.a. adviezen met 1 uur 8 minuten en bij die zonder BTM 1 uur en 6 minuten. Maar die met 1:08 met BTM heeft maar 1 overstap en die van 1:06 zonder BTM heeft 2 overstappen. Ik vind het vooral slecht dat je met BTM aangevinkt niet allebei te zien krijgt zodat je zelf een keuze kan maken. 

Reputatie 7
Badge +2

Overigens zijn die werkzaamheden in Den Haag sowieso al verwarrend, want het persbericht meldt het ene weekend vervangende bussen tussen HS en Centraal en het andere weekend staat er dat je daar met de tram mag reizen.

Ik zal jullie suggestie doorzetten om het BTM advies alleen te tonen als deze aangevinkt worden en bij de eerste keer standaard uit te zetten.

Badge +3

Ben ik ook voor, want als je bij adres-adviezen dan bijv. 42 min (2,5 km) lopen te zien krijgt gaat er vast wel een belletje rinkelen dat het sneller kan met een bus/tram/metro.

Ook apart, als ik bijv. plan van Winkelcentrum Woensel zonder bus naar Eindhoven Centraal is het 2,5 km lopen, maar als ik kies voor fiets is het 4,5 km en 17 minuten. Het is dezelfde rechte weg.

Reputatie 1

Bedankt voor alle reacties! Het is nu een stuk duidelijker. Ik had nog de ijdele hoop dat het een foutje op de website was, maar lijkt erop dat een reis langer gaat duren dan norrmaal. Bedankt voor alle uitleg.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, helaas zal de reis langer duren. Den Haag Centraal gaat behoorlijk op de schop, volgens mij zijn er later in het jaar nog meer werkzaamheden gepland. Als je vaker van of naar Den Haag Centraal reist is dat iets om even in de gaten te houden. 

https://www.prorail.nl/projecten/den-haag-ombouw-emplacement

 

Daarnaast komen er nog werkzaamheden tussen Den Haag - Schiedam - Rotterdam. De periodes van die werkzaamheden zullen volgens een kaartje van Prorail zijn:

  • di 07-05-2024 t/m zo 12-05-2024
  • za 13-07-2024 t/m vr 26-07-2024
  • di 29-10-2024 t/m zo 03-11-2024

https://www.prorail.nl/verhalen/veel-gedaan-nog-meer-te-doen/kaart

Reputatie 1

Dank voor info over werkzaamheden rondom den haag cs. Ik hoop dat ns de dienstregeling op n klantvriendelijke manier aanpast en niet zoals komende week: weer (zoals de laatste 5 mnd) vanuit breda hink-stap-sprong reizen met 2 x overstap ipv ic tot hs laten rijden…er zullen redenen voor zijn en t zou helpen (althans mij) als die worden gedeeld. Overigens: het plannen van werkzaamheden aan cs in het weekend van de cpc- loop in den haag vind ik bijzonder..

Reageer