beantwoord

rijden de treinen op oudejaarsavond

  • 1 December 2023
  • 8 reacties
  • 243 Bekeken

Ik heb een vraagje rijden er een trein om 01:00 van Rijssen naar zwolle?  Op oudejaarsavond 

icon

Beste antwoord door Robert B 1 December 2023, 22:23

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 5

Ik ben bang van niet. Er rijdt een trein om 20:25 op oudejaarsavond en om 10:25 in de ochtend op nieuwjaarsdag.

Zelfs op een normale werkdag rijden de treinen niet zo laat, tijdens oud en nieuw al helemaal niet. De dienstregeling van de NS is al verwerkt in de reisplanner, die van Keolis (tussen Wierden en Zwolle) nog niet maar ik de afgelopen jaren reed ook daar rond 20:00 de laatste trein.

Badge +3

Na 20:00 vertrekken er nog enkele reguliere treinen (bijv. Utrecht - Amersfoort) dus zie de Reisplanner voor naar Zwolle.

Gaat ook tegen mijn beleving in (alle horeca open tot laat, maar nachtvervoer naar huis is er niet).

Geloof dat de oliebollenkraam hier op 31 december sluit rond 18:00 (met een flinke rij liefhebbers, dus dat wordt wel 19:00) en daarna is alles donker en dicht want ze willen zelf ook wel thuis zijn natuurlijk.

Op 1 januari ben je rond 1:30 de eerste voor het nachtnet, dat is altijd al zo geweest.

Op 1 januari ben je rond 1:30 de eerste voor het nachtnet, dat is altijd al zo geweest.

Altijd zo geweest???

Tot begin jaren 60 reden er gewoon treinen (zowel reizigers als goederen) op oudejaarsavond. Met de invoering van de vrije zaterdag verviel echter het goederenvervoer op oudejaarsavond en vond NS het niet meer de moeite waard nog door te gaan met de alleen de zeer slecht bezette reizigerstreinen. Sindsdien reden de treinen nog tot 21.00 uur, terwijl nachttreinen toen nog helemaal niet bestonden.

Sinds een jaar of 15 jaar wordt er steeds vroeger gestopt, tegenwoordig gaan de laatste treinen vaak al tussen 19 en 20 uur. Het ook later opstarten van de reizigersdienst op Nieuwjaarsdag is pas sinds enkele jaren 

Reputatie 7

Wij mogen nog niet klagen vind ik. In sommige andere landen rijdt op de belangrijkste feestdagen, met name die van eind december, nauwelijks iets. Bijv in het VK waar met Kerst helemaal niets aan openbaar vervoer rijdt - hoewel er nog genoeg mensen zullen willen reizen.

Wij mogen nog niet klagen vind ik. In sommige andere landen rijdt op de belangrijkste feestdagen, met name die van eind december, nauwelijks iets. Bijv in het VK waar met Kerst helemaal niets aan openbaar vervoer rijdt - hoewel er nog genoeg mensen zullen willen reizen.

De enige landen waar er met Kerst vrijwel niet gereden wordt zijn volgens mij het VK en Ierland. 

Met niet rijden op Oudejaarsavond is Nederland dan samen met Schotland weer uniek in de wereld.

Reputatie 7

Ja volgens mij ook. Van Duitsland weet ik dat op 31 dec via de zaterdagdienstregeling gereden wordt. Op Oudejaarsavond (Silvesterabend) rijden de treinen ook, maar wel wat beperkter. Maar ze rijden in ieder geval wel. In de Nieuwjaarsnacht heb je dan rondom veel steden ook nachtvervoer naar huis met bijv. bus en S - Bahn. 

Van Duitsland weet ik dat op 31 dec via de zaterdagdienstregeling gereden wordt. 

Dat is in meer landen.

In Duitsland zijn in de meeste CAO's 24 en 31 december vastgelegd als zg. halve werkdagen. Daarnaast geldt op beide dagen een verplichte winkelsluiting vanaf 14 uur. 

Reageer