beantwoord

SLT met SNG gecombineerd

  • 20 June 2023
  • 22 reacties
  • 456 Bekeken

Vraagje ik kwam deze foto op discord tegen.

  • Maar kan dit ook echt of is dit een grapje?
  • Kan SLT en SNG in teorie gecombineerd rijden?

Laat het weten in de reacties

icon

Beste antwoord door Edwin 20 June 2023, 22:14

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge

Ja het kan, maar niet als reguliere reizigerstrein. Er zitten dezelfde mechanische (Sharfenberg) koppelingen op, maar de elektronische kant is compleet verschillend.

Dit is óf een foutje (je ziet ook wel eens per abuis ICM en DDZ gecombineerd afgebeeld, wat onmogelijk is) óf het is een geintje.

Ja en Nee.

De meeste materieelsoorten (DDZ uitgezonderd) kan onderling gekoppeld worden maar enkel om te slepen, dus niet voor de reizigersdienst.  Dit komt omdat elke trein een andere connectie box heeft voor de elektronische signalen tussen de treinstellen en deze dus niet overeenkomen. Bij het slepen van een trein moet deze box dan ook afgesloten worden zodat deze niet koppelt met het andere materieel.

Bovenstaand is een foutje in het systeem welke wel eens vaker voorkomt, vaak zie je dit soort dingen na een grote verstoring.

Maar uit de praktijk weet ik ook dat het na een verstoring wel eens misgaat, zo ben ik 1 keer tegen gekomen dat ik mijn DDZ moest koppelen met een ICM op Zwolle. Aangezien de DDZ een andere koppeling heeft dan de andere treinen gaat dat sowieso niet maar ook in reizigersdienst kan dat niet.

Dit is overigens voordat ik op Zwolle binnenkwam opgelost na contact met de bijsturing materieel. Door een langere ICM neer te zetten waar de reizigers op over konden stappen op hetzelfde perron, de ICM stond helemaal vooraan op het perron en de DDZ paste er nog net achter langs het perron.

 

Edit, zie dat Edwin me al voor was.

DDZ kan toch wel met ICRm+Traxx gesleept worden of kan dat ook niet?

Reputatie 7
Badge

Dat zou ik eerlijk gezegd niet durven zeggen. Ik weet dat er hulp/sleepkoppelingen voor het reguliere materieel bestaan, waarmee je een Traxx kunt gebruiken om ICM/VIRM/SLT/SNG/ICE/Thalys weg te slepen, maar of er voor een BSI koppeling (waar DDZ mee uitgevoerd is) ook zo'n ding bestaat…...geen idee.

Zoals je ziet heeft de DDZ ook een haak en buffers die ook op een Traxx zitten en bij de bakovergangen ook de rubberbalgen. Dus je zou theoretisch ook gewone wagons er tussen of er voor zetten. Je zou gezegd het motorrijtuig kunnen vervangen door een Traxx locomotief voor eventueel diensten op de Betuweroute of iets in die richting?

Badge +3

Dat zou ik eerlijk gezegd niet durven zeggen. Ik weet dat er hulp/sleepkoppelingen voor het reguliere materieel bestaan, waarmee je een Traxx kunt gebruiken om ICM/VIRM/SLT/SNG/ICE/Thalys weg te slepen, maar of er voor een BSI koppeling (waar DDZ mee uitgevoerd is) ook zo'n ding bestaat…...geen idee.

Dat een VIRM-4 prima 2x SNG-3 kan slepen (zonder sluitsein?) is in ieder geval een feit https://www.youtube.com/watch?v=2sH9pkP6lws (vanaf 1:25)

Reputatie 7
Badge

Dat ie een haak en buffers heeft was mij ook wel eens opgevallen (😁), maar ik weet niet zeker of die BSI koppeling de boel in de weg zou zitten. Overal is wel een oplossing voor te bedenken, maar ik denk (weet zeker) dat slepen in eerste instantie toch echt met hetzelfde mat zou gaan gebeuren.

 

Wat je andere opmerking betreft: Nee. Als ‘dode’ wagens zouden ze mee kunnen, maar dat betekent dat je geen verlichting, geen omroep, geen ventilatie/climate control en geen deurbediening/controle hebt.

Net als de HSL, maakt de Betuweroute gebruik van 25kV AC, waar de omzetters van DDZ zijn gemaakt voor 1500V DC. Dat gaat dus niet gebeuren.

Reputatie 7
Badge

(zonder sluitsein?)

Ja, dat kan. Als alles uitgeschakeld is, heb je die ook niet meer.

Reputatie 7
Badge +1

Net als de HSL, maakt de Betuweroute gebruik van 25kV AC, waar de omzetters van DDZ zijn gemaakt voor 1500V DC. Dat gaat dus niet gebeuren.

Sowieso is de Betuweroute niet ingericht op reizigersvervoer en is een groot deel van de Betuweroute überhaupt niet geschikt voor reizigerstreinen. Ik begreep dat dit met vluchtmogelijkheden te maken had. Al weet ik dat niet zeker.

Zitten die haak en buffers op de DDZ's er niet omdat ze ooit met locomotief reden (als DD-AR)? Feitelijk zijn het natuurlijk nog steeds een soort van trek-duw-stammen met locomotief (waarin ruimte is voor reizigers).

Reputatie 7
Badge +2

Net als de HSL, maakt de Betuweroute gebruik van 25kV AC, waar de omzetters van DDZ zijn gemaakt voor 1500V DC. Dat gaat dus niet gebeuren.

Sowieso is de Betuweroute niet ingericht op reizigersvervoer en is een groot deel van de Betuweroute überhaupt niet geschikt voor reizigerstreinen. Ik begreep dat dit met vluchtmogelijkheden te maken had. Al weet ik dat niet zeker.

Klopt, de Betuweroute heeft maar beperkte vluchtwegen in tunnels, immers hoeft daar normaal hooguit een machinist te vluchten. Goederen vluchten zo lastig.

Het stuk waar de ICE over mag heeft geen tunnels, vandaar dat daar makkelijker reizigerstreinen toegelaten konden worden.

Zitten die haak en buffers op de DDZ's er niet omdat ze ooit met locomotief reden (als DD-AR)? Feitelijk zijn het natuurlijk nog steeds een soort van trek-duw-stammen met locomotief (waarin ruimte is voor reizigers).

DDZ was toen het nog DDAR was inderdaad zoveel mogelijk gelijk aan de 1700 omdat sommige stammen een loc hadden. Al is de BSI koppeling juist zowel bij loc als stammen toegevoegd om makkelijker te kunnen combineren.

Theroretisch zou dit kunnen op het nederlandse spoor als de NS nooit de DDAR in 2019 hadden gesloopt.

 

Dit zijn een beetje de aanpassingen gedaan moeten worden als ze dat echt doen.

mDDM vervangen door een Traxx loc en de BSI koppellingen verwijderen en nieuwere draaistellen in de rijtuigen plaatsen voor 160 km/h en een nieuwere stuur tafel in het stuurstandsrijtuig om ook de Traxx te kunnen aansturen.

Reputatie 7
Badge +1

Theoretisch had het wellicht gekund, maar dan had men alle stuurstandrijtuigen (en ik vermoed nog wel meer) moeten ombouwen zodat het kan samenwerken met de TRAXX. Dat is een behoorlijk kostbare operatie. Om die reden is er op de HSL bijvoorbeeld gekozen om in sandwich-formatie (loc voor en achter de trein) te gaan rijden. De ombouw van de stuurstands van de ICR was te kostbaar.

Reputatie 7
Badge

Ik heb het gevoel dat we deze discussie al eens eerder gehad hebben. Er moet (zoals JurgenH al aangeeft) nog veel meer aan die rijtuigen gebeuren dan alleen nieuwe draaistellen en een nieuwe stuurtafel. Met die nieuwe stuurtafel komt namelijk ook een geheel nieuwe bekabeling en software. Om nog maar niet te spreken van ERTMS….Het is echt veel ingewikkelder dan je lijkt te denken.

Of zou dit goedkoper zijn om een aantal DDZ 6jes naar 4tjes te brengen en de resterende rijtuigen die over hebt om daar een paar stammen van dit te maken. Kan welicht een idee zijn

Reputatie 7
Badge +1

Ook dit zal (na de nodige ombouwen etc.) vast wel mogelijk zijn, maar afgezien van de gigantische en kostbare operatie die dan plaats moet vinden (Zie ook Edwins bericht), is het de vraag waarom NS dit zou willen. Je haalt er namelijk behoorlijk wat capaciteit mee weg, door per trein 2 reizigerswagons te vervangen door dure locomotieven. Daarnaast hebben de treinen gewoon hun eigen aandrijving. Het zou raar zijn om dat zo richting einde levensduur van de treinen opeens te gaan vervangen.

De locomotieven heeft NS momenteel hard nodig op de HSL, en gaan na de instroom van ICNG terug naar de leasemaatschappij.

Of zou dit goedkoper zijn om een aantal DDZ 6jes naar 4tjes te brengen en de resterende rijtuigen die over hebt om daar een paar stammen van dit te maken. Kan welicht een idee zijn

Wat is de toegevoegde waarde om dit te doen, zo en zo zijn de Traxx locs al verkocht en dus geen eigendom meer van de NS en zijn straks ook niet meer nodig als de ICNG alle ICR rijtuigen vervangen heeft.

Daarnaast is de ombouw qua spanning een enorme en dure klus en dat zal niet gebeuren voor rijtuigen die nog enkele jaren mee moeten en dan vervangen worden door de DDNG.

 

oke maar voor tijdelijk zou dit kunnen en dat deze treinen alleen voor 1500v baanvakken gebruikt gaan worden?

Reputatie 6
Badge +1

oke maar voor tijdelijk zou dit kunnen en dat deze treinen alleen voor 1500v baanvakken gebruikt gaan worden?

In theorie zou het vast kunnen, maar dit gaat nooit werkelijkheid worden. 

Reputatie 7
Badge +1

oke maar voor tijdelijk zou dit kunnen en dat deze treinen alleen voor 1500v baanvakken gebruikt gaan worden?

Maar dan rest nog steeds de vraag: Waarom zou NS dat doen?

De DDZ's kunnen nu al gewoon rijden op alle 1500v baanvakken. Het enige wat je er mee bereikt is een hele hoop kosten en minder zitplaatsen.

Reputatie 7
Badge

We vallen een beetje in herhaling:

 

Ik snap dat je dit spul graag in combinatie met Traxx in de reizigersdienst wilt zien, maar je zult moeten accepteren dat dit echt niet gaat gebeuren. NS gaat hier geen miljoenen voor uitgeven, dat geld kan beter besteed worden.

oke zullen we stoppen met dit forum.

oke zullen we stoppen met dit forum.

Met dit topic bedoel je hopelijk, lijkt me een goede zaak.

Reageer