beantwoord

Veel sprinters als IC in de plaats op traject Rotterdam - Utrecht

  • 26 March 2024
  • 5 reacties
  • 182 Bekeken

Reputatie 3

Ik heb al een lange tijd geen normale IC gehad op traject Rotterdam - Utrecht, Ja, op vrijdag maar dan rijden er alleen nog maar IC's Rotterdam - Groningen (En zelfs dan besluiten ze soms nog sprinters te gebruiken?!?). In principe is het niet zo'n mega probleem als ze dan op z'n minst 2 treinstellen gebruiken maar soms is dat niet het geval en gaan ze voor de 4-delige sprinter 🤡.

 

Laatste keer dat ik een IC heb gehad (behalve op vrijdag) was ergens 2 weken terug. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik best vaak via Middelburg - Roosendaal - Den Bosch rijdt wanneer dat uitkomt dus dat kan ook een reden zijn, en misschien is het net mijn pech dat ik de verkeerde tijdstip pak.

 

Wanneer ik dan in Utrecht aankom zie ik de ICm naar Den Haag staan 😃, en gaat de sprinter waar ik in zit weer naar Den Haag. Ik neem aan dat de ICMm richting Den Haag dan de IC Groningen - Den Haag is, of wisselen Den Haag en Rotterdam elkaar af?

 

Waarom is dit eigenlijk en waarom nou net dat traject? Ik begreep dat het iets te maken had met de ICMm's iets te snel weg willen doen?

icon

Beste antwoord door Daniel 26 March 2024, 07:44

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Door personeelstekort bij de onderhoudsbedrijven is er een tekort aan inzetbaar IC materieel. Daarom wordt op de korte IC-tussendiensten Den Haag/Rotterdam - Utrecht momenteel Sprintermaterieel ingezet.

Reputatie 3

En de inzet van Sprintermaterieel in IC-diensten zal zeker niet minder worden de komende jaren, de ICM serie 4011 t/m 4050 (39 driewagen treinstellen) is nogal abrupt geheel buiten dienst gegaan en komen ook niet meer terug in dienst. Deze treinstellen zijn technisch afwijkend en kosten dus veel aan onderhoud. Ze worden allen gesloopt. 

*) Treinstel 4011 rijdt nog ongeveer een maandje door, als afscheid van deze deelserie.

Reputatie 4

Hallucinant, is zoiets niet met een kort geding vanuit de reizigersorganisaties te stoppen?

Reputatie 3

Tussen Rotterdam en Utrecht rijden 4x per uur IC (op vrijdag en weekend 2x per uur)

 

De intercity welke alleen tussen Rotterdam en Utrecht rijden worden tijdelijk gereden door sprinter materieel.

 

De intercity welke doorrijden naar (of afkomstig uit) Leeuwarden/Groningen rijden met intercity materieel. Deze vertrekt uit Rotterdam cs om :05 en :35 en Utrecht cs om :18 en 48 (bij storingen en defect kan omloop afwijken en andere materieel ingezet worden)

 

Door in de NS reisplanner op de trein te tikken (waar staat 2 tussenstops) kan je zien welke trein gepland staat en hoelang de trein is.

 

(De IC Groningen Den Haag rijdt via Lelystad Schiphol en komt niet in Utrecht. De intercity uit Enschede of Amersfoort Schothorst naar Den Haag wordt altijd door ICM gereden, terwijl de intercity Utrecht cs Den Haag cs ook door sprinter materieel gereden wordt. Interesse in de omlopen van treinen?)

Hallucinant, is zoiets niet met een kort geding vanuit de reizigersorganisaties te stoppen?

Op grond waarvan? Het exploitatiecontract schrijft de minimaal te rijden frequenties voor, verder niets. NS mag in principe ieder op het spoor toegelaten materieel in zijn treinen inzetten.

Reageer