beantwoord

Verschillende aankomsttijden op hetzelfde traject

  • 25 March 2024
  • 1 reactie
  • 55 Bekeken

Het valt me op dat de trein van Zwolle naar Roosendaal gedurende (sommige) dagen verschillende geplande aankomsttijden heeft in Nijmegen. Kan iemand me vertellen hoe dat komt?

Als ik een willekeurige dag in de toekomst neem, bijvoorbeeld vrijdag 5 april 2024, dan komen de meeste treinen van Zwolle naar Roosendaal om 06 of 36 aan in Nijmegen, aldus de reisplanner.

Maar de trein die om 11:20 vertrekt in Zwolle heeft opeens een aankomsttijd van 12:37 in Nijmegen (en niet 12:36). Voor zover ik dat kan zien in de reisplanner vertrekt de trein niet later vanuit Arnhem. De trein komt ook gewoon, volgens de planning in ieder geval, op hetzelfde moment aan in Roosendaal als de andere treinen van de dag, dus de achterstand wordt wel ergens ingelopen gedurende de reis.

De trein die om 12:50 vertrekt vanuit Zwolle is juist om 14:05 in Nijmegen.

In de avond komen dan weer de meeste treinen om 08 of 38 aan in Nijmegen, terwijl de trein niet later vanuit Arnhem lijkt weg te gaan (volgens de planning). Dat begint met de trein die om 18:20 vertrekt vanuit Zwolle. Ook is het hier opvallend dat de geplande aankomsttijd op het eindstation (Roosendaal) niet anders is dan normaal (in dit geval een aankomsttijd van 21.03).

Waar zou dat verschil vandaan van kunnen komen?

Het is niet het einde van de wereld, maar ik mis hierdoor soms, in de avond, wel de busaansluiting in Nijmegen, dus ik ben in ieder geval benieuwd naar de reden hier achter.

icon

Beste antwoord door Bemined 25 March 2024, 20:33

Bekijk origineel

1 reactie

Enkele keren per dag is er capaciteit gereserveerd voor een goederentrein hier, dat kan kleine wijzigingen met zich meebrengen. In de avond is de dienstregeling aangepast omdat de sprinters dan in Nijmegen keren en het spoorgebruik hierop aangepast moet worden.

Reageer