beantwoord

Verslechtering Baarn - Weesp - Almere

  • 13 December 2023
  • 45 reacties
  • 1229 Bekeken

Wie heeft verzonnen dat op vrijdag en begin middag de aansluiting Almere - Weesp-Amersfoort helemaal verdwenen is. Ben ik de enige die op vrijdag werkt? Ik mag nu een half uur op Naarden Bussum wachten. Ben te laat op werk nu en een half uur later thuis. De aansluiting was perfect, waarom moet dat op vrijdag en rond de middag veranderd?????

icon

Beste antwoord door Tamzin 14 December 2023, 09:11

Bekijk origineel

45 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik weet niet hoe dit zo uitkwam in de dienstregeling voor vandaag, maar nu rijdt een VIRMm dit sprintertje dat NS eigenlijk te rustig vond om te laten rijden. Dáár is het inderdaad wel erg rustig voor. Zo'n kwart van de zitplaatsen is leeg (geschat o.b.v. de plekken om mij heen). Zit wel lekker :D

Reputatie 7
Badge

Betreft de treinnummers 4618, 4620, 4622 in de ochtend en 4661, 4663 en 4665 in de middag die op vrijdag van/naar Almere gaan rijden vanaf 9 februari.

Hoe staan deze treinen nou opeens in de reisplanner voor morgen? Het is toch echt nog geen 9 februari. Toevallig iemand hier die relatief zeker durft te zeggen of ik er op kan rekenen dat dit morgen rijdt of dat dit een fout in de planner is en ik toch beter voor een alternatief kan gaan?

Weet iemand ook waarom deze treinen inmidddls alleen specifiek voor vrijdag 23-2 niet weer in de planner staan? Ik zie geen relevante geplande werkzaamheden.

 

 

Weet iemand ook waarom deze treinen inmidddls alleen specifiek voor vrijdag 23-2 niet weer in de planner staan? Ik zie geen relevante geplande werkzaamheden.

Ik vermoed omdat die week de voorjaarsvakantie is en er dus veel minder reizigers zijn. Wellicht vervallen ze tijdens alle schoolvakanties.

Reputatie 7
Badge

 

 

Weet iemand ook waarom deze treinen inmidddls alleen specifiek voor vrijdag 23-2 niet weer in de planner staan? Ik zie geen relevante geplande werkzaamheden.

Ik vermoed omdat die week de voorjaarsvakantie is en er dus veel minder reizigers zijn. Wellicht vervallen ze tijdens alle schoolvakanties.

Ah, dat kan wel een verklaring zijn inderdaad. Dank voor het meedenken. Ik ben wel benieuwd of dat nog wordt aangekondigd. Er is natuurlijk alleen in de zomer- en kerstvakanties een vakantiesienstregeling en als treinen ook zonder aankondiging van een gewijzigde dienstregeling of werkzaamheden opeens gepland uit kunnen vallen wordt het wel erg verwarrend.

Reputatie 7
Badge +1

 

 

Weet iemand ook waarom deze treinen inmidddls alleen specifiek voor vrijdag 23-2 niet weer in de planner staan? Ik zie geen relevante geplande werkzaamheden.

Ik vermoed omdat die week de voorjaarsvakantie is en er dus veel minder reizigers zijn. Wellicht vervallen ze tijdens alle schoolvakanties.

Ah, dat kan wel een verklaring zijn inderdaad. Dank voor het meedenken. Ik ben wel benieuwd of dat nog wordt aangekondigd. Er is natuurlijk alleen in de zomer- en kerstvakanties een vakantiesienstregeling en als treinen ook zonder aankondiging van een gewijzigde dienstregeling of werkzaamheden opeens gepland uit kunnen vallen wordt het wel erg verwarrend.

Dat zonder aankondiging wijzigingen doorvoeren gebeurt helaas met de regelmaat van de klok. Op X ook hierover veel klachten.

Reputatie 7
Badge

Heb je dan ook recht op geld terug bij vertraging? Er is dan immers sprake van een niet (minstens een dag) voorafgaand aangekondigde afwijking van de jaardienstregeling.

Reputatie 7
Badge +1

Heb je dan ook recht op geld terug bij vertraging? Er is dan immers sprake van een niet (minstens een dag) voorafgaand aangekondigde afwijking van de jaardienstregeling.

Ik denk het niet want de nieuwe tijden staan natuurlijk wel gewoon in de App en de kreet : Plan uw reis in de App is denk ik bij iedereen wel bekend.

Wijzigingen die ten minste één dag van te voren aangekondigd worden tellen niet mee bij het bepalen van vertragingen.

Reputatie 7
Badge

Wijzigingen die ten minste één dag van te voren aangekondigd worden tellen niet mee bij het bepalen van vertragingen.

Dat smap ik maar het punt was dat deze wijziging dus niet lijkt te worden aangekondigd en @Henkpeetersen ook nog aan gaf dat vaker te zien. Als je het opzoekt, kun je zien dat we het hebben aangepast, lijkt me toch echt iets anders dan aankondigen. Hoe vaak je "Plan uw reis in de app" roept, verandert daar niets aan. Het gaat me overigens niet om het geld, maar ik hoop dat dat wellicht een manier is om NS te stimuleren hier fatsoenlijker mee om te gaan.

Reputatie 7
Badge

Even uitgaand van die per volgend jaar omdat ik die sneller had gevonden staat overigens ook gewoon in de concessie dat NS waar mogelijk PROACTIEF reisinformatie moet bieden (artikel 21 lid 2).

Even uitgaand van die per volgend jaar omdat ik die sneller had gevonden staat overigens ook gewoon in de concessie dat NS waar mogelijk PROACTIEF reisinformatie moet bieden (artikel 21 lid 2).

NS roept ook proactief op om steeds voor vertrek de laatste reisinformatie in de reisplanner te checken.

Dit artikel is zoals veel in de concessie (met opzet) zo vaag mogelijk geformuleerd zodat je er alle kanten mee op kunt. Daar komt bij dat er te pas en te onpas "waar mogelijk" als escape is toegevoegd.

 

Reputatie 7
Badge

Je kunt toch nist ontkennen dat het mogelijk is om te roepen zoals bij andere vakantiedienstregelingen wel gebeurt en/of bordjes op te hangen zoals bij werkzaamheden wel gebeurt volgens mij. En omroepen over gebruik van de app is geen proactieve reisinformatie maar proactieve informatie over hoe ik reactief aan reisinformatie kan komen.

Je kunt toch nist ontkennen dat het mogelijk is om te roepen zoals bij andere vakantiedienstregelingen wel gebeurt en/of bordjes op te hangen zoals bij werkzaamheden wel gebeurt volgens mij.

Dat kan misschien maar hoever NS verplicht is daarmee te gaan is weer iets anders.

 

En omroepen over gebruik van de app is geen proactieve reisinformatie maar proactieve informatie over hoe ik reactief aan reisinformatie kan komen.

Het begrip "proactieve reisinformatie" is nergens gedefinieerd. NS zal zeggen dat ze proactieve reisinformatie geven door het in de reisplanner te zetten. Met vage termen kun je nu eenmaal niets.

Reputatie 7
Badge +1

Wijzigingen die ten minste één dag van te voren aangekondigd worden tellen niet mee bij het bepalen van vertragingen.

Dat smap ik maar het punt was dat deze wijziging dus niet lijkt te worden aangekondigd en @Henkpeetersen ook nog aan gaf dat vaker te zien. Als je het opzoekt, kun je zien dat we het hebben aangepast, lijkt me toch echt iets anders dan aankondigen. Hoe vaak je "Plan uw reis in de app" roept, verandert daar niets aan. Het gaat me overigens niet om het geld, maar ik hoop dat dat wellicht een manier is om NS te stimuleren hier fatsoenlijker mee om te gaan.

Als je op X kijkt dan zie je dagelijks wel berichten van treinen die opeens op andere tijden rijden of helemaal niet meer rijden. Deze bijvoorbeeld. Trein vertrok vanochtend dus niet vanuit Arnhem maar opeens vanuit Oss. 

 

 

 

Als je op X kijkt dan zie je dagelijks wel berichten van treinen die opeens op andere tijden rijden of helemaal niet meer rijden. Deze bijvoorbeeld. Trein vertrok vanochtend dus niet vanuit Arnhem maar opeens vanuit Oss. 

 

Een machinist had tussen Wijchen en Oss iemand in de buurt van het spoor gezien en heeft toen het treinverkeer ook laten stilleggen. Een aantal treinen zijn daardoor geschrapt, dat was dus niet van te voren gepland.

Wijzigingen die ten minste één dag van te voren aangekondigd worden tellen niet mee bij het bepalen van vertragingen.

Niet helemaal. Het gaat erom of het geschrapte reisadvies nog in de planner zichtbaar is en doorzichtig/als reis niet mogelijk staat aangegeven. Als dat zo is kun je succesvol een gtbv-claim indienen.

Hoe lang dat van tevoren erin is gezet is voor de beoordeling van de claim niet relevant. Dat staat misschien wel ergens zo in de voorwaarden, maar dat is niet hoe NS dit in de praktijk uitvoert. 

Reputatie 7
Badge +1

 

 

Als je op X kijkt dan zie je dagelijks wel berichten van treinen die opeens op andere tijden rijden of helemaal niet meer rijden. Deze bijvoorbeeld. Trein vertrok vanochtend dus niet vanuit Arnhem maar opeens vanuit Oss. 

 

Een machinist had tussen Wijchen en Oss iemand in de buurt van het spoor gezien en heeft toen het treinverkeer ook laten stilleggen. Een aantal treinen zijn daardoor geschrapt, dat was dus niet van te voren gepland.

Dan moet je op X de mensen dat ook mededelen. Nu lijkt het er dus op dat de trein gewoon ergens anders vandaan is vertrokken zonder iets mede te delen (zie antwoord WW). NS heeft momenteel volgens mij een niet al te best imago en dit soort tweets vanuit NS helpt dan niet om dat te verbeteren. 

Reputatie 7
Badge

Wijzigingen die ten minste één dag van te voren aangekondigd worden tellen niet mee bij het bepalen van vertragingen.

Niet helemaal. Het gaat erom of het geschrapte reisadvies nog in de planner zichtbaar is en doorzichtig/als reis niet mogelijk staat aangegeven. Als dat zo is kun je succesvol een gtbv-claim indienen.

Hoe lang dat van tevoren erin is gezet is voor de beoordeling van de claim niet relevant. Dat staat misschien wel ergens zo in de voorwaarden, maar dat is niet hoe NS dit in de praktijk uitvoert. 

Nee, wat er in de reisplanner staat is juist niet relevant. Waar het om gaat is conform de voorwaarden of het ten minste een dag van tevoren is aangekondigd en conform de concessie of er sprake is van proactieve reisinformatie. De interpretatie dat dat samenhangt met wat er in de app te zien is, heeft NS volledig zelf verzonnen.

Wat betreft Amersfoort Baarn Almere is er sinds gisteren een grote verbetering: nu op vrijdag in Hilversum overstappen 11 min. wachten vertrek 07.38 uit Baarn en terug om 16.09 nu maar 8 minuten wachten in Naarden Bussum in plaats van 29 minuten in beide gevallen. Kortom: het traject Baarn Almere kan op de meeste tijdstippen binnen 40 -45 minuten afgelegd worden . En in maart zie ik de oude verbinding via Weesp weer. Hopelijk blijft dit zo!   

Reputatie 3

Ik ben bang dat deze verbetering tijdelijk is. i.v.m. werkzaamheden rijd de trein Utrecht - Almere op andere tijdstippen.

Reageer