Waar blijven de spitstreinen op de route Enkhuizen - Amsterdam v.v. | NS Community
beantwoord

Waar blijven de spitstreinen op de route Enkhuizen - Amsterdam v.v.

  • 5 September 2022
  • 17 reacties
  • 528 Bekeken

Ik dacht dat per vandaag de normale dienstregeling weer van kracht zou worden, maar helaas ook vandaag weer geen spitstreinen. Wanneer komen deze weer terug op dit traject? 

icon

Beste antwoord door Anonymous 5 September 2022, 16:33

Bekijk origineel

17 reacties

Lees even het volgende topic:

 

Ja, dat had ik gelezen, maar dat betekent volgens de NS: “Concreet betekent het dat er op werkdagen nog maar vier intercity's per uur rijden in plaats van zes".

 

Maar op dit traject rijden er nu nog maar 2 treinen per uur. 

Reputatie 7
Badge +3

In de adviesaanvraag aanpassing dienstregeling 2023 staat over die spitstrein:

Traject Amsterdam – Enkhuizen

Op maandag tot en met donderdag rijden tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen alleen de drukste spitstreinen (serie 4500). Buiten die periode rijden de spitstreinen niet en maken reizigers gebruik van de reguliere Intercity’s (twee keer per uur). NS onderzoekt of het mogelijk is om de langere haltering in Zaandam van de Sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd (serie 3300) te verkorten op de momenten dat de spitstreinen niet rijden.

Dat is dus vanaf dienstregeling 2023, ingang 11 december 2022. Dan zou de spitstrein wel rijden, maar minder vaak, alleen de drukste treinen van maandag t/m donderdag. .

 

Wat betreft de aanpassingen per 5 september heb ik nog geen details qua treinseries gezien, alleen wat NS als belangrijkste wijzigingen heeft gemeld.

  • Op werkdagen rijden we elk kwartier een Intercity waar dat nu om de 10 minuten is.
  • Vanaf 20.00 uur rijden we met minder treinen, waar dat momenteel vanaf 22.00 uur is.
  • In het weekend rijden we elk half uur Intercity’s en Sprinters waar dat nu elk kwartier is.

Daar is dus niets terug te vinden over deze spitstrein. Maar deze week rijdt die niet, de planner geeft hem ook volgende week en de week erna niet. Vanaf 26 september geeft de planner hem wel weer aan, maar de kans is groot dat de planner nog niet zover vooruit is aangepast. 

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Dan hoop ik maar dat we inderdaad per 26 september weer onze ‘normale’ dienstregeling terug krijgen. 

Reputatie 7
Badge

In het topic wat @Jeroen al linkt staat ook het overzicht per september: 

Daar lees ik dat deze serie 'in de basis' is opgeheven.

Badge +3

.

Ja, dat had ik gelezen, maar dat betekent volgens de NS: “Concreet betekent het dat er op werkdagen nog maar vier intercity's per uur rijden in plaats van zes".

Maar op dit traject rijden er nu nog maar 2 treinen per uur. 

Om het niet zo erg te laten lijken stonden in het persbericht alleen een paar globale maatregelen maar de werkelijke krimp is veel groter. Zo rijdt het leeuwendeel van de spitstreinen straks helemaal niet meer.

Over de kaalslag in het weekend houdt NS zich ook op de vlakte. Buiten de Randstad valt een groot deel van de stations dan terug op een uurdienst omdat vrijwel alle sprinters daar dan in het weekend nog maar om het uur rijden.

Ook blijft onduidelijk of dit alles tijdelijk of permanent is. NS schermt met het personeelstekort maar houdt zich op de vlakte als het gaat om de vraag of de frequenties weer omhoog gaan als dat tekort is opgelost. 

@Tamzin   Om het personeelstekort op te lossen zal de NS eerst een aantrekkelijke werkgever moeten worden en met al het recente nieuws over de situatie bij de NS zakt de animo verder weg en daarbij stuurt recruitment nog steeds mensen naar huis om de meest vreemde zaken. 

Zo begreep ik afgelopen week dat je ook al naar huis gestuurd kan worden als je bepaalde NS termen nog niet kent bij je sollicitatie gesprek, maar NS termen die je moet kennen komen vanzelf aan bod tijdens de opleiding.

1400 vacatures is een hele hoop en om die in deze tijd weggewerkt te krijgen zul je als werkgever toch echt wel iets meer moeten doen dan veel spotjes op de TV te laten zien. En zolang er nog steeds meer mensen verdwijnen dan er binnen komen momenteel dan heb je toch een groot probleem.

@Tamzin   Om het personeelstekort op te lossen zal de NS eerst een aantrekkelijke werkgever moeten worden en met al het recente nieuws over de situatie bij de NS zakt de animo verder weg en daarbij stuurt recruitment nog steeds mensen naar huis om de meest vreemde zaken. 

Dat is maar zeer de vraag. Je kunt het personeelstekort namelijk ook oplossen door de organisatie in te krimpen.

Als NS eind dit jaar de treindienst zoals nu gepland met 10-15% inkrimpt heb je in principe ook 10-15% minder personeel nodig. Op de huidige 16.000 betekent dat 1600-2400 man minder dus een personeelstekort van 1100-1400 man vereist dan absoluut geen aggressive werving, eerder wat outplacement bij functies met weinig verloop. Ik kan me dus voorstellen dat NS momenteel selectief is bij de werving.

Bij de inkrimpingen die NS heeft aangekondigd is er ook niets concreets gezegd over het later weer uitbreiden van de diensten. Omdat het grootste deel van de inkrimpingen in het weekend gebeurt en het personeel juist minder in het weekend wil werken is het niet onwaarschijnlijk dat de inkrimpingen wel degelijk permanent bedoeld zijn. En dat is niet eens zo onlogisch aangezien het aantal reizigers met 20% is gedaald.

Reputatie 6
Badge

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: de spitstreinen Enkhuizen - Amsterdam (serie 4500) rijden nu inderdaad niet. Vanaf 3 oktober gaan er weer 3 ritten rijden: 2 ‘s ochtends naar Amsterdam en 's middags 1 terug. Uiteraard onder voorbehoud. 

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: de spitstreinen Enkhuizen - Amsterdam (serie 4500) rijden nu inderdaad niet. Vanaf 3 oktober gaan er weer 3 ritten rijden: 2 ‘s ochtends naar Amsterdam en 's middags 1 terug. Uiteraard onder voorbehoud. 

Grote kans dat die ritten de komende weken alsnog verwijderd worden.

Reputatie 6
Badge

Zullen we wedden? @Tamzin 

Wel te hopen dat ze met langere sng sprinters gaan rijden op dit traject hoorn kersenbogaard /denhaag vica versa gisteren zat hij prop vol

Ik zit ook wel eens in de trein Hoorn Kersenboogerd - Den Haag Centraal. Die rijdt nu doorgaans met twee stellen SNG in de spits, waar dat voor Corona regelmatig drie waren. Ben benieuwd wat NS daar inderdaad dan mee gaat doen. Leuke aan deze serie is dat naar mijn ervaring de bezetting schommelt per deeltraject: als ik hem tussen Zaandam en Den Haag neem, is die tussen Schiphol en Leiden het rustigst. 

Ik zit ook wel eens in de trein Hoorn Kersenboogerd - Den Haag Centraal. Die rijdt nu doorgaans met twee stellen SNG in de spits, waar dat voor Corona regelmatig drie waren.  

Er zijn in de spits ook 25-30% minder reizigers dan voor corona. De capaciteit wordt dus navenant teruggebracht. Dat betekent links en rechts minder of kortere treinen.

En jij weet inmiddels ook dat het aantal reizigers dat terug is gekeerd enorm kan verschillen van traject tot traject en van dag tot dag, he? 

Door het wegvallen van de spitstrein is mijn sprinter verbinding naar Kogerveld behoorlijk veranderd. 

Leuk om de trein minder lang te laten wachten Op Zaandam. Maar het betekent puur dat de trein bijna 10 minuten later wegrijd uit Hoorn (dus nergens tijdwinst behalve 10 minuten later op je werk).

En vervolgens vertrekt deze ook bijna 10 minuten eerder eerder van Kogerveld richting Hoorn. Dus dan moet je een trein eerder of later hebben om uberhaupt aan je werkuren te komen+ het feit dat je 10 minuten langer op Hoorn wacht op je overstap van of richting enkhuizen. Ik ben hierdoor dus zeker 30 minuten per dag extra kwijt. Wie betaald die?

Reageer