Waarom valt de helft van de sprinters Groningen-Zwolle uit? | NS Community
beantwoord

Waarom valt de helft van de sprinters Groningen-Zwolle uit?

  • 17 September 2022
  • 19 reacties
  • 448 Bekeken

Hoi! Dat er minder treinen rijden wegens personeelstekort heb ik meegekregen, maar ik dacht dat dit vooral voor de kwartiersdiensten zou gelden. Tot mijn verbazing vallen deze zaterdag (voor de tweede zaterdag op rij) de helft van de sprinters Groningen-Zwolle (en andersom) uit, maar staat dit niet aangegeven bij storingen of de aangepaste dienstregeling. Hierdoor rijdt er slechts één trein per uur. Ik had nog mazzel dat ik de tegenwoordigheid van geest had om (naar aanleiding van vorige week) even in de reisplanner te kijken, want normaal ga ik gewoon naar het station omdat ik toch wel weet wanneer mijn trein vertrekt.

Weet iemand hier meer over? En wordt dit nu vaste prik op dit traject?

icon

Beste antwoord door Sneltram 18 September 2022, 09:57

Bekijk origineel

19 reacties

Hoi! Dat er minder treinen rijden wegens personeelstekort heb ik meegekregen, maar ik dacht dat dit vooral voor de kwartiersdiensten zou gelden. Tot mijn verbazing vallen deze zaterdag (voor de tweede zaterdag op rij) de helft van de sprinters Groningen-Zwolle (en andersom) uit, maar staat dit niet aangegeven bij storingen of de aangepaste dienstregeling. Hierdoor rijdt er slechts één trein per uur. Ik had nog mazzel dat ik de tegenwoordigheid van geest had om (naar aanleiding van vorige week) even in de reisplanner te kijken, want normaal ga ik gewoon naar het station omdat ik toch wel weet wanneer mijn trein vertrekt.

Weet iemand hier meer over? En wordt dit nu vaste prik op dit traject?

Zoals al in andere topics is vermeld zijn de maatregelen om buiten de Randstad de sprinters op zaterdag nog maar om het uur te laten rijden door NS wijselijk verzwegen in de communicatie om geen (regionale) honden wakker te maken. 

Of dit permanent wordt is nog niet bekend maar ik zou er maar wel vanuit gaan juist omdat er geleidelijk alleen maar meer treinen geschrapt zullen worden.

Het ligt overigens wel gevoelig omdat het de discussie weer zal aanwakkeren of de sprinters buiten de Randstad niet beter aanbesteed kunnen worden.

Reputatie 7

Het gaat niet eens alleen om sprinters. IC Zwolle-Roosendaal rijdt tegenwoordig ook iedere zaterdag om het uur. Op zondag dan weer niet. Blijkbaar is er op zondag géén personeelstekort - raar.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is het heel simpel. Extra werken op zondag levert veel meer onregelmatigheidstoeslag op voor NS-ers dan extra werken op zaterdag. Als ik het me goed herinner zelfs compensatie in tijd.

Het gaat niet eens alleen om sprinters. IC Zwolle-Roosendaal rijdt tegenwoordig ook iedere zaterdag om het uur. Op zondag dan weer niet. Blijkbaar is er op zondag géén personeelstekort - raar.

Dat geldt alleen tussen Den Bosch en Roosendaal, tussen Zwolle en Den Bosch wordt gewoon om het halfuur gereden. Behalve voor Breda-Roosendaal is dat nog te overzien omdat de sprinters tussen Den Bosch en Breda wel twee keer per uur rijden en die zijn in het weekend sowieso drukker dan de dan vaak zeer slechts bezette intercity's.

Dat er op zondag minder afgeslankt wordt kan omdat er in de normale zondagdienst minder treinen rijden dan in de normale zaterdagdienst, ook al omdat de diensten dan later beginnen.

Boze tongen beweren daarnaast dat het personeel liever op zondag werkt vanwege de toeslagen maar ik weet niet of dat waar is.

Reputatie 7

Dat geldt alleen tussen Den Bosch en Roosendaal, tussen Zwolle en Den Bosch wordt gewoon om het halfuur gereden. Behalve voor Breda-Roosendaal is dat nog te overzien omdat de sprinters tussen Den Bosch en Breda wel twee keer per uur rijden en die zijn in het weekend sowieso drukker dan de dan vaak zeer slechts bezette intercity's. 

Dat eerste wist ik niet. Maar de facto houden Roosendaal en Etten-Leur dus op zaterdag maar één trein per uur over richting Breda. Om naar Zeeland te gaan op zaterdag ben je dus vanuit richting Breda ook aangewezen op maar één trein per uur. Heel weinig en niet bevorderlijk om weer mensen de trein in te krijgen.

Dat geldt alleen tussen Den Bosch en Roosendaal, tussen Zwolle en Den Bosch wordt gewoon om het halfuur gereden. Behalve voor Breda-Roosendaal is dat nog te overzien omdat de sprinters tussen Den Bosch en Breda wel twee keer per uur rijden en die zijn in het weekend sowieso drukker dan de dan vaak zeer slechts bezette intercity's. 

Dat eerste wist ik niet. Maar de facto houden Roosendaal en Etten-Leur dus op zaterdag maar één trein per uur over richting Breda. Om naar Zeeland te gaan op zaterdag ben je dus vanuit richting Breda ook aangewezen op maar één trein per uur. Heel weinig en niet bevorderlijk om weer mensen de trein in te krijgen.

Er komen eind dit jaar nog veel ergere inkrimpingen. De dienst Dordrecht-Nijmegen wordt dan ook een uurdienst waardoor stations als Gilze-Rijen, Reeshof, Tilburg Universiteit, Rosmalen en Wijchen die ieder een achterland van tienduizenden inwoners hebben het hele weekend terugvallen op uurdiensten. Dat is erger dan alleen Etten-Leur nu.

Reputatie 7

Er komen eind dit jaar nog veel ergere inkrimpingen. De dienst Dordrecht-Nijmegen wordt dan ook een uurdienst waardoor stations als Gilze-Rijen, Reeshof, Tilburg Universiteit, Rosmalen en Wijchen die ieder een achterland van tienduizenden inwoners hebben het hele weekend terugvallen op uurdiensten. Dat is erger dan alleen Etten-Leur nu.

Ja dat is dramatisch. Als je geen auto hebt raak je steeds beperkter.

En het gaat niet alleen maar om Etten-Leur. Roosendaal heeft nu op zaterdag maar één trein per uur naar Breda. En één zeer trage bus per uur (liefst 58 minuten rijden) tussen beide plaatsen. Deze bus staat sinds kort opeens op zaterdag ook in de NS-planner als uurlijks alternatief. Maar wie gaat nu een uur in de bus zitten hobbelen...…

In Zeeland ook maar 1 trein per uur op zaterdag. Als je van Breda naar Bergen op Zoom of verder wilt op zaterdag heb je in dan in Roosendaal een overstap van 33 minuten..... want de uurlijkse treinen sluiten niet aan..…

Zo richt je het treingebruik te gronde. Het is geen alternatief meer voor de auto.

Er komen eind dit jaar nog veel ergere inkrimpingen. De dienst Dordrecht-Nijmegen wordt dan ook een uurdienst waardoor stations als Gilze-Rijen, Reeshof, Tilburg Universiteit, Rosmalen en Wijchen die ieder een achterland van tienduizenden inwoners hebben het hele weekend terugvallen op uurdiensten. Dat is erger dan alleen Etten-Leur nu.

 Als je van Breda naar Bergen op Zoom of verder wilt op zaterdag heb je in dan in Roosendaal een overstap van 33 minuten..... want de uurlijkse treinen sluiten niet aan.....

Dat wekt de indruk dat er maar adhoc wat gedaan wordt en iedere coördinatie afwezig is. Voor beide series geldt dat je natuurlijk ook het andere halfuur had kunnen schrappen.

Als je random 20% van de treinen gaat schrappen in het bestaande dienstregelingmodel dan vallen er overal grote gaten. In zo'n geval heb je een nieuw dienstregelingmodel nodig.

Reputatie 7

 Als je van Breda naar Bergen op Zoom of verder wilt op zaterdag heb je in dan in Roosendaal een overstap van 33 minuten..... want de uurlijkse treinen sluiten niet aan.....

Dat wekt de indruk dat er maar adhoc wat gedaan wordt en iedere coördinatie afwezig is. Voor beide series geldt dat je natuurlijk ook het andere halfuur had kunnen schrappen.

Inderdaad, niet over nagedacht. Want de aansluiting in Roosendaal op de uurlijkse sprinter naar Dordrecht is er wel, een mooie 5 minuten. Maar dat is nu juist de slechtst bezette trein in heel West-Brabant.

Nu staan reizigers van Breda naar Zeeland dus op zaterdag 33 minuten rond te hangen op het saaie Roosendaalse station 🤨 En vanuit de omgekeerde richting ook. De reis Breda - Bergen op Zoom duurt nu op zaterdag meer dan 2x zo lang per trein als per auto.

Badge +3

Voor Amsterdam - Vlissingen vallen ook 3 van de 4 mogelijkheden uit, want de 2200 rijdt maar tot Dordrecht.

Je kunt natuurlijk met de IC direct via Breda, maar vanuit bijv. Haarlem naar verder dan Roosendaal heb je precies één reismogelijkheid per uur.

Reputatie 6

 Als je van Breda naar Bergen op Zoom of verder wilt op zaterdag heb je in dan in Roosendaal een overstap van 33 minuten..... want de uurlijkse treinen sluiten niet aan.....

Dat wekt de indruk dat er maar adhoc wat gedaan wordt en iedere coördinatie afwezig is. Voor beide series geldt dat je natuurlijk ook het andere halfuur had kunnen schrappen.

Inderdaad, niet over nagedacht. Want de aansluiting in Roosendaal op de uurlijkse sprinter naar Dordrecht is er wel, een mooie 5 minuten. Maar dat is nu juist de slechtst bezette trein in heel West-Brabant.

Nu staan reizigers van Breda naar Zeeland dus op zaterdag 33 minuten rond te hangen op het saaie Roosendaalse station 🤨 En vanuit de omgekeerde richting ook. De reis Breda - Bergen op Zoom duurt nu op zaterdag meer dan 2x zo lang per trein als per auto.

Weer lekker over nagedacht. Wat een sufferds.

Reputatie 7

Boze tongen beweren daarnaast dat het personeel liever op zondag werkt vanwege de toeslagen maar ik weet niet of dat waar is.

 

Dat klopt in elk geval niet, wij personeel kunnen niet zelf kiezen of we een zondag wel of niet werken en als ik de meeste collega's hoor denk ik zelfs dat ze liever niet in de weekenden werken. Persoonlijk vind ik weekenden wél aantrekkelijker inderdaad vanwege de genoemde toeslagen maar ik heb er alsnog geen vrije keuze in. Meer dan twee zondagen op rij werken is sowieso uit den boze want daar staat een nóg ruimere vergoeding tegenover en daar zijn ze niet happig op om deze uit te betalen. 

Reputatie 6
Badge

 Als je van Breda naar Bergen op Zoom of verder wilt op zaterdag heb je in dan in Roosendaal een overstap van 33 minuten..... want de uurlijkse treinen sluiten niet aan.....

Dat wekt de indruk dat er maar adhoc wat gedaan wordt en iedere coördinatie afwezig is. Voor beide series geldt dat je natuurlijk ook het andere halfuur had kunnen schrappen.

Inderdaad, niet over nagedacht. Want de aansluiting in Roosendaal op de uurlijkse sprinter naar Dordrecht is er wel, een mooie 5 minuten. Maar dat is nu juist de slechtst bezette trein in heel West-Brabant.

Nu staan reizigers van Breda naar Zeeland dus op zaterdag 33 minuten rond te hangen op het saaie Roosendaalse station 🤨 En vanuit de omgekeerde richting ook. De reis Breda - Bergen op Zoom duurt nu op zaterdag meer dan 2x zo lang per trein als per auto.

Weer lekker over nagedacht. Wat een sufferds.

Opmerkelijk. In voorgaande weken was er in Rsd altijd wel een aansluiting tussen 2200 en 3600. Dan heb je in één richting geen aansluiting op de 5900. Dat het deze week tussen de 2200 en 3600 niet goed aansluit betekent ofwel dat iemand deze week iets over het hoofd heeft gezien wat alle voorgaande weken niet over het hoofd is gezien ofwel dat er deze week iets bijzonders was (qua omlopen, werkzaamheden, enzovoorts) waardoor het niet anders kon.

@Sneltram

Ik heb de indruk dat regio's bij plotseling personeelstekort besluiten treinseries te schrappen zonder overleg met andere regio's. Er lijkt geen coördinatie te zijn. In dit geval was het probleem eenvoudig te vermijden geweest als bij de 3600 het andere halfuur was geschrapt.

Boze tongen beweren daarnaast dat het personeel liever op zondag werkt vanwege de toeslagen maar ik weet niet of dat waar is.

Dat klopt in elk geval niet, wij personeel kunnen niet zelf kiezen of we een zondag wel of niet werken en als ik de meeste collega's hoor denk ik zelfs dat ze liever niet in de weekenden werken. 

Wat ik gisteren elders las was dat er op zondag naast het ingeroosterde personeel ook vrijwilligers zijn die vanwege de toeslagen willen overwerken. Klinkt niet onaannemelijk bij de huidige inflatie. 

Reputatie 6
Badge

@Sneltram

Ik heb de indruk dat regio's bij plotseling personeelstekort besluiten treinseries te schrappen zonder overleg met andere regio's. Er lijkt geen coördinatie te zijn. In dit geval was het probleem eenvoudig te vermijden geweest als bij de 3600 het andere halfuur was geschrapt.

Die beslissing wordt niet regionaal gemaakt. Wel spelen de tekorten per regio mee in de keuzes. 

@Sneltram 

Dan heeft er ergens iemand deze week vreselijk zitten snurken.

Reputatie 6
Badge

Of er is zoals gezegd een specifieke reden (voorkomen lange kering waardoor personeel niet efficiënt ingezet kan worden; specifieke omlopen behouden met versterkte treinen, enzovoorts), die wij niet kunnen zien. Ik vrees echter voor simpelweg een foutje.

Reputatie 7

Boze tongen beweren daarnaast dat het personeel liever op zondag werkt vanwege de toeslagen maar ik weet niet of dat waar is.

Dat klopt in elk geval niet, wij personeel kunnen niet zelf kiezen of we een zondag wel of niet werken en als ik de meeste collega's hoor denk ik zelfs dat ze liever niet in de weekenden werken. 

Wat ik gisteren elders las was dat er op zondag naast het ingeroosterde personeel ook vrijwilligers zijn die vanwege de toeslagen willen overwerken. Klinkt niet onaannemelijk bij de huidige inflatie. 

 

Voor zover ik heb begrepen is dat op maar een paar standplaatsen mogelijk en alleen tegen inlevering van de extra vergoedingen. Dus tenzij je een echte reden hebt om de weekenden te willen werken (omgangsregeling?) zie ik er geen enkel voordeel in.

Reageer