beantwoord

Kan NS zomaar van de ene op de andere dag de vergoeding voor reisvertraging wijzigen?

  • 6 June 2023
  • 28 reacties
  • 839 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik kreeg vandaag een mail van de NS dat de vergoeding bij vertraging (Weekend Vrij 1e klas reizen op saldo) sterk wordt gewijzigd van 1/2-1 ritprijs naar 1/12-1/6 abonnementsprijs. Kan dit zomaar van de ene op de andere dag?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 6 June 2023, 16:59

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi CHMvL,

Zie ook dit topic:

 

Hallo CHMvL en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor de link, mrfreeze. De vergoeding was voorheen ook zo met Weekend Vrij. Afhankelijk van het traject kan dit nadelig zijn. Met voldoende vertraging op een korter traject pakt dit juist weer positiever uit voor de reiziger.

Ik heb de twee overzichten, 5 en 6 juni 2023, vergeleken en daar zit wel degelijk een groot verschil zoals ik dat benoemde. En als het een kort traject met vertraging is, komt je met 1/12-1/6 al gauw onder de €3,30 en dan krijg je helemaal niets….

Reputatie 7
Badge +3

Het grensbedrag waaronder je geen vergoeding krijg is €2,30, niet €3,30.  1/12e van €34,95 is €2,91 dus wordt gewoon vergoed. 

Flex Weekend Vrij abonnementhouders hebben al de tijd al veel meer terug gekregen ivm degene die nog een zelfde abonnement op saldo hadden. U had dus een flink voordeel tov degenen die een saldo abonnent hadden, wees daar blij mee. Het was gewoon volkomen krom dat je met 1 of 2 lange ritten met meer dan 60 minuten vertraging zo ongeveer je hele maand aan abonnementskosten kon terug krijgen. 

 

Reputatie 6
Badge +1

Het grensbedrag waaronder je geen vergoeding krijg is €2,30, niet €3,30.  1/12e van €34,95 is €2,91 dus wordt gewoon vergoed. 

Flex Weekend Vrij abonnementhouders hebben al de tijd al veel meer terug gekregen ivm degene die nog een zelfde abonnement op saldo hadden. U had dus een flink voordeel tov degenen die een saldo abonnent hadden, wees daar blij mee. Het was gewoon volkomen krom dat je met 1 of 2 lange ritten met meer dan 60 minuten vertraging zo ongeveer je hele maand aan abonnementskosten kon terug krijgen. 

 

Ongeveer? Meer dan je hele maand aan abonnementskosten zelfs. Weekend Vrij 1e klas kost € 43,95 per maand, als je traject lang genoeg was en je minimaal een uur vertraging had, kreeg je € 48,28 terug. 

Het is hartstikke logisch dat de regels zijn aangepast naar hoe ze vóór NS Flex waren. 

Badge +3

Bedankt voor de link, mrfreeze. De vergoeding was voorheen ook zo met Weekend Vrij. Afhankelijk van het traject kan dit nadelig zijn. Met voldoende vertraging op een korter traject pakt dit juist weer positiever uit voor de reiziger.

Voor een uur vertraging krijg je vanaf nu dus € 5,83 (2e klas) of € 7,33 (1e klas). Om daar meer uit te halen dan de eerdere Flex vergoeding (altijd voltarief 2e klas) moet je een uur vertraging hebben op een reis van minder dan 24 TE/km (2e klas) of minder dan 17 TE (1e klas).

Dat schiet niet op natuurlijk, want dat is nog minder dan Eindhoven - Boxtel (pakweg een ritje van een kwartier) en wanneer heb je op zo’n kort traject nou een uur vertraging?

Reputatie 7
Badge +3

Er werd ook wel eens gezegd dat je per maand niet meer terug zou kunnen krijgen dan je maandbedrag, hoewel anderen zeggen wel eens meer terug te hebben ontvangen aan claims. Feit is gewoon dat de GTBV bedragen in geen enkele verhouding stonden met de abonnementsprijs, er was dan ook grote verwondering over dat de GTBV op vol tarief gebaseerd was. Dus inderdaad hartstikke logisch dat het nu gelijk is getrokken met de regels van de oude saldo abonnementen. 

In de Algemene voorwaarden AVR die gelden vanaf 31-01-2023 lees ik bij artikel 12.1

12.1. Kan NS de Voorwaarden wijzigen? Deze Voorwaarden kunnen door NS worden gewijzigd. Wijzigingen in de Voorwaarden, evenals de ingangsdatum van deze wijzigingen, worden minimaal een maand voor ingang van de wijzigingen bekend gemaakt op de website van NS. Als NS een spoedeisend belang heeft bij wijziging van deze Voorwaarden kan zij een korter aankondigingstermijn hanteren dan een maand. NS spant zich in om over voorgenomen wijzigingen van deze Voorwaarden vooraf overeenstemming te bereiken met representatieve consumentenorganisaties. Indien NS met deze pagina 14 van 14 consumenten- organisaties geen overeenstemming bereikt, terwijl deze overeenstemming over de vorige versie wel was bereikt, zal NS dit melden in haar gewijzigde Voorwaarden. Wijzigingen van deze Voorwaarden gelden voor alle nieuwe en bestaande vervoerovereenkomsten maar hebben geen terugwerkende kracht.

 

Ik weet niet of dit ook geldt voor wijziging in voorwaarden van Geld Terug Bij Vertraging?

 

Op zich zou het wel netjes zijn dat het van te voren zou worden aangekondigd. Niet, zoals nu, een mail en op dezelfde dag laten ingaan. 

 

Ook de timing van deze wijziging komt niet echt handig over, nu er zoveel vertraging is geweest afgelopen zondag en maandag.

Badge +3

Ook de timing van deze wijziging komt niet echt handig over, nu er zoveel vertraging is geweest afgelopen zondag en maandag.

Op Twitter verzekert de NS dat de vergoeding gebaseerd wordt op de reisdatum.

Reputatie 7
Badge +3

Voor een uur vertraging krijg je vanaf nu dus € 5,83 (2e klas) of € 7,33 (1e klas). Om daar meer uit te halen dan de eerdere Flex vergoeding (altijd voltarief 2e klas) moet je een uur vertraging hebben op een reis van minder dan 24 TE/km reizen (2e klas) of minder dan  17 TE (1e klas).

Dat schiet niet op natuurlijk, want dat is nog minder dan Eindhoven - Boxtel (pakweg een ritje van een kwartier) en wanneer heb je op zo’n kort traject nou een uur vertraging?

Dat kunnen NS en ProRail best hoor. Mijn oude forenzenrit was 21 TE (De Vink - Delft) / net iets minder dan een half uur en heb toch meermaals meer dan een uur vertraging gehad, zelfs 2 of 2,5 uur is wel eens gelukt. Dat lukt het best met een aanrijding (2 keer gehad), stroomstoring (eens gehad rond Den Haag Centraal / HS), defecte bovenleiding (gelukkig niet meegemaakt), storing/brandmelding in een tunnel (wilde vooral in het begin nog wel eens gebeuren in Delft, maar heb het ook eens gehad met de tunnel bij Rijswijk) en met defecte treinen wil het ook wel eens lukken. 

Reputatie 1

De oorspronkelijke regeling was door NS zelf bedacht en zo verkocht. Het is een beetje krom dat NS dit nu van de ene dag op de andere wijzigt zonder dat daar een duidelijke aanleiding voor is.

Reputatie 7
Badge +2

En als het een kort traject met vertraging is, komt je met 1/12-1/6 al gauw onder de €3,30 en dan krijg je helemaal niets….

Nee, want je krijgt niet 1/6e of 1/12e van de ritprijs maar van de abonnementsprijs.

Badge +3

De oorspronkelijke regeling was door NS zelf bedacht en zo verkocht. Het is een beetje krom dat NS dit nu van de ene dag op de andere wijzigt zonder dat daar een duidelijke aanleiding voor is.

De eerdere regeling was natuurlijk wel erg riant, met name voor Weekend Vrij.

In de begintijd van Flex regelmatig verbazing daarover, en natuurlijk het nodige gemor van degenen die (nog) geen Flex hadden.

Neemt niet weg dat deze plotselinge wijziging wel eerder aangekondigd had mogen worden. https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

Buiten je vrij reizen periode krijg je uiteraard wel de ‘volle mep’ (met inachtneming van eventueel 40% korting).

In de voorwaarden https://www.ns.nl/binaries/_ht_1675166747177/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-geld-terug-bij-vertraging.pdf komt het woord Flex niet voor (en wordt zelfs nog gesproken over de Reisplanner Xtra app), dus zal het wel mogen om de vergoedingentabel op elk moment aan te passen zonder aankondiging.

Het is een beetje krom dat NS dit nu van de ene dag op de andere wijzigt zonder dat daar een duidelijke aanleiding voor is.

Vanaf morgen/over een uur gelden er aangepaste algemene voorwaarden. Kan de timing daarmee te maken hebben? 🤔🤔

https://www.ns.nl/voorwaarden.html

Reputatie 7
Badge +3

Het is een beetje krom dat NS dit nu van de ene dag op de andere wijzigt zonder dat daar een duidelijke aanleiding voor is.

Vanaf morgen/over een uur gelden er aangepaste algemene voorwaarden. Kan de timing daarmee te maken hebben? 🤔🤔

https://www.ns.nl/voorwaarden.html

Ik vermoed het. In de nieuwe voorwaarden zijn regels van de Europese verordening mbt vertraging opgenomen

Reputatie 6

nu nog "extra reistijd" fatsoenlijk vooraf aankondigen, zodat dat niet meer aanvoelt als vertraging terwijl het niet als zodanig erkend wordt. Maarja, NS en Prorail he... 🙄

Badge +3

Blijft de vraag waarom die wijziging/aanpassing in de voorwaarden (blijkbaar belangrijk/nadelig voor de recreatieve Flex reizigers die nogal blij waren met vertraging soms!?) niet een maand van tevoren aangekondigd is.

In de nieuwe voorwaarden (miv 07-06-2023) staat op de beginpagina:

“Algemene voorwaarden tot stand gekomen in overleg met Consumentenbond en Rover*”.

 

Vervolgens op pagina 2 (Inhoudsopgave) kun je lezen wat er in het verleden is gewijzigd. Met ingang van 7 juni 2023 is dat: “(wijzigingen in begrippenlijst, art. 1, 3 t/m 7, 10 en 11)**”

 

De 2 * zijn dan weer iets verderop toegelicht: “** Over de wijzigingen van 7 juni 2023 is (nog) geen overeenstemming bereikt met Consumentenbond en Rover”.

 

Nogal tegenstrijdig lijkt me.

 

 

@Zeeuwse treinreiziger 

Er is ook helemaal geen toestemming van Rover of consumentenbond vereist.

@Zeeuwse treinreiziger

Er is ook helemaal geen toestemming van Rover of consumentenbond vereist.

Nu wordt met de opmerking op de eerste pagina gesuggereerd, dat die er wel is. Maar ik kan het ook verkeerd begrijpen hoor.

Reputatie 7
Badge +1

Voor de geschillencommissie zijn er in principe wel "tweezijdige voorwaarden” nodig, die zijn overeengekomen tussen leverancier en consumenten. Dat betekent dat wijzigingen daarin ook worden overlegd, om de voorwaarden tweezijdig te houden. De AVR-NS zijn bij mijn weten niet echt tweezijdig  (er blijven geschilpunten over) maar de consumentenorganisaties gaan desondanks akkoord met behandeling door de geschillencommissie op basis van de voorwaarden.

De onderhandelingen over de nieuwe voorwaarden zijn waarschijnlijk nog niet afgesloten, maar door de wijzigingen in de wetgeving moest er wel e.e.a. worden aangepast dus vermoedelijk daardoor de huidige constructie.

Reputatie 1

Ben het met jullie eens dat voorheen de vergoeding bij vertraging van bijv. een Weekend Vrij abonnement erg royaal was.. Echter om zomaar met onmiddelijke ingang (1 dag later) de vergoeding zo drastisch te verminderen vind ik ongepast. Notabene meteen na een weekend met gigantische vertragingen. Laatst had ik bijna 2 uur vertraging op het traject Haarlem - Heerlen en de vergoeding was 29,40. Nu zou ik voor datzelfde traject maar een vergoeding krijgen van 5,82, is 1/8 deel van de abonnementsprijs 34,95. Dit is slechts 20% van wat het voorheen was, dus een versobering van maar liefst 80% !!! 

Laatst had ik bijna 2 uur vertraging op het traject Haarlem - Heerlen en de vergoeding was 29,40. Nu zou ik voor datzelfde traject maar een vergoeding krijgen van 5,82, is 1/8 deel van de abonnementsprijs 34,95. Dit is slechts 20% van wat het voorheen was, dus een versobering van maar liefst 80% !!! 

En wat had u voor deze reis betaald met uw WeekendVrij? Hebt u dat wel eens uitgerekend?

Persoonlijk denk ik dat NS zo snel mogelijk moet stoppen met WeekendVrij dat voor een belachelijke afbraakprijs wordt verkocht. Het is op dit moment een volkomen onzinnig aanbod.

Reputatie 1

Laatst had ik bijna 2 uur vertraging op het traject Haarlem - Heerlen en de vergoeding was 29,40. Nu zou ik voor datzelfde traject maar een vergoeding krijgen van 5,82, is 1/8 deel van de abonnementsprijs 34,95. Dit is slechts 20% van wat het voorheen was, dus een versobering van maar liefst 80% !!! 

En wat had u voor deze reis betaald met uw WeekendVrij? Hebt u dat wel eens uitgerekend?

Persoonlijk denk ik dat NS zo snel mogelijk moet stoppen met WeekendVrij dat voor een belachelijke afbraakprijs wordt verkocht. Het is op dit moment een volkomen onzinnig aanbod.

Volgens mij begon ik mijn reactie met dat ik de oude vergoeding ‘erg royaal’ vond.

Verder is het maar wat u onder een ‘afbraakprijs’ en een ‘volkomen onzinnig aanbod’ verstaat. 

Ter vergelijking, in Duitsland reist men momenteel voor 49,95 per maand door heel het land met ál het OV (IC en ICE treinen uitgezonderd) 24/7 en dat 7 dagen per week.

Tja, dan kunnen andere producten ook beter uit het aanbod geschrapt worden, zoals bv de jongeren dagkaart dal (€ 7,95 per dag voor de daluren voor jongeren van 12 t/m 18 jaar), railrunner (€ 2,50 per kind hele dag geldig), groepsticket daluren (vanaf € 7,15 p.p. enkele reis), Keuzedagen (€ 27,50 per jaar voor 7 dagen vrij in de daluren), enz.

Reis je in het weekend, dan weet je dat je grote kans hebt dat er op je traject wordt gewerkt. Met als gevolg: (nog) minder/geen treinen, andere tijden, omreizen, langer onderweg en alsnog extra vertraging. Als kleine pleister op de wonde is een aantrekkelijk geprijsde WeekendVrij dan wel zo prettig.

Reageer