beantwoord

Traject vrij + omreizen arriva

  • 11 November 2021
  • 26 reacties
  • 886 Bekeken

Ik heb een traject vrij abbonement op het traject Eindhoven-Venlo. Afgelopen anderhalve week waren er werkzaamheden op dit traject.

 

Als alternatieve reisroute werd in zowel de app, als door personeel aangeraden via Roermond te reizen (waar ik moet overstappen op een Arriva trein).

 

Ik heb hierdoor naast iedere reis 30 min vertraging ook veel extra kosten: de trein Eindhoven-roermond van de NS wordt niet vergoed door mijn Traject vrij abbonement EN ik moet de Arriva kosten betalen.

 

Gezien dit door werkzaamheden NS komt verwacht ik deze kosten te kunnen declareren, dit kan echter niet met de standaard formulieren, Hoe kan dit wel?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 11 November 2021, 11:26

Bekijk origineel

26 reacties

Goedemorgen Irian en welkom bij de NS Community!

Vervelend om te lezen dat er extra kosten in rekening gebracht worden als gevolg van werkzaamheden. Het is uiteraard niet de bedoeling dat er extra kosten gemaakt worden als gevolg van door ons geadviseerde omreizen, maar helaas is dat in sommige situaties lastig te voorkomen.

Er is inderdaad geen formulier voor deze specifieke situatie, dus je kunt het beste contact op nemen met onze Klantenservice. Mijn collega's kunnen dan mee kijken naar de precieze situatie en de eventuele extra kosten compenseren. Onze Klantenservice is telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').

In principe kunt u deze kosten niet declareren omdat uw abonnement niet geldig is bij Arriva. U had gebruik kunnen maken van de vervangende NS-bussen op uw traject.

Overigens waren er helemaal geen werkzaamheden van NS maar uitsluitend werkzaamheden van ProRail.

 

Reputatie 7
Badge +1

Gewoon zonder formulier via de klantenservice?

Zei NS er trouwens bij dat je bij Arriva moest inchecken? Ik zou geneigd zijn om alleen bij NS in te checken.

Reputatie 7
Badge +1

In principe kunt u deze kosten niet declareren omdat uw abonnement niet geldig is bij Arriva. U had gebruik kunnen maken van de vervangende NS-bussen op uw traject.

Als NS zonder commentaar een omreisroute adviseert, dan mogen daar geen extra kosten aan zitten.

Zei NS er trouwens bij dat je bij Arriva moest inchecken? Ik zou geneigd zijn om alleen bij NS in te checken.

Dat laatste kan uiteraard niet want dan krijgt Arriva niet betaald voor het vervoer. NS leverde overigens gewoon vervangende bussen, er was geen reden om om te reizen.

 

In principe kunt u deze kosten niet declareren omdat uw abonnement niet geldig is bij Arriva. U had gebruik kunnen maken van de vervangende NS-bussen op uw traject.

Overigens waren er helemaal geen werkzaamheden van NS maar uitsluitend werkzaamheden van ProRail.

Er waren inderdaad bussen ingezet, maar ik kan me goed voorstellen dat er in de reisplanner ook omreizen werden geadviseerd via Roermond. Ook al was er geen reden om dit te doen, als dit geadviseerd wordt in de reisplanner, kan ik het iemand niet kwalijk nemen als die omreis gemaakt wordt.

Enige probleem is dat de werkzaamheden inmiddels zijn afgerond en de adviezen die de reisplanner nu geeft voor de betreffende periode zijn niet representatief meer zijn. Ik kan het momenteel dus moeilijk controleren of de reisplanner ook werkelijk omreisadviezen gaf, dus is het voor mij een geval voordeel van de twijfel.

Zei NS er trouwens bij dat je bij Arriva moest inchecken? Ik zou geneigd zijn om alleen bij NS in te checken.

Dat laatste kan uiteraard niet want dan krijgt Arriva niet betaald voor het vervoer. NS leverde overigens gewoon vervangende bussen, er was geen reden om om te reizen.

 

Ik heb de bus inderdaad 1x geprobeerd, hierdoor werd de reis echter ruim een uur langer. De aangeraden reis voor Eindhoven was via Roermond+arriva. Voor tussenstations werd inderdaad de bus geadviseerd.

 

Niet uitchecken bij NS in roermond (dubbel uitchecken in venlo) was een optie die ik na een paar dagen doorhad. Scheelt de extra kosten eindhoven-roermond met de NS.

In principe kunt u deze kosten niet declareren omdat uw abonnement niet geldig is bij Arriva. U had gebruik kunnen maken van de vervangende NS-bussen op uw traject.

Als NS zonder commentaar een omreisroute adviseert, dan mogen daar geen extra kosten aan zitten.

Er wordt altijd de snelste optie gegeven ook als daar extra kosten aan vast zitten.

Reputatie 7
Badge +1

NS leverde overigens gewoon vervangende bussen, er was geen reden om om te reizen.

Via Deurne moest je 2x overstappen en was je ruim een halfuur langer onderweg (check de planner). En NS adviseerde blijkbaar eensgezind via alle kanalen om via Roermond te reizen, dus er was alle reden om zo te reizen.

Reputatie 7
Badge +1

Enige probleem is dat de werkzaamheden inmiddels zijn afgerond en de adviezen die de reisplanner nu geeft voor de betreffende periode zijn niet representatief meer zijn. Ik kan het momenteel dus moeilijk controleren of de reisplanner ook werkelijk omreisadviezen gaf, dus is het voor mij een geval voordeel van de twijfel.

Aan mij geeft de planner nog steeds adviezen via Roermond tijdens de werkzaamheden:

[Edit: goede screenshot genomen :)]

NS leverde overigens gewoon vervangende bussen, er was geen reden om om te reizen.

Via Deurne moest je 2x overstappen en was je ruim een halfuur langer onderweg (check de planner). En NS adviseerde blijkbaar eensgezind via alle kanalen om via Roermond te reizen, dus er was alle reden om zo te reizen.

Ja, maar niet zonder extra kosten. Een taxi was waarschijnlijk nog sneller maar dat betekent niet dat NS die ook gaat betalen.

Enige probleem is dat de werkzaamheden inmiddels zijn afgerond en de adviezen die de reisplanner nu geeft voor de betreffende periode zijn niet representatief meer zijn. Ik kan het momenteel dus moeilijk controleren of de reisplanner ook werkelijk omreisadviezen gaf, dus is het voor mij een geval voordeel van de twijfel.

Aan mij geeft de planner nog steeds adviezen via Roermond tijdens de werkzaamheden:

[Edit: goede screenshot genomen :)]

Ah, bedankt. Ik had zelf ook even gezocht, maar ik kreeg enkel de omreis via Roermond, niet de optie met de bussen. Dat is voor mij dan niet representatief meer dus vind ik het ook moeilijk om daar conclusies uit te trekken. Maar dit is mijns inziens wel duidelijk.

Reputatie 7
Badge +1

NS leverde overigens gewoon vervangende bussen, er was geen reden om om te reizen.

Via Deurne moest je 2x overstappen en was je ruim een halfuur langer onderweg (check de planner). En NS adviseerde blijkbaar eensgezind via alle kanalen om via Roermond te reizen, dus er was alle reden om zo te reizen.

Ja, maar niet zonder extra kosten. Een taxi was waarschijnlijk nog sneller maar dat betekent niet dat NS die ook gaat betalen.

NS adviseerde geen taxi dus die laten we buiten beschouwing. En als NS iets adviseert zonder erbij te zeggen dat het extra kost, dan mogen er ook geen extra kosten zijn. Alternatief is dat NS zegt: via Roermond kost extra; via Deurne is zonder extra kosten.

De vervangende bussen waren overigens niet echt op doorgaande reizigers gericht, dus is het niet meer dan terecht dat via Roermond geen extra kosten oplevert.

Reputatie 7
Badge +1

Ah, bedankt. Ik had zelf ook even gezocht, maar ik kreeg enkel de omreis via Roermond, niet de optie met de bussen. Dat is voor mij dan niet representatief meer dus vind ik het ook moeilijk om daar conclusies uit te trekken. Maar dit is mijns inziens wel duidelijk.

Ik heb nog eens wat verder gekeken. Dwing je via Deurne af, dan krijg je in beide richtingen een langzame optie.

Dwing je geen via af, dan geeft de planner voor Venlo → Eindhoven alleen via Roermond; in de andere richting beide opties: via Roermond en met overstap in Helmond op een snelbus Helmond - Venlo.

Dwing je via Helmond af, dan geeft de planner ook voor Venlo → Eindhoven alleen opties met een snelbus van Venlo naar Eindhoven, maar door de nogal ruime overstaptijd in Helmond duren die langer dan via Roermond (of de tegenrichting) en krijgt de gewone reiziger die nooit te zien. Sommige busritten duurden sowieso (wegens spits?) een stuk langer, waardoor je via Helmond toch weer een halfuur langer onderweg was dan via Roermond.

Het beeld is dus niet eenduidig.

Reputatie 7
Badge +3

@rvdborgt Heb je zelf die reis gemaakt? Al die trajecten die je verder uitgezocht hebt o.a. via Deurne zijn niet relevant.

Al staat het advies om om te reizen in de planner, voor sommige reizigers kunnen daar extra kosten aan zitten. Met dal-vrij, SRP vrij, altijd-vrij heb je geen extra kosten. Er is een alternatief zonder extra kosten, als je besluit om die niet te nemen, is het de vraag of NS dan die extra kosten moet vergoeden. Wil je zeker zijn dat die extra kosten vergoed worden, dan kun je dat het beste van te voren bespreken met de klantenservice i.p.v. achteraf claimen.

Reputatie 7
Badge +3

Het verbaast me dat er nog steeds discussie over dit soort situaties is.

NS moet handelen conform letter en geest van de vervoersconcessie. Dat betekent dat er alternatieven moeten worden aanboden wanneer er werkzaamheden zijn. Reizigers moeten er vanuit kunnen gaan dat een reisadvies tijdens werkzaamheden zonder extra kosten gevolgd kan worden. Als er wel extra kosten berekend worden dan moet NS die vergoeden.

Reputatie 7
Badge +1

@rvdborgtHeb je zelf die reis gemaakt?

Nee.

Al staat het advies om om te reizen in de planner, voor sommige reizigers kunnen daar extra kosten aan zitten. Met dal-vrij, SRP vrij, altijd-vrij heb je geen extra kosten. Er is een alternatief zonder extra kosten,

Voor sommige verbindingen kreeg je geen alternatief met alleen NS te zien. NS is echter wel verplicht om vervoer te bieden waarmee een abonnementshouder zonder extra kosten kan reizen. En als NS dan eensgezind adviseert om via Roermond te reizen, zonder te melden dat dat extra kost, dan mogen ze daar ook geen extra kosten aan verbinden. Extra kosten mogen alleen als ze zowel een alternatief zonder extra kosten aangeven als vermelden dat een andere route extra kosten met zich meebrengt.

@rvdborgtHeb je zelf die reis gemaakt? Al die trajecten die je verder uitgezocht hebt o.a. via Deurne zijn niet relevant.

Al staat het advies om om te reizen in de planner, voor sommige reizigers kunnen daar extra kosten aan zitten. Met dal-vrij, SRP vrij, altijd-vrij heb je geen extra kosten. Er is een alternatief zonder extra kosten, als je besluit om die niet te nemen, is het de vraag of NS dan die extra kosten moet vergoeden. Wil je zeker zijn dat die extra kosten vergoed worden, dan kun je dat het beste van te voren bespreken met de klantenservice i.p.v. achteraf claimen.

Klantenservice gaf aan achteraf in 1 mep te declareren. Heb hier contact over gehad. Als dit niet kon neem ik aan dat ze dat vermeld zouden hebben.

Badge +3

Als de NS reisplanner een omreisadvies geeft dat tot extra kosten leidt wegens onderweg verplicht overstappen (NS - Arriva in Roermond voor Eindhoven - Venlo)

Dan moet dat gewoon vergoed worden natuurlijk, en al helemaal bij Traject Vrij.

Zelfde als het omreisadvies Utrecht - Arnhem via Den Bosch, maar dat levert geen (extra) kosten op want het is ‘NS only’ en in Den Bosch hoef je niet over te stappen door poortjes.

Of Alkmaar - Haarlem via Sloterdijk (als via Beverwijk geen optie is), dat wordt ook gewoon vergoed zelfs al kan je met wat traplopen (via spoor 11/12) de poortjes op Sloterdijk meestal wel ontwijken.

Probleem zal wel zijn dat je nu een deel met Arriva gereisd hebt, maar dat is niet jouw probleem als het een geldig reisadvies was.

Als de Klantenservice zegt ‘in één klap declareren’ dan komt het natuurlijk ook goed, en heeft iemand het door (en waarschijnlijk een aantekening van gemaakt)!

Zonder al te negatief te willen zijn, er zijn voorbeelden waar je elke maand mag bellen om e.e.a. te laten corrigeren.

Daar zijn andere topics over, en dit valt dus nog wel mee.

Enige probleem is dat de werkzaamheden inmiddels zijn afgerond en de adviezen die de reisplanner nu geeft voor de betreffende periode zijn niet representatief meer zijn. Ik kan het momenteel dus moeilijk controleren of de reisplanner ook werkelijk omreisadviezen gaf, dus is het voor mij een geval voordeel van de twijfel.

Aan mij geeft de planner nog steeds adviezen via Roermond tijdens de werkzaamheden:

[Edit: goede screenshot genomen :)]

Ah, bedankt. Ik had zelf ook even gezocht, maar ik kreeg enkel de omreis via Roermond, niet de optie met de bussen. Dat is voor mij dan niet representatief meer dus vind ik het ook moeilijk om daar conclusies uit te trekken. Maar dit is mijns inziens wel duidelijk.

 

Op schriftelijke vraag voor teruggave na 2 weken geen antwoord gekregen. Zojuist (nogmaals) telefonisch contact gezocht met de klantenservice, echter geven zij niet te willen vergoeden, de persoon die ik sprak kon mij echter uberhaupt niet helpen, moest telkens iemand anders bellen die ik zelf niet mocht spreken.

Ik heb een klacht laten indienen, maar zou graag nog altijd mijn geld terug krijgen gezien het over een behoorlijk bedrag aan extra kosten gaat (~120eu) opgestapeld over anderhalve week. Kan ik deze vraag ook via dit forum indienen? Mogelijk geeft dat betere kans op respons en/of contact.

Tja, NS heeft conform de regels alternatief vervoer geboden waar u geen gebruik van wilde maken en u heeft zelf gekozen voor een ander alternatief dat €120 duurder is en wil nu dat NS dan die €120 aan Arriva gaat betalen.

Ik kan me voorstellen dat NS daar niet aan begint. Ze gaan niet alternatief vervoer betalen en dan ook nog eens Arriva betalen.

Badge +3

Tja, NS heeft conform de regels alternatief vervoer geboden waar u geen gebruik van wilde maken en u heeft zelf gekozen voor een ander alternatief dat €120 duurder is en wil nu dat NS dan die €120 aan Arriva gaat betalen.

Ik kan me voorstellen dat NS daar niet aan begint. Ze gaan niet alternatief vervoer betalen en dan ook nog eens Arriva betalen.

Er is bij Arriva in- en uitgecheckt dus Arriva komt niets tekort. Als via Roermond een reisplanner advies was (met eventueel de instelling trein vrij in de app of reisplanner), dan zal dat normaal gesproken niet tot kosten leiden (Dal/Weekend/Altijd Vrij).

Helaas bij Traject Vrij dus wel, je hele reis is buiten je traject ook al zijn het vertrek en aankomststation precies die van je Traject.

Zelfde als wanneer Groningen - Leeuwarden er uit ligt en je via Meppel kunt omreizen (sneller dan bussen). Dat moet gewoon vergoed worden. Zie ook het gemarkeerde antwoord.

Tja, NS heeft conform de regels alternatief vervoer geboden waar u geen gebruik van wilde maken en u heeft zelf gekozen voor een ander alternatief dat €120 duurder is en wil nu dat NS dan die €120 aan Arriva gaat betalen.

Ik kan me voorstellen dat NS daar niet aan begint. Ze gaan niet alternatief vervoer betalen en dan ook nog eens Arriva betalen.

Zelfde als wanneer Groningen - Leeuwarden er uit ligt en je via Meppel kunt omreizen (sneller dan bussen). Dat moet gewoon vergoed worden. Zie ook het gemarkeerde antwoord.

Een taxi is nog sneller maar dat betekent niet dan NS dan maar een taxi moet gaan vergoeden. Het enige wat "NS moet" is alternatief vervoer organiseren en dan hebben ze gaan met bussen.

Badge +3

Een taxirit krijg je niet als reisadvies.

De treinreis via Roermond wél… ook al zijn daar in dit geval wél kosten aan verbonden wegens de verplichte overstap, ondanks je vrij reizen (traject) abonnement tussen Eindhoven en Venlo.

Badge +3

Is hier nog iets mee gedaan eigenlijk?

Er zijn inmiddels (11 maanden later) al meerdere topics voorbij gekomen waar men ‘gedwongen’ moest/kon omreizen en daardoor tegen kosten aan liep.

Om maar te zwijgen van de ‘nieuwe’ BTM adviezen die iemand (onwetend) zomaar zou kunnen volgen…

NS zegt ‘reizen met andere vervoerders corrigeren/vergoeden we niet meer sinds 1 juli 2022’, dus meld je maar gerust bij de betreffende vervoerder (ze weten ervan!)

Laatste update https://twitter.com/OVombudsman/status/1589899057627029505 dan maar…

Dat er wellicht NS bus adviezen bestonden (dan ben je soms 3 uur onderweg maar het kán!) vind ik een bizarre constructie.

De andere vervoerders snap ik ook wel: je hebt op advies van NS (omroep of reisplanner) met ons gereisd, maar dat gaan wij zeker niet (uit eigen zak?) vergoeden. Waarom zouden we!?

Maar goed, voorbeeldje. Stel Groningen - Leeuwarden ligt er uit en je reist met NS Traject Vrij via Meppel (met NS natuurlijk). Dan krijg je de hoofdprijs op je factuur, en NS roept dan dat je maar Arriva bussen had moeten nemen… Yeah right 😥

Reageer