Altijd wat met NS | NS Community

Altijd wat met NS

  • 20 September 2022
  • 27 reacties
  • 846 Bekeken

Eerst bijna drie weken geen treinen naar noord, oost en west, dan staken en dan zit je eindelijk in een trein, staat hij stil omdat er een andere trein ook stil staat. NS, alleen maar ellende.


27 reacties

Reputatie 7
Badge

En dit blijft voorlopig zo. Inderdaad alleen maar ellende. Verbetering is niet in zicht.

Tja, het eerste is je al in een ander topic uitgelegd dat je daarvoor niet bij de NS moest zijn aangezien die alleen gebruiker zijn van het spoor en niet de partij die verantwoordelijk is voor het onderhoud.

En wat betreft een stilstaande trein omdat een andere trein ervoor ook stilstaat, dat lijkt me juist erg fijn want had je anders met 140 km/uur achterop die stilstaande trein willen botsen?  En je weet zelf ook wel dat als op een enkelbaansweg een auto voor je stilstaat dat je zelf ook moet stoppen, zo werkt het met treinen ook.

staat hij stil omdat er een andere trein ook stil staat. NS, 

Ik ben zelf noodgedwongen voorlopig weer gestopt met treinreizen in Nederland, want zoveel tijdverlies als het momenteel kost kan ik me in mijn werk niet veroorloven. Had het laatst weer eens geprobeerd met een IC-direct maar uiteraard kreeg de machinist de trein niet (meer) aan de praat en konden we allemaal in een andere stampvolle trein.

Het was mooi geweest als de machinist niet had geprobeerd, maar gewoon had gedaan. Aan proberen zonder resultaat heeft geen enkele reiziger in die trein iets gehad. 

Tja, het eerste is je al in een ander topic uitgelegd dat je daarvoor niet bij de NS moest zijn aangezien die alleen gebruiker zijn van het spoor en niet de partij die verantwoordelijk is voor het onderhoud.

et cetera.

Als ik naar een winkel ga en een potje pindakaas koop kan het zo zijn dat er iets mis mee is. Moet ik dan terug naar de winkel om verhaal te halen of de pindaboer? Of de producent van de glazen potjes? Of moet ik bij de fabrikant zijn die de machines maakt om de pinda's te verwerken? Of de fabrikant van de machines van glazen potjes?🤓 (die toevallig ook brillen maakt.) Volgens mij ga je in gesprek met de winkel. Toch?

Reputatie 7
Badge +3

Als ik naar een winkel ga en een potje pindakaas koop kan het zo zijn dat er iets mis mee is. Moet ik dan terug naar de winkel om verhaal te halen of de pindaboer? Of de producent van de glazen potjes? Of moet ik bij de fabrikant zijn die de machines maakt om de pinda's te verwerken? Of de fabrikant van de machines van glazen potjes?🤓 (die toevallig ook brillen maakt.) Volgens mij ga je in gesprek met de winkel. Toch?

Op dat potje pindakaas staan ook contactgegevens van de producent, waarmee je als je wilt wel contact op kan nemen met hen. Zo heb ik eens contact opgenomen met de producent van een maaltijdpakket bestaande uit een builtje rijst en een blik met kip in zoet-zure saus met bamboe scheuten. In dat blik zat namelijk geen kip in zoet-zure saus maar goulash (een ander maaltijdpakket van die producent). Kreeg ik wel zo'n 2 weken later een doos met een nieuw pakket rijst met kip zoet-zuur plus ook nog een pakket voor lasagne. En een brief waarin stond dat het eigelijk niet kon dat er iets anders in het blik zat, dat ik het misschien niet goed gezien had, beetje belachelijk want ik had die kip zoet-zuur al vaker gehad en zie, ruik en proef echt wel het verschil tussen kip zoet-zuur en goulash. 

@Momo

Als klant van de NS, kom je terecht bij de NS. Op mijn OV staat niet dat ik contact moet opnemen met Prorail, Webhelp of iets dergelijks. En ja, soms neem ik ook wel eens contact op met de achterliggende partij. Zeker als ik van die vage telefonische aanbiedingen krijg. Je weet wel van die nummers die je niet kunt terugbellen en waar veel mensen over klagen. Nou, dan is het geen probleem om zo'n nummer binnen een uurtje legaal uit de lucht te halen. 🤗

Dus als klant van de NS, neem ik contact op met de NS. https://youtu.be/YsvHeLUOoxs

Aan wie het ligt moeten NS en ProRail maar onderling uitvechten, feit voor de reiziger blijft dat het treinproductuct op dit moment kwalitatief ver onder de maat is. 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, als klant van NS neem je contact op met NS, maar het ging om je vergelijking met het potje pindakaas. Als daar iets mee is, ga je wel ermee terug naar de winkel maar dan ga je toch ook niet verzuchten dat het altijd wat is met de de AH of Jumbo of waar je het ook gekocht hebt? Tenzij die winkel een potje over de datum verkocht heeft.

Als er werkzaamheden zijn op het spoor met veel hinder, is het niet NS die die werkzaamheden uitvoert maar ProRail, het heeft dan ook geen zijn om te verzuchten dat het altijd wat is met NS. Tenzij NS er tijdens die werkzaamheden een potje van maakt met de bussen of omreisroutes met de trein, iets wat ook regelmatig gebeurt dus er blijft nog genoeg te klagen over. 

Waar ik woon zijn ze al een tijdje bezig om alle bruggen groot onderhoud te geven waardoor die bruggen weken lang niet te gebruiken zijn en al het verkeer moet omrijden. Afgelopen zomer was een brug aan de beurt waar diverse bussen overheen gaan en al die bussen dus moesten omrijden en er op een gedeelte van die doorgaande route geen of alleen een pendelbus reed. Dan heeft het ook geen zin om dat Arriva te verwijten. 

Reputatie 6

het is natuurlijk wel heel erg moei kafka-esk ingericht. genoeg partijen die naar elkaar kunnen wijzen met als resultaat: helemaal niks. prachtig uitgedokterd.

 

overigens als ik problemen heb met prorail, en dat heb ik op dagelijks basis, dan is de reactie van prorail er altijd eentje van uitleggen waarom het zo is en nooit van "dit moet beter inderdaad". vanuit prorail gezien wellicht logisch, maar in vergelijking met die pindakaasfabrikant hebben ze heen enkele drive tot klantenservice, alleen maar vertellen hoe goed ze wel niet zijn (en dat zijn ze niet).

 

spoor en treinen hangen zoveel met elkaar samen, die kun je niet effectief scheiden. maar we doen het toch maar mooi op dit wereldtop-spoorwegnet. 

De NS kan simpelweg niets doen aan werkzaamheden aan het spoor, net zoals MoMo uitlegt dat Arriva niets kan doen aan onderhoud aan bruggen in Leiden.  Dus klagen over dat er geen treinen rijden omdat er aan het spoor gewerkt wordt en dat dan de NS verwijten …  

Het blijft jammer dat we dan van sommige forummers weer de verhalen krijgen dat je reist met NS en dan kan klagen over de NS …. 

Dat zijn diezelfde soort mensen die als ze zelf ergens te laat op een station zijn klagen dat de trein te vroeg weg reed.

Ooit heeft de regering dit gesplitst en de keuze gemaakt om er een puinhoop van te maken.

 

Reputatie 7

Gelukkig gaat er 2 miljard naar het spoor, las ik vandaag. Dat belooft wat. Geen eindeloze stroom defecten en ander gesukkel meer. Het wordt een topfunctionerend systeem 🤣

 

Gelukkig gaat er 2 miljard naar het spoor, las ik vandaag. Dat belooft wat. Geen eindeloze stroom defecten en ander gesukkel meer. Het wordt een topfunctionerend systeem 🤣

 

2 Miljard naar het spoor betekend voor mij nog meer onderhoud ……

Maar als het onderhoud dan eenmaal goed gedaan kan worden zou het weer jaren rustiger moeten zijn qua werkzaamheden.  Zeker nu ook de interval van treinen lager wordt door personeelsgebrek.

De bodemgesteldheid in NL zorgt op een aantal plekken ook voor problemen met het intensievere gebruik van het spoor. Daar zakt het spoor dan op sommige plekken weg waardoor er weer snelheidsbeperkingen komen/nodig zijn.

Reputatie 5

In het consumentenrecht staat dat je een klacht moet indienen bij de partij waar je het produkt koopt en deze mag niet dooverwijzen,maar moet het zelf gaan regelen.

Dus:NS doe er iets aan!

Reputatie 7
Badge +3

Je klacht indienen bij NS: prima, vooral doen. Maar wat verwacht je van dat “NS doe er iets aan!”? Dat NS ProRail gaat verhinderen werkzaamheden uit te voeren? Dat NS maar gewoon doorrijdt als er sein of wisselstoringen zijn of na een aanrijding? Dat NS maar moet zorgen dat er geen goederentreinen rijden die kunnen zorgen voor hinder?

Op het spoor kunnen er tal van dingen zijn die zorgen voor vertraging en uitval van treinen, voor een deel is NS hier verantwoordelijk voor en voor een ander deel ligt de oorzaak ergens anders. Dan kun je wel een klacht indienen bij NS, maar in allerlei gevallen is er niets wat NS er aan kan doen om het te verhelpen of te voorkomen. 

Reputatie 6

Dat maakt de hele setup ook zo corrupt; er kunnen geen algehele prioriteiten gesteld worden, omdat iedereen afzonderlijk z'n prioriteiten stelt en de andere partijen er verder niks over te zeggen hebben. Resultaat: Rotzooi. Mooier kunnen we het niet maken ;)

In het consumentenrecht staat dat je een klacht moet indienen bij de partij waar je het produkt koopt en deze mag niet dooverwijzen,maar moet het zelf gaan regelen.

Dus:NS doe er iets aan!

Als jij met de taxi gaat en de weg is opengebroken waardoor de taxi moet omrijden dan klaag jij ook bij het taxi bedrijf ?

 

En als je met de bus gaat en de bus kan niet doorrijden vanwege de drukte op de weg (file) dan klaag je bij de busmaatschappij dat de bus niet doorrijdt?

Reputatie 6

@Jeroen voor mij persoonlijk is het verschil dat ik er bij bijvoorbeeld een busbedrijf op vertrouw dat ze bij grote problemen zelf achter de veroorzaker aan gaan. dat vertrouwen heeft NS niet van me, het voelt altijd alsof ze het fijn vinden om een vinger te kunnen wijzen en verder niks doen. Alsof het voor NS helemaal geen probleem is dat het spoor de helft van de tijd buiten gebruik is. idem treinverbangend vervoer. te weinig chauffeurs, pech. tis allemaal altijd pech bij NS. 

Reputatie 7

Ja hoor, weer een wisselstoring en chaos op station Roosendaal. Geen treinen richting Breda v.v. tot zeker 22.30 en ook geen bus. Nu dus maar weer met lange reistijd omreizen via Lage Zwaluwe en als je naar Etten-Leur moet, moet je maar zien…… Het is altijd bovengemiddeld raak in Brabant met storingen. 

@Jeroen voor mij persoonlijk is het verschil dat ik er bij bijvoorbeeld een busbedrijf op vertrouw dat ze bij grote problemen zelf achter de veroorzaker aan gaan. dat vertrouwen heeft NS niet van me, het voelt altijd alsof ze het fijn vinden om een vinger te kunnen wijzen en verder niks doen. Alsof het voor NS helemaal geen probleem is dat het spoor de helft van de tijd buiten gebruik is. idem treinverbangend vervoer. te weinig chauffeurs, pech. tis allemaal altijd pech bij NS. 

Kom op toch Tonny, die busmaatschappij slikt het net zoals de NS dat doet want ze kunnen simpelweg niet anders.  Het is gewoon noodzakelijk onderhoud wat er gebeurt en aan de hoeveelheid noodzakelijk onderhoud kun je dus zien wat de staat is van de spoorinfra.   En de schuld daarvan kun je neerleggen in Den Haag omdat er vele jaren amper geld beschikbaar is geweest voor onderhoud.

Maar goed, het is het makkelijkst om toch altijd maar naar de NS te wijzen maar in andere situaties niet naar de busmaatschappij, dat heb je nu wel duidelijk aangegeven.

Reputatie 6

ja dat verhaal over achterstallig onderhoud ken ik onderhand ook al decennia ;)

en het klopt, na decennia aan onredelijk beleid heeft NS de gunfactor verloren. Dat komt niet zomaar ineens terug vrees ik, en dat spijt me echt. 

Reputatie 7

en het klopt, na decennia aan onredelijk beleid heeft NS de gunfactor verloren. Dat komt niet zomaar ineens terug vrees ik, en dat spijt me echt. 

Hoor steeds meer mensen dat ze het helemaal beu zijn met NS ( of eigenlijk: treinreizen in algemeen, want NS kan ook niks aan spoordefecten doen blijkt hier weer). De auto, scooter, E-bike of thuiswerken indien mogelijk lonkt. Ik probeer ze vaak toch nog, tegen beter weten in eigenlijk, voor ov te winnen maar het is bijna onmogelijk geworden. Ze verklaren me voor gek dat ik het mezelf aandoe om vast met de trein / ov te reizen. Volgens mij denken heel veel mensen er zo over.

Laatst wilde ik met collega's met de trein om naar een teamuitje te gaan zodat we allen wat konden drinken. Nou dat bleek dus stakingsdag te zijn. Dus toch met de auto en twee personen de bob. Een andere keer onlangs met drie collega's naar een andere werklocatie, op mijn initiatief per trein…. ja…. defect aan het spoor…. een uur te laat gekomen. Ja toeval he. Ik krijg ze nu echt niet meer in de trein, de auto biedt vele malen meer zekerheid.

Met het OV reizen is eigenlijk alleen praktisch als je nagenoeg voor de deur in en uit kunt stappen, als je lange afstanden wilt afleggen en de trein qua tijd niet veel verschilt met de auto of als je een lang stuk moet reizen voor woon-werk en kunt werken in de trein.

Of als je geen andere opties hebt natuurlijk, niet iedereen heeft de mogelijkheid om een auto te bezitten.

 

Als machinist had ik dan vrij reizen maar toch vond ik de auto in veel gevallen handiger, voor reizen naar Schiphol uiteraard wel de trein heen en terug en soms voor een dagje winkelen aan de andere kant van het land waarbij we in het centrum konden uitstappen.

En 2x (eerst de één en toen de ander) met mijn kids met de trein naar Valkenburg, omdat ze zo nodig eens dat hele eind met de trein wilde afleggen en dan onderweg bedenken dat ze ook nog even wilde overstappen op een Flirt want daar moet je dan natuurlijk ook even in gezeten hebben want die rijden bij ons in de regio niet.

Reputatie 7

Met het OV reizen is eigenlijk alleen praktisch als je nagenoeg voor de deur in en uit kunt stappen, als je lange afstanden wilt afleggen en de trein qua tijd niet veel verschilt met de auto of als je een lang stuk moet reizen voor woon-werk en kunt werken in de trein.

Of als je geen andere opties hebt natuurlijk, niet iedereen heeft de mogelijkheid om een auto te bezitten.

Als machinist had ik dan vrij reizen maar toch vond ik de auto in veel gevallen handiger, voor reizen naar Schiphol uiteraard wel de trein heen en terug en soms voor een dagje winkelen aan de andere kant van het land waarbij we in het centrum konden uitstappen.

Mee eens. Maar vergeet ook niet dat het vaak niet alleen de trein is, maar er ook aanvullend vervoer nodig is. Als dat lang duurt of niet aansluit, duurt de reis van A naar B veel te lang en wordt er ook in eerste instantie veel minder snel voor de trein gekozen. Een praktisch voorbeeld in Brabant, mijn regio: in Waalwijk, toch een flinke plaats met jammer genoeg géén station, zit een groot industrieterrein langs de snelweg met ook veel kantoren en dienstverlenende bedrijven (o.a. het welbekende online warenhuis). De snelbus van/naar Den Bosch rijdt er langs maar stopt daar gewoon niet, er is niet één halte………

Vanuit Tilburg centrum duurt het per bus maar liefst bijna 40 minuten om naar Waalwijk te komen en dan moet je nog eens 10-15 minuten lopen al naar gelang waar je werk zit. Al met al is de ov-reistijd inclusief lopen meer dan dubbel zo lang als per auto. Gevolg: zo goed als iedereen komt met de auto, het is altijd file bij knooppunt Hooipolder (maar desondanks is de totale reis meestal korter) en de bussen in de regio worden alleen gebruikt door studenten met een ov-kaart en het Waalwijkse busstation is buiten schooltijden uitgestorven.

Iedereen heeft de mond vol van klimaatvriendelijk reizen, ov stimuleren enzovoorts…. maar het moet in de praktijk voor iedereen wel praktisch en reëel blijven….

Reputatie 6

Het beeld is dat Nederland qua ruimtelijke ordening een voor oplopend land is. dat is maar deels waar. zoals hierboven geschetst zijn we te ver "Amerikaans gegaan" met het splitsen van onze woon en werk locaties. Dat soort dingen zijn funest voor OV.

 

In beginsel worden de meeste dingen ontworpen voor de automobilist, OV is dan een laagje wat er bovenop komt. Het gevolg is dat veel mensen denken dat auto's van nature handiger zijn. Dat klopt niet helemaal, een groot deel komt door ontwerpkeuzes in het voordeel van auto's.

 

Zo af en toe lijkt het tegenwoordig iets beter te gaan, maar er zijn nog veel te veel voorstellen voor nieuwbouw in the middle of nowhere. Op die manier wordt het nooit wat. 

Reputatie 7

In beginsel worden de meeste dingen ontworpen voor de automobilist, OV is dan een laagje wat er bovenop komt. Het gevolg is dat veel mensen denken dat auto's van nature handiger zijn. Dat klopt niet helemaal, een groot deel komt door ontwerpkeuzes in het voordeel van auto's.

Zo af en toe lijkt het tegenwoordig iets beter te gaan, maar er zijn nog veel te veel voorstellen voor nieuwbouw in the middle of nowhere. Op die manier wordt het nooit wat. 

Op veel plekken buiten de Randstad en andere steden lijkt OV alleen maar als lastig, tijdrovend en duur gezien te worden. Er is daar ook geen enkele stimulans om het te gaan gebruiken. Alsof de vervoerders zelf al denken: het heeft toch geen zin om daar energie en geld aan te besteden.

Bij nieuwbouw ver van het spoor en van buslijnen dient het instellen van een snelle comfortabele buslijn of nog liever spooraansluiting een van de eerste zaken te zijn die geregeld moeten worden. Dit achteraf inpassen is als mosterd na de maaltijd.

Liever bouwt men direct naast het al bestaande spoor en opent men ook nieuwe stations in plaatsen die al aan spoor liggen maar geen station hebben. Zo is Berkel-Enschot / Udenhout bij Tilburg flink uitgebreid met veel nieuwbouw direct langs het spoor maar er ontbreekt een station. 

Reageer