Beduidend slechter materieel op de dag van tienminutentrein | NS Community
beantwoord

Beduidend slechter materieel op de dag van tienminutentrein

  • 3 November 2021
  • 18 reacties
  • 526 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo allemaal, vanochtend nam ik de trein van Heerenveen naar Meppel en er werd in het spitsuur een ICM-3 ingezet. Ik maak het wel eens in de avondspits maar deze keer was het ook in de ochtend niet normaal druk. De eerste klas zat zelfs vol geen sta plek bijna. Op de terugweg zie ik ook weer in de app dat het druk is. Ik weet bijna 100 procent zeker dat dit door de tienminutentrein komt en ik hoop echt dat dit niet word ingevoerd in de nieuwe dienstregeling. Echt overdreven veel treinen die propvol zitten zijn juist die tienminutentreinen want die zijn heel kort. Andere mensen die ik heb gesproken zijn ook zeker niet tevreden over de 10 min trein echt nutteloos. Ik hoop dat het niet word ingevoerd zeker niet in een tijd waar NS een zeer beperkt aantal materieel beschikbaar stelt.

icon

Beste antwoord door JurgenH 3 November 2021, 23:48

Bekijk origineel

18 reacties

Hoi Sebastian L. Fijn dat je deze feedback even doorgeeft! Goed om dit te weten. Ik zal dit melden, zodat hier nog eens kritisch naar kan worden gekeken. 

Tussen Heerenveen en Meppel is helemaal geen sprake van een tien minuten treindienst.

Ah, ik las het anders; namelijk dat de 10 minuten trein invloed heeft op de dienstregeling tussen Heerenveen en Meppel. Maar ook hier weet ik zelf niet precies wat de invloed is, ik hoopte dat degene aan wie ik dit doorzet dat wel weet. :)

Reputatie 7
Badge +1

De inzet van de treinseries aldaar zien er volgens Treinposities niet heel afwijkend uit voor de woensdagen. Sommige treinen zijn wat langer een enkele trein korter. Dus wellicht dat er door een verstoring of defect een treinstel is weggevallen.

 

Andere mensen die ik heb gesproken zijn ook zeker niet tevreden over de 10 min trein echt nutteloos.

En de mensen die je hebt gesproken reizen ook dagelijks op één van de trajecten waar een dergelijke trein wordt ingezet zodat ze het verschil met en zonder 10minuten trein hebben ervaren?

Ik zeg ook niet dat er tussen Heerenveen en Zwolle een tienminutentrein is. Ik zeg dat dit de reden is dat de trein korter is bij noordelijke intercity trajecten. En ja ik ken iemand die dagelijks tussen Rotterdam en Den Haag reist.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien kun je aangeven welke trein (vertrektijd of treinnummer) je normaal altijd hebt en die volgens jou nu op woensdag korter is. Dan is terug te zoeken hoe lang deze trein iedere dag was.

Meteen even voor u gekeken naar de materieel inzet op uw traject vandaag t.o.v. gisteren en ik zie hier nagenoeg geen verschillen in en het verschil welke ik tegen kwam was een trein die LANGER was dan gisteren.

Op het eerste gezicht was de materieel inzet vandaag dus zo goed als gelijk aan gisteren en ik heb vergeleken tot 9.30 uur.

 

Oke, kan wel de treinen opnoemen waar ik in heb gezeten en degene die volgens de app ook druk is.

Heenweg: Heerenveen-Meppel. Vertrek. 8.33 treinstel ICM 4011 Rit 1828.

 

De terugweg trein die ook druk is volgens app:

Meppel Vertrek 18.34 rit 661 onbekend ICM ik zie het vandaag de hele dag op de app dat meerdere treinen druk zijn op mijn traject

Reputatie 7
Badge +1

Beide treinen hebben geen afwijkende inzet vandaag. De eerste wordt dagelijks tot aan Zwolle met een losse ICM-3 en soms 4 gereden. De andere vanaf Zwolle richting Leeuwarden. 

De drukte-indicator is, zoals de naam al aangeeft, slechts een indicatie en geen real-time informatie. Daar komt bij dat er dagelijks meerdere treinen in de spits als druk aangemerkt zijn. Dus dat is niet iets afwijkends voor de woensdag. 

Reputatie 7
Badge +3

Rit 1828 https://treinposities.nl/rit_per_station/hr/1828 was vandaag een ICM-3, was maandag en dinsdag een ICM-3, was de afgelopen weken, nee maanden iedere dag een ICM-3, met uitzondering van de zaterdagen en heel of en toe op een doordeweekse dag waarop er 2 stellen rijden. Je moet echt terug gaan naar januari en vorig jaar dat er doordeweeks 2 stellen rijden.

Bij rit 661 https://treinposities.nl/rit_per_station/mp/661 lijkt het er wel op dat sinds september op woensdag kortere treinen rijden dan op andere doordweekse dagen, één ICM-3 en de andere dagen 2 stellen. Kijk je eerder dan september dan waren er perioden dat er iedere dag maar 1 stel reed en perioden van 2 stellen. Het lijkt meer dat er miv september (na de rustigere zomerperiode) wel materieel kon worden gevonden om de treinen op ma-di-do-vrij te verlengen en op de woensdag niet.  Een half uur eerder is de 1859 wel iedere keer met 2 stellen. Misschien is dat een optie.

Dat is inderdaal al een tijdje dat er ICM-3 in de ochtend is maar om deze tijd valt het meestal wel mee qua drukte. Tijdens de Avondspits is  het altijd veel erger. Het valt mij alleen wel op dat het altijd woensdag is dat het wat slechter is geregeld. Het enigste wat ik hiermee als suggestie wil doorvoeren aan NS is om het idee van een tienminutentrein op dit moment te schrappen. Het heeft totaal geen zin in coronatijd en de treinen zitten juist voller hierdoor. Als iedereen straks weer thuis moet werken dan heeft het ook weinig zin.. De negatieve effecten zijn groter dan de positieve effecten. Als dit is hoe het in 2022 is in de dienstregeling pak ik liever de auto. In de avond is het eigelijk elke intercity veel te druk dus dan maakt het niet uit welke ik neem.

Ik ben trouwens niet totaal negatief over de NS ik vind het de rest van de week helemaal prima de dienstregeling zoals het is. Ik heb alle dagen m.u.v woensdag wel plek in de trein.

Maar je hebt nog steeds geen bewijs aangeleverd dat het zoveel slechter is op de woensdagen DOOR de tien minuten trein tussen Arnhem en Rotterdam ?  Jij gaf 100% zekerheid aan dat dit wel zo was in je post eerder.

Je verhaal is voor 99% onderuit gehaald en toch blijf je hameren op het schrappen van de tien minuten treinen. Nou ik kan je nu al vertellen dat dit volgend jaar gewoon in de dienstregeling is opgenomen met wellicht enkele aanpassingen in tijden en aansluitingen van andere treinen. De NS gaat dit plan 100% zeker weten niet terugtrekken.

Reputatie 7
Badge +1

De inzet van deze nieuwe tienminutentreinen stonden sowieso al vast voor de dienstregeling 2022 voordat het hele testverhaal überhaupt gestart is. Zie ook dit nieuwsbericht van NS uit januari. De tests zijn dus niet om te testen of deze treinen nut hebben en wel/niet ingezet gaan worden, maar om de kinderziektes eruit te halen en de inzet straks zonder problemen uit te kunnen breiden. Ik vermoed dat Sebastian L daar had verwacht dat aan het einde van deze tests beslist zou worden of de treinen er daadwerkelijk zouden komen.

Overigens is, zoals eerder aangegeven, in de inzet van treinen gewoon terug te zien dat de inzet van treinen niet gigantisch is verandert of qua capaciteit is verandert op dagen van de tienminutentreinen. Hooguit een enkel stel op een enkele rit. Dat dat elke woensdag is zou best door verschuivingen kunnen zijn i.v.m. de tienminutentreinen. Op de intercity Zwolle-Roosendaal zie ik bijvoorbeeld dat enkele ritten die vooral met VIRM gereden worden elke woensdag met ICM gereden worden (of een enkele keer SNG). Er zijn dus wel wat kleine verschuivingen. Al denk ik eerder dat dit te wijten is aan het tekort aan ic-materieel.

Zodra er (ooit) weer dubbeldekkers gaan rijden in de spits op deze intercity's wordt het hopelijk wat minder druk/proppen. Al blijft het altijd lastig, de spits. 

Reputatie 1

Vandaag ook behoorlijk slecht inderdaad. Niet te doen zwolle-den haag centraal een ICM-3. Ns is gek geworden!!! In de spits zelfs!! er was niet eens sta plek!!

Reputatie 1

Behoorlijk irritant word dat nu, helemaal klaar met OV. Niet normaal!!!

Tja er waren gisteravond en vanmorgen vroeg de nodige problemen bij Gouda welke invloed kunnen hebben op het aantal treinen in het Noorden van het land. Bij verstoringen komt het vaak voor dat treinen korter worden omdat het materieel niet op de juiste locatie aanwezig is zoals eerder gepland.

Maar heel eerlijk gezegd zie ik vooral negatieve posts van jou voorbij komen op dit forum terwijl je in tijden van Corona wel voor je plezier overal naartoe reist terwijl dat ook niet de bedoeling is in deze tijden. Misschien moet je je verwachtingen ook eens bij gaan stellen, het OV is geen luxe touringcar of auto waarmee je rondreist.

 

Reputatie 7
Badge +1

Volgens treinposities was er vanochtend slechts 1 trein die met een losse ICM-3 naar Den Haag Centraal is gereden. Dat was treinnummer 1824. Te zien is dat deze trein normaal gesproken met 2x ICM-3 rijdt op woensdag, maar nu niet. Sterker nog, de trein stond eerst gepland met 2x ICM-3 maar dat is vannacht bijgesteld.

Ik vermoed door herstelwerkzaamheden tussen Meppel en Steenwijk gisterenavond en vannacht en verstoringen elders in het land gisteren.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag ook behoorlijk slecht inderdaad. Niet te doen zwolle-den haag centraal een ICM-3. Ns is gek geworden!!! In de spits zelfs!! er was niet eens sta plek!!

Best balen als thuiswerken niet kan en je ook geen eerdere of latere trein kunt nemen.

Reageer