beantwoord

betalen 1e klas, twee keer reizen 2e klas en deels staan

  • 27 June 2023
  • 4 reacties
  • 180 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Vandaag - niet voor het eerst - weer met mijn ov kaart 1e klas een plekje moeten zoeken in de 2e klas. Zowel heen als terug. Van Utrecht tot Amersfoort ook nog eens moeten staan. Dat dat een keer voorkomt, ok, maar dit gebeurt regelmatig. Geld terugvragen kan niet, maar ik vind het geen goede service. Ik reis graag met de trein, maar zo ben ik eerder geneigd de auto te nemen.

icon

Beste antwoord door Anonymous 28 June 2023, 08:16

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Kon je ook niet staan in de 1e klas?

Reputatie 7

Vandaag - niet voor het eerst - weer met mijn ov kaart 1e klas een plekje moeten zoeken in de 2e klas. Zowel heen als terug. Van Utrecht tot Amersfoort ook nog eens moeten staan. Dat dat een keer voorkomt, ok, maar dit gebeurt regelmatig. Geld terugvragen kan niet, maar ik vind het geen goede service. Ik reis graag met de trein, maar zo ben ik eerder geneigd de auto te nemen.

Ik kan het me voorstellen. Was het een korte trein? De 1e klas is op sommige trajecten en tijden zó vol want het is in bepaalde treinen ook maar een heel klein deel van alle plaatsen (en over verkeerd zittende mensen zullen we het maar niet hebben, zie andere topics)

 

 

En als de trein niet te kort is, kan het misschien ook een idee zijn om voortaan bij het ander treinstel in te stappen. Reizigers spreiden zich vaak ook niet altijd goed, waardoor een treinstel staanplaatsen heeft, terwijl het ander treinstel nog genoeg plek kan hebben.

Maar de keren dat ik in de spits in een trein tussen Utrecht en Amersfoort heb gezeten, was het inderdaad gewoon ontzettend druk.  

De eerste klas is voornamelijk druk in de intercity's in de spits in de Randstad en omstreken door forensen die eerste klas reiskostenvergoeding krijgen. Verder is het gebruik van de eerste klas minimaal tenzij NS weer eens gratis upgrades uitdeelt. 

Dit pleit des te meer voor het afschaffen van de eerste klas in zijn huidige vorm. Zoals het nu gaat is het een hopeloos inefficiënte voorziening.

Reageer