breda berlijn met duitslandticket

  • 19 May 2024
  • 5 reacties
  • 204 Bekeken

Kan ik met het Duitsland ticket van Breda naar Berlijn met mijn fiets

gr Heleen


5 reacties

Reputatie 7
Badge

Vanaf Venlo of Arnhem. Tot die plaatsen moet u een ticket bijkopen.

Reputatie 5

Kan ik met het Duitsland ticket van Breda naar Berlijn met mijn fiets

gr Heleen

Geef eens wat meer informatie wat je wil, met welke treinen en op welke data en hoe laat. Zo mogen er bijvoorbeeld geen fietsen mee met de IC-Berlijn in juli en augustus, en mag je met dat Deutschland Ticket niet met alle treinen mee en is deze vanzelfsprekend niet vanaf Breda geldig.

Reputatie 5

Kan ik met het Duitsland ticket van Breda naar Berlijn met mijn fiets

gr Heleen



 

Ja en nee. Het Duitslandticket is alleen geldig vanaf de Nederlandse stations Venlo, Arnhem, Enschede & Hengelo. Van Breda naar deze stations moet u een apart kaartje kopen bij NS.

Eenmaal aangekomen bij de grens geldt de belangrijke regel dat het Duitslandticket alleen geldig is in Duitse REGIONALE treinen (RE, RB, IRE & S-bahn). Er zijn enkele uitzonderingen waarbij het geldig is op sommige IC’s, maar niet op dit traject. Dit betekent dat u niet met de ICE of de rechtstreekse Intercity Berlijn of Flixtrain kunt reizen, maar dat u een reis met gemiddeld 5 overstappen en 9-10 uur reistijd voor de boeg hebt in Duitse stoptreinen, onder de voorwaarde dat alles onderweg goed gaat en geen overstappen worden gemist. Hoewel de Duitse regionale treinen meestal fietsplekken hebben, is zo’n route dusdanig lang en ingewikkeld dat ik het afraad om het met het Deutschlandticket te doen, tenzij het echt niet anders kan.

De makkelijkste manier om de mogelijke routes te zien is door de DB Navigator App te downloaden en vanaf daar de reis vanaf de grens te plannen. Deselecteer de vakjes "Hogesnelheidstreinen" en "Intercity-Euregiotreinen" bij de reisopties.

Kortom: hoewel het dus duurder is, raad ik toch sterk aan om een (vol-tarief) ticket Breda - Berlijn te kopen in plaats van met het Deutschlandticket te reizen. Hoe vroeger van tevoren u boekt, hoe goedkoper de prijs. Let er wel op dat uw ticket dan alleen voor die specifieke tijd en dag geldig is. Mocht u om wat voor reden dan ook toch voor kiezen om de reis te maken met het Duitslandticket, dan is dit waarschijnlijk het makkelijkst via Hengelo, vanwege de minste en langste overstappen. Ik heb dit zelf eens gedaan, dus het is mogelijk. Maar vooral met de fiets en in de zomer raad ik het sterk af. Fictief voorbeeld:

Breda - Hengelo - Herford - Braunschweig - Magdeburg - Berlijn.

 

Hengelo → Berlin Hbf
19.05.2024  

RB 61 (20365)
To Bielefeld Hbf
From 10:34 Hengelo, platform 11
To 12:27 Herford, platform 3

WFB RE70 (95829)
To Braunschweig Hbf
From 12:45 Herford, platform 5
To 14:40 Braunschweig Hbf, platform 5

RB 40 (16427)
To Burg(Magdeburg)
From 15:16 Braunschweig Hbf, platform 8
To 16:28 Magdeburg Hbf, platform 7

RE 1 (73740)
To Frankfurt(Oder)
From 17:12 Magdeburg Hbf, platform 8
To 18:58 Berlin Hbf, platform 12

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het Deutschlandticket is sowieso niet geldig in de IC Berlijn (in Duitsland). Dus dat wordt met regionale treinen reizen in Duitsland.

Met behulp van de reisplanner van DB is het goed mogelijk om een reis te vinden met alleen regionale treinen waarin je ook je fiets mag meenemen. Van Breda naar Berlijn ben je met regionale treinen dik 12 uur onderweg en moet je 6 keer overstappen.

Verder moet je per vervoersregio in Duitsland uitzoeken of je een fietsticket nodig hebt. Er is geen doorgaand fietsticket te koop bij het Deutschlandticket voor een volledige reis van Breda naar Berlijn.
Was muss ich beachten, wenn ich ein Fahrrad mit dem Deutschland-Ticket mitnehmen will? (bahn.de)

Wat natuurlijk wel mogelijk is: een internationaal fietsticket kopen van Breda naar bijvoorbeeld Duisburg of Osnabrück dat alleen geldig is in Nederland en in Duitse regionale treinen.

Reputatie 7
Badge +1

Met behulp van de reisplanner van DB is het goed mogelijk om een reis te vinden met alleen regionale treinen waarin je ook je fiets mag meenemen. Van Breda naar Berlijn ben je met regionale treinen dik 12 uur onderweg en moet je 6 keer overstappen.

Morgen iets meer dan 11 uur en 5 keer overstappen. Tot Hengelo mag je uiteraard ook met de IC reizen.

Reageer