beantwoord

fiets dal

  • 5 August 2023
  • 25 reacties
  • 506 Bekeken

ik ga voor de eerste keer een fiets meenemen in de trein. begrijp ik het goed dat je altijd 7.50 euro betaald ook als je maar een halte verder reist? Dus van Diemen naar Amsterdam is net zo duur als van Diemen naar Maastrciht??

icon

Beste antwoord door Tochjo 5 August 2023, 19:37

Bekijk origineel

25 reacties

Badge +3

Ja, voor het meenemen van een fiets is alleen een dagkaart te koop en de prijs daarvan is onafhankelijk van de te reizen afstand.

En dat vindt  niemand gek? Ik wel !

Badge +3

Uit uw reactie begrijp ik dat u vindt dat het meenemen van een fiets op korte trajecten goedkoper moet zijn. Dat heeft echter een keerzijde: er zullen meer mensen een fiets willen meenemen. Aangezien het aantal fietsplekken niet toeneemt, wordt de kans dat een fiets niet mee kan, daardoor groter. Dat is ook niet in het belang van de reizigers met fiets.

Reputatie 7
Badge +3

En dat vindt  niemand gek? Ik wel !

Alternatief is dat je de normale ritprijs betaalt. Vol tarief is dat ruim €50 van Amsterdam naar Maastricht.

Van Diemen naar Amsterdam is ook te fietsen.

Dit antwoord snap ik niet. Dat je van Diemen naar Amsterdam kan fietsen is irrelevant. Je kan ook met de auto van Amsterdam naar Maastricht. Een kaartje van Amsterdam naar Maastricht kost 30 euro. als je hetzelfde voor de fiets zou betalen zou je dus 60 euro kwijt zijn. Diemen naar Amsterdam kost 2.60 euro.

Vol tarief zou dan 5.20 euro zijn. Wat is dan de logica dat je altijd 7.50 euro betaald? 

Reputatie 3

Prijzen hoeven niet logisch te zijn. 

Dit antwoord snap ik niet. Dat je van Diemen naar Amsterdam kan fietsen is irrelevant. Je kan ook met de auto van Amsterdam naar Maastricht. Een kaartje van Amsterdam naar Maastricht kost 30 euro. als je hetzelfde voor de fiets zou betalen zou je dus 60 euro kwijt zijn. Diemen naar Amsterdam kost 2.60 euro.

Vol tarief zou dan 5.20 euro zijn. Wat is dan de logica dat je altijd 7.50 euro betaald? 

De logica hier is dat het makkelijk is om iedereen hetzelfde te laten betalen. Net als in een museum. Wie een half uurtje komt, betaalt evenveel als wie de hele dag blijft.

Reputatie 3

Er hoeft niet per se een afstands-logica onder te liggen. In Duitsland kun je op een hoop plekken ook een Einzelticket kopen die even duur is ongeacht of je één station of tien stations meereist.

Reputatie 7
Badge

Daarnaast is de relatief hoge prijs misschien ook nog wel een stukje ontmoediging. NS vervoert liever reizigers dan fietsen, daarom is ook ooit de ov-fiets bedacht: neem een fiets die al op het station is waar je hem nodig hebt in plaats van er een mee te sleuren in de trein. Of inderdaad: ga fietsen als je toch een fiets bij je hebt. Die optie is m.i. hier toch echt wel relevant, i.t.t. jouw vergelijking met een auto naar mijn mening, want je vraagt niet of je auto mee mag in de trein en als je die ergens nodig hebt, vind je het ook normaler om er ook in te rijden dan hem alleen mee te slepen.

En dat vindt  niemand gek? Ik wel !

Voor dit soort hele kleine stukjes is er een goedkoper alternatief: fietsen.

Er is overigens wel eens geopperd de prijs variabel te maken door de reiziger voor de fiets een meereiskaartje met 40% korting te laten betalen.

Reputatie 7
Badge

Tja, dan maar prijzen hanteren afhankelijk van afstand?

Reputatie 7
Badge +4

Als je de korte ritjes goedkoper maakt, worden de lange duurder en dat wil niemand, los van het feit dat het een ingewikkelder controle vereist met nog meer achterlijke egodiscussies in de trein. De meeste mensen vinden het prima dat de fiets op een langere afstand goedkoop en tegen een voorspelbare prijs mee kan. Dingen duurder maken is nooit populair. Het is nu simpel en net geprijsd  

 

Mooi zo houden.

Reputatie 7
Badge +3

Het aantal plekken voor fietsen in de trein is schaars. De prijs die NS rekent om te ontmoedigen dat iemand zijn fiets meeneemt van bijvoorbeeld Amsterdam naar Diemen. 

Er waren heel lang geleden twee tarieven bij NS (tot 50 km en vanaf 51 km). Dat was grote ellende met controleren. Heel goed dat NS daarvan is afgestapt. 

Reputatie 7

Het meenemen van je fiets is toch voornamelijk interessant voor de wat langere afstand. Door het meenemen op de kortere afstand goedkoper te maken, wordt het natuurlijk nog moeilijker gemaakt om sowieso een plekje te bemachtigen.

Mogelijk zou je het IC-vervoer kunnen scheiden van het Sprinter-vervoer met aparte kaartjes en tarieven. Als daarbij ook nog eens een 1e klas fietskaartje zou worden ingevoerd zou ook de fiets meer ruimte en rust gegund kunnen worden.

Al met al is de huidige opzet zo gek nog niet en zou je je enkel kunnen afvragen of het fietskaartje gezien de vraag en de beperkte capaciteit wel juist geprijsd is.

Tja, dan maar prijzen hanteren afhankelijk van afstand?

Ja, dus. 

Als je de korte ritjes goedkoper maakt, worden de lange duurder en dat wil niemand, 

Hoezo wil niemand dat? Veel mensen vinden dat de tarieven best afstandsafhankelijk mogen zijn, anderen willen liever het huidige eenheidstarief.

Voor beide is iets te zeggen, eenheidstarief voorkomt dat mensen fietsen gaan meenemen voor allerlei korte stukjes. Afstandstarief betekent dat de gebruiker betaalt naar rato van zijn actuele gebruik.

.Al met al is de huidige opzet zo gek nog niet en zou je je enkel kunnen afvragen of het fietskaartje gezien de vraag en de beperkte capaciteit wel juist geprijsd is.

Wat wel verstandig zou zijn is een lager tarief in de winterperiode (oct-mrt) en een hoger tarief in de zomerperiode (apr-sep). Past wat beter bij vraag en aanbod.

Reputatie 7

Tja, dan maar prijzen hanteren afhankelijk van afstand?

Ja, dus. 

Met de huidige abonnementen onuitvoerbaar !

Tja, dan maar prijzen hanteren afhankelijk van afstand?

Ja, dus. 

Met de huidige abonnementen onuitvoerbaar !

Hoezo, het meereistarief voor fietsen kan prima.

Reputatie 7

Tja, dan maar prijzen hanteren afhankelijk van afstand?

Ja, dus. 

Met de huidige abonnementen onuitvoerbaar !

Hoezo, het meereistarief voor fietsen kan prima.

 

Je hebt gelijk, iets complexer en niet zo logisch maar niet onmogelijk.

Zou handig zijn als daarbij ook een dagkaart tot de mogelijkheden behoort 😊

Reputatie 7
Badge +3

De dagkaart bestaat al. Vooral houden en verder niet sleutelen aan het concept.

De dagkaart bestaat al. Vooral houden en verder niet sleutelen aan het concept.

Dat riekt toch wat naar eigenbelang want er zijn ook goede argumenten om het (meer) afstandsafhankelijk te maken. Het is niet zo zwart wit dat het huidige concept per definitie het beste is.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Er riekt hier helemaal niets naar eigenbelang. Merkwaardige verdachtmaking. Ik heb een vouwfiets die meegaat in de trein en heb dus nooit een kaartje voor de fiets nodig.

Bij een eenheidsprijs voor de Dagkaart Fiets zullen mensen die hun fiets over een korte afstand willen meenemen eerder de keuze maken om zelf te gaan fietsen. Op deze manier blijft er een grotere kans voor de langeafstandsreizigers op een plek voor hun fiets.

Als er meer fietsplekken waren in de treinen van NS dan zouden we deze discussie waarschijnlijk niet hebben.

Ik vermoed dat @Tamzin ook een afstandsafhankelijke Dagkaart Hond wil.

 

Reputatie 6

En dat vindt  niemand gek? Ik wel !

Voor dit soort hele kleine stukjes is er een goedkoper alternatief: fietsen.

Er is overigens wel eens geopperd de prijs variabel te maken door de reiziger voor de fiets een meereiskaartje met 40% korting te laten betalen.

Door wie is dit geopperd? Volgens mij door jou.

Badge +3

Ik vermoed dat @Tamzin ook een afstandsafhankelijke Dagkaart Hond wil.

Ik zie mogelijkheden… een hond met een chip in de nek koppelen aan je (Flex account) en de hond even voor de scanner houden om hem in/uit te checken. Gaat @Thom wel zijn rug kosten denk ik… 🤣

Reageer