beantwoord

Geen reisinformatie meer op scherm in intercity.

  • 1 November 2023
  • 1 reactie
  • 65 Bekeken

Ik erger me er kapot aan dat op de schermen in de intercity geen reis informatie meer wordt laten zien. Hoogstens 10 seconden per 5 minuten. Deze mis je als je niet de hele tijd blijft kijken. Dit is echt te weinig, ik wil zien waar ik ben, hoelaat ik aan kom zodat ik mijn aansluiting kan plannen. Of ik er al bijna ben zodat ik mijn spullen vast gereed moet maken.

er is alleen reclame, ov fiets reclame en. Dagje uit met ns reclame. 

Ik zit al in de trein, ik hoef geen reclame voor treinreizen te zien. Ik wil eigenlijk helemaal geen reclame zien. 

icon

Beste antwoord door Momo 1 November 2023, 18:42

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +3

Uit een recent onderzoek van NS Panel werd duidelijk dat de “primaire behoefte (nog steeds) is reisinformatie en praktische informatie over/rondom de reis".

En als optimalisatie na de verkregen inzichten werd aangegeven dat “De focus komt meer te liggen op reisinformatie en praktische informatie over/rondom de reis. Dit doen we o.a. door dagje uittips en aanbiedingen minder te tonen en meer praktische tips te tonen en voorzieningen uit te lichten.” 

 

 

Onderzoek naar de contentwaardering van de informatieschermen in de trein

Met dit onderzoek willen we de behoeften en waardering van reizigers met betrekking tot de informatieschermen in treinen begrijpen. Zo kunnen we de communicatie op de schermen beter afstemmen op de wensen van de reizigers.

Dit jaarlijkse onderzoek stelt ons in staat om het beeld en de behoeften van reizigers structureel mee te nemen bij optimalisaties. Het eerste onderzoek vond plaats in 2022. Het onderzoek is in april dit jaar uitgevoerd onder bijna 1900 leden van het NS-reizigerspanel en bestaat uit Intercity en Sprinter reizigers.

In tegenstelling tot de 0-meting in 2022 is reisinformatie (aankomsttijden, verstoringen en overstapinformatie) in dit onderzoek niet meegenomen. Later dit jaar zal er een vervolgonderzoek komen specifiek voor reisinformatie.

De volgende onderzoeksvragen stonden centraal:

  1. In hoeverre sluit de huidige programmering aan op de wensen en behoeften van de reizigers in termen van informatievoorziening, inhoud, interesse, afwisseling en leesbaarheid en snelheid van beelden?
  2. Draagt de reisinformatiebalk (zie onderstaande afbeelding) bij aan een positief beeld van niet-reisinformatie content?

Uitkomsten

Uit het onderzoek zijn de volgende inzichten gekomen:

  • Primaire behoefte is (nog steeds) reisinformatie en praktische informatie over/rondom de reis, zoals voorzieningen in de trein en op het station.
  • Tips voor dagjes uit en duurzaamheid komen sterker naar voren en worden positiever ontvangen.
  • Over het algemeen zijn reizigers, net als vorig jaar, erg tevreden over de informatieschermen. Bij Intercity-reizigers is dit positieve beeld zelfs verder toegenomen ten opzichte van de meting in 2022. Hoewel de meesten bekend zijn met de inspirerende content, zet slechts een klein deel hiervan daadwerkelijk aan tot actie.
  • De reisinformatiebalk wordt positief ontvangen. Volgens respondenten is dit een goede manier om de primaire functie van schermen te laten bestaan.
  • In sommige uitingen was er erg veel tekst te zien wat de leesbaarheid niet ten goede kwam.

Optimalisatie na de verkregen inzichten

  • De focus komt meer te liggen op reisinformatie en praktische informatie over/rondom de reis. Dit doen we o.a. door dagje uittips en aanbiedingen minder te tonen en meer praktische tips te tonen en voorzieningen uit te lichten.
  • Bij het bepalen van onderwerpen voor de programmering gaan we nog kritischer zijn door alleen te kijken naar wat relevant is voor de reiziger die op dat moment in de trein zit.
  • We gaan op een aantal trajecten een test doen met content specifiek over een bepaalde locatie. Bijvoorbeeld tips voor een dagje Den Bosch tonen. De uiting tonen we alleen in een straal van X km vanaf station Den Bosch. Zo kunnen we nog relevanter zijn voor de reiziger en kunnen we in de landelijke playlists in de trein meer focussen op reisinformatie en praktische informatie over/rondom de reis. Bij succes rollen we locatie specifieke content verder uit.
  • We gaan verder met de uitrol van de reisinformatiebalk waarmee reisinformatie (aankomsttijden- en station, overstapinformatie en verstoringinformatie) constant beschikbaar is in treinen die over 1 scherm beschikken. Op dit moment is de balk uitgerold in alle dubbeldekkers en volgt de ICM en VIRM.

Reageer