hanidg opladen van telefoon.

  • 6 September 2023
  • 10 reacties
  • 277 Bekeken

Kun je nog meer opladen met dit contactpunt? Bijvoorbeeld een accu van een fiets?


10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Edwin12,

Hier is het enkele jaren geleden ook al 's over gegaan:

In hoeverre het nog klopt weet ik niet. Maar een fietsaccu lijkt me nog steeds iets teveel gevraagd.

 

(met in dat topic de wat mij betreft beste reactie die ik ooit op dit forum heb gelezen:  

Mocht u morgen iemand in de 1e klasse zien zitten met een tostiapparaat, dan is het Thom 😎

)

Reputatie 6

Het is echt maar heel weinig wat je uit het stopcontact kun trekken.

Maar, inderdaad, wel slim bedacht om je eigen (snel-)lader te gebruiken, dat gaat altijd 10x zo snel als gebruik maken van de USB aansluiting, die levert maximaal 500 mA/2.5 W. Misschien dat je er (wat) meer uit kunt krijgen, maar geen van de snellaadprotocollen worden ondersteund (inclusief USB-PD), dus je telefoon, maar vooral tablet, zal sneller ontlader dan de het draadje kan bijhouden. Totaal kansloos.

Badge +3

De USB aansluiting levert bij mijn weten max. 1A (5W), dus een iPhone zal waarschijnlijk niet of amper gaan laden. Een niet al te geavanceerde telefoonlader haalt bij 5V de 3A wel.

De 230V aansluiting is volgens mij galvanisch gescheiden (vergelijk een scheerstopcontact in een badkamer) en zal waarschijnlijk zo’n 150W kunnen leveren. Genoeg voor een laptop-adapter (vaak rond de 90W), maar wellicht zou een fietsaccu-lader op een ‘lage stand’ (geen snelladen) ook nog wel werken.

Een standaard fietsaccu heeft meestal een capaciteit van zo’n 500 Wh, dus helemaal opladen als hij bijna leeg is duurt dan 4 uur.

Reputatie 6

Waarbij de aantekening dat de aansluiting misschien meer dan 500 mA kan leveren, maar dat geen enkele telefoon of tablet dat zal gebruiken omdat het daarbij horende snellaad-protocol niet aanwezig is. Stroom is iets wat een apparaat afneemt en niet iets wat je het door de strot kunt dauwen 😉

Badge +3

Waarbij de aantekening dat de aansluiting misschien meer dan 500 mA kan leveren, maar dat geen enkele telefoon of tablet dat zal gebruiken omdat het daarbij horende snellaad-protocol niet aanwezig is. Stroom is iets wat een apparaat afneemt en niet iets wat je het door de strot kunt dauwen 😉

Off-topic:

Klopt, maar een telefoon die je op een ‘domme’ 1A/5W USB aansluiting (bijv. een autoradio of el cheapo powerbank) zal gewoon met 1A gaan laden (wat afneemt als de accu bijna vol is). Op de 2,1A aansluiting van mijn powerbank trekt mijn Android telefoon niet meer dan 1A. Zou kunnen dat een Apple wel iets doet met die 2,1A.

Reputatie 6

Dat zou niet slim zijn, want als “het draadje” die > 500 mA niet kan of wil leveren, dan dropt of de spanning of er treedt een beveiliging in werking waardoor er helemaal niks meer uitkomt. Dus geen enkele telefoon of tablet zou dat mogen doen. Maar ja, wie weet wie zich daar niet aan houdt.

Overigens waren er voor quick charge (in allerlei varianten) al quasi-protocollen, waarbij met bepaalde weerstands-waarden tussen de pinnen werd aangegeven dat er meer stroom mocht worden getrokken. Zowel Android als Apple telefoons hadden/hebben dat (maar net even anders, heel handig...)

Weer on-topic, ook dit quasi-protocol wordt niet aangeboden in de trein, dus het is echt max. 500 mA. Totaal zinloze gimmick, die 230 V aansluiting heb je veel meer aan.

Badge +3

In dat andere topic volgens mij een foto van een Engelse of Franse trein waar 5V/1A (of iets vergelijkbaars zoals 5W) stond.

Dat is dus een maximum, en een 5W USB leeslampje* of ventilatortje zal het dan wel doen. Sluit je er een 10W lampje op aan dan doet die natuurlijk niets of ‘werkt op halve kracht’.

* Een 5W led leeslampje is hypothetisch natuurlijk, daar kan je een kleine kamer (bijv. een wc) mee verlichten.

Ik zie mijn telefoon wel (volkomen passief) ‘onderhandelen’ met iets waarop hij aagesloten is, dus als die 1A probeert en de spanning rond de 5V blijft houdt hij dat aan. Volgens het ‘protocol’ zou dat bij 500 mA moeten blijven (er valt niets te onderhandelen, geen data lijn).

De 230V wcd valt natuurlijk ook dood als je er meer dan (geschat) 150W uit wil trekken.

Reputatie 6

Hij kijkt naar weerstanden tussen datalijnen onderling en de voedingslijnen. Zo kun je zonder “onderhandelen” kijken wat je mag afnemen. Of kon, moet ik zeggen, want dit is natuurlijk enorm achterhaald, maar werkt vast nog wel. Maar zoals gezegd, ook dit is niet geïmplementeerd in de trein (volgens mijn USB debugger).

Een 12V “sigarettenaansteker” plug had ik ook prima gevonden. Daarmee kun je ook heel goed quick chargen (mits je een goede omzetter hebt). 24V nog beter, voor de devices die kunnen laden met meer dan 12V.

Badge +3

Die aansluitingen in trein zo simpel houden als mogelijk natuurlijk.

Voor de leek: zie het als een wastafel kraantje:

Als je hem een stukje open draait krijg je 1 liter per minuut (genoeg om je handen te wassen).

Draai je hem nog verder open en stroomt er toevallig 2 liter per minuut uit dan is dat leuk (waterkoker vullen), en anders blijft het bij die 1 liter (ook prima).

Niet geschikt om mee te douchen dus (of een fietsaccu snelladen) 🤣

Nog meer off-topic: zo werkt Wifi in de trein ook, je krijgt 512 kbps en that’s it!

Reputatie 6

Ja dat is een mooie vergelijking. Je kunt in de praktijk veel beter gewoon je eigen data gebruiken.

Reageer