beantwoord

Heel korte trein in de spits

  • 4 July 2023
  • 17 reacties
  • 998 Bekeken

Wetende dat de dinsdag altijd een zeer drukke ov dag is vraag ik me af wat de reden is dat NS op 4 juli in de spits richting Maastricht de kortst mogelijke trein in zette. Ik ben in Eindhoven om half vijf in een bomvolle trein gestapt, terwijl ik vaak midden op de dag in een heel lange, vrijwel lege, trein stap. Graag andersom plannen.

Overigens ben ik, reggelmatig met OV reizend, zeer tevreden.

icon

Beste antwoord door Lorena NS 4 July 2023, 18:03

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hey Janny van Gent

Vaak is het materieeltekort het probleem. Dit komt vaak voor in de spits. Normaal gesproken komt deze trein vanaf Alkmaar. Vandaag is de trein vanuit Eindhoven vertrokken en lijkt het er dus ook op dat er in Eindhoven niet meer materieel beschikbaar was om in te zetten.

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee waar je die informatie vandaan haalt, maar de trein is gewoon uit Alkmaar vertrokken. Als ik naar de afgelopen en komende week kijk, rijdt deze trein vrijwel dagelijks als VIRM-4. Alleen op vrijdag is-ie langer.

Reputatie 6
Badge +2

Och je hebt helemaal gelijk, mrfreeze! Ik was al een uurtje verder 😅.

Als materieeltekort aan de orde is, dan begrijp ik nog niet goed waarom ik regelmatig midden op de dag in een superlange, bijna helemaal lege trein zit. Het materieel is er blijkbaar wel, alleen niet op het juiste moment ingezet.

Als materieeltekort aan de orde is, dan begrijp ik nog niet goed waarom ik regelmatig midden op de dag in een superlange, bijna helemaal lege trein zit. Het materieel is er blijkbaar wel, alleen niet op het juiste moment ingezet.

De materieelinzet is gebaseerd op de vraag in de Randstad. In de ochtendspits rijden er lange treinen richting Amsterdam/Schiphol die dan in loop van de ochtend weer grotendeels leeg terugrijden naar het zuiden. In de loop van de middag rijden er dan vanuit het zuiden weer grote lege treinen richting de Randstad voor de middagspits. 

In dit geval gaf de reisinformatie ook helemaal niet aan dat het een drukke trein zou zijn. Als deze werkelijk bomvol zou zitten en dit dagelijks is (dus niet eenmalig omdat er bijvoorbeeld veel overstappers waren vanaf de vorige trein) dan klopt de prognose niet. En de materieelinzet zal ook gebaseerd zijn op die prognose, dus als die niet klopt dan zal ook de gekozen treinlengte niet passend zijn.

Uw antwoord is voor mij niet bevredigend. Een superkorte trein in de middagspits zou niet moeten.

Badge +3

.

Reputatie 7
Badge +3

Uw antwoord is voor mij niet bevredigend. Een superkorte trein in de middagspits zou niet moeten.

Het zou niet moeten, maar moet wel kunnen wat betreft personeel en materieel. Probleem is dat veel thuiswerkers de dinsdag en donderdag als dag om op locatie te werken hebben uitgekozen en het op die dagen op vrijwel alle trajecten druk is in de middagspits. 

Dat is helaas niet alleen in de spits. Zaterdag 8-7 gereisd van Apeldoorn naar Amersfoort als haringen in een ton. Ben niet de jongste en heb moeite met lang staan en heb de laatste 5 minuten in het gangpad gezeten vanwege duizeligheid. Er was een oudere man die erg benauwd was en die kreeg gelukkig van een jongere passagier een stoel aangeboden. Een medewerkster riep voor vertrek al om dat ze een te kort treintje hadden meegekregen. Wat als er iemand onwel wordt, dan kan er geen hulpverlener bij komen, want alle gangpaden stonden propvol. Zo gaan ze met de gezondheid van mensen om bij de NS. Ik heb melding gemaakt en er is gevraagd of ik een klacht wilde indienen. Dat heb ik gedaan, maar je ontvangt geen terugkoppeling werd erbij gezegd. Wat is dit voor idioterie. Een klacht indienen maar geen antwoord krijgen. Ik ben er klaar mee. 

Onze klachten worden besproken op ons hoofdkantoor en indien mogelijk naar gehandeld. Het klopt dat niet elke klacht een feedback ontvangt. Ik snap heel goed dat dit een erg vervelende situatie is geweest. Mijn excuses voor het ongemak.

Onze klachten worden besproken op ons hoofdkantoor en indien mogelijk naar gehandeld. Het klopt dat niet elke klacht een feedback ontvangt. Ik snap heel goed dat dit een erg vervelende situatie is geweest. Mijn excuses voor het ongemak.

Ik twijfel nu ernstig of de klachten wel besproken worden. Het kan net zo goed zijn dat ze direct in de prullenmand verdwijnen, want de mening van de reizigers interesseert ze geen klap. Dat kun je niet controleren, want je krijgt geen feedback. Tot het een keer helemaal mis gaat. Het vertrouwen is nu diep onder nul gedaald. Ik heb zoiets echt nog nooit bij een bedrijf meegemaakt. Ze moeten zich diep schamen bij de NS. Maar wel tientallen mailtjes sturen dat je leuk een dagje met de trein moet gaan. 

 

Reputatie 7
Badge +3

In het weekend reizen veel mensen met het weekendvrij abonnement van NS of DUO. Overvolle treinen in het weekend kunnen ook met evenementen te maken hebben of vakantie. Onderwijs Regio Midden heeft dit weekend vakantie gekregen. Vroeger stonden jongeren op voor ouderen en werden kinderen op schoot genomen, maar dat is al lang niet zo. Goed ter been en niet zwanger maar toch blijven zitten op die speciale zitplaatsen voor ouderen, mensen met beperking en zwangeren. Zelf zou ik niet meer in zo'n volle trein stappen. Dan maar trein later. Ik kijk naar de drukteplanner en bouw daarnaast genoeg marge in om mij een latere trein of vertraging te kunnen veroorloven.

In het weekend reizen veel mensen met het weekendvrij abonnement van NS of DUO. Overvolle treinen in het weekend kunnen ook met evenementen te maken hebben of vakantie. 

Allemaal waar, maar in dit geval geen evenementen en m.i. geen enkele reden om zo’n kort treintje in te zetten op een traject vanaf Schiphol. Mensen met koffers en kinderen die in een gangpad moeten staan, net als de rest van de passagiers. Ik heb overal begrip voor… Treinen die naar het strand gaan, evenementen, werkzaamheden, drukke spits enz. Maar als je weet dat het druk wordt en erg heet, dan zorg je toch dat je materieel geschikt is om het aantal verwachte passagiers te vervoeren. Als je dat niet kunt, dan kun je beter de trein niet laten rijden, dat is beter voor de reizigers dan als haringen in een ton te zitten met alle mogelijke gevolgen van dien.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

In het weekend reizen veel mensen met het weekendvrij abonnement van NS of DUO. Overvolle treinen in het weekend kunnen ook met evenementen te maken hebben of vakantie. 

Allemaal waar, maar in dit geval geen evenementen en m.i. geen enkele reden om zo’n kort treintje in te zetten op een traject vanaf Schiphol. Mensen met koffers en kinderen die in een gangpad moeten staan, net als de rest van de passagiers. Ik heb overal begrip voor… Treinen die naar het strand gaan, evenementen, werkzaamheden, drukke spits enz. Maar als je weet dat het druk wordt en erg heet, dan zorg je toch dat je materieel geschikt is om het aantal verwachte passagiers te vervoeren. Als je dat niet kunt, dan kun je beter de trein niet laten rijden, dat is beter voor de reizigers dan als haringen in een ton te zitten met alle mogelijke gevolgen van dien.

 

 

Er moet wel voldoende materieel en personeel op die drukke plekken zijn. Soms is dat niet te voorzien waar het druk wordt. Er waren afgelopen weekend diverse festivals in het land waar mogelijk extra treinen voor ingezet zijn. Daarnaast waren er op verschillende plekken werkzaamheden die effect kunnen hebben op andere trajecten.

Het is en blijft een eigen keuze om in een volle trein te stappen.

Had je liever gezien dat die kinderen zaten ipv stonden? Kinderen tot 4 jaar heben geen recht op een zitplaats. Bagage ook niet.

Reputatie 7

Vandaag ook weer een volle trein gezeten; op maandagmiddag 13.30 uur nog wel. De trein bestond uit maar één stel en zat helemaal vol met allemaal groepen jongeren met veel bagage. Vlak voor Breda werd omgeroepen dat er niet verder gereden werd. Wegens een seinstoring bij Tilburg. Iedereen eruit, de meesten stapten over in andere treinen - ook vele met vertraging. Hierdoor ontstaan dus ook erg volle treinen, want ze zijn niet berekend op verstoringen en mensen die moeten omreizen. Terugrit vanavond, in de daluren vlak na de spits, wederom een vrij korte trein (2x ICM) en heel erg vol. Ik zag dat er zelf ook wat mensen in de 1e klas moesten staan; alles daar was bezet. 

 

 

Het is en blijft een eigen keuze om in een volle trein te stappen.

 

O, dus de trein stopt, mensen stappen uit en dan kun je meteen al zien dat er nergens in de trein meer plek is. Je loopt de trein door en ziet dan pas hoe druk het is en dat er nergens plek is. Dan wordt er omgeroepen om door te lopen zodat er nog meer mensen opgepropt kunnen worden en dan is er geen mogelijkheid meer die trein uit te stappen. Ik ben geen helderziende die vanaf de buitenkant kan zien hoe de situatie in de trein was. Want toen wij instapten stonden er nog geen mensen in de gangpaden.

En nee, kinderen hebben geen recht op een plek en bagage ook niet, maar bagage blokkeert wel de gangpaden. Nogmaals, het gaat een keer mis als er iemand onwel wordt en er geen hulpverlening mogelijk is door geblokkeerde gangpaden. Maar dat zal de NS een zorg zijn. Als zij hun geld maar binnen hebben.

Reageer