Hoe is de schoonmaak van treinen georganiseerd? | NS Community
beantwoord

Hoe is de schoonmaak van treinen georganiseerd?


Ik reis regelmatig tussen Portugal en Nederland op en neer. Eenmaal in Nederland reis ik altijd met het OV. Bij terugkomst in Nederland valt me steeds weer op dat de treinen, ook smorgens vroeg al, vaak erg vuil zijn. Straatvuil, vlekken en zwerfvuil. Het zijn geen uitzonderingen meer. Is mijn indruk dat er de laatste jaren fors bezuinigd is op de schoonmaak juist of ligt de oorzaak elders?
icon

Beste antwoord door Bezemsteel 29 May 2017, 19:03

Bekijk origineel

18 reacties

De schoonmaak is niet meer in eigen beheer, maar is uitbesteed. Daar is inderdaad bezuinigd. Schoonmakers mogen 's nachts, ivm de veiligheid, niet bij alle sporen komen. Ook is het zo dat de tijden dat onze treinen echt stil staan overdag, heel krap zijn. Dit is even globaal, ik ga Bezemsteel (gebruiker) eens een berichtje sturen, die werkt er, heeft er nog veel meer verstand van en zal misschien ook nog hier reageren ;)

Hij heeft eerder al eens gepost:

Hoi Piet,

Laatst viel me iets op dat ik graag met je zou willen delen.

In een filmpjeuit 2011 is te zien dat er door 2000 schoonmakers 1000 treinstellen worden gereinigd.

In 2015 gaat het om 600 schoonmakers en 2900 treinstellen ( het filmpje kan op de een of andere manier niet worden toegevoegd).

Volgens deze informatie moeten er dus meer treinstellen worden gereinigd met minder mankracht.
Ik kan je melden dat er erg hard wordt gewerkt aan een schone trein en dat schoonmakers het niet leuk vinden als zij een trein niet hebben kunnen reinigen, ook zij rijden na hun dienst met de trein naar huis, maar helaas komt het voor dat een trein niet is gereinigd.

Als een trein niet of gedeeltelijk is gereinigd kan een dienstdoende ploegleider van de schoonmaak kiezen uit zeven redenen hoe het komt dat een trein niet is gereinigd. Veelvoorkomend: trein tekort aangeboden, te weinig personeel, piekaanbod of prioritering werkzaamheden.

Alhoewel je vaker berichten plaatst over je ervaring met vieze treinen vind ik het terecht dat je hier melding van blijft maken.
Er wordt wel regelmatig schoongemaakt maar dat beperkt zich in veel gevallen tot het legen van de prullenbakken en het opruimen van kranten. Afval onder de banken of op de grond wordt daardoor vaak niet opgeruimd ook wordt de vloer maar af en toe een keer nat schoongemaakt.

Er lijkt me geen sprake van een bezuiniging (los van het uitbesteden), wel is de vervuiling in de treinen erger geworden door de explosie van het aantal horecapunten op de stations.
Hallo Johanna68 en welkom op het NS Serviceforum,

Vervelend dat je vaak in een vervuilde trein zit. De prullenbakken worden bij elk keerpunt geleegd. Tevens nemen ze dan los vuil mee. Het kan wel eens voorkomen dat door omstandigheden dit niet gebeurd. De reiniging van vloeren gebeurt, afhankelijk van de locatie en omstandigheden, in de nacht. Het kan voorkomen dat de vloer al een tijd niet is gereinigd of dat vloer in de loop van de dag ernstig is vervuild. Indien je in een vervuilde trein zit mag je dit aan ons melden. Wij zorgen er dan graag voor dat de trein zo snel mogelijk wordt schoongemaakt.
De prullenbakken worden bij elk keerpunt geleegd. Tevens nemen ze dan los vuil mee.
Door de krappe keertijden is dat vaak meer theorie dan praktijk. De IC Roosendaal-Zwolle keert zowel in Roosendaal als in Zwolle in nog geen tien minuten en dan kun je met twee schoonmakers niet alle prullenbakken in een VIRM6/DDZ6 legen. Wat zich daarbij vooral wreekt is dat NS prullenbakken bij iedere zitplaats heeft en niet zoals bijv. in Duitsland alleen grote prullenbakken op de balkons. Met dat laatste systeem kun je het schoonmaken enorm versnellen en verbeteren.

Verder moet gezegd zijn dat veel reizigers zich helaas ook als varkens gedragen. In Japan is er nergens in de trein een prullenbak en neemt iedereen zijn eigen rotzooi mee. Daar kun je ook 's avonds om 22.00 uur in de trein nog van de grond eten terwijl er daar overdag helemaal niet wordt schoongemaakt.
Reputatie 3
Hallo Johanna,

Dat is een interessante vraag.

NS heeft de schoonmaak jaren geleden ondergebracht bij Nedtrain (toen nog NS matrieel) en op haar beurt heeft Nedtrain de schoonmaak weer uitbesteed. Sinds 2012 is de treinschoonmaak aan één schoonmaakbedrijf gegund dat nu verantwoordelijk is voor de reiniging van alle nationale NS treinen, hiervoor was dit een taak voor 5 verschillende schoonmaakbedrijven. De uitbesteding van de treinschoonmaak in 2012 is gepaard gegaan met ontslag van ruim 20% van het schoonmaakpersoneel. Ook is er toen een nieuwe schoonmaakmethode ingevoerd die ervoor zorgt dat de tijd beter ingericht kan worden, maar wel ten koste is gegaan van de schoonmaakkwaliteit.

Op dit moment is de treinschoonmaak globaal als volgt ingericht:
Op de meeste keerpunten overdag wordt de trein nagelopen door (een) medewerker(s) van de schoonmaakploeg. Alleen volle prullenbakken worden dan geleegd (prullenbakken die uitpuilen) en het toilet wordt gereinigd. In de nacht worden alle prullenbakken geleegd en het toilet gereinigd. Ook wordt er aandacht besteed aan andere elementen zoals de wanden, ramen en vloeren.

Uit uw verhaal begrijp ik dat u de afgelopen jaren structureel te maken heeft gehad met vieze treinen. Dit is erg vervelend en ik kan alleen maar hopen dat u snel verbetering zult ervaren.
Reputatie 7
Badge
Morgen ga ik een hele trein schoonmaken. 😉 :$

Grapje.

Ik heb heel veel respect voor de mensen die de treinen schoonmaken, maar helaas vind ik wel erg vaak vuil in de trein. Misschien is er op bezuinigd maar het is toch ongelooflijk dat er mensen zijn die afval in de trein achterlaten en of het gewoon stoppen in een overvolle prullenbak. Mensen moeten worden gestimuleerd om hun afval mee te nemen uit de trein en gewoon in de grotere afval bakken op het station te gooien 

Reputatie 7
Badge +2

Vuile treinen trekken ook meer vuiligheid aan natuurlijk. Als het toch al een smeerboel is laten sommigen makkelijker afval achter.

En dat de treinen vuil zijn ligt niet volledig aan de reiziger: heb nog nooit iemand zand of stofvlokken uit zien strooien, maar die liggen toch geregeld onder de stoelen.

Reputatie 2

In mijn trein waar ik net om 06.10 uur instapte is het ronduit goor. Stinkt naar kots en op de vloeren ligt afval: lege bakjes, proppen tissue, schillen. Lekker begin van de dag. In Afrika was de trein schoner. Ik pak deze trein eens per week en zag het achteruitgaan. Kiezen voor OV is leuk, maar ik zou het fijn vinden als dat OV gewoon netjes en schoon was. Geen gekke vraag toch? Zo goedkoop is het niet en nu krijg ik het gevoel dat er ergens lachende aandeelhouders zitten en wij het teveel betalende vee zijn. 

Zo goedkoop is het niet en nu krijg ik het gevoel dat er ergens lachende aandeelhouders zitten en wij het teveel betalende vee zijn. 

Het is alom bekend dat NS op dit moment grote verliezen lijdt omdat er sinds corona veel minder reizigers zijn en door de enorme loonsverhoging voor het personeel door de nieuwe CAO. Waar u het sprookje vandaan haalt dat er grote winsten gemaakt zouden worden is me een raadsel.

Reputatie 7
Badge

De centen zijn op en schoonmaak is dan een van de eerste dingen waarop bezuinigd wordt.

Reputatie 2

Tsja. Het zijn politieke keuzes. Waarom het niet omdraaien en de trein steunen ipv het vliegverkeer zodat we idioot lage vliegreizen hebben? De minima kunnen het OV niet meer betalen.  Ik zit nu weer in de trein (zaterdag) en mijn koffiekopje en tijdschrift van afgelopen donderdagochtend liggen er nog, ik zit blijkbaar in dezelfde trein op dezelfde plek. Stukjes kaas en brood op de vloer. Een bierblikje op de grond. Mijn schoenen plakken aan de vloer. 

Reputatie 2

Ik ben even in het jaarverslag 2022 gedoken: nettoresultaat 579 miljoen, uit te keren aan de aandeelhouders. Er zijn ook verliesposten ( veel lager dan in 2021) maar het all over resultaat is positief.NS kan zich best fatsoenlijk schoonmaken veroorloven.  En wie zijn de aandeelhouders? De Nederlandse staat. 

Reputatie 2

En als de top wat inlevert kan het al helemaal.  Ik zie ook niet in waarom die zoveel moeten verdienen als bestuurders van een blijkbaar slecht lopend bedrijf. En je verwacht het niet,dat zijn vaak oud politici. Zelfs van sociale zaken.  Wat een land. De top van de NS verdiende samen ruim 2 miljoen euro. Topman Wouter Koolmees verdiende afgelopen jaar ruim 88.000 euro in twee maanden tijd. Hij trad namelijk pas aan per 1 november. Op jaarbasis gaat hij zo'n 490.000 euro verdienen. Dat is ongeveer drie keer zo veel als hij ontving als minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Reputatie 7

Zo gaat het helaas altijd in corporate. De top en de eventuele aandeelhouders mogen er natuurlijk niet op achteruit gaan. Vervolgens gaan er wat broodkruimels naar de mensen op de vloer, godzijdank zijn we binnen de NS nog tamelijk georganiseerd d.m.v. de vakbonden, en voor de rest is het vooral bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen.

Achter de schermen lopen wel wat mooie initiatieven om de treinen beter en langduriger schoon te houden. Zo worden er glascoatingen getest op treinstellen waardoor deze vuil maar bijvoorbeeld ook graffiti minder goed oppakken. Daarnaast hebben zich op sommige standplaatsen teams gevormd die zich focussen op treinen weer vaker door de wasstraat te halen. Maar met name IN de treinen is het een probleem dat er steeds minder schoonmaakcapaciteit is (en de schoonmaker ook steeds minder netto tijd heeft om op een keerpunt door de trein te gaan).

@erryt

 

Een suggestie / vraag. Is er een makkelijk meldpunt voor vieze trein?

Er is geen plek voor bij de klachten. Is eigenlijk geen klacht, want ik wil helpen door te melden dat een coupe vies is zodat jullie er van weten. 

Ik zit nu een kleine 10 minuten te wachten op iemand die in de chat komt. Dus zo te zien is dat kanaal al best overloaded.

Plek op het forum, snel bericht ergens kunnen achterlaten, of iets dergelijks?

Badge +3

Je kunt het via Twitter melden (met vermelding @schoonmaken en het treinstelnummer), wordt vaak redelijk snel op gereageerd door Vebego (voormalige Hago). Voeg bij voorkeur een foto toe van de ernst van de vervuiling.

Reputatie 1

Het is fijn als de afvalbakken in de trein regelmatig geleegd worden, maar nou heb ik vanaf januari regelmatig gebruik gemaakt van de trein en vooral in de 2e klas viel me op dat de bekleding (die paarse/roze) van de stoelen echt ontzettend vies was. Je durft er met je nette kleren amper op te gaan zitten. Ook de vloeren zijn echt smerig, vol met plakzooi en vieze vlekken.

Reageer