beantwoord

ICNG in dienst TRAXX uit dienst

  • 7 February 2022
  • 12 reacties
  • 2888 Bekeken

Reputatie 1

Is er inmiddels al wat meer bekend over wanneer de ICNG in dienst gaat? 
 

Ik hoorde dat de TRAXX met ICR rijtuigen dit jaar nog uit dienst zal gaan. Is dit echt zo? Ik hoop het niet het zou toch erg jammer zijn als de laatste echte trein met losse rijtuigen uit dienst gaat.

icon

Beste antwoord door JurgenH 7 February 2022, 23:08

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +1

De huidige planning is om de eerste ICNG's in december in dienst te nemen. De ICNG's zullen vanaf dan, tot in 2023 langzaam de ICR met TRAXX gaan vervangen.

Het is de bedoeling om in 2023 de dienstsnelheid te verhogen naar 200km/u. Dat kan pas aks alle treinstammen TRAXX + ICR vervangen zijn. Ik gok dus dat de laatste stammen ICR in 2023 buiten dienst gaan.

Alles hangt natuurlijk wel af van de snelheid van het testen en de leveringen. 

Reputatie 5

De huidige planning is om de eerste ICNG's in december in dienst te nemen. De ICNG's zullen vanaf dan, tot in 2023 langzaam de ICR met TRAXX gaan vervangen.

Het is de bedoeling om in 2023 de dienstsnelheid te verhogen naar 200km/u. Dat kan pas aks alle treinstammen TRAXX + ICR vervangen zijn. Ik gok dus dat de laatste stammen ICR in 2023 buiten dienst gaan.

Alles hangt natuurlijk wel af van de snelheid van het testen en de leveringen. 

In 2023 alle Traxx + ICR vervangen tussen Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven? Zou mooi zijn. In Katowice (Alstom Poland) staan al een aantal ICNG opgesteld om afgewerkt te worden. Nu wachten op de levering van ontbrekende onderdelen zoals jij al aangeeft. 

De Beneluxtrein zal voorlopig nog wel met Traxx + ICR blijven rijden. Tot waarschijnlijk 2025. Daarna ICNG België. En mogelijk een nieuwe NMBS Intercity.

Reputatie 7
Badge +1

De huidige planning is om de eerste ICNG's in december in dienst te nemen. De ICNG's zullen vanaf dan, tot in 2023 langzaam de ICR met TRAXX gaan vervangen.

Het is de bedoeling om in 2023 de dienstsnelheid te verhogen naar 200km/u. Dat kan pas aks alle treinstammen TRAXX + ICR vervangen zijn. Ik gok dus dat de laatste stammen ICR in 2023 buiten dienst gaan.

Alles hangt natuurlijk wel af van de snelheid van het testen en de leveringen. 

In 2023 alle Traxx + ICR vervangen tussen Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven? Zou mooi zijn. In Katowice (Alstom Poland) staan al een aantal ICNG opgesteld om afgewerkt te worden. Nu wachten op de levering van ontbrekende onderdelen zoals jij al aangeeft. 

De Beneluxtrein zal voorlopig nog wel met Traxx + ICR blijven rijden. Tot waarschijnlijk 2025. Daarna ICNG België. En mogelijk een nieuwe NMBS Intercity.

Het is een wel erg optimistische datum inderdaad. Ik baseerde me op het feit dat men in dat jaar (start dienstregeling 2024) de dienstsnelheid naar 200km/h wil gaan veranderen. En dat kan alleen als alle ICR+TRAXX zijn vervangen. Daarbij gaat het dus om de binnenlandse IC-direct.

Maar inderdaad. In de Benelux rijden ze ook nog en dat laat nog iets langer op zich wachten.

Alle Traxx'en zijn momenteel van leasemaatschappijen gehuurd dus NS zal er gezien de financiële situatie liefst zo snel mogelijk vanaf willen. Omdat de Traxx'en sinds de komst van de in de exploitatie meer efficiënte Vectrons inmiddels lastig te verhuren zijn hebben de leasemaatschappijen er anderzijds alle belang bij ze zolang mogelijk bij NS te stallen. De afspraken in de leasecontracten zullen dus ook een rol spelen.

Reputatie 5

Alle Traxx'en zijn momenteel van leasemaatschappijen gehuurd dus NS zal er gezien de financiële situatie liefst zo snel mogelijk vanaf willen. Omdat de Traxx'en sinds de komst van de in de exploitatie meer efficiënte Vectrons inmiddels lastig te verhuren zijn hebben de leasemaatschappijen er anderzijds alle belang bij ze zolang mogelijk bij NS te stallen. De afspraken in de leasecontracten zullen dus ook een rol spelen.

Alstom levert sinds de overname van Bombardier ook de Traxx 3/serie 187. NMBS heeft al een order gegeven voor 24 Traxx 3 locomotieven. 

Lijk me dat de NS Traxx serie 186 van Alpha Train en Akiem verouderd zijn. NS wil eerst de ICNG met treinmachinisten goed testen. En daarna zal het eerst als reserve dienen als de ICNG zal instromen. 

Waarschijnlijk zal pas de eerste Traxx ergens in 2023 teruggestuurd worden. 

Reputatie 7
Badge

De huidige planning is om de eerste ICNG's in december in dienst te nemen. De ICNG's zullen vanaf dan, tot in 2023 langzaam de ICR met TRAXX gaan vervangen.

Het is de bedoeling om in 2023 de dienstsnelheid te verhogen naar 200km/u. Dat kan pas aks alle treinstammen TRAXX + ICR vervangen zijn. Ik gok dus dat de laatste stammen ICR in 2023 buiten dienst gaan.

Alles hangt natuurlijk wel af van de snelheid van het testen en de leveringen. 

In 2023 alle Traxx + ICR vervangen tussen Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven? Zou mooi zijn. In Katowice (Alstom Poland) staan al een aantal ICNG opgesteld om afgewerkt te worden. Nu wachten op de levering van ontbrekende onderdelen zoals jij al aangeeft.

Is er dan nog steeds sprake van een matige levering?
Zoveel lockdowns zijn er ook niet meer, lijkt me? Mij is wel verteld dat de oudste stellen, de prototypes, later behandeld (ge-retrofit) zullen worden, en tot die tijd in Polen staan.

Alle Traxx'en zijn momenteel van leasemaatschappijen gehuurd dus NS zal er gezien de financiële situatie liefst zo snel mogelijk vanaf willen. Omdat de Traxx'en sinds de komst van de in de exploitatie meer efficiënte Vectrons inmiddels lastig te verhuren zijn hebben de leasemaatschappijen er anderzijds alle belang bij ze zolang mogelijk bij NS te stallen. De afspraken in de leasecontracten zullen dus ook een rol spelen.

Alstom levert sinds de overname van Bombardier ook de Traxx 3/serie 187. NMBS heeft al een order gegeven voor 24 Traxx 3 locomotieven. 

Dat heeft maar één reden: Alstom/Bombardier heeft een noodlijdende fabriek in Brugge waar rijtuigen worden gebouwd en levert dan bijbehorende locomotieven. België is er meester in om de aanbestedingsregels aan zijn laars te lappen, de NMBS is niet voor niets een bodemloze put. 

Reputatie 7
Badge +1

De huidige planning is om de eerste ICNG's in december in dienst te nemen. De ICNG's zullen vanaf dan, tot in 2023 langzaam de ICR met TRAXX gaan vervangen.

Het is de bedoeling om in 2023 de dienstsnelheid te verhogen naar 200km/u. Dat kan pas aks alle treinstammen TRAXX + ICR vervangen zijn. Ik gok dus dat de laatste stammen ICR in 2023 buiten dienst gaan.

Alles hangt natuurlijk wel af van de snelheid van het testen en de leveringen. 

In 2023 alle Traxx + ICR vervangen tussen Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven? Zou mooi zijn. In Katowice (Alstom Poland) staan al een aantal ICNG opgesteld om afgewerkt te worden. Nu wachten op de levering van ontbrekende onderdelen zoals jij al aangeeft.

Is er dan nog steeds sprake van een matige levering?
Zoveel lockdowns zijn er ook niet meer, lijkt me? Mij is wel verteld dat de oudste stellen, de prototypes, later behandeld (ge-retrofit) zullen worden, en tot die tijd in Polen staan.

Voor zover ik weet is daar geen sprake meer van nee. Maar misschien weet @Hanzeboog daar meer van?

Gaan de icng’s nog dit jaar in dienst of gaan ze in 2023 in dienst?

Zie jouw eigen topic: 

Zolang er geen ander bericht is, mag je er gewoon van uitgaan dat de treinen in 2022 in dienst zullen komen.

Reputatie 7
Badge

Houd de bekende kanalen zoals nieuws.ns.nl en Treinenweb.nl in de gaten. Als er nieuws is dan lees je het ongetwijfeld daar.

Reputatie 5

Gaan de icng’s nog dit jaar in dienst of gaan ze in 2023 in dienst?

Heb dit jaar nog niet gelezen over vertragingen. Levering van software uit India was vorig jaar een probleem i.v.m. corona. 

Maar lees dit jaar vooral over de talloze testritten. Er zullen ook vele ICNG treinmachinisten opgeleid worden. 

Reageer