Kaartje voor kinderfiets? | NS Community
beantwoord

Kaartje voor kinderfiets?

  • 13 August 2014
  • 10 reacties
  • 7865 Bekeken

Fiets kan mee in de trein buiten de spits met een daarvoor bedoeld kaartje. Geldt dit ook voor een klein kinderfietsje, of mag die nog gratis mee?
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 13 August 2014, 12:39

Bekijk origineel

10 reacties

Ook voor een kinderfiets moet een fietskaartje worden gekocht. Anders krijgen we weer discussies over wat exact een kinderfiets is en wat niet meer.
Reputatie 7
Badge +4
Een echt klein kinderfietsje past in het bagagerek en zal als vrouwfiets beschouwd worden. De conducteur is ook een mens en zal er eerder vertederd door raken dan een bekeuring uitschrijven. Het mag gewoon zonder fietskaartje. Uw kleine kinderfietsje mag gratis mee zolang het ongeveer maximaal de ruimte van een vouwfiets inneemt en u hem zodanig wegzet dat het geen overlast geeft.
Ik heb je topic naar In de trein verplaatst om de vindbaarheid te vergroten, KarenS. Een kinderfiets valt onder de categorie 'gewone fiets'. Evenals een grote, niet opvouwbare step. Voor deze fietsen dient de reiziger een Dagkaart fiets te kopen en er mag maximaal één fiets per persoon mee. Hoe groot of klein het kinderfietsje dan ook is, er zal wel een kaartje voor aangeschaft dienen te worden.
(...) er mag maximaal één fiets per persoon mee.

Is dat onlangs met stille trom gewijzigd? - In dit topic werd 18 dagen geleden nog door Femke NS aangegeven dat men wel meerdere fietsen mocht meenemen (mits men uiteraard meerdere Dagkaarten Fiets aanschafte).
Dit is niet gewijzigd. Dan heeft Femke zich vergist in het andere topic, het is altijd één fiets geweest. Dit omdat er beperkte capaciteit is in de trein om fietsen te vervoeren.
Dan is ze niet de enige, want HC Loes gaat er in dat topic in haar beantwoording ook duidelijk vanuit dat het niet verboden is om twee fietsen mee te nemen en eerlijk gezegd kan ik het ook nergens in de voorwaarden of op de NS-website terugvinden.
Reputatie 7
Badge +4
(...) er mag maximaal één fiets per persoon mee.

Is dat onlangs met stille trom gewijzigd? - In dit topic werd 18 dagen geleden nog door Femke NS aangegeven dat men wel meerdere fietsen mocht meenemen (mits men uiteraard meerdere Dagkaarten Fiets aanschafte).


Femke geeft in het topic waar je naar verwijst het antwoord dat er maar een fiets mee mag en dit deed ze nadat ze het eerst onjuist aangaf. Ze heeft dit in het topic toegegeven en het antwoord aangepast. Daarmee gaf ze aan dat er niet meerdere fietsen mee mogen. Ik ben het wel met Pepe eens dat het voor de consument niet helder is geformuleerd.

Al moet ik er niet aan denken twee fietsen mee te moeten nemen in de trein.:D
Ja, dat antwoord heeft Femke NS veranderd nadat ik in dit topic naar het oorspronkelijke antwoord had verwezen.
Erg jammer dit. Buggy's en kinderwagens (tot 120 x 90 cm) mogen wel gratis mee, maar een veel kleinere kinderfiets niet.
Gaat NS dan wel eindelijk een keer OV-kinderfietsen of kinderzitjes verhuren?

Overigens zou het helemaal niet tot onduidelijkheid hoeven leiden. Hanteer gewoon dezelfde afmetingen als voor kinderwagens/buggy's (of minder duidelijk een maximale maat zoals kinderfietsen tot 18 inch).
Reputatie 7
Badge +4
Dat buggy's en kinderwagens wel mee mogen, evenals rolstoelen, is een sociaal gebaar en met de kinderfiets is dat toch wat anders. Fietsen mogen mee, maar de overlast wordt wat beperkt en tegengegaan. Invaliden en ouders met jongere kinderen moeten wel kunnen reizen, die optie vergemakkelijken met een wat soepeler regelgeving, is een socialer en menselijker doel dan alleen een fiets meenemen.

De maximale maat is 85 cm en is het de fiets groter dan kan hij meestal mee maar dan tegen een fietskaartje.

Reageer