kan ik nog mijn geld terug krijgen, want het was allemaal een misverstand | NS Community
beantwoord

kan ik nog mijn geld terug krijgen, want het was allemaal een misverstand

  • 3 January 2022
  • 19 reacties
  • 770 Bekeken

Hallo,

ik ben 17-12-2021 met mijn vriendin van Meppel naar Groningen gegaan om een opendag te volgen. We hebben een dagkaart gekocht want wij dachten dat we dan de hele dag door konden reizen met de trein. Dat ging dus fout op de terugreis want we zaten niet in de daluren in de trein. Toen hebben we een boete van 65,20 gekregen. Mijn bader had de boete direct al betaald maar ik hoor net van mijn vriendin dat zij contact met jullie had opgenomen. Daar hebben zij ook uitgelegd dat het niet onze bedoeling was om niet in de daluren te reizen. En dit was voor ons ook de eerste keer. We zijn het er wel mee eens dat we de 15,20 moeten betalen. Maar 50 euro daarbij op vinden we wel heel veel. Hopelijk kunnen we ons geld nog terug krijgen want we hadden de boete al wel betaald 

Mvg,

Hilde Bennink

icon

Beste antwoord door Robert B 3 January 2022, 18:19

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik zou zeggen neem contact op met de klantenservice. Al geef ik jullie weinig kans. 

Reputatie 6

Hoe komt het dat jullie dachten dat jullie dan de hele dag met de trein konden reizen”? Ik neem aan dat je even de voorwaarden gelezen hadden?

Net als bij de rechtbank kun je je bij NS niet beroepen op dat bepaalde regels niet weet. Dat zou een mooie zaak worden zeg, kun je gratis het hele land doorlezen omdat je “niet weet” dat dat niet mag.

Reputatie 7
Badge +3

 

Als ik in de app ga naar kaartverkoop is het eerste wat ik lees bij jongerendagkaart dat je onbeperkt kunt reizen tijdens de daluren….onder lees meer staat meer informatie. Dus met 'we dachten' kom je niet ver en kwam je blijkbaar ook niet ver bij de conducteur. Als je vindt dat je geen boete hoeft te betalen maar €15,20 wel terecht vindt, dan had je dus toen je besloot om tijdens de spits te gaan reizen een aanvullend kaart je moeten kopen. Dure les, lief dat jouw vader de boete heeft betaald, maar dat zou ik dus alleen gedaan hebben als ik dat kaartje gekocht had voor mijn dochter zonder te vertellen dat ze in de spits uit de trein moet.

Badge +3

Ongeacht de reden (misverstand/wist het niet, telefoon leeg, kaartje kwijtgeraakt) kost een vervoerbewijs kopen in de trein 50 euro plus de reiskosten.

Als dit je nog niet eerder overkomen is dan kan je die 50 euro in de regel wel terug krijgen via de Klantenservice, mits de conducteur verder geen aantekening gemaakt heeft wegens bijv. agressie of niet op eerste verzoek legitimeren.

De Jongeren Dagkaart zelf speelt daarbij geen enkele rol, want die was niet geldig op dat moment.

Reputatie 6

Los daarvan, ik erger me wel groen en geel aan dat steeds meer alles van een sterretje* wordt voorzien (hier impliciet). Het suggereert dat de bedoeling is mensen te lokken iets te kopen waar ze eigenlijk niks aan hebben. In dit geval had er gewoon bij moeten staan dat het product alleen geldig is in de daluren.

En ja, je moet dus helaas alles tot aan de kleinste lettertjes altijd lezen, ook al is dat niet zo leuk.

Reputatie 7
Badge +3

Los daarvan, ik erger me wel groen en geel aan dat steeds meer alles van een sterretje* wordt voorzien (hier impliciet). Het suggereert dat de bedoeling is mensen te lokken iets te kopen waar ze eigenlijk niks aan hebben. In dit geval had er gewoon bij moeten staan dat het product alleen geldig is in de daluren.

En ja, je moet dus helaas alles tot aan de kleinste lettertjes altijd lezen, ook al is dat niet zo leuk.

Zie afbeelding bij mijn post!

Badge +3

Op zich is het prima om alleen ‘daluren’ te vermelden, en dan een ‘lees meer’ of * voor wanneer die daluren precies zijn (en wat dat betekent voor je reisrecht), plus de rest van de voorwaarden en waar te koop en zo.

Voor een Jongeren Dagkaart is het aantal (beperkende) voorwaarden echt geen 5 schermen tekst, maar ja er komen ook nog steeds mensen ineens achter dat het om een (spotgoedkoop) NS product gaat, dat dus niet geldig is bij Arriva e.d.

Je zou je dan kunnen afvragen ‘waarom is het zo goedkoop, wat is het addertje onder het gras? Laat ik even verder lezen…’ Of denkt de NS dat een ‘trein’ wel iets geel/wit/blauw is, en er geen andere vervoerders zijn die daar niet aan willen meewerken?

Wat dat betreft schiet de tekst bij het screenshot van @MoDe wél iets tekort. Iemand die weet wat daluren zijn en wat ‘een trein’ is kan zomaar op het verkeerde been gezet worden, zeker omdat de Dagkaart die erboven staat in (bijna) alle treinen geldig is. De hele dag zelfs, maar dan wel voor € 55,80 natuurlijk.

Die Jongerenkaart begint net zo'n hoofdpijndossier te worden als destijds het oude Groepsticket.  

Reputatie 7

Lezen, lezen, lezen. Tegenwoordig hebben mensen er weinig tijd en geduld meer voor en dan ga je het schip in als je in 10 seconden een ticket wil kopen. Goed en begrijpend lezen is een vereiste, ook in dit digitale tijdperk. 

Reputatie 7

 

En ja, je moet dus helaas alles tot aan de kleinste lettertjes altijd lezen, ook al is dat niet zo leuk.

 

Dat is een op dit forum veelvuldig voorkomend zeer hardnekkig misverstand. Belangrijke kenmerken van een product dienen bij de koop duidelijk in beeld te worden gebracht. Zie o.a.

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/checklist-verkoop-via-internet

Reputatie 7
Badge

In principe zou het ticket gewoon de toevoeging ‘daluren’ kunnen/moeten krijgen en…….. opgelost.

De naam ‘dagkaart’ wekt de suggestie dat je er heel de dag mee kunt reizen.

Communicatie kan een hoop verduidelijken….

Reputatie 6

 

En ja, je moet dus helaas alles tot aan de kleinste lettertjes altijd lezen, ook al is dat niet zo leuk.

Dat is een op dit forum veelvuldig voorkomend zeer hardnekkig misverstand. Belangrijke kenmerken van een product dienen bij de koop duidelijk in beeld te worden gebracht. Zie o.a.

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/checklist-verkoop-via-internet

 

Interessant, die regelgeving ís er dus gewoon al. Nu nog iedereen zich er aan houden...

 

Reputatie 6

Ik zeg al jaren “marketing is de grens van het illegale opzoeken en er dan nét overheen gaan”. Als ik een Elon Musk ofzo zou zijn, dan zou ik een stichting oprichten die alle reclame en websites gaat beoordelen en dan allemaal aanklagen. Ze komen er nu allemaal veel te gemakkelijk mee weg.

En dat allemaal om maar meer van je product te verkopen. Je zou ook kunnen proberen je product zichzelf te laten verkopen door een goed product te maken wat goed aansluit bij een (echte, bestaande...) vraag in de markt.

Het respect is weer ver te zoeken en kennelijk doet NS er net zo hard aan mee.

Reputatie 7
Badge +3

 

En ja, je moet dus helaas alles tot aan de kleinste lettertjes altijd lezen, ook al is dat niet zo leuk.

Dat is een op dit forum veelvuldig voorkomend zeer hardnekkig misverstand. Belangrijke kenmerken van een product dienen bij de koop duidelijk in beeld te worden gebracht. Zie o.a.

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/checklist-verkoop-via-internet

 

Interessant, die regelgeving ís er dus gewoon al. Nu nog iedereen zich er aan houden...

 

Het woord daluren wordt op de 1e pagina genoemd, weet je niet wanneer de daluren zijn, dan moet je doorklikken. Maar wie blijft in gebreke als de koper niet naar de rest van de voorwaarden kijkt?

Reputatie 6

Oh wacht ik kijk (ook al...) niet goed. Het gaat toch om de Jongeren Dagkaart? Daar staat het kennelijk gewoon bij. Dan is het een uitgemaakte zaak...

Reputatie 7
Badge +1

maar ja er komen ook nog steeds mensen ineens achter dat het om een (spotgoedkoop) NS product gaat, dat dus niet geldig is bij Arriva e.d.

Dat is niet zo vreemd, aangezien deze belangrijke beperking niet op het verkoopscherm wordt vermeld. Sterker nog, NS suggereert op dat verkoopscherm dat de dagkaart daar wél geldig is. Er staat immers: "Onbeperkt reizen met de trein”. Dat zou eigenlijk moeten zijn: "Onbeperkt reizen met NS”

Reputatie 7
Badge +3

Onbegrijpelijk dat dit soort fouten nog steeds gemaakt worden door NS. We hebben toch al een tijdje meerdere vervoerders in NL.

Ja, je kan dus kiezen tussen een NS Dagkaart (Die de hele dag geldig is, bij alle treinvervoerders) of een jongeren dagkaart (die dus niet de hele dag geldig is en alleen bij de NS geldig is en alleen voor jongeren geldt).

NS dagkaart zou dus moeten heten Trein dagkaart

Jongeren dagkaart zou dus moeten heten NS Jongeren dalurenkaart.

Zullen vanuit Marketing wel geen pakkende namen gevonden worden, maar zoals hierboven al aangegeven is goede naamgeving echt belangrijk bij dit soort produkten.

 

Reputatie 6

Marketing is niet gek. Dit is geen vergissing.

Reageer