klachten SLT. Wanneer worden ze gerenoveerd? | NS Community

klachten SLT. Wanneer worden ze gerenoveerd?


Ik heb hier een lijst met klachten over de SLT sprinter.

  1. Geen beenruimte 
  2. Veel te harde stoelen
  3. Stoelen zijn vaak vies 
  4. Geen WiFi 
  5. Veel stoelen tegenover elkaar 
  6. Automatische omroep vaak uitgeschakeld/defect 
  7. Reisinfo schermen zijn met de regelmaat defect 
  8. Deze meest eenvoudige oudste oncomfortabele sprinter rijd ook als intercity (dit vinden wij als reizigers niet normaal!)

Deze sprinters zijn niet meer bij de tijd en zijn aan een revisie toe. Waarom moderniseert NS eerst de VIRM 4? Die kunnen volgens mij nog wel langer mee. Ze zien er van binnen nog netjes uit.


21 reacties

Reputatie 7
Badge +3

VIRM4 is net wat ouder dan de SLT. Wanneer de revisie van de VIRM4 klaar is, wordt misschien de SLT ook gereviseerd.

Dat de automatische omroep en reisinfo schermen het vaak niet doen vind ik al enige terechte klachten, verder niet. Stoelen die vies zijn kun je beter schoonmaken ipv vervangen. Overigens zijn de stoelen nog niet zo lang geleden al opnieuw bekleed. 

Meestal is zo'n renovatie halverwege de levensduur en dat is na ongeveer 18 jaar. Voor SLT zal dat betekenen zo rond 2028-2030.

Reputatie 7
Badge +1

Dat VIRM4 nu ook gerenoveerd gaat worden heeft deels ook te maken met het feit dat er al revisie van VIRM2/3 loopt op dit moment en men hier dus de werkplaatsen en processen al op ingericht heeft. 

Daarnaast heeft de SLT niet heel lang geleden al wat kleine verbeteringen gehad waarbij stoelen opnieuw zijn bekleed en er een nieuw toilet is ingebouwd. Dat is bij VIRM4 niet gebeurd, en die zien er niet altijd even fris meer uit.

Ik begreep dat de SLT-treinstellen op dit moment een technische revisie krijgen, waardoor ze er volgens NS weer zes jaar tegenaan moeten kunnen. Tegen die tijd zullen ze dan hun midlife revisie krijgen (De jaartallen die Tamzin al noemde). Maar dat is nu nog speculeren.

1 Nou ik vind de beenruimte wel meevallen. Ik heb niet de indruk dat die erg verschilt met andere treinen.

2 Stoelen zijn opnieuw bekleed met stugger materiaal waardoor ze wat harder aanvoelen, maar sprinters zijn voornamelijk ingericht voor vervoer over kortere trajecten dus je zit maar beperkte tijd in de trein. Daarbij zie je in de gereviseerde Virm's ook deze stuggere stoelbekleding terug omdat deze een langere levensduur heeft en makkelijker is te reinigen t.o.v. de stoffen zachtere bekleding.

3 Het is een soort leer, dus met een nat doekje is de stoel zo schoon. Met de stoffen bekleding is dat een veel omvangrijkere klus.  Overigens zijn het wel de reizigers zelf die de stoelen dus zo vies maken.

4 Wifi is een EXTRAATJE in de trein en behoort helemaal niet tot de standaard, daarbij is het altijd een risico om open wifi punten te gebruiken om die reden gebruik ik ze zelf nooit en gebruik gewoon mijn eigen data abonnement van de telefoon. Zo duur is data ook weer niet en de snelheden van de trein wifi zijn ook behoorlijk laag. Verder werkt de wifi in de treinen ook geregeld niet dus je kan er zo en zo niet op rekenen.

5 Wat plaatsing van stoelen doe je het nooit goed, dat zie ik in vliegtuigen ook. De rijen zijn nooit op de juiste samenstelling van het reisgezelschap.

6 De automatische omroep in de SLT kan vanaf afstand ingesteld worden of handmatig in de trein zelf, deze kan alleen uitgeschakeld worden door de automaat uit te zetten in de trein maar dat gebeurt alleen bij hinderlijke storingen aan het systeem. Dus werkt het niet dan is het systeem of niet ingesteld of defect.

7 De schermenleverancier van de SLT schermen kan de schermen niet meer leveren, om die reden is het aantal schermen in de SLT al drastisch terug gebracht om zo een reserve voorraad schermen te hebben. De schermen zijn dus kwetsbaar gebleken voor storingen wat aan de kwaliteit van het scherm zal liggen.  Uiteindelijk zal er een nieuw systeem in de trein moeten komen maar gezien de huidige financiele situatie zou het nog wel even kunnen duren voordat daar budget voor is.

8 Dat het inmiddels de oudste sprinter is dat klopt, maar een paar maanden geleden reden er nog SGM's rond in Nederland en die waren veel meer achterhaald en versleten dan de huidige SLT. Qua slijtage is deze trein nog niet toe aan een complete revisie en zal dus voorlopig nog in deze hoedanigheid blijven rondrijden, ook het financiele plaatje zal hier weer mee gaan tellen door de corona pandemie is er een flink gat in het budget van de NS geslagen en dat zal door diverse bezuinigingen weer gevuld moeten gaan worden.

 

En mijn persoonlijke mening is dat de VIRM 4 er slechter aan toe is qua interieur dan de SLT, wat ook niet gek is want deze rijdt al langer rond. Ook bij de VIRM zijn er stoelen vervangen welke ernstige slijtage vertoonde of zo vies waren dat ze niet meer makkelijk te reinigen waren. Dit kon doordat er veel stoelen door de revisie beschikbaar kwamen.

Dat de SLT ook wordt/is ingezte op de IC lijnen komt doordat er IC materieel gebrek was/is, het is dan beter om een ander type trein in te zetten dan geen trein te alten rijden. En op de lijn Utrecht-Leiden Centraal wordt deze trein ingezet vanwege zijn gewicht, de zwaardere IC treinen geven daar teveel problemen met de ondergrond, daarnaast is deze lijn ook meer een sprinter traject dan een IC traject.

Reputatie 7
Badge +3

Meestal is zo'n renovatie halverwege de levensduur en dat is na ongeveer 18 jaar. Voor SLT zal dat betekenen zo rond 2028-2030.

Dan kan dat inderdaad mooi na de revisie van de VIRM4, die volgens een nieuwsbericht begin deze week in 2028 afgerond zou moeten zijn. 

https://nieuws.ns.nl/ns-investeert-opnieuw-in-het-moderniseren-van-dubbeldekkers/

 

1 Nou ik vind de beenruimte wel meevallen. Ik heb niet de indruk dat die erg verschilt met andere treinen.

2 Stoelen zijn opnieuw bekleed met stugger materiaal waardoor ze wat harder aanvoelen, maar sprinters zijn voornamelijk ingericht voor vervoer over kortere trajecten dus je zit maar beperkte tijd in de trein. Daarbij zie je in de gereviseerde Virm's ook deze stuggere stoelbekleding terug omdat deze een langere levensduur heeft en makkelijker is te reinigen t.o.v. de stoffen zachtere bekleding.

3 Het is een soort leer, dus met een nat doekje is de stoel zo schoon. Met de stoffen bekleding is dat een veel omvangrijkere klus.  Overigens zijn het wel de reizigers zelf die de stoelen dus zo vies maken.

4 Wifi is een EXTRAATJE in de trein en behoort helemaal niet tot de standaard, daarbij is het altijd een risico om open wifi punten te gebruiken om die reden gebruik ik ze zelf nooit en gebruik gewoon mijn eigen data abonnement van de telefoon. Zo duur is data ook weer niet en de snelheden van de trein wifi zijn ook behoorlijk laag. Verder werkt de wifi in de treinen ook geregeld niet dus je kan er zo en zo niet op rekenen.

5 Wat plaatsing van stoelen doe je het nooit goed, dat zie ik in vliegtuigen ook. De rijen zijn nooit op de juiste samenstelling van het reisgezelschap.

6 De automatische omroep in de SLT kan vanaf afstand ingesteld worden of handmatig in de trein zelf, deze kan alleen uitgeschakeld worden door de automaat uit te zetten in de trein maar dat gebeurt alleen bij hinderlijke storingen aan het systeem. Dus werkt het niet dan is het systeem of niet ingesteld of defect.

7 De schermenleverancier van de SLT schermen kan de schermen niet meer leveren, om die reden is het aantal schermen in de SLT al drastisch terug gebracht om zo een reserve voorraad schermen te hebben. De schermen zijn dus kwetsbaar gebleken voor storingen wat aan de kwaliteit van het scherm zal liggen.  Uiteindelijk zal er een nieuw systeem in de trein moeten komen maar gezien de huidige financiele situatie zou het nog wel even kunnen duren voordat daar budget voor is.

8 Dat het inmiddels de oudste sprinter is dat klopt, maar een paar maanden geleden reden er nog SGM's rond in Nederland en die waren veel meer achterhaald en versleten dan de huidige SLT. Qua slijtage is deze trein nog niet toe aan een complete revisie en zal dus voorlopig nog in deze hoedanigheid blijven rondrijden, ook het financiele plaatje zal hier weer mee gaan tellen door de corona pandemie is er een flink gat in het budget van de NS geslagen en dat zal door diverse bezuinigingen weer gevuld moeten gaan worden.

 

En mijn persoonlijke mening is dat de VIRM 4 er slechter aan toe is qua interieur dan de SLT, wat ook niet gek is want deze rijdt al langer rond. Ook bij de VIRM zijn er stoelen vervangen welke ernstige slijtage vertoonde of zo vies waren dat ze niet meer makkelijk te reinigen waren. Dit kon doordat er veel stoelen door de revisie beschikbaar kwamen.

Dat de SLT ook wordt/is ingezte op de IC lijnen komt doordat er IC materieel gebrek was/is, het is dan beter om een ander type trein in te zetten dan geen trein te alten rijden. En op de lijn Utrecht-Leiden Centraal wordt deze trein ingezet vanwege zijn gewicht, de zwaardere IC treinen geven daar teveel problemen met de ondergrond, daarnaast is deze lijn ook meer een sprinter traject dan een IC traject.

https://treinposities.nl/foto/90628 Zie hier maar een 4 mensen van 1.80M comfortabel te laten zitten. In de SNG is dit duidelijk beter geregeld https://treinposities.nl/foto/63686

Het tekort aan beenruimte zorgt er ook voor dat reizigers hun met hun voeten op de stoelen leggen, waardoor de stoelen weer vies worden.

Door dat er geen WiFi aanwezig is er voor mij ook geen mogelijkheid om te werken in de trein. Dat data niet duur is is voor u makkelijk praten. Maar dat is lang niet meer voor iedereen zo.

Reputatie 7
Badge +1

De beenruimte is in de SLT niet overal gelijk. Sommige plekken zijn iets ruimer qua opzet. Die van jouw foto is veel minder ruim dan deze 4-zits: https://treinposities.nl/foto/101434. Die heeft meer beenruimte en is zo redelijk gelijk aan SNG. De 2-zits zijn qua beenruimte precies hetzelfde als SNG.

Dat mensen hun voeten op de stoelen leggen zal ondanks een ruimere opzet toch wel blijven gebeuren. Dat zie je ook in de andere sprinters en intercity’s gebeuren. Helaas… 😔

 

https://treinposities.nl/foto/90628 Zie hier maar een 4 mensen van 1.80M comfortabel te laten zitten. In de SNG is dit duidelijk beter geregeld https://treinposities.nl/foto/63686

Het tekort aan beenruimte zorgt er ook voor dat reizigers hun met hun voeten op de stoelen leggen, waardoor de stoelen weer vies worden.

Door dat er geen WiFi aanwezig is er voor mij ook geen mogelijkheid om te werken in de trein. Dat data niet duur is is voor u makkelijk praten. Maar dat is lang niet meer voor iedereen zo.

Die ruimte is vergelijkbaar met de ruimte in de andere sprinters maar je kan er gewoon tegenover elkaar zitten.

Voeten op de bank vanwege gebrek aan ruimte ??  Voeten op de bank is gewoon asociaal en nergens voor nodig want als er niemand tegenover je zit heb je ruimte zat voor je benen. En als er iemand tegenover je zit dan kunnen je voeten niet op de stoel.

En als jij de SNG prefereert boven de SLT, zou ik die eerst maar eens uitproberen qua zitcomfort, ik prefereer toch echt de SLT boven de SNG als reiziger qua zitcomfort.

Wil jij beweren dat je in de sprinter nog even je laptop erbij pakt om te gaan werken, dat terwijl je zelf al aangeeft dat de ruimte zo beperkt is in deze treinen? En je betaald niet voor wifi in de trein maar je betaald om vervoerd te worden, de wifi is een gratis extraatje die je in sommige treinen krijgt maar zoals gezegd ook vaak genoeg niet werkt en zeer gelimiteerd is qua bandbreedte.

 

Overigens kun je je veel moeite besparen want de IC treinstellen zullen niet meer terugkeren op het traject Leiden Centraal - Utrecht want daar gaat het je om, je krijgt hooguit de SNG als trein op dat traject en dan kom je ook hier klagen over de SNG.

 

Ik heb vorig jaar veel met SNG gereisd omdat die op mijn traject. Daar heb ik echter nooit problemen mee gehad! Rond mei 2021 werden die vervangen door SLT toen was ik erg teleurgesteld. 
 

Het is niet mijn doel om de intercity’s weer terug te hebben tussen Leiden en Utrecht, maar ik ben wel diep teleurgesteld in NS dat het comfort daar het afgelopen jaar gedaald is tot het 0 punt! Waarom moeten de reizigers de dupe zijn van het slechte spoor van ProRail?

 

Veder vindt ik het jammer dat jullie mij gelijk als een grote klager zien als ik een keer mijn mening geef!

Dan bent u 1 van de weinige die de SNG verkiest boven de SLT, frappant genoeg heeft de SNG dezelfde harde stoelen met dezelfde bekleding als de SLT, die kan dus ook vies worden door diezelfde reizigers. Ook zijn de stoelen van de SNG meer rechtop geplaatst dan die in de SLT en qua vorm klagen vooral de wat langere mensen over de stoelen in de SNG. Volgens mij toch wat puntjes waar u juist in de SLT over klaagt.

En uw comfort is geen “0” in deze trein, u heeft een verwarmde/gekoelde zitplek waar u droog kunt zitten en u van A naar B wordt gebracht en dat is waar u voor betaald als treinreiziger.

 

Het heeft niets te maken met Prorail, het heeft te maken met de slechte ondergrond in dit gebied welke gewoon niet geschikt is om een spoorlijn op te leggen. De makkelijkste oplossing zou zijn om deze spoorlijn op te heffen want er is vele jaren werk en miljarden euro’s nodig om de ondergrond hier geschikt te maken voor een spoorlijn.

Dan rest de mensen in dit gebied om of naar Woerden of Leiden te gaan met een bus en daar vandaan via Schiphol of Den Haag Centraal te reizen naar Utrecht.

Reputatie 4

Persoonlijk vind ik de SNG juist meer tegenvallen dan de SLT. De bagagerekken van de SLT zijn breder, de tafeltjes zijn ruimer op iets op te zetten. De richels van de SNG daar valt altijd wat vanaf en koffers in de rekken daarvoor is het wachten dat er een afvalt. Zo ziet het er althans uit. 
 

De SNG maakt ook om de haverklap herrie met de ventilator in de 1e klas. Die kan beter op een continue lager toerental blijven draaien dan telkens weer aanslaan. De SLT is een stuk stiller en voelt solide op de rails. 

Dan bent u 1 van de weinige die de SNG verkiest boven de SLT, frappant genoeg heeft de SNG dezelfde harde stoelen met dezelfde bekleding als de SLT, die kan dus ook vies worden door diezelfde reizigers. Ook zijn de stoelen van de SNG meer rechtop geplaatst dan die in de SLT en qua vorm klagen vooral de wat langere mensen over de stoelen in de SNG. Volgens mij toch wat puntjes waar u juist in de SLT over klaagt.

En uw comfort is geen “0” in deze trein, u heeft een verwarmde/gekoelde zitplek waar u droog kunt zitten en u van A naar B wordt gebracht en dat is waar u voor betaald als treinreiziger.

 

Het heeft niets te maken met Prorail, het heeft te maken met de slechte ondergrond in dit gebied welke gewoon niet geschikt is om een spoorlijn op te leggen. De makkelijkste oplossing zou zijn om deze spoorlijn op te heffen want er is vele jaren werk en miljarden euro’s nodig om de ondergrond hier geschikt te maken voor een spoorlijn.

Dan rest de mensen in dit gebied om of naar Woerden of Leiden te gaan met een bus en daar vandaan via Schiphol of Den Haag Centraal te reizen naar Utrecht.

Ik heb altijd gedacht dat NS een bedrijf is wat streeft voor verbetering, maar daar kan je bij dit traject echt niet van spreken! Er zou al jaren een kwartiers dienst moeten zijn, die heeft het maar 3 maanden volgehouden. Er reden comfortabele ICM en DDZ stellen. Nu rijdt er een budget sprinter die reizigers maar als een intercity moeten zien. Het is door de verwarming en airconditioning misschien geen letterlijk “0” punt, maar we spreken hier echt niet van een verbetering! De reizigers krijgen idee dat het de NS niks meer uitmaakt wat we er van vinden! 
 

Dus gooi die lijn maar lekker dicht als het jullie toch niks meer uitmaakt! Of ga hem aanbesteden aan een andere vervoerder die de mening van de reiziger wel belangrijk vindt.

 

U begrijpt zelf toch ook wel dat de reizigers hier niet gelukkig van worden?!

Reputatie 7
Badge +1

U begrijpt zelf toch ook wel dat de reizigers hier niet gelukkig van worden?!

Je begrijpt dat NS geen andere keuze heeft behalve er geen treinen rijden? 

Een andere vervoerder zal hier niet opeens wel met ICM of DDZ gaan rijden, simpelweg omdat de bodem dat niet aankan. Daar gaat ook een andere vervoerder niets aan veranderen. (Tenzij ze kunnen toveren)

De keuze is dus: Of met sprinters, of geen treinen. En of SLT of SNG beter is qua comfort is vooralsnog een kwestie van persoonlijke smaak. De één heeft liever SLT, de ander SNG. Dat je liever ICM hebt begrijp ik wel. Ideaal is deze situatie niet, maar het is beter dan niets. 

Dat er nu geen kwartiers dienst rijdt heeft te maken met dat er op diverse trajecten tijdelijk minder treinen rijden als gevolg van het hoge aantal besmettingen onder NS-personeel. Dat zal dus op termijn wel weer terugkomen.

Zie ook: https://www.prorail.nl/projecten/leiden-utrecht

U begrijpt zelf toch ook wel dat de reizigers hier niet gelukkig van worden?!

Je begrijpt dat NS geen andere keuze heeft behalve er geen treinen rijden? 

Een andere vervoerder zal hier niet opeens wel met ICM of DDZ gaan rijden, simpelweg omdat de bodem dat niet aankan. Daar gaat ook een andere vervoerder niets aan veranderen. (Tenzij ze kunnen toveren)

De keuze is dus: Of met sprinters, of geen treinen. En of SLT of SNG beter is qua comfort is vooralsnog een kwestie van persoonlijke smaak. De één heeft liever SLT, de ander SNG. Dat je liever ICM hebt begrijp ik wel. Ideaal is deze situatie niet, maar het is beter dan niets. 

Dat er nu geen kwartiers dienst rijdt heeft te maken met dat er op diverse trajecten tijdelijk minder treinen rijden als gevolg van het hoge aantal besmettingen onder NS-personeel. Dat zal dus op termijn wel weer terugkomen.

Zie ook: https://www.prorail.nl/projecten/leiden-utrecht

Een andere vervoerder kan daar natuurlijk ook niet met ICM rijden, dat begrijp ik zelf ook wel. Maar ze zouden er wel met betere treinen kunnen rijden. Kijk bijvoorbeeld naar de r-net flirt of naar de Arriva wink. Dat zijn volwaardige nette treinen die aan de wensen van de reizigers voldoen!

Reputatie 7
Badge +1

Dat regionale treinen wat luxer uitgevoerd zijn heeft vooral te maken met de eisen van de provincies die de concessies verlenen. Dat NS-sprinters zo basic zijn ingericht heeft vooral te maken met het feit dat, volgens NS, reizigers er gemiddeld maar een kwartier inzitten.

Al heb ik qua comfort toch liever een SNG dan een Arriva Wink. Daar zitten vrijwel dezelfde stoelen in, maar dan met stof i.p.v. kunstleer.

Overigens zijn de R-Net flirts ook van NS, en worden ze door NS gereden: https://www.ns.nl/reisinformatie/rnet

Dat regionale treinen wat luxer uitgevoerd zijn heeft vooral te maken met de eisen van de provincies die de concessies verlenen. Dat NS-sprinters zo basic zijn ingericht heeft vooral te maken met het feit dat, volgens NS, reizigers er gemiddeld maar een kwartier inzitten.

Al heb ik qua comfort toch liever een SNG dan een Arriva Wink. Daar zitten vrijwel dezelfde stoelen in, maar dan met stof i.p.v. kunstleer.

Overigens zijn de R-Net flirts ook van NS, en worden ze door NS gereden: https://www.ns.nl/reisinformatie/rnet

En dat is nou net het hele probleem een doorgaande intercity rit tussen Utrecht en Leiden duur ongeveer 3 kwartier. Dat is gewoon te lang voor een SLT

De regionale treinen zijn ook vaak nieuwere treinen dan de SLT, de Flirt is een wellicht een wat luxere trein maar qua zitcomfort ook niet vergelijkbaar met een ICM of DDZ.

Maar eigenlijk is Leiden Centraal - Woerden een sprinter traject en pas vanaf Woerden zou je het een IC kunnen noemen. Dus u bent feitelijk jaren verwend met een ICM/DDZ op deze lijn terwijl het ook gewoon een SGM had kunnen zijn zoals daar voor de ICM/DDZ op heeft gereden.

Het is in ieder geval absoluut geen echt IC traject en een sprinter traject van 45 minuten is nog kort, er zijn veel sprinter trajecten die veel langer zijn. Voor een IC traject kunt u omrijden via Den Haag Centraal of via Schiphol.

Maar het staat u uiteraard gewoon vrij om voor een ander type vervoer te kiezen zodat u geen gebruik meer hoeft te maken van de SLT, u maakt zelf de keuze om met de trein te blijven reizen of niet. De inzet van het type trein zal voorlopig niet veranderen en zal zeer waarschijnlijk nog wel een jaar of 20 de SLT of SNG zijn, pas dan zal er weer een nieuwe sprinter verschijnen op het spoor voor de NS of welke naam het bedrijf tegen die tijd zal hebben.

Reputatie 7
Badge +3

De inzet van het type trein zal voorlopig niet veranderen en zal zeer waarschijnlijk nog wel een jaar of 20 de SLT of SNG zijn, pas dan zal er weer een nieuwe sprinter verschijnen op het spoor voor de NS of welke naam het bedrijf tegen die tijd zal hebben.

Maar dan is de SLT ergens in die 20 jaar al wel gereviseerd. :grin:

De vraag “wanneer worden de SLT treinen”gerenoveerd” lijkt me intussen wel beantwoord. Namelijk naar verwachting zo rond 2028-2030, nadat men klaar is met de VIRM4. Of daarmee alle klachten van TS worden verholpen is dan wel even de vraag, meer beenruimte betekent ook minder stoelen. En met nieuwe stoelen moet je ook maar afwachten wat het wordt, de klachten over de stoelen in de SNG zijn talrijk. 

 

Ik hoop deze zomer eindelijk een keer mijn rijbewijs te halen. Dan zullen jullie mij en een paar collega’s niet meer terug zien in de trein. Jammer dat het zo moet gaan. Maar als dit jullie doel is om reizigers kwijt te raken dan ben ik blij dat jullie dit bereikt hebben.

Reputatie 7
Badge +1

Het doel is nooit om reizigers kwijt te raken, het doel is om reizigers van A naar B te brengen. 

Dat hier nu deze sprinters rijden is dus niet een kwestie van reizigers de trein uitjagen, maar gewoon een noodzaak omdat het niet anders kan.

NS kan helaas geen luxere treinen tevoorschijn toveren die aan dezelfde eisen voldoen.

Reputatie 6

Ik was altijd blij als er een SLT voor kwam rijden in plaats van SNG. Alleen al vanwege de grotere steek (en ja, dat scheelt écht). Rustigere loop en minder herrie ook nog.

Er mag alleen wel eens een likje verf weer overheen, ze beginnen erg uitgebeten te raken, ziet er een beetje jammer uit.

Weinig mis met SLT.

Reageer