Laptoponvriendelijke tafels in intercity treinen | NS Community
beantwoord

Laptoponvriendelijke tafels in intercity treinen

  • 11 February 2023
  • 25 reacties
  • 987 Bekeken

Wat is de reden dat de tafels in intercity treinen steeds kleiner worden? Dat terwijl stopcontacten hun intrede doen om laptops van stroom te voorzien en in de trein te kunnen werken… helaas balanceert mijn laptop op de rand van de afgrond als ik probeer in alle elan die de ns biedt te werken:

Neem dan de gemiddelde Duitse intercity alwaar ik gedurende mijn 2x 5u durende reis naar en van Berlijn  wel 1000 euro kon verdienen door m’n freelance foto klus af te ronden:

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 11 February 2023, 17:30

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 3

helaas, de eerste foto is van een 2e klas rijtuig in een reguliere NS intercity.

de tweede van een 1e klas rijtuig in een ICE, een hogesnelheidstrein met extra luxe voorzieningen. die rijdt zowel in DE als in nederland maar op een beperkt aantal verbindingen.

er valt inderdaad genoeg op te merken aan het comfort en de inrichting van de nieuwe intercity's, maar de eerstvolgende, de ICNG's die dit jaar gaan rijden, zijn uitgerust met volledige werktafels in 1e en 2e klas. met zulke inkomsten is een upgrade naar 1e klas trouwens zeker aan te raden - in de bestaande intercity's van NS zijn de zitplekken sowiezo ruimer en beter geschikt voor werk. 

 

sprinters van NS zijn een ander verhaal - ook de duurdere 1e klas is hier slecht en ongemakkelijk ingericht. 

Een Nederlandse IC is vergelijkbaar met een Duitse RE, niet met een Duitse IC.

Reputatie 7
Badge +3

Dan ga je toch lekker in een twee-zitje zitten ipv in een vier-zitje, dan heb je wel genoeg ruimte voor je laptop op het klaptafeltje.

 

Reputatie 7
Badge +1

De ICNG krijgt inderdaad wel volwaardige werktafels bij de 4-zits. Een beetje zoals dat ook in de Duitse IC's is toegepast. NS heeft dat voor zover ik weet eigenlijk nog nooit eerder zo toegepast in treinen.

Wellicht omdat men de 4-zits niet echt als werkplek ziet, en daar de 2-zits (met klaptafel) meer geschikt voor vindt. In de dubbeldekkers is dat sowieso het geval, vanwege de werk en ontmoetingszones.

Een Duitse ICE vergelijken met een intercity in Nederland is geen eerlijke vergelijking, een Nederlandse IC stopt veel vaker en mensen leggen er gemiddeld minder kilometers mee af dan in een ICE.

 

Daarbij zijn de 4 zits bedoeld om gezellig te kunnen kletsen en zijn de 2 zits bedoeld voor het werken in de trein. In de DDZ kun je dat ook zien aan de symbolen op de ramen.

De ns Ic’s brengen mijn laptop niet in disbalans. 80% ok! En terugkomend op het eerste commentaar @EUReiziger . De tweede klas ICE’s hadden vergelijkbare tafels evenals de oudere generatie die direct van Amsterdam naar Berlijn rijdt. Ik denk dan 40cm langer tafeltje en je kan gewoon werken met je vrienden 

De ns Ic’s brengen mijn laptop niet in disbalans. 80% ok! En terugkomend op het eerste commentaar @EUReiziger . De tweede klas ICE’s hadden vergelijkbare tafels evenals de oudere generatie die direct van Amsterdam naar Berlijn rijdt. Ik denk dan 40cm langer tafeltje en je kan gewoon werken met je vrienden 

De trein is natuurlijk geen rijdend kantoor maar op de eerste plaats een vervoermiddel. Die grote tafels zijn ook erg onhandig als mensen moeten opstaan of gaan zitten, er is het verleden geklaagd dat de grote tafels daardoor een veiligheidsrisico waren.

Reputatie 3

De trein is natuurlijk WEL een rijdend kantoor. Heel veel mensen maken hier gebruik van en het is één van de beste redenen om niet met de auto te gaan.

Het is mij niet duidelijk waarom sommigen hier voor het meest laagwaardige product mogelijk pleiten: het zal toch niet de bedoeling zijn om de treinen bewust minder gebruiksvriendelijk te maken? Geef mensen gewoon een oppervlak om hun werk op te doen als zij dat nodig hebben. Ook in de sprinter. 

Gelukkig zijn de nieuwe IC's goed voorzien 😉 dat het zo moge blijven bij nieuw bestelde rijtuigen de komende decennia.

De trein is natuurlijk WEL een rijdend kantoor. Heel veel mensen maken hier gebruik van en het is één van de beste redenen om niet met de auto te gaan.

Het is mij niet duidelijk waarom sommigen hier voor het meest laagwaardige product mogelijk pleiten: het zal toch niet de bedoeling zijn om de treinen bewust minder gebruiksvriendelijk te maken? Geef mensen gewoon een oppervlak om hun werk op te doen als zij dat nodig hebben. Ook in de sprinter. 

Gelukkig zijn de nieuwe IC's goed voorzien 😉 dat het zo moge blijven bij nieuw bestelde rijtuigen de komende decennia.

Als je gewoon op de plekken gaat zitten die bedoeld zijn om te werken heb je het probleem niet van de smalle tafels.

Maar als je gaat zitten op de plek die bedoeld is om gezellig samen te zitten en te kletsen (vierzits) dan heb je inderdaad een klein tafeltje.

De trein is er voor iedereen, dus een gedeelte voor mensen die gezellig weg zijn en willen kletsen samen en een gedeelte voor mensen die willen werken.  En als je een geheel bureau wilt dan moet je een eigen limo regelen met prive chauffeur.

 

En de ICNG is meer bedoeld voor langere afstanden met weinig stops, de nieuwe DDNG's zullen niet zo uitgevoerd worden verwacht ik.

Reputatie 3

De trein is natuurlijk WEL een rijdend kantoor. Heel veel mensen maken hier gebruik van en het is één van de beste redenen om niet met de auto te gaan.

Het is mij niet duidelijk waarom sommigen hier voor het meest laagwaardige product mogelijk pleiten: het zal toch niet de bedoeling zijn om de treinen bewust minder gebruiksvriendelijk te maken? Geef mensen gewoon een oppervlak om hun werk op te doen als zij dat nodig hebben. Ook in de sprinter. 

Gelukkig zijn de nieuwe IC's goed voorzien 😉 dat het zo moge blijven bij nieuw bestelde rijtuigen de komende decennia.

En als je een geheel bureau wilt dan moet je een eigen limo regelen met prive chauffeur.

En de ICNG is meer bedoeld voor langere afstanden met weinig stops, de nieuwe DDNG's zullen niet zo uitgevoerd worden verwacht ik.

Wat een rare opmerking! Wie roept er nou op een forum voor treinreizigers op om met een elitaire auto te gaan rijden?

 

Ik schrijf dit overigens vanuit een stoptrein met een geheel bureau en comfortabele fateuils 😉 maar het zou wel erg zonde zijn als NS met hun nieuwe trein straks ALWEER blundert. 

 

En als je een geheel bureau wilt dan moet je een eigen limo regelen met prive chauffeur.

Wat een rare opmerking! Wie roept er nou op een forum voor treinreizigers op om met een elitaire auto te gaan rijden?

Als je hele specifieke eisen wilt gaan stellen is het niet onlogisch dat je het advies krijgt om maar met de auto te gaan. De trein is als massavervoermiddel niet geschikt om tegemoet te komen aan allerlei individuele wensen. Bij een auto kun je je eigen maatwerk kiezen.

Grote tafels zijn in sprinters waar mensen voortdurend moeten in- en uitstappen nu eenmaal zeer onpraktisch. Als u daar een probleem mee hebt dan moet u toch maar over een auto nadenken. Het is niet anders.

Reputatie 6

Ik hoor ook steeds meer werkgevers het OV promoten door aan te geven dat als je met OV reist, je die tijd als werktijd mag zien als je kan werken. Ik reis weer wat meer in de trein maar erg knap als je in de spits in de 2e klas kan werken in de trein ;) 

Ik hoor ook steeds meer werkgevers het OV promoten door aan te geven dat als je met OV reist, je die tijd als werktijd mag zien als je kan werken.  

Wellicht hebben die bazen dat idee omdat ze zelf uitsluitend met de Tesla of de Mercedes van de zaak reizen en al twintig jaar niet meer met de trein zijn geweest .

Overigens is werken niet hetzelfde als achter een laptop zitten. Sommige mensen doen op hun werk ook andere dingen. 

Ik heb me geregeld verbaast over mensen die werkten in de trein aangezien ik vanuit een andere stoel zo mee kon kijken waar ze mee bezig waren en er geregeld klant gegevens op schermen zichtbaar waren. En nog erger zijn telefoontjes die gedaan worden waarbij uitgebreid over een collega wordt gesproken wat niet al te positief was.

Ik heb me geregeld verbaast over mensen die werkten in de trein aangezien ik vanuit een andere stoel zo mee kon kijken waar ze mee bezig waren en er geregeld klant gegevens op schermen zichtbaar waren. En nog erger zijn telefoontjes die gedaan worden waarbij uitgebreid over een collega wordt gesproken wat niet al te positief was.

Bij mij op het werk werd er altijd voor gewaarschuwd voorzichtig te zijn met het gebruik van laptops en met telefoneren in het OV..

 

Reputatie 3
 

En als je een geheel bureau wilt dan moet je een eigen limo regelen met prive chauffeur.

Wat een rare opmerking! Wie roept er nou op een forum voor treinreizigers op om met een elitaire auto te gaan rijden?

Als je hele specifieke eisen wilt gaan stellen is het niet onlogisch dat je het advies krijgt om maar met de auto te gaan. De trein is als massavervoermiddel niet geschikt om tegemoet te komen aan allerlei individuele wensen. 

Een tafel. 🙄🙄🙄

 

Ik vraag niet om een sushibar.

Reputatie 6

Ik hoor ook steeds meer werkgevers het OV promoten door aan te geven dat als je met OV reist, je die tijd als werktijd mag zien als je kan werken.  

Wellicht hebben die bazen dat idee omdat ze zelf uitsluitend met de Tesla of de Mercedes van de zaak reizen en al twintig jaar niet meer met de trein zijn geweest .

Overigens is werken niet hetzelfde als achter een laptop zitten. Sommige mensen doen op hun werk ook andere dingen. 

Zeker, werk kan ook bestaan uit lezen, overleggen, bellen, mailen op je telefoon enz. Maar in een drukkere trein niet altijd ideaal

@EUReiziger 

Je vraagt om buiten model tafels voor metroachtige treinen. In de metro in Londen of de Duitse S-Bahn heb ik ook nog nooit dit soort tafels gezien.

Reputatie 7
Badge +1

Veel regionale treinen zoals die van Arriva en Keolis hebben wel grotere werktafels. Ook op de stoptreinen/sprinters. Dat kan op de relatief rustige trajecten waar zij rijden natuurlijk prima.

Het probleem met NS treinen is dat ze zowel op hele drukke trajecten met veel stops rijden als op de rustigere trajecten met langere afstand tussen stations. Op de drukkere trajecten zijn de tafels niet praktisch, terwijl het op de rustigere trajecten geen probleem is. Em nou voor elk traject een eigen treinserie te ontwikkelen. Dat is natuurlijk geen optie.

Het is in ieder geval al mooi dat de nieuwe intercity's grotere werktafels krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

En in de huidige intercity's kun je ook prima een laptop kwijt op de klaptafeltjes bij de 2-zitjes. Heb daar vaak genoeg mensen zien werken op een laptop. 

Eind goed al goed

 

 

nu heb je een grote tafel en dan ontbreekt de laptop 😎

Reputatie 3

Eind goed al goed

 

 

Dit is het formaat wat in een IC-trein thuishoort! Het kleine wandtafeltje van de originele post zou prima voldoende zijn in een sprinter maar is echt te klein om iets toe te voegen. Ook bizar dat sprinters helemaal geen klaptafels hebben in de 1e/2e klas....waarom die loze ruimte achter elke rij stoelen? Het lijkt als een spijkerbroek waar geen zakken in zitten.....

Reputatie 5

Eind goed al goed

 

 

Wat is dit voor een trein? Ik heb dit nog nooit gezien.

Reputatie 7

Dit is de ICNG 

Reageer