Luchtdruk verschil en pijnlijke oren | NS Community

Luchtdruk verschil en pijnlijke oren

  • 5 April 2017
  • 9 reacties
  • 1916 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Op het traject Zwolle Lelystad rijd je door een tunnel, waarbij een dusdanig luchtdruk verschil ontstaat dat de oren er pijn van doen. Dalen en stijgen met een vliegtuig is minder pijnlijk dan de trein op dit traject. Ben ik de enige die er last van heeft?? En is er geen technische oplossing voor dit probleem?

9 reacties

Een paar keer slikken is de enige oplossing.
Reputatie 6
Badge
Ik heb hier inderdaad ook wel eens last van. Bij mij lost gapen het op.
Kauwgom eten of een snoepje waar je veel door slikt helpen of gebruik van reisoordoppen. Helpt ook goed.
Welkom op het NS serviceforum Tezet.

Ach, dat is inderdaad een vervelend gevoel! Zelf heb ik hier ook last van. Een technische oplossing is er niet echt, het kan ook per persoon verschillen hoeveel last je hiervan hebt. Hierboven worden wel wat tips gegeven! Kauwgom kauwen helpt vaak ook. Hopelijk heb je er door deze tips toch wat minder last van.
Als de trein langzamer rijdt scheelt het best veel 🙂
Reputatie 4
Oorzaak is een ontwerpfout bij de bouw van die tunnel. Of het nog steeds geldt weet ik niet, maar door deze ontwerpfout moest NS er met gereduceerde snelheid doorheen om de drukproblemen voor de reizigers te verminderen.
Redelijk achteraan in de trein gaan zitten. Vooraan zal er overdruk ontstaan en aan het einde onderdruk.
Redelijk achteraan in de trein gaan zitten. Vooraan zal er overdruk ontstaan en aan het einde onderdruk. Dank voor de tip. In de schipholtunnel heb ik ook wel eens last van.
Reputatie 4
In de Velsertunnel is het extra leuk met die luchtdruk, omdat daar de sprinters in beide richtingen ieder half uur elkaar precies in die tunnel passeren. Je krijgt dan precies vlak voor het passeren even een extra hoge druk te verduren. Dan maakt het ook niet meer uit waar je zit.

Reageer